Onko kerran viikossa suihkussa käyvä pikkulapsi "likainen lapsi"?
Meillä pestään päivittäin kyllä kasvot, alapää ja käsiä tietysti useammankin kerran. Puhtaat vaatteet vaihdetaan päivittäin. Mutta alaselkään ulottuvat hiukset ja koko (kuivaihoisen) kropan jynssään vain kerran viikossa. Minusta lapseni ei haise eikä näytä likaiselta. Mutta ehkäpä jonkun mielestä onkin sitä?
Kuinka usein pesette leikki-ikäisenne päästä varpaisiin?
Kommentit (79)
Iho ei kestä sen enempää ainakaan meidän lapsella. Tietenkin jos maidot kaatuu päälle, pissat tulee housuun ym. niin sitten vaatteet pois ja nopea suihkutus, mutta muuten kerran viikossa eikä ole likainen.
että me aikuiset, niin miehet kuin naisetkin ollaan tosi yksilöllisiä tässä likaantumisessa. Jotkut on niin freesinä vielä 4. leikkauksen jälkeisenä päivänä, etteivät tarvitse kuin pikku pesut, toiset taas ovat kuin talissa kylvetettyjä jo leikkauksen jälkeisenä aamuna. Toisissa huoneissa tuoksuu vahva testosteroni ja hiki, toisissa ei sitten niin yhtään mikään.
Kauhistelkaa vain toistenne peseytymistapoja. Itse käyn joka päivä, koska työpaikalla hikoilen kuin pieni sika, mutta lapset pesen vain 1-3kertaa vkossa. Kesällä lotraavat ulkona uima-altaassa tai rannalla aina, kun sää sallii ja sen jälkeen tottakai pikasuihkutan heidät.
Ei normaali iho rasvausta tarvitse, mutta varmasti kenen hyvänsä lapsen iho sitä tarvitsee jos kerran päivässä pestään....
jos et itseäsi ole tottunut pesemään, niin et varmaan pese lastasikaan.
meillä lapset ovat vauvasta asti käyneet joka ilta, joko suihkussa tai kylvyssä.Hampaat pestään 2x/päivässä, vaatteet vaihdetaan tarpeen mukaan MONTAKIN kertaa päivässä. Hiukset ja kynnet leikataan, korvat putsataan aina. Perusasioita minusta. Iho rasvataan joka pesun jälkeen, eikä ikinä ole ollut kuivaihoisuutta.
Ihan samalla tavalla hoidan itseäni; aina puhtaana nukkumaan, ja päälle aina puhtaat vaatteet. Perusasioita minusta :-) :-)
Niin, siis omasta mielestäsi oma siisteystasosi on riittävä, ja minun siisteystasoni on mielestäsi luultavasti liioittelua; joten sepäs tässä sitten..
kun jotkut tyhmät vain lisäsi sitä rasvaa vanhan rasvan päälle!
sanottiin,että tytön atooppiselle iholle suihkuttelua joka päivä ja sitten rasvaillaan.Niin se maailma kuule muuttuu:)
kun iholta jynssätään kaikki normaali puolustus mikrobikanta pois. Ja sitten ihmetellään että kaupasta tai kirppikseltä tuli meille sitä ja tätä.
En ole tullut ajatelleeksikaan, että meillä käydään epänormaalin usein suihkussa? Itse käyn kaksi kertaa päivässä: aamuin ja illoin. En voisi startata töihin käymättä suihkussa enkä pystyisi menemään nukkumaan päivän liat "ylläni" :). Voi olla neuroottista jonkun mielestä...minulle normaalihygienia. Mielestäni lastenkin on tärkeä peseytyä iltaisin suihkussa, koska se on helpoin tapa pestä esim. peppu.
lapsen suhkutusta suositellaan päivittäin. Ihan pikainen vaan. Sen jälkeen rasvaus. Lapsemme käy päivittäin suihkussa/kylvyssä/saunassa, vaikka atooppinen iho onkin. Joten KYLLÄ , kerran viikossa liian vähän.h
Lapset 3,5v ja 1,5v, käyvät 3x vko saunassa ja isompi lisäksi suihkussa 2-3 kertaa. Hiukset pestään 1-2 krt viikko. Jokapäivä sitten hampaat, kädet, kasvot ja pienemmältä tietty kakkapyllyn pesu. Joka päivä vaihdetaan ainakin puhtaat alusvaatteet, monesti myös muutkin vaatteet, kun ja jos ovat likaisia. Collegehousuja ja paitoja voi pitää kaksikin päivää jos eivät ole näkyvästi likaisia.
