" Kuuluuko" alkeisuimakoulussa oppia uimaan?
Meidän 6-vuotias tyttö on nyt tällä viikolla viitenä päivänä käynyt alkeisuimakoulussa, toiset viisi ensi viikolla jäljellä.
Ennen tätä uimakoulua kokemukset vedessä olosta ovat laskettavissa yhden käden sormilla (juu, tiedän, olis pitänyt... mutta olen klooriallergikko ja uimarannoille on täältä matkaa), joten aloitti siis uimakoulussa suoraan sanottuna nollapisteestä.
Tänään olin katselemassa uimakoulua, ja muiden harjoitellessa liukumista meidän neiti käveli altaassa, kädet liuku-asennossa, muut siis ihan liukuivat.
Kellua (selällään) ei myöskään osaa pitämättä kiinni jostakin, toiset näyttävät kyllä osaavan.
Sukeltamaan tyttö on sentäs rohkaistunut, siis tyyliin kyykkyyn-ylös :).
Tuli vaan sellainen olo, että kannattaako tuo koko uimakoulu, olisiko tähän mennessä " pitänyt" oppia enemmän sitä uimista?
Mulla ei ole tietoa niitten toisten lasten aikaisemmasta uimataidosta tosin.
Miten muilla, onko lapset oppineet uimakoulussa kuinka nopeasti uimaan?
Ja voikohan tuon alkeisuimakoulun käydä useampaan kertaan?
Muuten meidän tyttö on motorisesti ihan ikäistensä tasolla; polkee ilman appareita, kiipeilee kuin orava, hiihtääkin jotenkuten jne.
Kommentit (9)
Ensimmäinen kerta on se jolloin hankitaan rohkeutta olla vedessä (joissain paikoissa on erikseen vetentottautumiskursseja), toisella kerralla sitten jo vähän opitaan uimaan ja kolmannen uimakoulun jälkeen pääsee jatkouimakouluun kun perusteet on kunnolla hallinnassa.
Eihän se noin aina mene mutta ei useinkaan lapset heti kertauimakoulusta opi, etenkin jos eivät etukäteen yhtään vielä osaa.
poika pelkäsi vettä eikä uskaltanut kastautua ikinä vyötäröä syvemmälle. Päätä ei saanut kastella lainkaan. Kävi kesän lopussa juuri tuollaisen kahden viikon intensiiviuimakoulun. Jo ensimmäisen viikon lopulla sukelteli sulavasti, viimeisenä päivänä osasi jo uida sekä sukelluskoiraa että selkää.
Olen sitä mieltä, että se on opettajasta kiinni. Meille sattui erityisen hyvä opettaja. En myöskään etukäteen kertonut opettajalle pojan vesipelosta. Hän sai aloittaa uimakoulunsa puhtaalta pöydältä ja rohkaistua omia aikojaan.
Tavoitteena, että lapselle syntyy luottavainen suhde veteen ja uimaopettajaan. Mustekala totuttelee veteen leikin ja mielikuvien kautta, sekä oppii kuinka uimahallissa tulee toimia. Opetus lasten altaassa.
Meillä esikoinen kävi alkeis1:sen muistaakseni kolmesti.
Toinen lapsi kävi nyt kesällä ensimmäisen alkeis1:sen ja ei oppinut vielä uimaan. Sukeltamaan oppi hyvin. Ei oikein uskaltanut sitä mennessään.
Olen sitä mieltä, että se on opettajasta kiinni. Meille sattui erityisen hyvä opettaja. En myöskään etukäteen kertonut opettajalle pojan vesipelosta. Hän sai aloittaa uimakoulunsa puhtaalta pöydältä ja rohkaistua omia aikojaan.
[/quote]
Voi pyhä sylvi. Kyllähän kaikkien lasten pitäisi oppia uimaan ensimmäisesstä uimakoulussa kun teidänkin poika oppi.
huojensi mieltä kovasti!
Taidan tosiaan laittaa tytön uudelleen tuohon alkeisuimakouluun, menee kyllä kevääseen, kun ryhmät on jouluun saakka ihan täynnä. Mutta kumminkin.
Oli kyllä oikeasti helpottava tieto, ettei tuo alkeisuimakoulu ole " uintiautomaatti" , jossa kaikki oppivat uimaan :) - mulla oli jotenkin sellainen mielikuva etukäteen, että tietysti tyttö oppii uimaan, kun kerta menee uimakouluun :).
Ja voisinhan tietty kysäistä, jos vaikka tytön kummitäti veisi sitä joskus uimahalliin tässä välillä, kun itse en voi sinne mennä.
Siihen nähden, että tytöllä on äärimmäisen vähän kokemusta vedessä olosta, niin reippaasti se on siellä ollut ja tykkää uimakouluun kovasti mennä, kertaakaan ei ole hangoitellut vastaan, vaan suorastaan päinvastoin.
Jospa se tästä vielä se uimataitokin jossain vaiheessa sitten :). Itse olen oppinut aikoinaan ihan järvessä uimaan omia aikojani, niin ei ole edes omakohtaista kokemusta uimakoulusta.
Meillä on kyllä muutkin lapset oppineet uimaan ekassa uimakoulussa, vaikkeivät olekaan vettä pelänneet. Eikös tässä kokemuksia kysytty, jotkut oppii jotkut ei.
Älähän huolehdi. Harjoittelemalla oppii. Meillä sama tilanne eli minä paha klooriallergikko ja onnistun vielä vti:nkin helposti saamaan, joten ei paljon nappaa edes nuo otsonoidut uimahallitkaan.
Poikaa olen käyttänyt seuraavasti ja seuraavia tuloksia tullut:
vesipeuhula -> ei pelännyt enää vettä
uimakoulu -> oppi sukeltamaan
uimakoulu toiseen kertaan -> oppi uimaan selkää 7m
uimakoulu kolmanteen kertaan -> oppi uimaan alkeisrintaa 7m
uiminen jäi aika pitkäksi aikaa mun raskauden takia ja loppuraskauden jälkeen
uimakoulu neljänteen kertaan -> ui sekä selkää että rintaa 10 m
nyt lokakuussa on menossa ensimmäiseen alkeis kakkoseen, jossa tavoite 15 m
uimakoulusta on hyötyä. Varmaankin lapsi voikäydä alkeet uudestaan, niin pääsee suunnileen samalle tasolle ikätovereiden kanssa.