Kertokaaki kaikki yli 30v naiset, joilla haaveissa perustaa perhe " sitten joskus"
Miksi siirrät lasten yritystä pitkälle tulevaisuuteen, vaikka ns. elämän perusasiat on kunnossa? Työ ja vakaa monivuotinen parisuhde löytyy jne...
Kommentit (31)
Ja toinen asia on työ. Sitä löytyy, mutta aina pätkää ja osa-aikanen.
Kyllä vituttaa.
Jos lapsia meinaa tehdä " sitten joskus" , niin kannattaisi viimeistään kolkyt+ alkaa niitä väsäämään. Ikä on riski raskaudelle.
koska on se vaan paljon helpompaa pikkulapsiaikan, ettei ole yksin.
t. 39-vuotiaana esikoisen synnyttänyt, luomusti raskautunut, jonka lapsi syntyi ihan täysiaikaisena ja synnytyskin oli nopea ja helppo.
Ei esim. halua " vielä" mennä naimisiin.
miksi lasten hankkimisesta tehdään niin iso juttu?! Miksi sitä edes pitää suunnitella. Jos on mies, työ ja kotin, niin ehkäisy vaan pois. Ei tartte stressata.
Että kaikkien pitäisi tehdä samalla tavoin?
Oikean syyn tietää usein vain asianosaiset.
Vierailija:
miksi lasten hankkimisesta tehdään niin iso juttu?! Miksi sitä edes pitää suunnitella. Jos on mies, työ ja kotin, niin ehkäisy vaan pois. Ei tartte stressata.
Mulla ei ollut noista kuin mies. Ja jos olisin noiden kaikkien saamista alkanut odottamaan, niin olisi hedelmällinen ikä mennyt minulta ohi.
Meillä ei vaan vielä ole lasten aika. Valmistuin juuri, sain kiinnostavan ja tottakai määräaikaisen työpaikan. Haaveissa jatko- tai lisäopinnot sekä " itselle eläminen" . Tähän asti on eletty vähillä rahoilla vain tentit mielessä. Haluan oma aikaa, matkustella, harrastaa ja joskus ostaakin jotain itselleni. Lisäksi en halua, että juuri ostamamme meille kahdelle sopiva asunto on heti pieni ja ahdas. En tosin olekaan vielä 30+, mutta tietysti nämä samat selitykset voivat olla silloinkin aiheellisia. Olen meinaillut, että 2-3 vuoden päästä mietin, josko edellä olevat elämänhaaveet täyttyneet ja voisiko vauvalle antaa luvan tulla. Jos hän ei sitten enää näin vanhojen ihmisten perheeseen halua tulla, niin sitten asia olkoon niin.
teet ihan oikein! Tsemppiä sulle ja valinnoillesi!
Mutten vaan viitsinyt kirjoittaa sitä, kun sitten joku heti huutaa, että et voi tietää, tuletko raskaaksi ja sitten saat katua, kun venytit noin pitkään. Jos en saa sitten enää lasta, hyväksyn sen. En ehkä ilman surua, mutta en toisaalta ole saanut elämässä muutenkaan kaikkea mitä olisin toivonut.
Noista elämänkuvioista ja oman ajattelun kehittymisestä vielä tuli mieleeni, että 5 vuotta sitten suurin haaveeni oli päästä opiskelemaan unelma-alaani ja saada oma vuokrayksiö eli päästä lopullisesti omilleen ja oman aikuisen elämän alkuun. No nyt olen saanut sen kokea ja se on jäänyt hienona aikana mieleeni. Tarkoitan vaan sitä, että kun joskus saa kuulla, että vielä myöhemmin muutat mielesi esim lasten suhteen, niin totta kai näin voi olla! Tottakai ihminen voi vuosien kuluessa ajatella samoista asioista eri lailla. En kai mäkään nyt ajattele, että haluan koko loppuikäni matkustaa ja harrastaa. Aika aikaansa kutakin.
24
ja olla rehellinen itselleen ja valinnoilleen.
Mä olen todella onnellinen että ehdin kokea paljon ennen lapsia, ja asuakkin yksin useamman vuoden ennen yhteen muuttamista miehen kanssa.
Toki kaikenlaista voi tehdä lastenkin kanssa mutta rinkkamatkailu, ulkomailla opiskelu ja töissäolo olivat mulle tärkeitä juttuja joita halusin kokeilla ennenkun lapsia halusimme vaikka ikää oli lähemmäs 30 ja akateeminen koulutus, vakiotyö ja asunto. Ei kaikkien tarvitse saman kaavan mukaan tehdä elämän valintoja.
Ja vaikka lapset on ihania niin kyllä se välillä on niin rankkaa että onneksi ei vielä tarvitse miettiä että mitä jos jäi omat jutut kesken....kaikki tyylillään ja itselle parhaiten sopivalla tavalla.
Miksi nainen vammautetaan, että hän ei voisi saada lapsia kuin vaan noin 10 vuotta elämässään (eli 20-30-vuotiaana)? Yksinkertaisimmillaan nainen voi saada lapsia siitä alkaen ja niin kauan kun tulee raskaaksi. Tietenkin ikäkaaren kummassakin päässä vaikuttaa monenlaiset syyt puoleen ja toiseen, mutta muistettaisiin nyt tämä hieno asia eli naisen vuosina todella pitkä aika saada itselleen harkinta- ja suunnitteluaikaa perheen perustamiseen. Jotenkin vaan tuntuu, että ennen naisen syntyvyydensäännöstelyn ongelmana oli ehkäisyvälineiden puute ja asenteet, nyt ei ole enää kuin asenteet. Mutta keskustelua aiheesta, tää on kiinnostava ja tärkeä aihe!
Tuntuu, että usein tilanne on pikemminkin se, että mies ei halua vielä lasta ja nainen haluaa. Miehellähän tosiaan biologiset faktat ovat toiset, voi venyttää lastensaantia huoletta ja jos oma vaimo lopulta on liian vanha niin vaihtaa vaikka nuorempaan. Nainen on aivan eri tilanteessa.
Tämä on tietysti kärjistys, mutta on outoa, että naisia tästä asiasta aina syyllistetään.
Siksi mulla onkin 10 vuotta vanhempi mies. Se haluaa lapsia parin vuoden päästä, jolloin olen itse 30. Eli ilmeisesti kummallekin sopiva ikä.
niin suuri elämänmuutos kun kaikki on hyvin.