Hätäännyin....
Tein eilen täytettyjä paprikoita ja laitoin niihin päälle X-tra juustoraastetta. Paprikat oli uunissa juustoineen 225 asteessa puoli tuntia tai vähän reipas.
Nyt illalla huomasin, että pussin kyljessä ainesosaluettelossa lukee, että juusto, maito.....
Eli kauhea paniikki siitä, että siinä ei lue pastöroitu maito. Kuoiko mahdollinen listeria nyt varmasti tuossa ajassa uunissa? Hirveä hätä ja huoli iski vauvasta.
Pussissa lukee, että valmistusmaa Hollanti ja valmistuttaja Espoo.
Järki koittaa sanoa, että taatusti se tuossa ajassa ja noissa asteissa kuoli. Ja että Hollannissa naiset käyttää taatusti huoletta noita samoja raasteita raskausaikana. Ystäväni aina sanoo, että Hollantilaisnaiset ei tee mitään itse vaan kaataa salaatitkin valmiina pussista kippaan vaan. Hänen äitinsä siis asuu siellä ja on käynyt usein joten tietää systeemit. Siellä on kai kaikki valmista.
Mutta voinko nyt unohtaa tuon ja olla huoletta sen suhteen?
Kommentit (19)
kovista juustoista, mutta kun ainesosaluettelossa luki myös maitoa. Ei mainittu, että ois pastöroitua maitoa. Se mitä sille raasteelle on tehty sen maidon lisäämisen jälkeen niin on mulle arvotus eli että onko sitä tuotetta kuumennetty tai jotain sen jälkeen. En tiedä.
Mutta siis tämä maito siinä ainesosaluettelossa sai mut säikähtään. Olen aina luullut, että ne raasteet tehdään kovista juustoista ja siinä se. Mutta onhan niihin jotain sit lisäilty kuitenkin näimmä...
on kielletty listeriavaaran takia, mutta listeria kuolee n. 70 asteessa (en muista ihan tarkkaa astemäärää). Joten jos olet ruokaa kuumentanut 225 asteessa, sillä ei ole mitään merkitystä, oliko maito pastöroitua vai ei! Voit siis olla ihan täysin rauhallinen :)
Ollaan Eu:ssa. Pastöroimattomaan maitoon tehtyjä juustoja joutuisit hakemaan erikseen kauppahallien erikoismyymälöistä, ja uunin asteet todellakin riittävät.
Tämän seuraavan lisään ilman mitään halua loukata, ainoastaan vain huomiona:
Olen ollut tekemisissä aikuisuintivalmentajien kanssa, joilla on ryhmissään keski-iän ylittäneitä rouvia ja herroja. Ovat lapsuutensa viettäneet aikanaan suurissa perheissä ja kotitalo on sijainnut järven tai joen rannalla. Tuohon aikaan ainoa keino pitää monilukuinen tenavakatras poissa vedestä oli pelko ja pelottelu. Tuloksena vettä paniikinomaisesti kammoavia täysin uimataidottomia aikuisia...
Vähän samaa olen havaitsevinani tässä ruoka-ainekeskustelussa. Olosuhteet ovat muuttuneet järisyttävästi ja hygienia on parantunut melkein liiankin hyväksi. Silti ympärillä käyvä pelottelukeskustelu välillä sumentaa järkevänkin mielen.
Toivottavasti ymmärrätte vertaukseni...
Toinen mielenkiintoinen havainto on, että kansallisuudesta riippumatta kaikki tuntuvat uskovan vakaasti juuri oman maan tuotteiden puhtauteen ja terveellisyyteen. Täälläkin törmää satunnaisesti vastaaviin kommentteihin.
Eihän siitä ole vuottakaan, kun uutisoitiin tutkimuksesta (missä lie), jonka mukaan maassa kuin maassa uskottiin että oman kotimaan ruoka ja elintarvikkeet ovat puhtainta mitä löytyä saattaa. Itä-Euroopan maat ja Venäjä mukaanlukien.
Tulipa pitkä teksti - anteeksi, ja rauhallista sunnuntaita kaikille :)
maalaisjärjen käyttö on sallittua sinullakin juliet! viimeksi täällä ihmettelit kesän mansikoita, ja vielä ehkä jotain muutakin.. =/ järjen käyttö on sallittua.
