Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v 10kk puhe

16.09.2007 |

Vertaistukea kaipaisin. Onko muita joilla vajaa kolmevuotias puhuu epäselvästi ja yleensä vain muutaman sanan lauseilla. Meidän poika (synt. 11/04) sanoi ensimmäisen sanansa 1v3kk ikäisenä ja lauseita alkoi tulla vasta 2v7kk. Puhuu myös hyvin epäselvästi, ei osaa sanoa K-kirjainta, vaan joko jättää sen pois tai korvaa sen T-kirjaimella, myös R-kirjain on usein J tai L. P on myös vaikea kirjain, joskus osaa sen sanoa, mutta esim. sanat joissa on P ja S, eivät tule oikein. Myös lähes kaikista sanoista jotka alkavat konsonantilla puuttuu ensimmäinen kirjain (vain muutamia sanoja sanoo niin että ensimmäinen konsonantti kuuluu). Poika ei myöskään osaa sanoa kolmitavuisia sanoja, vaan esim. apina on api, laatikko on aati, ämpäri on äppä. Tästä syystä ei myöskään taivuta sanoja esim. autossa, autolla, mutta kylläkin joskus töissä, töihin (össä, ööhin). Niinkuin ehkä noista esimerkeistä voi huomata poika ei myöskään osaa sanoa useampia diftongeja, esim. äiti on edelleen ätti. Ollaan käyty puheterapeutilla arviossa 2,5 vuotiaana ja ollaan menossa uudestaan 3 vuotiaana, mutta kaipaisinkin nyt vaan tukea tähän hetkeen. Harmittaa välillä kun kukaan ei oikein ymmärrä meidän lasta ja joskus me ei itsekään ymmärretä tai ainakin se on monen arvailun takana.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallamme on kehitysviive ja neurologisen kehityksen erityisongelma (F83 diagnoosi). Olimme juuri sairaalassa viikon tutkimuksissa ja pojan ongelmat liittyvat pääosin puheen tuottamiseen ja ymmärtämiseen. Myös sosiaalisessa vuorovaikutuksessa on ongelmia. Poika puhuu satoja sanoja ja pienia lauseita, mutta puhe on epäselvää. Han ei myöskaan osaa taivuttaa sanoja. Sairaalassa olivat sitä mielta, etta pojan diagnoosi tarkentuu dysfasiaksi/dyspraksiaksi, kunhan ikää tulee lisää. Terapiaksi määrättiin päivakotiin avustajan kanssa ja puheterapiaa kerran viikossa.

Vierailija
2/8 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, oliskohan meillä sit kyse myös dyspraksiasta tms? No, sen kuulee sit puheterapeutilla. Mut olis tosiaan kiva kuulla jos vielä muilla on samanlaisia juttuja mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän typykkä on 2.5v ja omia sanoja todellakin löytyy. Ei ulkopuoliset ymmärrä neitimme puhetta..neuvolassa kyllä sanoi että puhuu ihan normaalisti ikäisekseen. Taivutuksista ei ole kauheasti tietoakaan ja kirjaimia tosiaan puuttuu.

Siskon poika puhuu edelleen aika epäselvästi ja ikää 4v.

Hyvä kun kuitenkin käytte tutkimuksissa jos asia painaa mieltänne. En kyllä henk.koht tunne kovin montaa alle 3v joka puhuisi todella selvästi ja osaisi taivuttaa sanoja tms.

Vierailija
4/8 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

en kirjoita tätä siksi, että minusta sinun pitäisi olla huolissasi, mutta on varmaan ihan hyvä puheterapeutilla käydä ja seurata, että ymmärtääkö lapsi hyvin muiden puhetta. Jos ymmärtää, niin asia ei varmaankaan ole huolestuttava, mutta jos ei ymmärrä voi tietysti olla jokin suurempikin juttu takana. Lähinnä tässä nasuliinalle vastailen, joka ei tunne montaakaan kolmevuotiasta, jotka osaisivat sanoja taivutella, että minä taas en oikein tunne niitä kolmevuotiaita, jotka eivät osaisi. Omani puhuu varsin pitkillä lauseilla ja taivuttaa kyllä sanat ihan oikein ja naapurin lapset tuntuvat tekevän saman, koska jos joku lapsi ei tee, minä huomaan sen erilaisena. Lapset kehittyvät eri tahtia, yksi on yhdessä asiassa aikainen, toinen toisessa.

Vierailija
5/8 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

erona vaan se, että hän on syntynyt 05/04 eli puolisen vuotta on ikää enemmän.

Puhe on kehittynyt melko samalla tavalla. Reilun vuoden iässä alkoi tulla sanoja, mutta vasta n. 2,5 vuotiaana alkoi yhdistellä lauseiksi. Siinä kolmen vuoden paikkeilla alkoi puhetta pulputa urakalla, koko ajan puhe menee hurjalla tahdilla eteenpäin.

