kyllä ottaa päähän! Lääkäri ei uusinut diapam-reseptiä.
pitää pärjätä opamoxilla joka vaikuttaa vasta 1,5 tunnin päästä, ja kun paniikkikohtaus iskee siitä ei ole HETI apua.
Kommentit (19)
syön alproxia ja sitä ei todellakaan saa lopettaa tuosta vaan. Mutta syönkin sitä säännöllisesti, tästä annoksesta lopettaminen kestäisi 3kk vähitellen vähentäen. Mutta jos sulla on diapam pelkästään tarpeen mukaan, eli kohtauslääkkeenä, niin asia on tietty vähän eri. Onko tuo Opamox sitten oikea lääke sulle paniikkikohtauksiin, eikös toimivan lääkkeen pitäisi lopettaa kohtaukset lähes kokonaan?
Itselläni aiemmin SSRI mielialalääke poisti kohtaukset kokonaan 2 viikon käytön jälkeen.
Nyt kun " tauti" uusiutui, sain alproxit jatkuvaan käyttöön ja kohtaukset ovat loppuneet oikeastaan kokonaan. Arvelutti kyllä kovasti itseäni alkaa syödä rauhoittavia säännöllisesti päivittäin, mutta näillä nyt pärjään ihan hyvin ja kohtaukset ja paha ahdistus ovat poissa.
Kuinka usein sulla sitten tulee paniikkikohtauksia? Jos esim. kerran viikossa tai harvemmin, niin nopeastihan ne ohi menee vaikka kamalia ovatkin, eli vaikka diapam auttaa nopeasti, kohtaus saattaa olla itsestään jo ohi kun se vaikutus alkaa.
Jos kohtauksia on 2 tai yli viikossa, kannattaisi varmaan harkita jotain muuta jatkuvaa lääkitystä, joka pitäisi kohtaukset kokonaan kurissa?
Vierailija:
Onko nämä oireita riipuvuudesta???
Ihmisen on nimittäin tarkoitus kestää vaihtelevia määriä henkistä ja fyysistä kuormitusta ihan luomuna. Elämää ei voi eikä kannata rakentaa kemikaalien varaan.
Tiedän mistä puhun, kun puhun lääkeriippuvuudestakin. Mulle jäi jonkinlainen panacod-riippuvuus leikkauskipujen jälkeen. Vuoden söin niitä ja sitten lääkäri alkoi ilmetellä että kyllä kipujen pitäisi olla jo ohi. No niin ne oikeasti olivatkin, mutta niitä oli todella helppo kuvitella koska niillä oli niin helppo erkautua kokonaan pahasta maailmasta kipuineen ja stresseineen.
Ole nyt rehellinen itsellesi. Olet nisti. Sori
Jos otan diapamin kerran viikossa, et tosiaan ole siihen koukussa. Tai olet varmaan henkisesti koukussa siihen että se rentouttaa olon kun paniikkikohtaus iskee. Mutta jos kohtaus tulee " vain" kerran viikossa, niin kyllä siitä selviää ilman sitä yhtä diapamiakin.
Tulee kovat vieroitusoireet. Lääkärini puhui itse asiassa 18 viikon lopetusajasta, mikä kuulostaa itsestäni pitkältä. Ainakin 3kk nyt kuulemma pitäisi syödä täydellä annostuksella (3mg päivässä) ja siitä sitten se 3-4kk pikku hiljaa vähentäen.
7
lääke on varmuuden vuoksi lähellä.
nyt sitä ei ole.
kohtaukset on tosi pelottavia, koska tuntuu että maailma häviää (paikan ja ajantaju katoaa ) ja tuntuu että tukehdun.
Sinä selviät kyllä. Enemmänkin olisi huoleen aihetta, jos oikeasti hankkisit vielä fyysisenkin riippuvuuden diapameihin.
Yritä elää säännöllistä elämää. Aamulla ylös, heti vaatteet päälle, tukka kuntoon, namma myös. Rytmi itselle ja lapselle, ulkoilua. Pian huomaat että elämä hymyilee. Varsinainen, alkuperäinen ongelma on jo historiaa. Älä kehitä uusia ongelmia.
Söitkö siis viisi 1mg tablettia kolme kertaa päivässä?? Kun se 1mg on vahvin mitä alproxeja on.
Ei tuollaisesta voi lopettaa kerrasta! Millaisia oireita sulle tuli siitä kertalopetuksesta? Ja mihin vaivaan yleensäkin niitä söit?
Musta jo tämä oma 1mg x 3 päivässä tuntuu isolta annokselta ja jos yksikin tabletti myöhästyy, niin oireita tulee heti, en voisi kuvitellakaan lopettavani tuosta vaan yhtäkkiä.
7
tuo 3 x 0.5mg kuulostaakin jo paljon järkevämmältä kuin 3x 5mg :)
7
Ja vähättelyllähän nämä ongelmat katoavatkin, Einstein!
