synnytys espanjassa
Hei,
Asumme espanjassa,costa del solilla, ja laskettu aikani on maaliskuussa.Onko ketaan joka olisi synnyttanyt costa del solin sairaalassa? Kayn yksityisella kaynneilla,mutta aion synnyttaa costa del solin sairaalassa,joten olisi kiva tietaa muiden kokemuksia ennenkuin mene tutustumaan.....Onko ystavallinen palvelu ja englannin kielen taito?
Kiitos vastauksistanne:)
Kommentit (17)
Lilyyaanilta kysyin heti ettei sattunut olemaan Galvezin sairaala Malagan keskustassa? Niin meinaa kuulosti tutulta?....
Itse tiedän monia jotka ovat synnyttäneet Hospital Costa del Sol:ssa eli Marbellan sairaalassa. En laskisi kuitenkaan paljon sen varaan, että puhuvat kaikki lääkärit/kätilöt jne englantia. Ehkäpä genekologisi osaa sen kertoa sinulle?
Joo, kylla se Galvez oli... vahan ihmettelen miten sen " tasoisessa" sairaalassa ei pideta parempaa huolta aidista ja vastasyntyneesta. Mutta kuten sanoin siella synnytyssalissa kaikki toimi loistavasti.
suunittelin synnytystä marbellassa, pääasiassa sen toivossa että puhuisivat paremmin englantia, jota eivät ainakaan silloin kaverin mukaan siellä puhu.
lopulta synnytin maternolla ja mukana oli englantia puhuva kätilö.
osastolta löytyi lisäksi muutama hoitaja ja lääkäri joka puhui niin paljon engantis että ymmärsimme toisiamme.
olin ennen synnytystä 10 pv syntymättömien osastolla korkean kuumeen ja sydänkohtaus pelon takia [kuumetta oli 40 astetta, ja pelkäsivät ettei sydämeni kestä rasitusta ja raskaana oloa]
sinä aikana selvisi että materno on parempi vaihtoehto lapselle.
jos synnytyksessä tapahtuu jotakin missä tahansa muussa sairaalassa lapsi kiidätetään maternolle,koska kyseinen sairaalahan on lapsiin erikoistunut.äiti usein jää jälkeen synnytys sairaalaansa...
totesin että haluan olla lähellä omaa lastani ja apua, siksi lopulta päädyin maternoon.
He saivat englantia puhuvan kätilön, kaikki meni hyvin ja naapuri kotitui jo seuraavana päivänä synnytyksestä. Mitä nyt silloin kyselin, niin, siellä oli kehno aamupala, eikä edes vettä talo tarjoa. Kanttiini on tosin alakerrassa. Vauvan vaatetus oli avonainen essupaita? Eikä alapääsuihkua ollut, vaan joku sienisysteemi vaahdolla, kuulemma ei niin kiva just synnyttäneelle. Niin ja vauvalle piti olla heti nimi valmiina papereita vasten.
Hyvä sairaala kuulemma muuten, mutta noihin e.m. kannattaa varautua, omat eväät ja vauvalle vaatetta.
Hyviä kommentteja kirjoitti edellinen. Eli Espanjassa lapselle annetaan heti nimi syntymän jälkeen. Täytyyhän lapsi muistaakseni 5 päivän kuluessa kirjoittaa " henkirekisteriin" vai mikä se nyt on suomeksi. Mutta tämä käsittääkseni vain jos lapsi saa espanjan kansalaisuuden. Jos vanhemmat on suomalaisia, tämä tuskin on tarpeellista. Joku varmasti tietää paremmin.
Itse synnytin Galvezin sairaalassa. Koko raskauden seuranta tehtiin Malagassa yksityisessä gynekeskuksessa ja mulla oli aivan mahtava gynekologi ja raskauden seuranta oli viimeisen päälle. Samon oli synnytys mutta tosiaankin sen jälkeen kun lapsi syntyi - jäit oman onnesi nojaan. Minulle tehtiin vielä keisarinleikkaus ja olin ensimmäiset 24 h leikkauksen jälkeen ilman nestettä ja vielä toiset 24h. ilman ruokaa. (taitaa olla maan tapa). Miehin vaihtoi kaikki vauvan vaipat ja myös joutui pesemään minut.....sairaanhoitaja teki sen vain kerran leikkauksen jälkeen juuri sienellä ja vedellä....se oli tosi kliffaa...olin todella kipeä, en voinut liikkua ja tippakin oli kädessä. Apua sai vain jos kävi erikseen pyytämässä. kyseessä oli meille ensimmäinen lapsi joten kyllä välillä oli tosi orpo olo...mutta hyvin siitä selvittiin...ja kuntouduin hyvin ja pääsin kotiiin viidentenä päivänä. Imetystä ei opettanut kukaan siellä. Mutta ei siitä mulle mitään traumoja jäänyt. Maassa maan tavalla - siellä odotetaan että mummot ja vaarit ym. perheenjäsenet tulevat hoitamaan vastasyntynyttä.
