♥♥♥Isot enskat alkuviikkoon♥♥♥
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11202751&p=1&tmo…
viime viikon juttuja.
Kommentit (60)
osse; missä te käytte vauvajumpassa? me mennään kans tänään taas jumppaan, jo toista kertaa:) mä muuten ostin kans silloin sen lakanan sieltä finlaysonilta, olin jo unohtanut koko asian kunnes eilen törmäsin pussiin. (*ups*) me muuten mennään kans aika pitkälti neljällä ruokailulla päivisin. kun en vaan viitti ruveta pakolla änkeen sitä välipalaa ja päivällistä iltapäivällä kun ronjan unien takia voi mennä rytmi ihan miten sattuu. niin sitten monena päivänä on syöty joko päivällinen tai välipala. mut ihan hyvin tuntuu tuokin tytölle riittävän tällä hetkellä.
aurora: oota vaan miten O tosta kasvaa ja kehittyy teidän reissun aikana:) kun meillä meni niin että siitä kun isi jäi lomalle (ronja oli silloin 6kk) niin puolessa toista kuukaudessa opitiin istuun, ryömiin, seisoon, nouseen seisoma-asentoon tuen kanssa, kävelämään pöytiä yms tukia pitkin ja nyt sitten viimeksi konttaamaan. tossa iässä meillä syötiin aamu- ja iltapuuro, kasvislihasose ja yks sellainen vauvajugurtti, puurojen seassa meni yhteensä yks hedelmäsosepurkki
bejpi on tehnyt löytöjä kirpparilta, mä metsästän lähinnä tuolta huutiksesta. nyt laitoin jotain ronjankin vaatteita sinne myyntiin, ettei ihan kaikkia tartte säästää pölyttymässä kun jos joskus toinen vauva tuleekin niin kuitenkin jotain uuttakin haluaa hälle ostella.
pajuska: ei ne bikinitkään vauvauinnissa niin harvinaiset oo:) terv. nimim. en-minä-mutta-muut
miamik: kuten jo eilen sanoin niin komea on teidän neidin paita:) http://www.aijaa.com/v.php?i=956152.jpg
amylla (ja kai osittan bejpilläkin?) on sitten ollut rattoisa viikonloppu;)
piki: mä en osaa sanoa mitään kikkaa millä saisitte rytmiä muutettua. keväällä meillä taisi mennä aika helposti kun vaan venytti yhtä iltaa ja sitten se olikin melkein siinä. eli ronja heräs ennen klo 6-7 ja niin teki myös kellojen siirtämisen jälkeenkin. mäkin ostin niitä 8kk ruokia ja maisteltiinkin ronjan kanssa, mutta ovat vielä liian karkeita meille. miamikin kanssa eilen juteltiinkin että meidän pitäs vissiin vaan mössätä sitä sosetta vähän.
tästä taitaakin tulla vaihteeksi tälläinen vähä-omanapainen viesti;) eipä meille kummempaa. sen huomaa nyt kun ronja on alkanut nukkuun paremmin (viime yönäkin heräs vasta kuudelta) että mua väsyttää ihan törkeesti. siis kun ennen sitä kulki kai sitten niin usvassa kun oli tasasen väsynyt, mutta nyt kun saa öisin nukuttua niin se 8kk:n univelka muistuttelee olemassaolostaan.
mut jos mä pari muutakin kuvaa teidän riemuksenne laittaisin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=956185.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=956169.jpg
terkuin tikru ja ronttiskainen 8kk+
Piki, mehän yritettiin siirtää rytmiä myöhemmäksi kanssa. Saatiin O valvomaan 21-22 saakka, mut herätys oli silti 7-8. Eli nyt kun annetaan mennä nukkumaan 19-20 aikoihin, nukkuu 12h, mutta kun valvotettiin, oli yöunet 10h=( Eilenkin meni nukkumaan 20.00 ja heräsi aamulla 07:00 syömään ja jatkoi vielä tunnin=)
Tikrun Ronjakin on jo IIISO! Vitsit kun nää lapsoset kasvaa nopeasti, vanhenetaanko mekin samaa tahtia... kääks!;)
Nyt kun Oliverilla 2 hammasta alhaalla ja 4 ylhäällä, niin tykkää narskuttaa hampaitaan vastakkain. kauhea ääni=( Onko normaalia/vaarallista??
