Olenko muka ainoa äiti, joka tarjoaa lapselleen eineksiä joka ilta?
Kaikko muut vääntävät töiden jälkeen itse ruuan? Ja lapsi jaksaa odottaa kiltisti, että perunat kiehuvat ja omatekoiset lihapullat valmistuvat?
Kommentit (40)
Usein esim. kauppapäivänä tuon pinaattilettuja tai metripizzan, koska olen kotona vasta 17.30. 2-3 päivää viikosta keittelen makaronia ja jauhelihakastiketta, makkaraa tai burritoja yms. Viikonloppuna tehdään hyvää ruokaa alusta loppuun.
Ja jos on valmiiksi marinoituja, niin yhtä lailla niissä on lisäaineita.
Vierailija:
mutta sillä aikaa kun se riisi tai pasta kypsyy, ehtii hyvin paistaa ne kanasuikaleet myös
Einekset on aina lähes 5 vrk vanhoja ennenkuin kauppaan tulevat, ei tulisi mieleenkään syödä niin vanhaa ruokaa itse saatikka antaa lapsille, lue tuoteseloste, ja mieti kuka sitä " ruokaa" haluaa oikeasti syödä. Terv 6 lapsen äiti, jolla aina 2 pientä keittiöapulaista askareissa.
Joo, yritetään laittaa ns. kunnon ruokaa, mutta totuus on, että kaupan tuorepasta Barillan kastikkeen kanssa on monen arki-illan pelastus tai just jotkut fajitaslätyt ja niihin paistellut kanapalat ja kasvikset. Joskus vaikka luomuhernerokka, johon lisätään smetanaa ja savukinkkua.
Eli missä eineksen raja nyt liikkuu? Varsinaisia mikroruokia en osta, Ikean lihapullia kyllä, pakastekeitoista pinaatti menee, ranskalaisia en osta, nakkeja joskus.
ukku. kalliimmakshan noi einekset tietty tulee, mutta se terveellisyys on kyllä ihan siitä kotiruoan laadusta kiinni. itse voi tehdä esim. tosi nopeesti pinaattilettuja. syödään sitä mukaa kun paistuvat. ja lihapulliin ei saa millään ilveellä menemään tuntia tai kahta.
btw, lidlin mainoslehti tuli eilen, ja voi karmeus sitä lisäainemoskan määrää, mitä ne nyt mainostaa. jotain jenkkiläjuttuja, amerikanpannukakkuja purkista, sekoita vain vesi yms.
Nyt olen hoitovapaalla kahden lapsen kanssa, mutta tuossa välissä olin töissä. Eikä ruoanlaitto ollut ikinä ongelma. Tein isoja satseja ruokaa muutaman kerran viikossa. Viikonloppuna aina niin, että oli maanantaille evästä töihin ja ma illaksi myös valmis. Sitten ma iltana tein jonkun laatikon tms. josta tiistain eväs ja tiistai-illan ruoka. Keskiviikkona sitten pikainen ruoanlaitto töitten jälkeen, esim. kanapasta tai jauhelihakastike, kuitenkin niin iso satsi että siitä vielä torstaille eväät mulle ja miehelle. Jne. Jos evääksi asti ei aina ollut, niin sitten otettiin leipää tms. evääksi. Mutta joka ilta oli aina kotiruokaa.
Pakastin myös aina kaikki jämät, joskus sitten aina oli sellainen ilta että minulla, miehellä ja pojalla oli kaikilla eri ruokaa, jokaiselle siis otettu annos pakkasesta :)
Teen lähestulkoon aina ruokaa enemmän, kun sitä tarvitaan ja laitan loput pakkaseen. Lasta varten on siis aina pakkasessa n. 10 erilaista vaihtoehtoa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Eikä ole hankalaa ollenkaan.. Ja viitaten aiempiin kommentteihin, itse en koskaan osta lihaa enkä kanaa marinoituna, vaan maustan aina itse.
Kun siis minusta eineksiä ovat esim. kalapuikot, kaupan hernekeitto, pinattikeitto, pinaattiletut, valmislihapullat, kaupan kalapyörykät, nakit (näitä käytetään rajoitetusti), pakasteperunamuusi, ylipäätään kaikki valmiit / puolivalmiit ruuat. Isommista kaupoista saa esim. luomulihapullia valmiina. En siis tosiaan tarkoita pelkästään valmiita mikroaterioita, joista meillä syödään melkein pelkästään makaronilaatikkoa. Ihmeen paljon näitä edellämainittuja muuten on kaupoissa tarjolla siihen nähden, että niitä ei kukaan koskaan osta.