" Yritä elää säännöllistä elämää. Aamulla ylös, heti vaatteet päälle, tukka kuntoon, namma myös. Rytmi itselle ja lapselle, ulkoilua. Pian huomaat että elämä hymyilee. Varsinainen, alkuperäinen ongelma on
jo historiaa. Älä kehitä uusia ongelmia"
Se tieto että jos kohtaus iskee ja on lääke siihen lähellä, voi ihan varmasti vähentää jopa niitä kohtauksia, kun silloin niitä ei tarvitse niin pelätä.
Sinun kohdallasi tuo diapamin lopettaminen pahimmillaan voi aiheuttaa lisää kohtauksia, jos alat pelätä niitä kohtauksia, silloinhan niitä juuri tulee kun jännittää ja pelkää niitä jo etukäteen. Miksi lääkäri lopetti tuon diapamin, jos sitä kerran menee vain 1 viikossa??
En koskaan sanoisi esim. masentuneelle että ryhdistäydy ja ole reipas. Siitä ei nyt kuitenkaan ole kyse. Ap on siinä kunnossa ja tilanteessa, että hän voi ottaa elämänsä taas omiin käsiinsä.
Olisihan lekuri voinut kirjoittaa vaikka kymmenen tabletin reseptin ja uuden ajan muutaman kuukauden päähän (näin voisi " kontrolloida" kulutusta, pienen reseptinhän pitäisi tällöin riittää noin kymmeneksi viikoksi).
Itsekin sairastan paniikkihäiriötä, onneksi nyt jo lievemmässä muodossa. Joitakin vuosia sitten söin säännöllistä lääkitystä (citolopramil), sillä kohtauksia tuli päivittäin ja olin niiden takia aivan eristäytynyt arkielämästä. Nykyään kohtauksia tulee vain toisinaan, ehkä kerran kuussa, stressaavina aikoina vähän useammin, helppoina aikoina harvemmin. Ja minulla on nimenomaan se Diapam-paketti aina saatavilla. Olenko henkisesti koukussa? Ehkä. Mutta jos diapamin kulutukseni on sellaista yhden 0.5 mg diapamin kuukausiluokkaa, ei minua ainakaan mitenkään haittaa tämä " henkinen riippuvuus" .
Paniikkihäiriössä ja kohtauksissa on nimenomaan sellainen mekanismi, että kohtausten pelko ja jännittäminen aiheuttaa uusia ja pahempia kohtauksia,joka taas lisää pelkoa ja jännitystä. Se on nimenomaan itseään ruokkiva kierre. Ja kukaan, kenellä on ollut kunnon paniikkikohtaus koskaan, ei kyllä vähättele sellaista.
Paniikkikohtauksiakin on kai monenlaisia, mutta ainakin itselläni ne ovat olleet sitä luokkaa, että kerran viikossa on todellakin liian usein. Tämä sanottakoon niille, jotka ovat sitä mieltä, että kyllähän paniikin kerran viikossa kestää ilman rauhoittaviakin. Minulla esim. oireena selittämätön kuolemanpelko. Siis ihan oikeasti luulen kuolevani. Kuvitelkaapa itsenne tilanteeseen, jossa joku pitää asetta ohimollanne kerran viikossa ja oikeasti uskotte kuolevanne. Lisäksi fyyisest oireet, joiden takia olen ollut parikin kertaa päivystyksessä asti sydänfilmeissä ym. En minä kyllä sellaista jaksaisi " vain" kerran viikossa.
Minulla ne diapamit ovat sellainen " varmuusvarasto" ja yksi kappale aina kassissa mukana. En ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos tämä rauhoittaa, ja sillä tavalla poistaa kohtauksia ja tavallaan hoitaa siis sairautta ilman minkäänlaista lääkkeiden jatkuvaa syöntiä. Mikäli ap tosiaan ottaa vain yhden diapamin viikossa, en ymmärrä, miksi hän ei saisi diapameja pitää varalla, jos se auttaa. Ja lääkärihän tosiaan voisi reseptien koolla valvoa sitä, ettei otettujen lääkkeiden määrä kasva.
Tiesittekö muuten, että toinen paniikkipotilaita helpottava aine on alkoholi, ja monet kantavatkin taskumattia sitten sen puuttuvan diapamin tilalla. Alkoholismi on monen paniikkipotilaan seurannaissairaus. Onko tämä sitten parempi?
Tuo ei kyllä ole totta, että Opamox auttaisi vasta 1½ tunnin päästä. Huippupitoisuus veressä on 2-4 tunnin päästä, mutta kyllä sen vaikutus rupeaa tuntumaan jo 15-30 min kuluttua.
nappi ja olla siinä ihanassa rauhatilassa tämän kaaoksen keskellä.
Onko nämä oireita riipuvuudesta???