Pitääkö lapsella olla nykyään iso liuta harrastuksia??
Onko nykyajan trendi tosiaan se, että lapsella pitää jo melkein ihan pienestä olla iso liuta harrastuksia? Ja että vanhemmat sitten ajavat itsensä näännyksiin sillä, että kuskaavat lapsiaan joka arki-ilta jonnekin?
Olen vain yhä enemmän yllättynyt siitä, että moni esim. tuttavaperheistämme buukkaa jo pientenkin lastensa arki-illat täyteen kaikenlaista. Eräillä tuttavillamme on kaksoset (täyttävät talvella 6v) ja heillä on 4 iltana viikossa jotain harrastusta! Siis NELJÄNÄ arki-iltana. Käytännössä tällä perheellä ei siis ole yhtään sellaista tavallista tylsää arki-iltaa että saisi vain " löhöillä sohvalla" tai puuhastella kotiaskareita.
Toiset tuttavamme asuvat maalla ja hekin vievät kahta lastaan ties minne kaus uimaan, jalkapalloharjoituksiin, tanssiharjoituksiin, yms. Pitkiä matkoja (50 km suunta) joutuvat ajamaan.
Olenko minä jotenkin poikkeus kun EN haluaisi lapsilleni kuin max. 1 harrastus/viikko? Enkä jotenkaan voisi ajatellakaan että koulu-/hoitopäivän ja työpäivän jälkeen vielä lähtisin joka ilta lapsia eri puolille kuskailemaan.
Meillä on vielä 3 lastakin joten aikamoinen kuskailu siitä tulisi jos ryhtyy siihen että kaikilla on parikin harrastusta.
Vanhimmat lapseni ovat 5- ja 6-vuotiaat ja vasta tänä syksynä ajattelin viedä heidät jumppaan... Menevät samaan ryhmään eikä muita harrastuksia nyt tähän keksitä.
Kommentit (42)
Ap tässä taas.
Toki perheitä on erilaisia. Jos vanhemmat ja lapset jaksavat harrastusrumbaa niin hyvä on!
Meidän lapset eivät vielä sinänsä vaadi mitään. Mietin vaan, että onko tyhmää sitten keksiäkään heille rutkasti tekemistä kun eivät itse halua?? Kuten kirjoitin niin jo päiväkodissakin on Metsämörriä, jumppaa ja muskaria. Ajattelin sitten vielä itse viedä heitä jumppaan kerran viikossa.
Tuntuu että illat ovat muutenkin niin lyhyitä:((. Poikamme (kohta 6v) valittaa ettei ehdi tehdä kotona mitään. Ei ehdi leikkiä hiekkalaatikolla riittävästi. Joo-o, hän on siis vielä tyytyväinen näin vähään! Ja kun muutenkin haluaisin vaan olla iltaisin, ettei ole liikaa ohjelmaa.
Toki sekin välillä pelottaa että putoavatko jotenkin kärryiltä. Mutta ei täällä meilläpäin muutenkaan ole mitään taitoluistelua tms. mitä voisi harrastaa. Ylipäätään täällä pelataan jalkapalloa, ehkä yleisurheillaan ja talvella hiihdetään. Niin ja suunnistus on myös pop.
Minulla itselläni ei kyllä vielä alle kouluikäisenä ollut mitään harrastusta. Hiihtoa ja suunnistusta aloin sitten harrastaa ja jonkin verran pianonsoittoa. Mutta ei elämä ollut kiireistä kuten se tuntuu nykyään olevan:/.
ap
Minusta on riittävää kun ovat pph:lla, eskarissa tai koulussa. Monesti ekaluokalla alkaa myös harrastukset kiinostamaan, ja kun lapsi itse tietää mitä haluaisi harrastaa, silloin kannustamme ja autamme häntä harrastuksen kanssa.
Jos lapseni vaikka kolme vuotiaana itse pyytää päästä harrastamaan niin voin siinä tapauksessa viedä.
Minusta tarha tai eskari ovat jo sen verran rankkoja lapsille etteivät paljon muuta tarvitse. Sitä paitsi meidän tarhassa ja eskarissa on tosi paljon muuta toimintaa, esim. juuri jumppaa.
Lisäksi meillä on lapsilla muutenkin pitkät matkat eskariin ja päiväkotiin ja tuntuisi hassulta ruveta roudaamaan lapsia vielä iltaisinkin.
SITTEN ON IHAN ERI ASIA kun lapset menevät kouluun ja ITSE haluavat jotain tehdä. Kyllä minäkin sitten alan heitä kuskailla jos siihen on tarvetta...