Maitomenekki on edelleen heikko, viimeisten 27h saldo 40ml (joi eilen illalla). Alkaa jo huolestuttaa, mutta koitan olla asiaa miettimättä koska lapsi iloinen ja tyytyväisen oloinen. Korvikejauhetta käyn nyt vihdoin illalla ostamassa ja alan sitä soseisiin lisäämään! eli 5 purkkia sosetta ja maitoliru on meidän päivän ateriakokonaisuus..
Nyt jatkamaan siivousta/pakkaamista. Sata asiaa hoitamatta ja täällä istun kun tuo Poits taas unilla...
A & O ~7kk
AURORA, no ei kyllä Oliverilla mene paljon tuota maitoa :/ Eikös maidon kuitenkin pitäis olla se pääravinto aina yhteen ikävuoteen asti? Ootko kokeillut, että jos tarjoaisitte vähemmän soseita ateriaa kohden (no ootte varmaan, mutta kysyn silti :)) jos se maitokin taas maistuisi? :) Hankala antaa neuvoja, kun meillä homma on just päinvastainen; Sampo söis varmaan ihan mielellään pelkästään tisumaitoa, mutta pakkohan noita soseitakin on yrittää tuputtaa. Nyt oon kyllä alkanut antamaan paljon sormiruokiakin, mm. banaania, ruisleipää (tosin vähän huolettaa sen suolahomma noissa leivissä, mutta eipä se paljon niitä ole saanut), kurkkua, maissinaksuja ynnä muuta. Ne tuntuu tekevän kauppansa paljon paremmin kuin soseet kuunaan.
Tänään olikin viimeinen tutkimuskäynti, ei otettu kuin verikoe. Riipaisi kyllä taas sydämestä, vaikka enempi Sampo itki kiinni pitämistä :p Itku nimittäin lakkasi siihen paikkaan, kun päästettiin vauva vapaaksi.
Nyt S mukanukkuu. Saapa nähdä kauanko vielä. Mies ollut aamuvuorossa, joten tulee jo pian kotiin :) Ja huomenna meneekin iltatuuriin, saadaan olla aamupäivä yhdessä.
See ya! ♥
Han ja Sampo 7kk
[color=green]No nyt on prillit hankittu... Ja meni 442e!!! *vararikko* Oli näkö kuulema hieman parantunut, tosin toiseen silmään tullut vähän hajataittoa, joten ei ihme, kun ei vanhoilla rilleillä näe mitään.
TIKRUN Ronjako oppi rytmin vaihdoksen noin helposti! :O Voih, miksei Arttukin... No, ei kai se auta kuin herätä sitten viideltä x)
Ja kannattaa tosiaan mössätä lisää sitä sosetta, ja jatkaa maidolla/korvikkeella/vedellä, niin jospa se sitten alkaisi mennä alas. En oo vielä antanut niitä soseita Artulle (kun niitä 5-6kk soseitakin on vielä jäljellä, mulla on hirmu " varastot" tuolla kaapissa..), joten saa nähdä, meneekö vai jatketaanko niillä vanhoilla soseilla. Ainakin esim. Piltin peruna-porkkana-soseen Arttu tunkee suusta ulos, kun on niin litkua, mutta omatekemänä soseena kelpaa, kun on paksumpaa.
AURORA, sepä se - miten voikin olla, että unet vaan sitten lyhenee, kun yrittää vaihtaa tuota rytmiä!!! :O Ehkä kokeillaan vielä kuitenkin venyttää sitä entisestään, ja jollei auta, niin menköön nukkumaan sitten vaikka iltakuudelta ;) Sitä paitsi, tänään on päikätkin olleet mitättömät! Aamulla puolen tunnin väsytys-taistelun jälkeen (Arttu oli IHAN poikki, muttei suostunut nukahtamaan) nukkui sitten vaan vajaa 30min. Ja nyt päivällä, kun norm. nukahtaa viim. 12 aikaan, niin nukahti vasta nyt kahdelta, ja sekin taistelun kanssa! Ensin anoppi lykki vaunuissa, joihin nukahti sekunniksi, sitten koitin jatkaa vaunujen heiluttelua, ja lopulta hain pojan meiän sänkyyn ja nukutin 20min sinne... Eikä millään meinaa nukahtaa, vaikka on aivan poikki! En tajua...ei se ennen oo näin vaikeeta ollut... Liekö hampaiden tulo tähänkin vaikuttaa? (Ylähampaat ihan puhkeamaisillaan, alahampaat tuli ilman mitään kitinöitä.)
HAN, oon niin pihalla näistä isojen jutuista, niin kerrotko mistä tutkimuksista puhut..?
Siis ei oo totta..jätkä on nukkunu 20min, ja taitaa jo heräillä...*huoh* Menen siis.........
P
niin siis me ollaan oltu mukana sellaisessa rokotetutkimuksessa (voiko rotavirus- ja aivokalvontulehdusrokotetta yhtä aikaa yms.). Siellä oli nyt viimeinen käynti :) Ei mitään sen kummempaa siis.
Han
Tarjoan aina eka maidon ja vasta sit soseen, mutta huuto tulee kun maitoa koittaa antaa=( Eli nyt en anna maitoa joka välissä vaan tarjoan vaan 2 x päivä, silloin saattaa huolia jonkun verran. Mut eilen kun taas koitin useamman kerran tarjota, niin taisi olla vikatikki ja alkoi jo naama mennä mutruun heti kun pullon näki! Juo yleensä illalla 2 x maidon kiltisti, mut eilen ei sitäkään. Ja jos en tarjoa maitoa niin sit O kyllä sitä itse pyytää, eli siitä huomaa kun haluaa maitoa. Yleensä kerran päviässä itse tekeekin aloitteen. Eli normaalisti meillä menee 300-600ml/vrk.
Mehän miehen kanssa koitettiin yks päivä ettei anneta sosetta, vaan pakko ottaa maitoa nälkäänsä. Siinä kävi niin, että kun ei 17h saanut sosetta niin vasta sitten huoli maidon;) Siihen asti sinnitteli nälissään tiukasti suu kiinni, eli ihan tahdon asia tää meidän juonti, soseet on parempia=) *puuh* Ja tosiaan se maito olis mun mielestä tärkein kyllä tässä vaiheessa, vaikka lääkäri sanoi että pääasia kun saa nestettä tarpeeksi ja kalsiumin jostain, joko kalsium valmisteesta tai jogurttisoseista.
Tulipa omaa napaa, nyt taitaa O heräillä. Onkin nukkunut jo yli 2h:)
Tikru, me käydään Hämeen Naisvoimistelijoiden jumpassa, se on tossa keskustassa. Oli kyllä ihan jees, vaikka oisin halunnut, että olis ollut vähän enemmän sitä oikeeta jumppaa... varmaan vaan vartti tehtiin vähän kyykkyjä, nostoja ja vatsoja, muu aika leikittiin. Ja se oli tosi huonoon aikaan meidän typylle, olis halunnut päikkäreille ja sit vaan vänisi. Mut koeteaan jatkaa, jospa se jossain välissä sopis meidän aikatauluihin. :)
Vähän oli ihquja kuvia Ronjasta!
Pi-Ki, meillä kans keväällä rytmi meni ihan itsestään, mä luulen et vauvatkin aistii päivänsä ihan siitä, mitä me muut eli vanhemmat tehdään ja sen perusteella osittain toteaa et nyt on nukkumaanmenon aika. Tai sit se oli vaan sattumaa... :) Mut siis et vauva haluaa tehdä tiettyjä asioita tiettyyn aikaan päivästä ja katsoo vanhempien tekemisistä sen " kellonajan" .
Oliver juo taas tosi vähän... :( Mäkin luulen, et ootte jo kokeilleet, mut ootko lisännyt maitoa soseisiin? Meneekö sillai edes vähän nestettä? Juoko vettä? Jos juo vettä, niin sit ehdottomasti sinne ruoan sekaan korvikejauhetta, siitähän sitä kalsiumia tulee. Mä laitoin jossain vaiheessa etenkin puuron sekaan korvikejauhetta, siinä sai tavallaan desin pari maitoa menemään.
Mä koetan päästä tänään sieneen, kunhan kaveri saapuis tänne pöndelle. Sitä ennen taidan ottaa ihan pienet tirsat. Palaillaan!