Pitkiä tarinoita kertoo, taivuttaa sanoja, mutta ei aina mene ihan oikein. Meillä puuttuu myös täysin k-kirjain, sen lisäksi j. Pitkätkin sanat alkavat tulla kokonaisina, ennen oli sanat vajaita. Oppi just sanomaan pastilli(oli ennen papi).

Puhe on osittain epäselvää, toi k-kirjaimen puuttuminen vaikuttaa niin moniin sanoihin.Musta välillä tuntuu, että pojalla olisi jotenkin jäykkä kieli.

meillä on puheterapeutti tuossa n. kuukauden kuluttua, sen jälkeen olen varmasti paljon viisaampi.

suosittelen sullekin, että vaadit päästä puheterapiaan, mun neuvolantäti ei olis pitänyt mitään kiirettä, mut vaadin päästä ja onneksi meidän kunnassa on lyhyet jonot.

vaikea sanoa onko dysfasiaa vai muuten vaan viivästynyttä tuo meidän pojan puhe, mut kaikki mun tuntemat parivuotiaatkin puhuu selvemmin ja tuntuu ymmärtävän asioita paremmin, et kyl mä olen itse jokseenkin huolissani.

Mutta eiköhän teilläkin se puhe kehity koko ajan ja onneksi sitten on se terapeutti!!!

Vierailija
6/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kyllä nöttösen kanssa samoilla linjoilla...

nöttönen:

Lähinnä tässä nasuliinalle vastailen, joka ei tunne montaakaan kolmevuotiasta, jotka osaisivat sanoja taivutella, että minä taas en oikein tunne niitä kolmevuotiaita, jotka eivät osaisi.

Lapset kehittyvät eri tahtia, yksi on yhdessä asiassa aikainen, toinen toisessa.

Eri asia sitten on, mikä *mahdolliseen* viiveeseen voisi olla syynä. Itse en lähde mitään arvailemaan, sillä tältä alueelta ei ole juurikaan kokemuksia. Sen verran kuitenkin tiedän, että dyspraksiassa/dysfasiassa jne. ymmärtääkseni tyypillistä lienee juuri kirjaimien korvautuvuus. Mutta pääasia on, että olette jo " systeemissä" eli puheterapeutin hoidossa!

Noiden neurologisperäisten syiden lisäksi tuli mieleeni, että onhan lapsen kuulo tutkittu kunnolla?? Ettei johdu siitä... Kielijänteen kireys voi myös vaikuttaa puheen kehitykseen - etenkin, jos on kovin lyhyt. Tosin en tiedä, aiheuttaako tuota korvaavuutta - muutoin kuin ehkä niiltä osin, että sitä kirjainta käytetään, joka pystytään tuottamaan?? (Omalla pian 5-vuotiaallaani on jonkin verran kireä kielijänne ja vain r sitkeästi puuttuu, muut äänteet ovat ok.) Mutta siis kielijänneasiaa voit kysyä jo seuraavalla puheterapeuttikäynnillä - hän on sen todennäköisesti ensikäynnillä jo tarkistanut, mutta varmista asia. Ja siellä varmaan kuuloasioitakin voi tarkistella (tosin neuvolassa on varmaan se testattu?).

Vierailija
7/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta uskon että kyse voi olla ihan vaan hitaasta puheen kehityksestä " normaalin rajoissa" mutta toisaalta olen huolissani, koska välillä en ole varma kuinka hyvin poika ymmärtääkään. Ihan jokapäiväisissä asioissa ei ole ymmärtämisen vaikeutta, mutta ei esim. tajua ihmetellä tai kysellä ollenkaan sellaista mitä jo nuoremmatkin kyselevät. Ja tosiaan kaikki mun tuntemat yli 2vuotiaat (käydään joka viikko kaksi kertaa perhekerhossa ja olen lastenhoitaja ammatiltani, eli olen aika paljon noita tavannut) puhuu paremmin kuin meidän poika. Eihän sitä saisi verrata, mutta olen tyytyväinen että puheterapeutille ollaan menossa parin kk päästä ja jos puhe ei ole sillon yhtään parempaa, niin aion kyllä vaatia useampaa käyntiä puheterapiassa...

Vierailija
8/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alkoi vasta kuukausi sitten puhumaan. Sitä ennen sanat olivat vain viimeisiä tavuja. Kävimme puheterapeutilla 3 kertaa ja tarkoituksena oli aloittaa puheterapia nyt syksyllä, mutta poika alkoikin avan yhtäkkiä kahdessa viikossa puhumaan. Kehitys oli TODELLA huimaa. Nyt puhuu todella selkeästi ja pitkiä lauseita. Kova onkin nyt kyselemään ja ihmettelemään asioita, ottaa varmaan muita samanikäisiä tiedoissa kiinni...;)

Itsekkin olin asiasta jo kovastikkin huolestunut, mutta näin nopesti ne lapset voi yhtäkkiä oppia asioita.:)