Kesäaikaan molemmat kävi pesulla joka ilta, mutta talvi aikaan näin.
Kyllä aikuisen on pestävä päivittäin itsensä! Kauhulla odotan meille vierailulle tulevaa tuttavapariskuntaa, jotka peseytyvät vain keskiviikkoisin ja lauantaisin saunassa. Heillä on ihan uusi sauna/pesuhuone, mutta ovat niin pihejä, että pitävät vain saunoessa lattialämmön kunnolla päällä, muina aikoina talvella lämmintä pitävät siellä +1 asteessa. Mun mielestä pesuhuoneensakin haisee homeelle, joka on tuon kylmän seurausta. Nykyään yritetään pitää yhteyttä heihin vain torstaisin ja sunnuntaisin:(
Jos tunnistit tästä itsesi, niin voisitko pitää itsesi puhtaampana, hajusi yököttää. Ollaan kyllä sanottukin, mutta et taida enää haistaa itseäsi! Ja vaatteitakin sinun pitäisi pestä useammin, pelkkä tuuletus ei riitä!
Meidän atooppiset lapset ovat tottuneet jokailtaiseen pesuun. Saunoessa ja kylpylässä liottavat itseänsä pari tuntia, mutta muuten pikasuihku.
Hiukset pestään tarpeen mukaan 2-3 kertaa viikossa.
kun iholta jynssätään kaikki normaali puolustus mikrobikanta pois. Ja sitten ihmetellään että kaupasta tai kirppikseltä tuli meille sitä ja tätä.
En ole tullut ajatelleeksikaan, että meillä käydään epänormaalin usein suihkussa? Itse käyn kaksi kertaa päivässä: aamuin ja illoin. En voisi startata töihin käymättä suihkussa enkä pystyisi menemään nukkumaan päivän liat "ylläni" :). Voi olla neuroottista jonkun mielestä...minulle normaalihygienia. Mielestäni lastenkin on tärkeä peseytyä iltaisin suihkussa, koska se on helpoin tapa pestä esim. peppu.
Eli meillä ei ihmetellä, miten kaupasta ja kirpputorilta tuli sitä ja tätä! Lapset ovat myös kaikki aikanaan onnistuneet mättämään suuhunsa kaikkea pikkukivistä ja mullasta kuravelliin eli missään pullossa heitä ei ole todellakaan kasvatettu. Suihkussa käymisellä ei ole mitään tekemistä mikrobien jynssäämisen kanssa. Meillä ei lapsia jynssätä vaan suihkutetaan ja ne ovat kyllä kaksi ihan eri asiaa. Voi jeesus....
tapa ei_voi_koskaan muuttua?
Uskoakseni aika moni meistäkin on lapsena peseytynyt vain muutaman kerran viikossa, joka päiväinen suihkuttelu ei ole ollut tapana joskus muutamia vuosikymmeniä sitten.
Itsekin muista lapsuudesta, että peseytyminen oli saunassa 3x viikko. Ja silti olen kummasti aikuisiällä käynyt suihkussa aina päivittäin.
Meillä lapset käyvät suihkussa tai saunassa noin pari kertaa viikossa, kesällä päivittäin jos ovat likaisia. Näiden lisäksi normaali perushygienia, hampaiden pesu 2x päivässä, käsien pesu ennen ruokailua, vessan jälkeen ja aina kun tulee kotiin, pyllyn pesu vaippaikäisillä 2x päivässä jne. Puhtaat vaatteet päälle parin päivän välein, paitsi jos ovat likaantuneet ja sen vuoksi vaihdettu aiemmin, alusvaatteet vaihtoon päivittäin.