-Osse ja typykkä 10kk
onko teidän muiden vauvoilla nukkea? Leikkiikö vauva sillä? Ostin tänään nuken, kun typy aina menee ekana ottamaan nuken jos jossain semmonen on, ja innoissaan se on nyt leikkinyt sillä koko iltapäivän... luttana!
Meillä oli koko päivän kyläilemässä kaveri 2,5kk tyttönsä kanssa ja oli oikein mukavaa. Ihanaa kun täällä pöndellä oli seuraa, kun tuppaa päivät vähän oleen " tylsiä" aina vaan kaksin. Vaikka onhan tuolla hiekkikselläkin onneksi ihania mammoja lastensa kanssa :)
Osse, mä löysin nyt tuollaisen lappusen missä lukee, että 11-12 kk iässä tavismaidon maistelut voi aloittaa ja kuitenkin siinä luki että vuoden iässä voi suoraan siirtyä pelkkään siihen? Sitä mä vain jäin miettimään että onko se pikkuhiljaa maitoon totuttelua kun vetää suoraan puuroon 2dl maitoa ;)
Pi-ki. Meillä on nuo kellon siirtymiset menneet tosi mukavasti, en tiedä onko ollut vahinko vai mitä. Mutta esim. rytminvaihdos kolmesta päikkäreistä siirtyminen kaksiin tuotti tuskaa koko perheelle ja voisin vaikka veikata että yksiin päikkäreihin siirtyminen on aikas kovan työn takana! Meilläkin on kokeiltu tuota myöhempään yöunille nukuttamista, mutta tuloksena on ollut vain aikaisempi aamu. Nykyään Ida menee jo kasin jälkeen paapimaan ja herää ennen tai jälkeen kasin. Tänään herättiin vasta 8.40 :)
Oliverille ei maistu taaskaan maito :( No minäkin pistän soppani kehiin ja ehdotan (ootte varmaan jo kokeilleet ;)) että antakaa nubyn nokkamukista tai tavallisesta lasista?
Kiva kuulla Karssulin työkuulumiset ja Ainon hoitokuulumiset :)
Jaahas, nyt täytyy mennä...
Idalla on 2 nukkea ja tykkää niitä hoivailla. Usein silittelee vauvan päätä ja hokee " aiaiai" :)
...piti oikein tulla kertomaan, mitä tää äiskä on tänään sössinyt! Siis voiko oikeesti ihminen olla näin i-di-oot-ti...???
Meillä on sellaista " teething geliä" , puuduttava voide siis ikenille. Nakki on tänään kalunnut ikeniä oikein kunnolla, joten aattelin että laitetaas sitä geeliä. No, Nakki otti just ilmakylpyjä lattialle ja minä menin pesemään kädet tuota geelausoperaatiota varten. Sit tyttö kainaloon ja hoitopöydälle. Pruuttasin sitä geeliä sit sormeen ja HIEROIN NE GEELIT NAKIN PERSIISEEN!!!!! Siis HALOO!!!!! Oon tässä parina viime päivänä laittanut peppuun Bebanthenia, joten tuo pepun rasvaus tais tulla siitä...
Huhhuh, on kyllä luojan lykky että meille on siunaantunut hyvin nukkuva lapsi - mitäköhän meikäläinen sais aikaan, jos olis vielä univelkaakin...?!
No mutta nyt leikkimään tuon perspuutuneen kanssa... :)
Makkara the SuperMama
ps. onks se Poppis päässy takasin sinne Turkkusse?? Luin kyllä pikaseen pinon, en huomannu että olis kirjoittanut...?
MAKKARA, päivän paras!! :DDD Noh, noitahan sattuu :)
MIAMIK, ihania kuvia Iitukasta! ♥ Ja TIKRUN Ronjasta oli myös valloittavia kuvatuksia :)
AURORA, melkoinen venkula tuo O noiden syömisten suhteen ;) Entä syökö yöllä maitoa? Tietty olis veemaistä alkaa syöttämään öisin, jos ja kun O ei ole koskaan vissiin pahemmin heräillyt öisin. Joo, huono idea :p
OSSE, mää löysin jonkun mun vanhan nuken ja annoin Sampolle leikittäväksi. Ei se vielä ainakaan sen kummemmin noteeraa sitä kuin muitakaan leluja. Samalla tavalla paukuttaa lattiaa vasten :D Vaan ehkäpä Sampo on vielä vähän pieni ymmärtämään nukkien (vai nukkejen?) päälle.