Ja joo, tuskin ne ihmiset ulkomailla uskaltas syödä MITÄÄN raskausaikana, jos me suomalaiset saatas kaikista ulkomaalaisista tuotteista joku pöpö! vähän naurettavaa mun mielestä aikuiselta (?!) ihmiseltä pelätä jotain juustoa, joka on kuitenkin kuumennettu ennen käyttöä! ja kyllähän niitä suurinta osaa voi ihan huoletta syödä ilman kuumennustakin!
kuin uunissa kuumennettuja juustoja... =/ jos siis joka asiasta pitää stressata.
mansikoista ja jopa maksalaatikostakin. Ei kysyvä tieltä eksy ja minä kysyn kyllä, jos huolestun. Ja kuten sanoin niin joskus raskausaikana järki sanoo toista, mutta silti sitä voi panikoitua.
Lähellä on ystäviä joilla on ollut keskenmenoja (viimeksi viime viikolla) niin jotenkin olen alkanut reagoida kaiketi niihin näin lisäämällä omaa huolestuneisuuttani vauvasta. En minä täällä kuitenkaan stressikimppuna pyöri pohtien jotain juustojen vaarallisuutta, jos joku sitä luulee.
Ja salaatin pesen hyvin, kuten aina - raskaana tai ei. :) Tiedän itsekin, että maaperästä on varmaan suurempi mahdollisuus saada se, mutta kun huolestuu niin huolestuu. Kyllä sen jokainen raskaana oleva tai joskus ollut niin tietää.
ei kyl ole todellista etä pitää murehtia joka ruoan takia että voi voi nyt tulee jotain ongelmia vauvalle..lässyn lässyn.kyllä niitä myrkkyjä ja pöpöjä on koko ajan joka paikassa.ei kaikkea aina voi estää.kyllä mie vaan juon maitoaki ilman että se on missään tehtaassa käynykkään=)hohhoijaa että on ihmisillä ongelmat.kyllä se on ihan sama kuin terveellisesti sitä elää.Lapsi saattaa kuitenki olla sairas.nimim.kokemusta on.että ottakaapas kuule järki käteen ne jotka pelkäätte joka ruokaa...ps.olen muuten maalainen
se on muuten hyvää. Ei tullut edes mieleenikään että sitä ei saisi syödä, ja hyvin olen voinut, niinkuin monet muutkin naiset kehityismaissa ja muualla jotka ei pasturoimatonta maitoa saa.
Kovia juustoja voi syödä ilman kuumennustakin ja tosiaan tuollainen uunikuumennus tappaa kyllä listeriabakteerin tuotteesta kuin tuotteesta.
Olen usean kanssa samaa mieltä, että turha panikointi ja hössötys on ihan turhaa. Mutta taas toisaalta, jos hätääntyy jostain asiasta ihan oikeasti, on ihan oikein tulla siitä täältä kysymään.
Olen itse ollut kaikissa kolmessa raskaudessani melko tarkka mitä syön. Esikoisesta ehkä eniten, nyt tässä viimeisessä otan lunkimmin. Itse kuitenkin olen ottanut äitini ja anoppini kanssa yhteen pariinkin otteeseen näistä ruoka-asioista. He kun eivät ymmärrä näitä homejuustokieltoja ym. ja vähättelevät tyyliin " ei meidänkään raskausaikana tuollaisia katsottu ja ihan terveitä lapsia on syntynyt" . Siihen aikaan ei varmaan tuotukaan erikoisia tuotteita paljon maahan (tuskin edes söivät esim. homejuustoja 70-luvun alussa...) ja toisekseen selittämöttömiä keskenmenoja ym. oli varmasti enemmän. Mielestäni on hieno juttu, että neuvola valistaa nykyään myös tästä asiasta. Olen ehkä monen mielestä aivan onneton juntti, kun jopa kuuntelen neuvolan ohjeita ja pyrin niitä noudattamaan. En voi ymmärtää, miten niin monet äidit nykyään aliarvioivat näitä neuvoja ja vetoavat " kyllä oma äiti lapsensa parhaan tietää parhaiten" -ajatukseen. Ok, joissakin asioissa näin voi olla ja toki oma kokemus esim. monesta lapsesta tuo varmuutta tehdä omiakin ratkaisuja, mutta mielestäni neuvolan ohjeiden kyseenalaistaminen " periaatteesta" on aivan typerää. Itse ainakin olen useasti ollut kiitollinen neuvolan ohjeista myös jälkikäteen. Ei ole meillä tarvinnut tuskailla esim. yöpullojen ja tuttien kanssa, kun niistä on vierotettu hyvissä ajoin.
Menipä hiukan asian vierestä, mutta sainpahan avauduttua ;-).
t. Jogu
Sinänsä sääli sillä silloinhan siitä ei pysty samalla tavalla nauttimaan kun pelkää alati ja kaikkea.
Ohjeet vaihtuu monien asioiden kohdalla lähes vuosittain joten omaa järkeä saa käyttää.
Nauttikaa hyvät ihmiset siitä ajasta kun pieni myllertää mahassa ja jättäkää turhat panikoinnit pois.
Ehditte murehtimaan tuhatta asiaa sitten kun lapsi on syntynyt.
Mukavaa ja mutkatonta odotusta kaikille.
joo, tiedän kyllä että jos käy niin huono tuuri että listerian saa, niin voi aiheuttaa keskenmenon. Mutta itselläni on takana jo kolme keskenmenoa, ja ne eivät ole mistään ruokamyrkytyksestä johtuneet, enkä silti ota mitään paineita syömisistäni! Esikoista siis toistaiseksi odotan. Ehdottaisin hankkimaan ruokalämpömittarin, jotta voit ensikerralla mitata ruoan lämpötilan ottaessasi sen pois uunista... miten olet aiemmissa raskauksissasi toiminut?
Mielestäni toisilla tämä menee kyllä jo panikoimisen puolelle. On kaksi eri asiaa välttää jotain ainetta saati panikoida mitä kaikki voi aiheuttaa. Toiset haluavat raskausaikana välttää esimerkiksi niitä lisäaineita, alkoholia, pakokaasun hengittämistä, ym. Mutta toiset taas panikoivat siitä, mitä joku oikein valmistettu ruoka voi mahdollisesti aiheuttaa. Ymmärrän näitä välttäjiä, en panikoijia.
jonttu rv 19+5
Nefertiti_84:
se on muuten hyvää. Ei tullut edes mieleenikään että sitä ei saisi syödä, ja hyvin olen voinut, niinkuin monet muutkin naiset kehityismaissa ja muualla jotka ei pasturoimatonta maitoa saa.
Mutta minusta on kyllä ihan hölmöä verrata joihinkin kehitysmaihin ja väittää, että sielläkin naiset voivat hyvin, vaikka syövät sitä sun tätä, kun tosiasia kuitenkin on, että sekä äitien että lasten kuolleisuus on kehitysmaissa jotain aivan muuta kuin täällä Suomessa. Kyllä kehitysmaissa juu syntyy terveitäkin lapsia, mutta myös sairaita ja kuolleita paljon enemmän kuin täällä meillä.
tuli vaan panikoimisesta mieleen, että tuttu kiinalainen ystäväni, joka odotti esikoista, ei istunut odotusaikana ollenkaan tietokoneen ääressä, sillä pelkäsi säteilyn aiheuttavan jotain sikiölle. oli saanut kiinasta/kiinalaisilta ystäviltään luotettavaa tietoa tämän paikkansapitävyydestä (=tietokoneen vaarallisuudesta odotusaikana). vähänkö huvitti, sillä odotin silloin itse esikoistani ja olin töissä atk-alalla eli istuin parhaimmillani 10 tuntia koneella jo ihan työn puolesta.
tämä siis ihan huvittavana esimerkkinä, enkä halua ketään loukata. tarkoitan vaan, että odottavat äidit ovat hyvin herkkiä olentoja ja maalaisjärki voi välillä kadota ja sitä huolestuu ihan turhista asioista. minusta hienoa on, että voi kysyä täältä ja saada ainakin jonkun asiallisen vastauksenkin. tosin ymmärrän ihmettelijöitäkin. ;-)
vastauksena alkuperäiseen sama, mitä onkin jo vastattu, että bakteerit kuolevat noissa lämpötiloissa, jos niitä edes oli alunperin.
mukavaa odotusta kaikille tasapuolisesti. =)
Kuinka moni on koskaan saanut jonkin sortin ruokamyrkytyksen, listerian tms. kotimaisesta ruuasta? Ei varmaan kovinkaan moni. Ja saatika että se sattuisi raskausaikana kun ollaan muutenkin varovaisia.
