~~~¨~~ MAALISMUSSUKAT VIIKOLLA 37~~¨~~~
~Hei kaikille, ja tervetuloa uusille.
Olin heti aamuvarhaisella niskaturvotusultrassa. Kaikki oli hyvin, niskaturvotus 1,1 ja sikiö vastasi hyvin viikkoja kokonsa puolesta. Laskettu aika siis pysyi samana. Kätilö oli oikein osaava, teki tutkimuksen nopeasti ja varmasti ja sanoi, että on vilkkaasti liikkuva sikiö. Jouduin mennä yksin ultraan ja kiikutin videokasettia mukanani, mutta enää siellä ei saanut ultraa videolle. Vielä vuonna 2005 sai, kun edellistä odotin. Mies saa siis tyytyä nyt pariin kuvaan, mutta pääasia oli, että sydän sykkii ja kaikki muutenkin hyvin. Kovasti vauva käytti käsiään ja oli muutenkin aivan ihana!
Oltiin lauantaina puolukoita poimimassa. Parivuotias oli vähän liian pieni metsään, kun maasto oli niin hankalaa. Isompi viihtyi hyvin. Syötiin eväitä ja saatiin kyllä marjojakin. Puolukkaa on ihan valtavasti! Kun siitä osaiskin tehdä jotain muutakin kuin survosta ja puolukkapuuroa.
Mukavaa viikkoa kaikille. Ajatukset yrittää koko ajan karata ultraan ja vauvaan, mutta pitää yrittää keskittyä töihinkin :)
popz 12 + 6
Kommentit (53)
En ole oikein hirveästi pysynyt kärryillä kun en ole jaksanut lueskella ja istuskella koneen äärellä.
Edelleen saikulla ja laattailen.
Eilen oli toka neuvola ja nyt ekaa kertaa kuunneltiin sydänäänet, löi pienellä 160. Hemppa oli 151 mikä kuulema viittaa kuivumiseen ja paineet oli 160/80 ja joudun ny pari vkoa seurailee. Muuten mennään päivä kerrallaan. 26.9 mulla on rakenneultra.
Sit piti kysyä teiltä, että saanko pysyä maalismammoissa? kun laskettuaikani muuttui np-ultrassa 26.2.2008 vaik menkkojen mukaan olisi 4.3. Tunnen itseni enempi maaliskuisiin kuin helmikuisiin.
t.Nia rv16+1tai2
No ei kai me sua [b]nia[/b] täältä mihinkään potkita =) Ois kait se hankala alkaa nyt tutustumaan ihan uuteen porukkaan että uskon kyllä että on mukavampi pysytellä täällä...
Vihdoinkin kerkiän kuulumisia kirjoitella...Nyt on tämä mamma kyllä ihmeissään ja pää pyörällä kuin pöllönpoikasella;) En kertakaikkiaan ymmärrä noita raskausviikkojen laskuja vaikka siis kolmatta lasta jo odotan. Eilisessä lääkärineuvolassa kone antoi raskausviikoiksi 14+6, vaikka itse olin laskenut 14+2 ja kahden aikaisemman ultran mukaan olisi 14+5. Alan olla jo niin sekaisin laskuissa, että päätin nyt keskittyä vaan niihin kokonaisiin viikkoihin eli tällä hetkellä raskausviikkoja on jotain 15 kieppeillä ja neljännellä kuulla mennään...Laskettu aikakin on joskus maaliskuun alussa, kun menkkojen mukaan 5.3, neuvolan mukaan 8.3 ja ultran mukaan jotain siltä väliltä. Apuva;)
Toinen ihmetyksen aihe on tämä mahan huima kasvu. Odotan siis kolmatta lastamme. Täällä on muistaakseni paljon muitakin, joilla tämä raskaus ei ole ihan ensimmäinen. Miten teillä ovat vatsat nyt kasvaneet? Olen ihan hämmennyksissä, kun itse näytän jo siltä, kuin olisin kuudennella kuulla raskaana; vatsa on kova pyöreä pallo, joka alkaa jo pian rintojen alta. Eilinen lääkäri tunnusteli vatsaa ja sanoi, että kohdun pohja on nyt navan seudulla, mikä sopii hyvin viikkoihin, mutta seisoessa tuo iso pallo ulottuu kyllä häpyluusta rintoihin. Ei voi enää mitenkään piilotella. Maatessa vatsa on pienempi. Antavatko paikat nyt sitten vain näin helposti periksi? Vatsalihakset eivät ole enää vuosiin olleet erityisen tiukat;) Muuten olen ihan normaalipainoinen, lyhyt ja melko hoikkakin, siis normaalisti;)
Tässä näitä ihmetyksen aiheita tällä kertaa! Tervetuloa vielä minunkin puolestani uusille mukavaa mahan kasvattelua meille kaikille!
Terkuin Hattara
Mulla tuli maanantaina 12 viikkoa täyteen ja olin siellä niskaturvotusultrassa. Hyvin meni, ei ollut turvotusta ja kaikki tarvittavat " osaset" löytyivät. Vauva siellä heilutti käsiään ja ojenteli jalkojaan, ihana näky! Myös koko vastasi viikkoja eikä la siis muuttunut. Mies ei päässyt mukaan vaan hoiti esikoispoikaamme kotona sen ajan. Kuvia onneksi saatiin mukaan kotiin tuomisiksi.
Mulla verenpaineet huitelee edelleen korkeina (155/95) ja nyt sitten jouduin aloittamaan siihen lääkityksen. Seuraavan ultran yhteydessä pääsen sitten tarkempiin tutkimuksiin tuon verenpaineasian osalta.
Muutoin olo vaihtelee. Välillä vielä oksentelen, mutta väliin on mahtunut muutama parempikin päivä. Mutta kyllä tuo vauvan näkeminen siellä ultrassa taas auttaa jaksamaan.
Hauska myös päästä seuraamaan Tintsan kaksosodotusta palstallamme! Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
Eipä oo tullut käytyä koneella pitlään aikaan, on ollut jos jonkinnäköistä tohinaa tässä, ja sit vielä muutettiin Ruotsiin eli nyt mun pitäis ottaa selville täällä kaikki neuvolat jne, ja arvatkaa vaan oonko pihalla!!! Kun ei oikein toi kielikään luonnistu, englantia osaan kyllä hyvin, mut ei auta kun esim netistä yritän ettiä tietoa, hahahah, no eiköhän tämä tästä. Miehen työpaikassa varmaan osaavat neuvoa..ehkä..
Haikara kyseli vatsan koosta, mullakin jo ihan kauhean kokoinen vatsa, on pullahtanut tosi paljon aikaisemmin kun esikoisesta. Mä olen ihan normaalikokoinen ja tuntuu et kiloja on kasaantunut ihan kauheesti jo, byäähhh... En oo kyllä liikkunut yhtään, ja normaalisti liikun aikas paljonkin, että sillakin varmaan osuutta asiaan.
Liikkeistä en oo ihan varma, mut luulisin et pari töytäisyä oon tuntenut jo.
Joku oli sekaisin viikkojen kans, mulla kans menkkojen mukaan LA 19.2, joka alkuraskauden ultran mukaan siirtyi 2.3 (mulla ihan hullun pitkä kierto) ja Np-ultran mukaan siirtyi vielä pari päivää eteenpäin, mut pysyttiin tossa 2.3.
Mulla on muuten ruokahalu kasvanut jotenkin viime aikoina, huono olo tulee edelleen jos syö vatsan liian täyteen.
eipä tässä taas muuta, yritän nyt käydä useemminkin, saadaan nää muuttohommatkin finaaliin.
Ninnutar 15+3
Haltiakummi! Juu, mun mies on merellä. Eikä kummassakaan aiemmassa synnytyksessä ole ollut mukana. Ekassa oli tietty just silloin laivassa, mut tokassa kotona hoitamassa esikoista. Hyvä, kun ees sillon oli kotona, kun kuopus oli teholla ens alkuun ja sairaalassa meni viikko. Mä olin kuvitellu lähinnä tuollasta poliklinikkasynnytystä kakkoselle, mut toisin kävi.
Nyt toivon, että ois ees kotona, synnytyksen pärjään kyllä yksinkin niinkuin aiemminkin.
Tintsalla onnittelut tuplista! Oon kyllä pikkasen kade! ;D Suurin haaveeni nimittäin ois odottaa tuplia! =) No, kaikkea ei voi saada ja ihanaa, että sain kerran vielä kokea tämän yhdenkin odotuksen!
Hattara ja muut mahan kasvusta! mä odotan kolmatta ja oon ollu ihan ihmeissäni tästä hirveestä yläpötsin kasvusta. Eilen neuvolassa selvis kai yks syy siihen. Pikkunen majaili jo miltei navan korkeudella eikä neuvolantätsä meinannu saada ensin ees sydänääniä kuuluviin, kun etsi niitä paljon alempaa. Kai nuo kohtulihakset vaan on tosiaan jo niin venyneet niikuin sä Hattara sanoitkin.
Ja muutenkin tuo mahan kasvu on kyllä niin yksilöllistä. Silloinkun olin esikoisesta synnärillä siellä oli nainen jonka maha oli kuin mulla noin viidennellä kuulla vaikka hän oli pieni ja laihakin. Silti hän oli synnyttämässä täysiaikaista lastaan ja taisi hänen neitinsä olla vielä isompi kuin mun vaikka mä näytin todella ryhävalaalta häneen verrattuna! =D
Ja maanantaina tapasin satujumpassa äidin joka odottaa toistaan joulukuussa ja hänellä oli kuulemma alkanu tuo ylävatsa pömpöttää kans tosi aikaisin. Mähän luulin ensin, että tää vielä tästä laskis, ennenkuin kunnon vauvamasu näkyy, mut ilmeisesti ei niin tuu käymään. Vaan tää on jo vauvamasu, valtava hotelli pikkuisella asukilla ;) ja tästä mennään vaan isommaks.. Nuo hengitysvaikeudetkin johtuvat varmaan siitä, kun kohtu on ylhäällä ja painaa ylämahaa kohti keuhkoja.
Mä odotin, että tässä vaiheessa vois vasta housunvyötärö kiristää, mut ei sinnepäinkään.
Mut on kyllä kiva kuulla, että muillakin jo pömpöttää!
Jaahas, tänään on esikon 4v synttärit ja neiti kaipaa leikkiseuraa! Pitää kuitenkin kipasta ensin päivittämään lista!
Ai juu, tervetuloa kaikki uudet mukaan!
piipaa ja VilleVee 14+3
Mun käsityksen mukaan kohdunpohjan pitäs olla vasta puolivälissä kohtua ja häpyluuta tässä vaiheessa. Vasta tuossa noin parinkymmenen viikon kieppeillä kohdun pohjan pitäs olla navan korkeudella.
Piipaa: olet aivan oikeassa, eihän tuo kohdun pohja siis vielä ihan navan korkeudella ole, muutaman viikon päästä vasta. Lääkäri tunnusteli vain vatsaani eilen ja jotenkin epämääräisesti totesi, että " kohdun pohja on tässä navan seudulla, vähän alempana, ja 20. viikon kieppeillä on sitten jo navassa" .
Eniten juuri ihmetyttää juuri tuo ylävatsan pömpötys, mutta näyttää siis olevan kovin yleistä. Minäkin ajattelin sen aluksi olevan vain turvotusta, joka sitten laskisi. Eipä näytä laskeutuvan vaan tästä se vain kasvaa;) No, kivaahan tuo tavallaan on ja kyllä se nyt jo ihan kunnon vauvamasulta näyttääkin!
Nyt iltapuuhiin ja odottelemaan Greyn anatomiaa...Kaikille tasapuolisesti ihanaa odotusta!
Hattara rv 15 kieppeillä
Mä tarkotin siis sitä, että sen ei pitäisi olla vielä navan korkeudella, mut ilmeisesti se kuitenkin alkaa jo pikkuhiljaa siellä olla vaikka " oppikirjoissa" muuta sanotaan! =D
Venähtäneet lihakset antavat kohdun siis jo nousta ihan omiin korkeuksiin normaalimitoista ja -tavoista vähät välittämättä! =)
Saas nähdä miten omilla käyrillä sitä vielä mennäänkin mitä pidemmälle päästään.. :\
Kertokaas useamman lapsen saaneet kokemuksia pömpöistä ja muista! Näitä juttuja on niin kiva vertailla!
.. ja muita pömppöjä tuolla ekalla lauseella! =)
tätä vatsan kokoa =) Kovin on munkin vatsani iso, sekä alhaalta ja ylhäältä. Mieskin heitti asiasta hyvän vitsin tässä yhtenä päivänä. Yritin muistella edellisistä raskauksista, että milloin se maha oikein alkoi kasvaa, mut enhän mä enää muista. Valokuvistakin yritin asiaa selvittää =)
Mutta maha on jo iso, se on fakta. Hauska kuulla, että muillakin!
Nyt lähden iltapalan laittoon, sit pojat nukkumaan ja itse sohvalle... Mies on illan töissä.
t. maalis 12+
Kaikki hyvin, masusta löytyi hyvin liikkuvainen tyyppi, josta oli vaikea kuulemma saada mittoja, mikähän siellä on kasvamassa tähän meidän vauhdikkaaseen joukkoon lisäksi? Vipinää tulee varmasti riittämään ensi vuodesta eteenpäin!
Mies näki vauvan kasvojenpiirteissä selvää isoveljien näköä ja päätettiin yhdessä, että kolmas poika tulossa;) Rakenneultraankin sain jo ajan istukan sijainnin takia, hienoa! Täällä meillähän ei normaalisti kaupunki tarjoa kuni yhden ultran.
Pahoinvointi on helpottanut, tosin illalla tekee vielä huonoa, jos ei syö tarpeeksi usein. No ei oo ongelmaa... Harmi vaan, että nyt menee herkkujakin.
Tervetuloa uudet maalikset! Semlis rv13+4
Minulla on myös valtava maha. Oli kyllä ensimmäisessäkin raskaudessa jo aikaisessa vaiheessa. Ennen synnytystä olinkin sitten sitä valasluokkaa. Taas tuo " joku" kirjoittikin, että kai tuo lantion kokokin vaikuttaa, että minne se lapsi jemmaantuu. Olen todella lyhyt selkäinen ja lantioni on ahdas (edellinen ei mahtunut ulos, joten tuskin tämäkään). Niin jospa minä tungen tuon kohtuni asukkaineen todellakin ulos. Meillä töissä on äiti, jolla laskettu aika on marraskuussa, ja meillä on lähes saman kokoiset vatsat...
Itselläni ei painoa ole tullut kuin kilon, joten ei sekään oikein selitä tätä mahan kasvua, joka siis myös alkaa jo rintojen alta. Mutta ihan kivahan tätä pallukkaa on silitellä, paidat vaan tahtovat nousta ylös, joten joitain toppeja pitää jo hankkia.
Aatuska 13+5
Mulla tulee sisäänkirjautumis ikkuna jonka jälkeen ei tapahdu yhtään mitään! Missä vika voisi olla?
Anabela
puddighinu:
kokeileppa tasta linkista:http://groups.msn.com/Maalismuruset2008
Sun pitaa kirjoittaa se vaadittu esittely ja sitten paaset jaseneksi. Siita tais tulla sitten joku ilmoitus sahkopostiin jos muistan oikein.
Huomenia!
Tänään aamusta käytiin nt-ultrassa. Meilläkin oli erittäin sukkela asukki, ei saatu otettua tarkkaa mittaa (jäi välille 1,1-1,4 eli kuitenkin normaali :) ). Oli kyllä niin helpotus nähdä että siellä on kaikki hyvin!! Viime yöt tulikin nukuttua todella huonosti, tuli stressattua tuota ultraan menoa vähän liikaakin :(
Eilen sitten käytiin allekirjoittamassa lainapaperit, huomenna on kauppakirjojen allekirjoitus eli kiirettä riittää lähitulevaisuudessa muuton kanssa.
Tervetuloa tosiaan myös uusille odottajille! :)
Pirpana 12+2
Semlis: Ai missä se istukka sulla sijaitsee, kun sen perusteella sait ylimääräisen ultran?
Kiva kun ultrassakäyneillä kaikki hyvin. Itselläkin alkaa tunnelmat jo helpottamaan, vaikka kaikkea toki voi vieläkin tapahtua. Mä en kyllä ultrassa paljon kasvonpiirteitä erottanut, vauva oli kasvot suoraan ruutua kohti. Jotenkin mun on helpompi katsoa sitä sivuprofiilia, mitä ei nyt oikein näkynyt.
Täällä ei hotelli ole vielä kovin tilava, vaikka kolmatta odottelenkin. Ekassa ja tokassa raskaudessa maha mulla kasvoi aikalailla samaa vauhtia, eli hitaasti ja seitsemännellä kuulla yhtäkkiä pompahti. Nyt maha on vielä melkeinpä näkymättömissä, illalla tosin on jotenkin turvoksissa ja sitä en edellisistä raskauksista kyllä muista. Eli varmaan nyt nopeampaa kasvua on odotettavissa, mutta ei ehkä kovin suurta eroa kuitenkaan edellisiin. Toki mulla on nyt vähemmän viikkojakin, kuin monella teistä.
Joku kertoi edelleen jatkuvasta kovasta pahoinvoinnista ja jopa elimistön kuivumisesta... Toivottavasti pian helpottaa, kova alkuraskaus sulla kyllä on ollut.
Terveisin popz (rv 13+2)
Joo, ensin pitaa kirjoittautua sisaan MSN:naan, tai rekisteroitya jos sulla ei oo tunnareita. sen jalkeen se menee siihen listan omalle sivulle.
anabela:
Mulla tulee sisäänkirjautumis ikkuna jonka jälkeen ei tapahdu yhtään mitään! Missä vika voisi olla?Anabela
puddighinu:
kokeileppa tasta linkista:http://groups.msn.com/Maalismuruset2008
Sun pitaa kirjoittaa se vaadittu esittely ja sitten paaset jaseneksi. Siita tais tulla sitten joku ilmoitus sahkopostiin jos muistan oikein.
Ihanaa, että pömppövatsani on saanut näin monta " vertaistoveria" :) Vielä vähän omaa napaa ja sitä ihmettelyä (ihmettelyä riittää enemmän kuin kahden aikaisemman lapsen kohdalla yhteensä...):
Onko teillä muilla selkä kipuillut? Itse olen muutenkin viime vuosian kärsinyt ajoittain selkäkivusta, mikä osittain johtuu aiemmista raskauksista ja onnettomista selkälihaksista:( Tälläkin hetkellä alaselkää juilii todella alhaalta, melkein pakarasta ja säteilee välillä reiteenkin. Kävely on todella tönkköä varsinkin, jos on istunut/maannut pitkään paikallaan. Häntäluun tienoille vihlaisee välillä todella kipeästi ja välillä oikeaan kylkeenkin. Tulee ihan mummo-olo, vaikka ikää on vasta huimat 28v. Aiempi keskenmeno tietysti kummittelee mielessä ja saa mielikuvituksen laukkaamaan...
No, nyt taas töiden pariin...Ai niin, oletteko kaikki jo kertoneet töissä raskaudesta? Itse en ole vielä, vaikka vatsa kerääkin jo katseita. En oikein tiedä, miten sen töksäyttäisin...
Mukavaa torstain jatkoa ja ihanaa viikonlopun odotusta kaikille!
Terkuin Hattara
Tänään oli nt-ultra ja kaikki oli kunnossa,turvotusta oli 1,1mm ja ei sitte menty niihin verikoeseulontoihin,jos turvotus olis ollu huolestuttavan suuri niin sitte olisin menny.
Meille tuleekin poika :) Vaikka mä olen alusta asti ollu vakaasti sitä mieltä että tyttö tulee,no pääasia olis että tulis terve lapsi mut onhan se kiva ku nyt tietää että minkä värisiä vaatteita sitä alkaa kaappiin haalimaan :)
Olen niin flunssan kourissa että painun takasin sängynpohjalle.
onnellinen äitykkä ja unto rv 12+0
Onnea Tintsa tuplauutisista! Minulla on 2vee 3kk kaksostyttäret ja kyllä se oli meillekkin aikamoinen uutinen siinä ekassa ultrassa: kaksi! Mutta sitten ajatus alkoi tuntua vain mukavalta ja kyllä sitä kummasti pärjää! Meillä tietysti tytöt oli esikoiset eikä ollut sitten muita huollettavana. Mutta älä ainakaan kuuntele kenenkään huokailuja, me saimme josksu suoraakin kommenttia että voi ei, kuinkahan te nyt pärjäätte/jaksatte... Varmaan tulevat liian aikaisin pois kun olet niin pieni jne... Ja katin kontit! Tytöt kasvoivat hyvin ja tasaisesti, paikat aukesi ja pehmeni jo tosi aikaisin mutta silti eivät pikkuiset halunneet tulla pois ja vasta kalvojen puhkaisulla rv 37+6 tulivat maailmaan. No, tässä tuli tällainen tarina!
Myös minä tunnen jo liikkeitä vaikka onkin eteisistukka. Viikonloppuna ekat pienet tönäisyt ja esim. eilen illalla kun herkistyin kuuntelemaan niin sain muutaman kivan pukkaisun! Voi että kuinka ihanaa! Ja ei tosiaan tämä vatsan koko jää arvailuksi... Eilen onnittelivat kerhossa kovasti tulevasta perheenlisäyksestä. Tiesti kun olen pikkuinen ja hoikka niin selvä vauvamahahan se on! Mulla tuo kohdunseutu kipuilee, kävellessä sen tunnen selvästikin. Ummetus myös vaivana mutta pysyy toistaiseksi veden¨juonnilla ja luumusoseella kunnossa.
Marjainka ja Sisu rv 14+2