Han ja Sampo 7kk
MAKKARALLE piti tulla vaan virtuaalihymyt antamaan, nauratti ihan kamalasti tuo pyllyn puuduttaminen :o) oli varsinainen illan piristys :o)
mutta nyt laittamaan eemelille iltapuurot...
rentouttavaa iltaa kaikille!
palailen viimeistään huomenna
Tavismaidosta olitte puhuneet... Se suositus on siis, että 10kk eteenpäin alettais totutella pikkuhiljaa hapanmaitotuotteisiin. Me annettiin quulle siis viiliä, raejuustoa, rahkaa, piimää. Ja hieman yli 11kk eteenpäin alettiin kyllä jo antaa tavallista maitoa, kun ei noista hapanmaitotuotteista tullut mitään kummia oireita. Ekalla viikolla laitettiin sekaisin Nania ja kevytmaitoa, mutta kun ei quu edes huomannut mitään eroa koskaan, niin sitten viikossa siirryttiin kokonaan kevytmaitoon. Kyllä meidän neuvolantäti sanoi, että saa tavismaitoa antaa ennen 1v., kunhan totuttelee siihen vähitellen.
-Q- ja -q- 1v1kk
Taas meikäläinen vierailee tällä puolen...
Mutta sellasta tulin kyselemään, että kiinnostaiskos Tampereen väkeä treffata 5.11 alkavalla viikolla meitä? Mulla on sillon lomaviikko, joten voitais ajella sinne päin...
Miamik, mä ihmettelen edelleen, että missä välissä teidän tyty on kasvanut noin isoksi!!! On jo ihan tytön näköinen, siis hyvässä mielessä!!!
On muuten vähän " hupaisaa" lukea, että teidän pienet voi olla jo melki kymmenkiloisia, kun ei tuolla meidän jäppisellä oo edelleenkään menny se kymppi rikki... Ehkä joskus ens vuonna...
Meillä on nyt sitten putket laitettu korviin, ja hyvin meni operaatio, herääminen vaan oli ihan tuskaa. Kun raukka oli ihan lääketokkurassa, eikä oikein tiennyt missä on... Mutta onneksi on jo takana koko juttu!
Mutta joo, eipä mulla nyt mitään " asiaa" ollu muuta, VILKUTUKSIA kaikille!!!
napero ja Eetukka 1v7kk
[color=CD1076]Täällähän sitä ollaan eli kotiin ollaan päästy..=) Oltiin Emiliinan papan luona eilinen, kun oli vähän huoli siitä..
Kiitos treffailijoille..hassua nähdä kasvoja nikkien takana. Mä mietin eilen illalla paria sanaa kaikista mitä vaikutelmia mulle jäi, mutta nyt ei jaksakaan kirjoittaa, ettei käy vanhanaikaisesti. =D Ihania ihmisiä ja ÄITEJÄ! piuh. =)
Yöt..Hmm..Maanantaiyönä mä annoin pari kertaa Emiliinalle tuttia yöllä kun sain hämättyä sen ottaan ja sillä sain pariin kertaan tytsän nukkumaan 3 tuntia putkeen. Viime yönä se tutti ei sit kelvannutkaan. Huulet tiukasti kiinni ja kauhee raivo. Kai sen ymmärtää kun ei se koskaan oo oikein syönyt sitä..Joskus ihan vauvana lähinnä automatkoilla kunnes alko sitä sit sylkemään. Nukkumaan mentiin klo 21.30 ja annoin periksi ja syötin sen sit 22.40 ku heräs ekan kerran. Sit heräs 23.20 ja sillon yritin sit tassutella kait..hyssyttelin ja paijasin ja silitin ja pidin kättä ja kuuntelin sydän syrjällään kun toinen huusi..=/ Miehen osoittama tuki kyllä lämmitti sydäntä niin perkeleesti. Se nimittäin käänsi kylkeä ja veti peiton mielenosoituksellisesti korviin saakka. Luoja armahtakoon kun HÄIRITTIIN toisen unia. Goddamnit.