Jokaisen käsitys perushygieniasta ja siisteystasosta vaihtelee.
Itse en voisi kehua sellaisen ihmisen siisteyttä, joka käy suihkussa päivittäin, mutta ei pese käsiään kun on käynyt vessassa. Ja näitä on paljon, jopa ihan aikuisväestössä!
niin en rupea 6 vuotiaalle mitään kommervenkkejä keksimään vaan käydään suihkussa joka päivä. kyllä alapää haisee jos sitä ei joka päivä pestä. pissaa ja kakkaa kun joka ihmiseltä tulee niin kyllä se tulee myös joka päivä ainakin kerran pestä.
itsekin joka päivä käyn suihkussa, olen aina käynyt ja niin on opetettu että joka päivä käydään pesulla ja vähintään vaatteet jotka ihoa vasten, vaihdetaan päivittäin.
näin meillä:
Lapsi 3,5 vuotias: naama, varpaat, kädet ja peppu pestään aamuin illoin, samoin hampaat 2x päivässä. Käsiä pestään aina kun tullaan ulkoa sisään, vessakäyntien jälkeen ja ennen ruokailuja.
Käy kylvyssä 2 kertaa viikossa ja saunassa kerran viikossa. Eli kunnon suihkun ottaa 3 kertaa viikossa, koska kylvyn jälkeen aina suihkutan hänet. Kesällä kävi kyllä joka ilta suihkussa. Rasvailen jos tarvetta, on lievästi atooppinen iho mutta ei kutise kovasti, joten en kauheasti rasvoja laita.
Hiukset pestään pari kertaa viikossa ja leikataan kerran kuussa, kynnet joka viikko. Joka päivä laitan puhtaat vaatteet päälle, koska lapsi on kova sotkemaan. Jos jostain kumman syystä olisi säilynyt puhdas paita ja housut koko päivän, voin pukea seuraavanakin päivänä päälle, mutta alusvaatteet vaihdetaan aina.
Vauvan kylvetän joka toinen ilta, peppua pestään vaipan vaihdon yhteydessä ja joka aamu sekä ilta pesen naaman, pepun ja varpaat, kuten isommaltakin. Yhtä ainoaa hammastakin pestään 2x päivässä :-) Kynsiä joudun joskus leikkaamaan useammin, mutta yleensä siis kerran viikossa. Mitään pesunesteitä en vauvalle käytä. Rasvaan jos tarvetta on.
Aikuiset: mies käy suihkussa 2x päivässä (hikoaa), minä käyn suihkussa iltaisin. Tosin näin talvella saatan käydä vain joka toinen ilta, jos ei tarvitse lähteä "ihmisten ilmoille" aamulla, pesen sitten vaan kainalot aamulla. Ja tietty aamulla ja illalla pesen naaman, hampaat jne. Ja käsiä pestään myös, vessakäynnin jälkeen, kun tullaan ulkoa sisään ja ennen ruokailua.
Minusta me pestään aika paljon, varmaan vähemmälläkin tultaisiin toimeen:-) Ja voin kertoa, että mieheni kotona on ollut käytäntö että saunassa käytiin 2 kertaa viikossa ja silloin samalla kävivät suihkussa. Eli ei se ainakaan mieheni kohdalla pidä paikkansa, että "likaisuus" jatkuisi seuraavassa sukupolvessa...
niin en rupea 6 vuotiaalle mitään kommervenkkejä keksimään vaan käydään suihkussa joka päivä. kyllä alapää haisee jos sitä ei joka päivä pestä. pissaa ja kakkaa kun joka ihmiseltä tulee niin kyllä se tulee myös joka päivä ainakin kerran pestä.
itsekin joka päivä käyn suihkussa, olen aina käynyt ja niin on opetettu että joka päivä käydään pesulla ja vähintään vaatteet jotka ihoa vasten, vaihdetaan päivittäin.
Ole pideesuihkua? Sillähän tuon alapesun voisi suorittaa ilman että tarvitsisi koko kroppaa jynssätä...
eroon taaperoiässä. Lapsena minua pestiin atooppisen ihon vuoksi vain kerran pari viikossa mutta nyt aikuisena minulla on tapana käydä suihkussa noin 5 kertaa viikossa, joskus useammin, jos olen viikonlopunkin ihmisten ilmoilla.
Lapsena minulla ei ollut tapana juoda siideriä mutta nyt aikuisena juon pullollisen joka perjantai.
Ehkä tavat muuttuvat ikäkauden mukaan?
eroon taaperoiässä. Lapsena minua pestiin atooppisen ihon vuoksi vain kerran pari viikossa mutta nyt aikuisena minulla on tapana käydä suihkussa noin 5 kertaa viikossa, joskus useammin, jos olen viikonlopunkin ihmisten ilmoilla.
Lapsena minulla ei ollut tapana juoda siideriä mutta nyt aikuisena juon pullollisen joka perjantai.
Ehkä tavat muuttuvat ikäkauden mukaan?
Jotenkin kummallista väittää, ettei ihminen ollenkaan pystyisi muuttamaan tapojaan iän myötä. Meillä se ainakin on onnistunut ihan hyvin. Ei niitä kotona opittuja tapoja tarvitse koko loppuelämäänsä mukanaan raahata. Aikuisena on ihan sallittua kehittää omia tapoja toimia! Mutta peskää vaan lapsianne vaikka 5 kertaa päivässä, jos teistä siltä tuntuu.
sitten pitää alkaa peseytyä usemmin kuin aiemmin. Jos siis aiemmin on peseytynyt harvemmin kuin joka päivä-joka toinen. Ei hikoilemattomassa työssä/harrastuksissa käyvän aikuisenkaan tarvitse käydä koko pesussa joka päivä. Ihmiset hikoilevat eri tavalla - eiköhän ihmiset aika hyvin osaa itse arvioida peseytymisen tarpeensa - noin keskimäärin- sehän vaihtelee yksilöittäin!
Monet muutkin tavat vaihtelevat ikäkausittain ja elämäntilanteen mukaan,
Mikä ihme yhdenmukaisuudenpakko tässäkään asiassa pitää olla?
Tietenkin sellaiset ihmiset, joilla itsesäätelymentelmä hygienia-asioissa ei pelaa, voivat tukeutua johonkin direktiiviin, joka määrittää kuinka usein pitää peseytyä jos oma nenä tai järki ei siihen riitä.
Ovat aina siinä vaiheessa jo niin sotkuisia, ettei tulisi mieleenikään vetäistä vaan pyjamaa päälle.
Itse käyn myös joka päivä suihkussa, hiukset pesen kahden 3-4 kertaa viikossa.
Päivän mittaan lasten kasvoja ja käiä pestään myös. 1½ vuotias on nyt ensimäisessä nuhassaan, sitä ennen on ollut kerran kipeänä ja se oli noro-virus, joka kävi koko perheen läpi. 3 vuotias on ollut pari kertaa nuhassa ja kaksi kertaa kuumeessa. Toisella kerralla kyse oli flunssasta, toisella tuosta samasta norosta.
Mun mielestä yhde kerran viikossa suihkussa käyvä lapsi on eittämättä likainen viimeistään kolmen neljän suihkuttamattoman päivän jälkeen. Yök.
Meillä on kerran viikossa kylpy ja sauna, ja muuten nopea suihku päivittäin pelkällä vedellä (lähinnä kasvot, kädet ja alakerta). Tarvittaessa myös hiukset, muta yleensä se kerta viikossa riittää. Samoin meillä puhtaat vaatteet ja yöpuvut päivittäin.
En olisi uskonut lukevani että vielä tänä päivänä jonkin kodissa olisi näin.
Hiukset haisee taatusti tunkkaiselle noin pitkillä pesuväleillä.
Leikki-ikäiset käy meillä kesäaikaan päivittäin pesulla, hiekkaa on hiuksissakin saatikka muualla kehossa ja taipeissa, iltaisin ovat kyllä likaisia joten suihkuun.
Muulloin pitkin vuotta pesu kokonaan 3 kertaa viikossa tai tarvittaessa useammin.
Lapsetkin hikoaa joten peseytyminen on paikallaan.