Nyt asun Suomessa ja olen raskaana. Kaipaan todellakin omaa gynekologiani ja musta oli järkyttävää että esim. gynekologisen tutkimuksen tekee täällä joku terveyskeskuksen buranalääkäri!
Ja niin, tosiaan sairaalaan vauvalle omat vaatteet mukaan.
Itse en kärsinyt kieliongelmista, puhun sujuvasti espanjaa joten sitä ei onneksi tarvinnut murehtia.
Synnytin Costa Del Solin sairaalassa viitisen vuotta sitten ja hyvä mielikuva jäi kaikesta siellä saamastani palvelusta. Hoitsut kävi synnytyksen jälkeen jatkuvasti kyselemässä vointia, ruokaa sain, ja sain myös opastusta imetyksen alotukseen. Heti ensimmäisenä pvänä englanninkielinen tulkki kysymässä että tarvinko hänen apuaan, mutta en tarvinnut koska osaan espanjaa riittävästi. Ainoa asia mikä jäi mieltä kaivelemaan, olisin synnytyksen jälkeen halunnut enemmän tietoa siitä miten synnytys meni, koska minulle tehtiin keisarinleikkaus ja olin puolitokkurassa joten kaikki oli hieman sekavaa ja muistikuvani sen jälkeisistä tapahtumista hatara. Synnytyslekuri kävi parin pvän päästä tervehtimässä mutta kÄski vain allekirjoittaa papereita eikä siinä vaiheeessa tullut mieleen kysellä mitään.
Mutta minä ainakin voin suositella Costadel Solin sairaalaa, siellä synnyttää paljon ulkomaalaisia espanjankielentaidottomia ja taitoisia, ja mielestäni siistimpi ja viihtyisämpi kuin Materno.
Kiitos vastauksista!!
Uskon etta paadyn viela siella synnyttamiseen.
Nyt voin valmistautua paremmin tutustumisreissuun ja osaan kysya oikeita kysymyksia...
Maternolle jos menee niin mukaan tosiaankin suosittelen ottamaan oman kokemuksen perusteella:
-Omat alushousut (sairaalasta niitä ei saa)
-Aamutossut
-Vauvalle vaatetta (kertakäyttö" paperi" avopaitoja saa sairaalasta)
-Vettä
-Isoja siteitä (sairaalan ovat melko pieniä " vanhanajan" selluloosa siteitä)
Kannattaa varautua:
-ponnitusvaiheessa synnytyssalissa on paljon porukkaa
-joka hommalle on eri tekijänsä (vrt. Suomessa normaalin synnytyksen ja vauvan hoitaa 1 kätilö).
-hoitajat haluavat pestä alapääsi klooriheksidiinillä (itse menin mieluummin suihkuun)
-Neuvontaa ja ohjausta ei saa imetysasioissa.
-Vauvan kylvetykset hoitaa hoitajat (!!!), koska vauvanhoitopaikkoja ei ole joka huoneessa vaan yksi yhteinen.
Mulla oli onni et läheisiä kuului saikun henkilökuntaan ja sain jokseenkin erityiskohtelua... Sairaalakokemuksena karu verrattuna synnytykseen Suomessa, mutta lopputulos oli kuitenkin sama erilaisista hoitokäytännöistä riippumatta.
Meidän vauva syntyy joulukuussa ilmeisesti suunnitellulla sektiolla.
Tällä hetkellä kuuluisin Costa del solin sairaalan piiriin, mutta vaihtuuko se Malagan maternoon sektion takia automaattisesti, vai saako sen silloinkin valita?
Miten muilla tuo vauvan hoito on mennyt? Onko hoitajat aluksi auttaneet leikkauksen jälkeen? Sektiopäivän mies pystyy olla apuna, mutta entäs esim. eka yö? NKL:llä mä ainakin oli sektion jälkeen vahvassa morfiinissa ja vauva vauvalassa hoidossa ekan yön...
Saako sisaruksia tuoda vauvaa katsomaan osastolle?
Annetaanko vauvalle lisämaitoa, jos on tarvetta? Mikä se juttu on sokeriveden antamisesta?