NOH..Ei menny kuin 16 pitkää minuuttia niin tyttö rauhoittui nyyhkien ja nukahti..Mama sit valvoi tunnin kun oli niin huono omatunto..Loppuyö onkin vähän hämärän peitossa..yritin katsella kelloa, mutta olin niin väsynyt, etten muista enää aikoja..aika paljon heräiltiin ja annoin sit tissiä joka kerta..taisin siis luovuttaa? Kai mä vähän pelkään, että sillä on nälkäkin kun syö päivällä soseita niin huonosti..Meillä menee yhteensä vajaa purkki kasvis-lihaa ja vajaa purkki hedelmää, siitäkin suurin osa puurossa mitä menee muutama lusikka vaan. Maitoa kyllä uppoaa. En tiedä mitä tässä tekis vai tekiskö mitään..Pitää mennä se 2+ lehti hakemassa? =)
Ihania kuvia oli laitettu! Kaikki tulee kyllä aina katsottua tarkkaan..=)
Nyt en kommentoi muuta kun oon taas vähän pihalla..Otetaan sit taas kiinni..=)
Nyt puuroa keittämään kun herättiin jo yli tunti sitten..
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
t. poppis ja Emiliina 7kk+
[color=hotpink]
Pakko kommentoida tota [b]Makkaraa[/b] ja perspuutunutta vauvaa! Siis aivan ihanaa, että muillekin käy tollaisia :-) Toi oli kyllä ihan paras!
Kesis
meinasin kirjoittaa tuohon otsikkoon et pikaisesti ennen perspuutunutta kerhoa :D:D:D Siis voi jee kun oli hauska juttu :)
Napero, sillä marraskuun viikolla sattuukin olemaan sopivasti marraskuun enskojen treffit 7.11? Eli me oltaisiin ainakin tulossa Treelle :) Ja voitte te meillekin tulla ;)
Makkara, päivän paras oli kyllä toi sun eilinen rasvaus!:)))))
Osse, ei meillä juoda vettä, maitoa eikä mehua (veteen sekoitettu vähän kuningatarsosetta ja siitä saatu mehu aikaiseksi). Korvikejauhetta kokeilen nyt lisätä kun vihdoin pääsisin sitä kaupasta hakemaan, eli tänään varmastikin!
MM, lasista tykkää hörppiä vettä. Mutta ei niele, eli ottaa suuhun ja purskauttaa ulos. Tekisi sitä vaikka koko illan, hauska leikki:) Mikä on Nuby nokkamuki??? Mulla meinaan kaksi tavallista nokkamukia joissa toisessa silikoninen ja toisessa kova nokka. Venttiilin kanssa ei tajua imeä ja ilman venttiiliä valuvat suusta ulos, eli ei niele kuin tuttipullosta juodessa:(
Han, mehän jonkun aikaa syötettiin yöllä, eli unissaan annettiin. Mut nyt lopetettu ettei turhaan opi heräämään. Eli niinkuin sanoit, varmaan aika huono idis pidemmän päälle:)
KYSYMYS: Miten te joilla on laattalattia pärjäätte, kun O nousee koko ajan istumaan ja aikansa leikittyään saattaa vielä kaatua. Ja matollakin itku tulee kun pää kolahtaa maahan, ja parketilla, mut miten laatalla. Johan siinä pää aukeaa jos siihen kaatuu?! Meillä lähes koko alakerta laattaa ja nyt kun lähdetään espanjaan, on kotona kaikki lattia laattaa. Auttaisko se konttauskypärä vai mikä lie? APUVA!:(
O alkanut hieroa oikeaa korvaansa taas ja maidon juonti vähentynyt selvästi. Varasin vielä korvalääkärille illaksi ajan. Pakko saada selvyys ennen lähtöä. Sit meillä ois vielä 7kk neuvolakin tänään:) Ilmoittelen sitten uudet mitat!
Tsau!
Aurora & Oliver huomenna 7kk
[color=green]Vähänkö oon sekaisin! Meinasin aloittaa uuden loppuviikon pinon!!! Jotenkin ihan torstai-olo... Menin jo tuohon " aloita uusi keskustelu" , kopion edellisten juttujen sivun, ja aloin kirjottaa otsikkoa..! Onneks tajusin, heh!
Mutta nyt poiiis...