Onko hullua aloittaa kiinteiden MAISTELU jo ennen 4kk?
Rintamaito ei oikein tunnu riittävän kasvuun ja pulloa ei huoli millään! Pieniruokainen siis on, mutta olisko hullua aloittaa kiinteiden MAISTELU tossa reilun 3kk iässä jo? Kun aluksi ne maisteluthan on vaan sellaisia lusikallisia.
Mitä haittaa siitä OIKEESTI on? Ja onko kukaan aloittanut? neuvolassa näytettiin vihreää valoa kun sanoin et ainakin 4kk iässä aloitan.
Kommentit (40)
Mun allergiaton esikoinen alkoi maistella soseita 3kk iässä eikä ole vielä tähän päivään oppinut syömään kunnolla.
Vierailija:
Meidän allergiselle esikoiselle päästiin aloittaan kiinteät kunnolla 8kk ikäisenä ja jestas että se oli liian myöhään, tosi kauan meni että oppi syömään :((( Ja näin kävi olosuhteiden pakosta. Minä siis sanoisin että mieluummin ennemmin kuin myöhemmin!!!
liian aikainen kiinteiden aloitus lisää aikuisiän sairauksia. Minusta nykyään on älyttömästi keliakiaa, aikuisiän diabetestä, paksusuolensyöpää jne
Itse noudatin täysimetys suosituksia koska olen atoopikko ja halusin lapselleni tarjota mahdollisuuden välttää tämä tauti. Söin maitohappobakteereja odotuksen ja alkuimetyksen ajan ja ainakin toistaiseksi lapseni on säästynyt allergioilta perimästä huolimatta.
IHmiset on kyllä ihme toopeja, kuvitellaan, että jos jotain on vaurioitunut, se näkyisi heti. Kuitenkin esim. äidin tupakointi raskausaikana aiheuttaa tytöille lapsettomuutta ja pojille kivessyöpää AIKUISENA. Et voi nähdä pikku pilteistäsi millaisia vaurioita on mahdollisesti syntynyt.
Samoin RISKI-sana tuntuu olevan ihan siansaksaa mammoille. Riski ei tarkoita sitä, että kaikki sairastuu. Se tarkoittaa sitä, että toimimalla tietyllä tavalla, on todennäköisempää, että ongelmia tulee. Ja se, että naapurin Pirkon lapsille ei ole tullut mistään mitään ei tarkoita, että tutkimukset sen takia olisi hölynpölyä.
On hienoa huomata olevansa sivistyneempi ja taitavampi arvioimaan tieteellisiä tutkimuksia - ylipäätänsä tarkastelemaan tätäkin aihetta kriittisesti. Osaan hakea tietoa eri lähteistä, vertailla niitä, arvoida jopa tutkimuksia. Sitten osaan muodostaa oman käsitykseni, jota olen toki valmis muuttamaan taas uutta tietoa saadessani.
Sitten kun luen näitä teidän mielipiteitänne:D Ajattelen olevani parempi kuin te typerät av:n mammat. " Ei mulla vaan tullut mitään" ja " luulis nyt, kun sitä ja tätä ja toikin" - mielipiteitä vailla kunnon perusteluja. Se tietysti vähän surettaa, että ette voi tehdä parhaita mahdollisia päätöksiä lastenne terveyden puolesta. Kurja juttu tosiaan. Mutta en sentään kannata ajatusta, että kaltaisenne eivät saisi lisääntyä. Ei sekään oikein toimi.
Mutta mitäs tässä muuta kuin voi naureskella, kun en ala elämäntehtävää ottaa valistuksesta.
Että hehheheh teidän " argumenteillenne" !
Se maistelu aloitetaan niin pienistä annoksista, että kestää useampi viikko ennen kuin annokset on sen kokoisia, että niistä on vatsantäytteeksi. Aloitettiinneuvolan siunauksella perunan maistelu 3,5 kk iässä ja neuvolassa nimenomaan suositeltiin sitä ennemmin kuin korviketta. Kuukausi meni ennen kuin ruokaa uskalsi antaa niin paljon, että nälkä lähti. Jos seuraava lapsi on yhtä kova syömään kuin tämä ensimmäinen, aloitan maistelut jo 3 kk iässä, mikä muuten oli suosituskin vielä jokunen vuosi sitten.
