Kenen vika on vauvan hapenpuute synnytyksessä? Huono kätilö?
Toinen asia on sitten se että sydänäänistä pitäisi kokeneen kätilön huomata herkästi jos sikiöllä on jokin ongelma.
Kommentit (41)
jäin miettimään kun joku mainitsi että vauva vaurioitui kun edellinen kätilö lähti kotiin ja seuraava oli myöhässä. Onko teidän mielestä sitten kätilöllä velvollisuus olla ylitöissä sen takia että joku toinen on myöhässä?
jäin miettimään kun joku mainitsi että vauva vaurioitui kun edellinen kätilö lähti kotiin ja seuraava oli myöhässä. Onko teidän mielestä sitten kätilöllä velvollisuus olla ylitöissä sen takia että joku toinen on myöhässä?
- Itse en ainakaan töistä lähtisi, ellei seuraavan vuoron miehitys olisi tullut ja tilanne olisi "päällä".
Ei mistään töistä oikein voi lähteä kesken asiakaspalvelutapahtuman saati suojelutehtävän. Ei kirurgi, palomies tai kaupan kassa jätä tilannetta kesken.
Suurempi vastuu on kuitenkin työnantajalla - pitäisiluoda sellaiset käytänteet, ettei tuollaisia tilanteita pääse tapahtumaan. Tuskin se mikään kahden kätilön pyörittämä minisynnytysosasto tuossa kuvatussa vuoronvaihtotilanteessa oli.
- Itse en ainakaan töistä lähtisi, ellei seuraavan vuoron miehitys olisi tullut ja tilanne olisi "päällä".
Itsekään en voi sairaanhoitajana lähteä töistä ellei jatkajaa kuulu (paitsi jos töitä jaetaan uudelleen) tai jos tilanne töissä on täysi kaaos. Mutta aina on tilanteita, jossa kätilö/hoitaja arvioi, että on potilaiden kannalta hyvä tilanne lähteä vaikka jatkaja ei olekaan tullut kun on kiire hakemaan lapsi hoidosta, lääkäriaika, kampaaja-aika, hakija odottamassa tms. Jos tilanne klo 15 on täysin hallinnassa, se voi klo 15.10 olla ihan päin hevon helvettiä, eikä se bussiin kiirehtinyt kätilö sitä enää voi tietää. Synnäreilläkin kuitenkin on toiminta sen verran yhteisvastuullista peliä, että vaikka yksi iltavuorolainen puuttuu, pitäisi jonkun olla saatavilla hätätilanteessa kuitenkin.
ja jättäisi lapsen yksin.
Toteaisi että "joo vanhemmat soitti että ovat täällä 5 min. päästä, ja lapsi leikkii nätisti ittekseen, että lähdenpä nyt ja lapsi voi tässä aidan sisällä odottaa sen 5 min., mun työaika loppu nyt."
olla varma siitä, että miehitys riittää ennen kuin voi mennä kotiinsa, vaikka joku myöhässä tuleva ei ole vielä tullutkaan. Esim. lääkäri ei saa jättää päivystyspaikkaansa ennen kuin seuraava lääkäri on tullut, vaikka tämä olisi joutunut kahden tunnin liikenneruuhkaan. Vai mitä olisitte mieltä tilanteesta, jolloin hätäsektiota ei voi tehdä, kun edellinen lääkäri lähti jo ja seuraava on liikenneruuhkassa???
vuorokauden ja yli. Ei voi olla lapselle hyväksi. Milloin lapsi ei laskeudu tai muuten vaan on jumissa. Olen onnellinen 5 lapsen äiti jolla lapset on "tipahtanut" pihalle. Synnytyksen pitkittyessä riskeistä huolimatta pitäisi päätyä herkemmin sektioon.
... kaikissa suomen synnytyssairaaloissa ei voi tehdä hätäsektiota tehdä välittömästi, koska tarvittava henkilökunta päivystää kotonaan. Saa siis olla kotona, kun koti sijaitsee riittävän lyhyen matkan päässä sairaalasta. Muuten päivystää sairaalan vieressä olevassa asuntolassa tai miksi sitä kutsutaan. Mutta saattaa siis päätyä liikenneruuhkaan, kun on tulossa. Ja toki hätätilanteita pyritään ennakoimaan eli kait henkikökunta saatetaan hälyttää joskus paikalle myös varmuuden vuoksi.
Siitä huolimatta kannatan sitä, että kotipaikkakunnallani jatketaan synnytyksien järjestämistä, koska muuten lähimpään synnytyssairaalaan tulisi matkaa yli 100 km.