Itse olen hyvällä omallatunnolla syönyt mm. Aura-juustoa raskausaikana ilman mitään ongelmia. Yks. gynekin totesi, että kunhan ei maksaa syö liikaa ja varoo ulkomaisia tuorejuustoja ja vakuumipakattua kalaa, niin sillä pärjää jo ihan hyvin. Ei sitä kannata vauhkoontua jokaisesta pienestä vadelmasta tai pizzan päällä olevasta homejuustohippusesta.
Itse olin esikoista odottaessa Malesiassa työmatkalla rv16. Ja ihan reippaasti söin ja maistelin kaikkea uutta, muistaen tietty matkailijan perussäännöt. Ja hyvin meni reissu. (Ainoa, minkä jätin väliin oli eräällä tehdasvierailulla käynti gammareaktorin sisällä, muut painelivat sinne oppaan kanssa geigermittari kädessä). :)
Tuli [b]Karmiinin[/b] viestistä mieleen ystäväni äidin puheet muutaman vuoden takaa. Hän on tehnyt pitkän uransa elintarvikelaboratoriossa ja kommentoi listeriaa silloin, kun odotin ensimmäistäni. Hänen mukaansa ehdottomasti tärkeimmät vältettävät ovat juuri Karmiinin mainitsema vakuumipakattu kala sekä ulkomaalaiset pakastevadelmat. Näitä hän ei suosittelisi käyttämään lämmittämättä edes silloin, kun ei ole raskaana - niin paljon niistä on kuulemma löytynyt pöpöjä. Muistelisin, että erityisesti noi kalat ovat varsinaisia pöpöpesiä :-o.
Komppaan edellistä kirjoittajaa:
Perhetuttumme työskenteli myös elintarvikelaboratoriossa. Hän on innokas kalamies, mutta sanoi ettei kyllä vapaaehtoisesti vakuumipakattua tuontikalaa syö. Vähän väliä kuulemma on lähetetty täysin pilaantuneita savukalaeriä takaisin esim. Alaskaan. Eikä kyse ole pienistä määristä, vaan täysistä kontillisista...
Ainakin kalan suhteen alleviivaan tuoreutta.
..josta saattaa olla haittaa? Itse olen jättänyt kokonaan pois tupakan, alkoholin, graavin kalan, s-alkuiset makeutusaineet ja ainakin kotona pastöroimattomat maitotuotteet. Pastöroidusta maidostakin valmistettuja pehmeitä juustoja olen syönyt vain uunin kautta, samoin einekset ja pakastevihannekset kuumennan hyvin. Eikä tämä ole mielestäni ollut mitenkään hankalaa, enkä koe itseäni stressaajaksi tai kiihkoilijaksi; kovasti olen osannut nauttia raskaudestani. Muutaman kerran olen syönyt kylässä esim. voileipäkakkua, jonka ainesosia en tiedä ja ajatellut, että listerian riski todellakin on varsin pieni. Mutta miksi ottaisin kotona säännöllisesti tämän riskin, kun voin itse valita kaupasta turvallisia tuotteita? Toki keskenmenoja sattuu muistakin syistä, mutta miksi sitä riskiä pitäisi kasvattaa? Kyllähän esimerkiksi liikenneonnettomuuksia sattuu itsestä riippumattomista syistä, ja epätodennäköistä on sekin, että jos kerran pari satut kävelemään punaisia päin, että joku juuri silloin ajaisi päälle, mutta kyllä riski kasvaa, jos säännöllisesti kävelet päin punaisia.
Ei hätää!