Vierailija:
liian aikainen kiinteiden aloitus lisää aikuisiän sairauksia. Minusta nykyään on älyttömästi keliakiaa, aikuisiän diabetestä, paksusuolensyöpää jne
Itse noudatin täysimetys suosituksia koska olen atoopikko ja halusin lapselleni tarjota mahdollisuuden välttää tämä tauti. Söin maitohappobakteereja odotuksen ja alkuimetyksen ajan ja ainakin toistaiseksi lapseni on säästynyt allergioilta perimästä huolimatta.
Jotenkin se vaikuttaa siihen lapsen allergian puhkeamiseen.
Vierailija:
Ei luulisi olevan niin kovin vaikeaa uskoa ennemmin tieteellisesti tutkittuja faktoja kuin tutunkumminkaiman esimerkkiä... mutta niin se kuitenkin tuntuu vain olevan :-/ Suomessa imetyssuositukset tulevat aina vähän viiveellä enemminkin kuin " ylireagoiden" , kuten joku täällä jo meuhkasi. On fakta, että liian varhainen kiinteiden alottaminen lisää RISKIÄ terveyshaittoihin, kuten niihin suolistosairauksiin, allergiaan ja kakkostyypin diabetekseen. Harva näistä näkyy vielä lapsena, mutta esim. 1960-70-luvun väärät ohjeet näkyvät jo nyt 30-40-vuotiaiden terveystilanteessa, ennusteista puhumattakaan.
Hyvällä tuurilla mitään ei siis välttämättä toki käy, mutta vastoin ohjeita ilman pätevää syytä toimiva ottaa tietoisen riskin lapsensa terveyden kustannuksella. Miksi?
Samoin RISKI-sana tuntuu olevan ihan siansaksaa mammoille. Riski ei tarkoita sitä, että kaikki sairastuu. Se tarkoittaa sitä, että toimimalla tietyllä tavalla, on todennäköisempää, että ongelmia tulee. Ja se, että naapurin Pirkon lapsille ei ole tullut mistään mitään ei tarkoita, että tutkimukset sen takia olisi hölynpölyä.
Juuri näin! Minäkin päätin ajat sitten luovuttaa, kun onnekseni en ole valinnut ammatikseni mitään terveysvalistukseen velvoittavaa... Silti minusta on kurjaa, että moni tulee pelkästään tietämättömyyttään tai jopa välinpitämättömyyttään aiheuttaneeksi kansanterveydellisestikin ajateltuna kurjia sairauksia omille lapsilleen. Itse ainakin harmittelen, ettei esikoisen aikana ollut vielä näin kattavaa tutkimustietoa saatavilla ja suositukset oli mitä sattuu :( Omakin suolistoni on pilalla, joten lasteni suoliston terveyden eteen olen valmis tekemään aika paljon vaikka sitten turhaakin työtä
minimoidakseni todennäköisyyden
sairastua.
Eli ap:lle: älä nyt ainakaan ilman OIKEAA tietoa lähde ominpäin niitä kiinteitä aloittelemaan. Ja vellit vasta turhia onkin, sen tietävät tietonsa päivittäneet neuvolan terveydenhoitajat ja lastenlääkäritkin.
pitkässä imetyksessä vauva voi herkistyä vielä helpommin kaikelle äidin syömälle, ei se imetys ainakaan allergioilta suojaa. Imetin esikoista vain 4kk osittain ja maidon lisäksi oli vain muutama allergia.
Mutta nimenomaan tarkoitus on maistattaa vaan, ei mitään suuria annoksia. Ei kai se suolisto nyt heti vaurioidu jos sinne menee max. teelusikka päivässä??