Itse mietin tv:n sairaalasarjan hapen puutteesta kärsineen vauvan nähtyäni ensinnäkin sitä, ettei sitä olisi pitänyt näyttää. Se oli näiden ihmisten yksityisasia ja minusta tuntui pahalta, että sellaista minulle näytettiin.
Toiseksi mietin, että jos kaikki vauvat syntyisi sektiolla, ei vauvat kärsisi hapenpuutteesta synnytyksen yhteydessä. Vaan sektiossa on toki muut syyt, miksi sitä ei suosita.
M
Just joo 23, sehän onkin kiinni ponnistamisesta ja jo vatsassa ei puutetta hapesta tulekaan? Mietis vähän.
mutta se, että sitä ei ajoissa huomata, on kyllä hoitohenkilökunnan, siis kätilön vika. Näin se on. Ammattilaisen tulee hallita työnsä.
päiväkotikeskustelu, jossa äidit oli sitä mieltä, ettei mikään työ ole niin tärkeää, ettei ehdi hakea lastaan HETI jos päiväkodista ilmoitetaan, että lapsi on sairas...
nyt ollaan sitä mieltä, että pitää jäädä ylitöihin...
Ei mistään töistä oikein voi lähteä kesken asiakaspalvelutapahtuman saati suojelutehtävän. Ei kirurgi, palomies tai kaupan kassa jätä tilannetta kesken.
Suurempi vastuu on kuitenkin työnantajalla - pitäisiluoda sellaiset käytänteet, ettei tuollaisia tilanteita pääse tapahtumaan. Tuskin se mikään kahden kätilön pyörittämä minisynnytysosasto tuossa kuvatussa vuoronvaihtotilanteessa oli.
päiväkotikeskustelu, jossa äidit oli sitä mieltä, ettei mikään työ ole niin tärkeää, ettei ehdi hakea lastaan HETI jos päiväkodista ilmoitetaan, että lapsi on sairas...
nyt ollaan sitä mieltä, että pitää jäädä ylitöihin...
Ei sektio ole 100% turvallinen lapsen kannalta edes suunniteltuna. Kaikenlaista voi tapahtua. Tosissaan, jos synnytys alkaa kotona vesien menolla, eikä lapsi ole kiinnittynyt, voi syntyä ensin vaikka joku raaja tai napanuora tms. ja silloin on hätä kädessä. Vaikka soittaa ambulanssin, voi siinäkin ajassa se aivovaurio kehittyä vauvalle. Sellaista lääkäriä ei ole syntynyt, joka voi kaikki potilaat pelastaa. Elämän edessä on oltava nöyrä, kaikki ei aina mene toivotulla tavalla, ei edes vaikka kuinka suunnittelisi.
Niin kiinnitäthän huomiota siihen, että et osta liian pieniä?
Itse olen viikon sisällä käynyt muutamissa kaupoissa etsimässä pojalleni kenkiä, ja ainakin kaksi kertaa olen nähnyt, kuinka kenkä valitaan sen perusteella, mikä näyttää ulospäin sopivalta tai mikä näyttää kävellessä hyvältä.
Ai niin, kysyihän toisen lapsen äiti sentään lapselta, että onko kenkä sopiva. Itse en tosin tuollaisen noin 2-vuotiaan sanaan paljoakaan luottaisi...
17 mm kasvu- ja käyntivaraa!
Mä olen nimittäin syntynyt alakautta peräpää edellä... mutta pidin kyllä itseäni tähän asti suht. normaalina... ;-)
jos pakotetaan perätila alakautta synnyttämään. Vähintäänkin vammainen lapsi tulee
Lapsi on voinut kärsiä hapenpuutteesta jo siinä vaiheessa kun on kääntynyt pää alaspäin. Tällöin voi napanuora helposti luiskahtaa kaulan ympäri.
Nelosella kuvattuun vaurioon tarvitaan jo pidempiaikainen akuutti hapenpuute kuin muutama minuutti synnytyksessä.
jos sairaalat eivät kaunistelisi sektiotilastoja painostamalla synnyttämään alakautta. Ja äiditkin selviäisivät huomattavasti vähemmillä vaurioilla.
Minäkään en sektiota saanut ja lapseni syntyi sinisenmustana ja hengittämättömänä imukupilla ulos vedettynä.
Jos vauvalle olisi jäänyt pysyvät vauriot, olisin jättänyt hänet yhteiskunnan hoidettavaksi, koska hänen vammansa olisivat olleet rahansäästön aiheuttamia.
Huono synnyttäjä... olisi synnyttänyt nopeamin...
Tai miksi syyksi ei riitä vain huono tuuri? riski on olemassa, joskus se vain menee näin.
kaavamaisuutta ja puhtaasti ammattitaidottomuutta. Aamen