Doshijas
Muutaman viikon kuluttua selviää tuo sektiojuttu, alkaa tässä vähän jännittää...
ainakin maternolla on kuulemani mukaan luovuttu sokeriveden antamisesta.
-05 syksyllä sitä vielä annettiin ja usealla äidillä oli harhakuva siitä että se vähentää keltaisuutta.
mulla huonekaveri sitä syötti vauvalle koko ajan eikä se vauva suostunut sitten rinnalle kun sai vain makeaa..
ja vauvahan sitten tietenkin itki nälkäänsä koko ajan.
itse en henk.koht sitä litkua juottanut kun rintamaitoa sai.
mut ideahan oikeasti on se että sen pitäis vähentää vauvan maidon takaisin tuloa, en sitten tiedä.
me kyllä saatiin lisämaitoa kun jaro hermostui ja oli kai niin kova nälkä.
mä en noista eri piireistä tiedä mut tehdäänhän sektioita clinicollakin, joten olettaisin että itse saat sairaalasi valita...
Tilattiin muuten Gracon rattaat ja kaukalo basella Costa Mueblesista, Carretera Mijasilla sijaitsee. (Kerran avasin tuosta aiheesta ketjun). Äitiysvaatteet ostin Kiabista pääsääntöisesti (niin kuin tästäkin aiheesta). Nyt vaan kun vielä saisin selvyyden synnytystavasta ja sairaalasta...
Onnea ap:lle odotukseen!
Kyllä siinä ainakin pari yötä meni apua tarvittaessa, mun mies oli koko ajan sairaalassa (nukku yöt nojatuolissa), koska haava oli niin kipee että en ihan omin avuin ylös sängystä päässyt.
Lapsia ei osastolle saanut tuoda, mutta tiedän tapauksia joissa pitkän kinuamisen jälkeen ovat saaneet tuoda lapset vauvaa katsomaan.
Mä en ole ikinä kuullut tosta sokeriveden antamisesta ja lisämaitoakaan ei ihan heti anneta kun odotetaan että maito nousee.
Ei kannata stressata, leikkaus oli loppujen lopuksi aika helppo ja nopea, ainoastaan toipuminen kesti........
Hei,
kuten olen aikaisemmin kertonut tyttäremme syntyi siellä v. 2004 sektiolla ja ainakin meille tyrkytettiin sokerivettä välittömästi kun lapsi tuotiin minun huoneeseen. En sitä kuitenkaan antanut. Maidon nousu rintoihin kesti lähes 4 päivää joten sinä aikana sai vähän maitoa pullosta. Imetys lähti kuitenkin hyvin käytiin, kylläkin omilla ponnistuksilla...sairaalasta siihen ei saanut mitään kannustusta saatika " opetusta" . Menetpä minne tahansa - pidä pääsi - ja mikäli haluat imettää.
On aivan oikein et kielletään lapsia tulemasta osastoille jossa on raskaana olevia tai vastasyntyneitä. Lapsilla kun on lasten sairaudet ja mahavauvalle tai vastasyntyneelle se voi olla kohtalokasta. Ehkä tuntuu tyhmältä kun joutuuhan uusi vauva sisarustensa kanssa kontaktiin kotona...ja vaikka ne omat lapset vierailuhetkellä terveitä olisivatkin niin sen naapurivuoteen äidin lapsilla voi olla ehkä tuhkarokko tai muuta...
Ajattelin vaan, jos meidän tapauksessa päädytään sektioon ja osastolla joutuu olemaan sen neljä päivää, niin on aika pitkä aika pienten lasten olla erossa äidistään. Suomessaha on ihan normaali käytäntö, että saa tulla katsomaan. Sitä paitsi, kun mun mies tulee pois hakemaan, niin kyllä sillä on lapset mukana. Tietenkään ei kipeitä vieraita sinne voi päästää.
Mitään ongelmaahan ei tule olemaan, jos synnytän alakautta ja pääsen seuraavana päivänä pois.
Hei,
Synnytin vahan aikaa sitten Malagassa, yksityisessa sairaalassa tosin. Synnytys meni hyvin ja synnytyssalin henkilokunta oli erittain mukava. Osastolla henkilokunnasta jai vahan paha maku suuhun, eivat neuvoneet missaan eivatka paljoa kyselleet miten voidaan. Mutta ehka itsella sattui vain huono tuuri henkiloiden suhteen.. Englannin kielesta en osaa sanoa mitaan, silla parjasin espanjalla. Olen kuullut, etta siella englannillakin parjaa. Mutta jos synnytat Marbellassa, niin en tieda sitten miten siella asiat ovat.