Eikö KUKAAN uskalla kommentoida miten ne alkoholipitoiset d-vitamiinitipat siihen suolistoon vaikuttaa? VEIKKAAN ET OVAT TAATUSTI PAHEMPI RISKI kun vaikka päärynäsose! Tätä ei tietysti oo tutkittu
ap
jotka ovat perehtyneet asiaan ja tietää mitä liian varhainen kiinteiden aloitus VOI aiheuttaa. Eikä lapsen tarvitse aina kasvaa ylimmällä käyrällä voidakseen hyvin. Jotkut lapset ovat vaan pienempiä ja kasvu voi heitellä välillä. En ymmärrä miksi lapselle pitäisi tuputtaa soseet ja puurot jo alle 3kk iässä ja sit kehuskella että meidän poika se kasvoi 5kg ja 10cm kuukaudessa.
enkä kehumaan millään kasvulla. Virkeä, iloinen ja tyytyväinen vauva joka nukkui vielä hyvin oli mun tavoite, ja sen sain. Mulla on ihanat tytöt, koululaisia jo molemmat.
Tarkoitus oli vain maistattaa, mutta vauva söi niin mielellään kiinteää, että annettiin heti ekalla kerralla niin paljon ku söi. Siihen loppui vatsavaivat (koliikki) kuin seinään, eikä minkäänlaista allergiaa ole puhjennut. Se oli siis tavallaan muusia mitä annettiin, perunaa ja äidinmaitoa soseutettuna.
Vierailija:
Rintamaito ei oikein tunnu riittävän kasvuun ja pulloa ei huoli millään! Pieniruokainen siis on, mutta olisko hullua aloittaa kiinteiden MAISTELU tossa reilun 3kk iässä jo? Kun aluksi ne maisteluthan on vaan sellaisia lusikallisia.Mitä haittaa siitä OIKEESTI on? Ja onko kukaan aloittanut? neuvolassa näytettiin vihreää valoa kun sanoin et ainakin 4kk iässä aloitan.
Lapset tarvitsevat sitä ja siksi sitä annoin. En siis halunnut, että lapset sairastuvat riisitautiin. Mutta eihän Devitolissa (aik. Vitol) mitään alkoholia ole. Se on säilötty soijaöljyyn. Vai onko siinä? Itse en sellaista tietoa löytänyt.
Täysimetin kaikkia lapsiani 6 kk enkä koskaan saanut neuvolasta moitteita. Esikoisen ollessa vauva (19 vuotta sitten) täysimetyssuositus oli 3 kk, mutta sen jälkeen se nousi 4 kuukauteen. Muistaakseni se oli 4 kk jo seuraavan lapsen, nyt 16-vuotiaan, vauva-aikana. Minulle pitkää täysimetystä suositteli tuttavani, joka oli pitkään oleillut ulkomailla. Muualta en juuri imetystietoa saanutkaan, paitsi Ritva Kuusiston imetysoppaasta.
Jos ei aikaisemmin... Miksi niissä soseissa sitten on 4-6kk?
Kaikilla se täysimetys ei onnistu...
mutta välttämättömiä ovat, siksi niitä pitää antaa. Se ei mene jakeluun, miksi sillä varjolla sitten pitäisi antaa MUUTA haitallista, mikä ei ole välttämätöntä. Kuten päärynäsosetta 3 kk:lle.
siis 3 kk:lla tosiaan menee monta kuukautta oppia syömään kunnon annoksia. Meidän 6 kk täysimetetyt ovat oppineet viikossa.
Ekalla pojalla alotettiin n. 2,5kk ikäisenä, toisella pojalla n. 2kk ikäisenä ja tytöllä n. 3kk ikäisenä. Maissivellillä olen aloittanut ja soseet alotettu n. 3,5-4kk iässä.
Keliakia tuskin on lisääntynyt, sen tunnistaminen ja diagnosointi on vain parantunut. Aiemmin oli vain huonomahaisia ihmisiä ja lapsethan saattoivat kuolla jo nuorinakin kun olivat esim. jatkuvalla ripulilla.