Sitten jos tarkoitus on välttää lisäaineita, niin ettekö te sitten käytä valmiiksi myöskään marinoitua lihaa, lihaliemikuutiotia, valmiskastikkeita yms.
ap
Finette:
Eli missä eineksen raja nyt liikkuu? Varsinaisia mikroruokia en osta, Ikean lihapullia kyllä, pakastekeitoista pinaatti menee, ranskalaisia en osta, nakkeja joskus.
emme käytä lihaliemikuutioita tai muuta sellaisia. Pastakastike tehdään tomaateista ja maustetaan itse. guacamole tehdään itse jne.
Vierailija:
emme käytä lihaliemikuutioita tai muuta sellaisia. Pastakastike tehdään tomaateista ja maustetaan itse. guacamole tehdään itse jne.
Mutta mä en osta IKINÄ marinoitua lihaa. Ne valmiit suikalepakkaukset ja lihatiskinkin marinoidut näyttää niin epämääräisiltä...
Liha- ja kalaliemissä nestemäiset (=fondit) on maukkaampia kuin ne liemikuutiot.
Perunoiden ja salaatin kanssa voin kyllä arkisin tarjota välillä eineslihapullia, jauhelihapihvejä, kananugetteja tai paneroituja pakasteseifileitä ;-)
Einesten varaan ei tarvitse heittäytyä, kun tekee kotiruokaa isoja annoksia, jolloin yhdestä kokkauskerrasta riittää syötävää usemmalle aterialle.
Mutta on se aikaa nopsaa tehdä vaikka jauhelihakastike tai tonnikalakastike pastan tai keitettyjen perunoiden kera. Että tulee kyllä tehtyä ihan itsekin noita nopeita arki-iltaisinkin. Eineksiä sitten lisänä kyllä.
eli mitään " omaa aikaa" en niihin tarvitse.
Ja meillä ei todellakaan käytetä valmiskastikkeita eikä lihaliemikuutioita, marinoituja lihoja kyllä joskus, varsinkin kesällä.
olen kahden lapsen yh, olen kokopäivätyössä ja teen ruuat itse. Eikä se ole mikään ongelma. Eineksiä emme käytä. Puolivalmiita (pakastevihannekset) kyllä jonkin verran.
Wokit, keitot, kastikkeet on helppo ja nopea pyöräyttää. Kokkailu ei ole lapsilta pois, lapset kun voi ottaa kokkailuun mukaan.
Viikonloppuisin kokkaan lasten kanssa pitkän kaavan mukaan.
;O)
.. Kuitenkin silloin tällöin paistamme uunissa pussillisen ranskalaisia ja paketin nakkeja, myös kalapuikkoja syömme välillä ja tämän lisäksi pidämme todella paljon esimerkiksi niistä pakastetuista yrttipatongeista...
Meillä en suostu pääsääntöisesti syömään eineksiä (valmiita aterioita, lihapullia tai valmis perunamuusia ikinä) enkä mitään valmiiksi maustettuja tuotteita, koska en pidä niiden mausta...
Meillä tehdään ruokaa joka päivä ja arki sujuu käytännössä seuraavasti; Mies lähtee aamulla töihin aikaisemmin ja minä vien lapset päiväkotiin, mies pääsee aikaisemmin töistä, käy kaupassa ja hakee lapset (joskus minä käyn tai ruoka on ostettu edellisenä päivänä valmiiksi), minä tulen myöhemmin kotiin ja yleensä mies tekee ruoan, joka siis on valmis viimeistään klo 18. Meillä mies siis osallistuu tähän arjen pyörittämiseen ja ruoan tekoon.
Käymme myös ravintolassa syömässä noin kerran viikossa, joskus se on mäkkäri tai rosso ja joskus joku vähän parempi paikka.
Kun tekee kerran viikonloppuna lihapullataikinan, saa lihapullat neljälle arki-illalle. Ja perunamuusia soseuttaa samalla vaivalla yhden illan satsin kuin neljän illan satsinkin.
Väitän että kukaan työssäkäyvä vanhempi ei valmista ruokaa alusta asti joka ikinen arkipäivä töiden ja päiväkodin jälkeen.
mutta kukahan niitä eineksiä sitten ostaa?;) Kun esim. Prismassa on metritolkulla sitä eineshyllyä makarooni- ja maksalaatikkoineen ja vaikka mitä...ei kai niitä siellä myytäis, jos niitä ei kukaan osta.
*pohtii*
Meillä on neljä lasta, ja kauhulla ajattelen sitä määrää lihaa mitä pitäisi vaivata neljän kerran lihapulliin... Muutama kilo taitaisi mennä.
Ei lihapullat kyllä niin älyttömän kauaa kestä tehdä, mutta esim kalapuikot on kyllä käteviä, muuten kalaa tulisi liian vähän syötyä. Joskus ostan ihan vaan valmiin savustetun siian tai kirjolohen, herkkua, vaikka valmisruokaa.
Vierailija: