Nyt ymmärrän miksi ihmiset sanovat; Olen pessyt koko päivän pyykkiä!!
Meillä meni kuivausrumpu rikki toissa päivänä ja jouduimme tänään hakea anoppilasta kuivaustelineen lainaan. NIIN vaivalloista ja turhauttavaa hommaa laittaa pyykkejä narulle!!
Älkää hyvät ihmiset säästäkö sellaisessa asiassa kuin kuivausrumpu tai tiskikone!!
Pyykinpesun ajankulustako johtuu myös se, että monilla ihmisillä on hikisiä vaatteita usein päällä?
Kommentit (41)
kyllä lähes joka päivä, mutta jos kone pyörii itsekseen sen neljä tuntia päivässä ja pyykkien kuivumaan laittaminen kestää yhteensä 15 minuuttia, niin en koe sitä taakaksi.
taitaa vaan ap olla huonokuntoinen jos ei noin yksinkertaisesta asiasta selviä.
Ikävää kyllä siinä mielessä että ne kuivuvat pyykit vie niin paljon tilaa. Meillä on kyllä rumpu mutta minä en siitä niin välitä, ainoa syy minulle sen käyttöön on se että kuivaustilaa ei ole enkä tahdo muutenkaan kuivata pyykkiä sisällä. Kesällä ripustan kaiken ulos.
Hirvee kosteus leviää pyykeistä asuntoon. Ei telinehelvettiä meille!
Pyyhkeiden siksi, että niistä tulee paljon pehmoisemmat. Mutta muuten emme juuri käytä. Meillä on riittävät tilat kuivata pyykkiä narulla.
Ja rumpu kuluttaa vaatteita ihan hirveästi. Itse en kuluneen näköisiä vaatteita käytä, joten... Ja toisekseen, rumpu kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin pesukone. Ihan turhaa energian haaskausta moinen. Se myös lämmittää kamalasti.
Kun on ilmanvaihto kunnossa, niin ei kerry mitään ylimääräistä kosteutta asuntoon, vaikka narulla pyykkejä kuivaakin. Meillä on kodinhoitohuoneessa myöskin lattialämmitys, joka vaikuttaa siihen, että pyykit kuivuvat aika nopeasti.
Ainoa huono puoli on tosiaan se, että pyykkien kuivaaminen narulla vie tilaa.
T: (olinkohan) 3
(niiden pesuun, narulle laittamiseen, viikkaamiseen ja hyllyyn laittamiseen) kuin 10 min päivässä. Syy: pesen koneellisen päivässä enkä kaikkia kerrallaan!
Sama tiskien kans. Tiskaan lounaan jälkeen ja illallisen jälkeen, max. 10 min menee kerrallaan.
Sujuu kuin itsestään! :)
Kuluttavaa vaatteille ja energiaa kuluu...
Eikä kauheasti kiinosta että kaikki vaatteeni muuttuvat mustasta harmaaseen.
Enkä ajo myöskään kuivattaa vaatteeni kylppärissä missä on lattialämmitys. Lattialämmitys on sammutettu jo ajat sitten, ja sähkökulut puolittuivat saman tien.
Ihan vaan telineessä saavat kuivua, hyvä ilmanvaihto kotona, niin kyllä ne siitä kuivuu.
Hassua, miten tällaisetkin harhauskomukset ovat näköjään vieläkin sitkeästi hengissä, vaikka kuivausrummut ovat niin yleisiä.
Tutkimukset osoittavat, että valtaosa eli 60-70 prosenttia vaatteiden kulumisesta tapahtuu käytön aikana ja 20-25 % pesun aikana. Eli kuivausrummun vaatteita kuluttava vaikutus on todella vähäinen.
mikä tarkoittaa että ne pitää silittää. Toinen juttu on että trikoita ei voi venytellä alkuperäiseen kokoonsa siellä rummussa niin että jos ne siellä kuivaa mahtuvat vähemmän aikaa lapselle. College housujen lahkeet saattavat olla kuivausrummun jäljiltä koossa 116 n. 6 cm lyhyemmät kuin olivat alunperin tai kun ne oikoo pesun jälkeen ja laittaa telineeseen kuivumaan. - Joo, oon testannut :).
Ja päälle tulee sähkölaskut ja turha energiankulutus, koska lattialämmitetyssä kodinhoitohuoneessa pyykit kuivuvat muutenkin aivan riittävän nopeasti.
Ok, jos kuivatuksen vaikeus ei teitä haittaa niin miksi ihmeesäs ihmisillä on usein likaiset/hikiset/samat vaatteet monta päivää?? Miksi ette pese useammin??
ilman sitä en ikinä voisi olla, en pärjäisi.
Kun kuivausrumpua parjataan sähkönkulutuksesta ja sitten lattialämmityksellä ihan vastaavalla periaatteella kuivatetaan vaatteet. Vähän ristiriitaista.
ja nyt en kesällä sitä juurikaan ole käyttänyt. Mutta kyllä huomaan, että samantien myös pölyn määrä sisällä on lisääntynyt selvästi. Nyt kun taas " rummutan" niin huonepölyä on vähemmän. Sopii meidän allergiseen ja astmaattiseen perheeseen siis vallan mainiosti. En siitä luovu, vaikka söis sähköä kuinka. Säästän sitten jossain muussa: meillä ei käytetä alkoholia eikä polteta tupakkaa, joten on varaa tällaiseen " Luxukseen" :)
on kuivausrummun jälkeen pakko silittää. Musta se rumpu ei säästä mitään vaivaa.
Lattialämmitys on meillä siitä syystä, että se tuntuu jalassa mukavammalta, eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla :)
T:3
Meillä kuivataan lähes kaikki rummussa ainakin osittain ja todella vähän on sellaisia, joita tarvitsee silittää. Ei vaan saa kuivata liian kuivaksi, vaan valita sellainen, joka jättää just sen verran kosteiksi, että vaatteet saa muotoiltua viikkauksen yhteydessä.
Ja meilläkin arvostetaan sitä, ettei vaatteiden käytössä ja pesussa irronnut pöly tule huoneilmaan, vaan jää rummun nukkasihtiin.
kuluta vaatteita. Ihan hyvän näköisiä ovat, mutta ostankin aina laadukkaita vaatteita, jotka kestävät rumpukuivauksen. Halppis-t-paidat kyllä taatusti nuhjaantuvat rummussa. enemmän vaatteet tulevat nuhjuisen näköisiksi väärän eli zeoliittipitoisen pesuaineen takia. Myös huuhteluaine haalistuttaa värejä. Itse en käytä huuhteluainetta ollenkaan vaan käytän vaatteet rummussa ja vielä silitän.
Vierailija:
Viiden pienen lapsen äitinä minulla on muutamia muitakin askareita, kuin pyykinpesu, joten en aina ehdi rumpua heti tyhjentämään, ja näinollen pyykit siellä ehtii rypistyä.
Ja kuten edellä kirjoitinkin, yleensä liinavaatteet pyrin heti ottamaan pois rummusta, etteivät ne rypistyisi.
Kelien salliessa, mielestäni kuitenkin ihan paras vaihtoehto on kuivattaa ulkona narulla...mutta ainakin tällä/tämänkokoisella perheellä on hyvä olla myös näitä " helvetinkoneita" joskus apuna arkea helpottamassa.