Mutta onhan tässäkin katsottava se perheen paras enkä ikinä suostuisi siihen että jokaisella 3 lapsellani olisi esim. 3 eri harrastusta joihin pitäisi viedä...
Meillä on 5v eskarilainen ja 3v. Kummallakaan ei ole ainuttakaan harrastusta. Mielestäni hoidossa/eskarissa on kylliksi. Lapset ovat väsyneitä päivän jälkeen ja tahtovat vain leikkiä kotona. Mielestäni vasta kouluiässä olisi hyvä löytää joku mieleinen harrastus.
ja kaikilla ei ole niitä " naapurikavereita" joiden kanssa iltaisin leikkiä.
Eikä kaikki vanhemmat " kuskaa uuvuksiin asti" vaan se kuskaaminen voi olla ihan kivaa ja silloin näkee muita vanhempia ja voi toimittaa muitakin asioita samalla kertaa
Tottakai se ei ole minulta pois! Mutta ihmettelen vaan, koska just tämä tuttavaperhe jolla on nämä kaksoset joilla on 4 iltana harrastusta niin tämä äiti just valitti miten uupunut hän on... Ei ole aikaa mihinkään muuhun kuin omaan työhön ja lasten kuskailuihin. Minusta älytöntä! Milloin he ehtivät yhtään viettää normaalia arkea yhdessä?
Lisäksi hän saa sitten minut tuntemaan itseni laiskaksi kun en halua itseäni tuollaiseen rumbaan. Ei meidänkään lapsilla ole naapureiden lapsia keiden kanssa leikkiä, mutta mielestäni jo eskari + ipkerho tai hoitopäivä riittää! Ei kai sitä vielä illallakin pidä olla aktiviteettia??
Ap
harrastuksista sen takia, että sinulle tulisi ahkerampi olo...
Ahkerat ihmiset saavat aina aikaan sen reaktion - mutta ei liene heidän vikansa, vaan sen " laiskemman" .
Meillä on kaksi harrastusta, mutta lapset eivät olekaan hoidossa.
ja aikatauluttamisella itsensä piippuun. Hullua! Mutta harrastuksia on hyvä olla, ne pitävät nuoret pois kaduilta sillä sinne teidänkin Nico-Petterit vielä suuntaavat kunhan teineiksi kasvavat.
jos sinun YHDEN tuttavaperheen äiti haluaa heittäytyä marttyyriksi tuon lasten harrastusten takia, niin et voi yleistää sitä kaikkiin!
t. 6
Enkä vain tätä perhettä. He nyt ovat PAHIN esimerkkini. Aivan kreisiä.
Lapseni kyllä tulevat harrastamaan AIKANAAN. Mutta vasta kun itse sitä älyävät pyytää, ehkä se aika tulee jo ensi syksynä.
Mieheni on itse musiikinopettaja ja hän kyllä opettaa lapsille vähän musisointia ihan kotioloissa.
Toki lapsilla on hyvä olla jotain harrastusta juuri senkin takia että heillä olisi tekemistä. Mutta liika on aina liikaa.
Mutta ilmeisesti AV:nkin mammojen nuput ovat harrastamassa joka ilta ja siksi minun kimppuuni tässä hyökätään:)).
Muistelen katseleeni jotain Oprahia joskus aikoja sitten ja siellä joku psykologi oli huolissaan nykymenosta, kun lapsilla on niin paljon harrastuksia etteivät enää vain ehdi " olla" .
Mutta roudatkaa vaan, ei se ole multa pois. Laiska en nyt silti kyllä ole, kun töissäkin jaksan joka päivä käydä ja iltaisin oleilla 3 lapsen kanssa:D.
ap
kun rupeat tuolla lailla vertailemaan. Minä en edes tiedä kenenkään tuttavan tai naapurin lasten harrastuksia. Takuulla harrastavat, mutta eipä ole jotenkin jäänyt edes mieleen!
Mieluummin näen heidät liikunnallisissa harrastuksissa iltaisin kuin TV:tä tuijottamassa ja sohvalla makaamassa. En itsekään ole mikään sohvaperuna eli miksipä lapsenikaan sellaisiksi opettaisin. Kyllä kotona ehditään olla viikonloppuisin. Ja meillä ainakin lapset, 6 ja 3 v, itse pyytävät päästä harrastuksiin eli viihtyvät niissä hyvin. Haluaisivat aloittaa monta uuttakin lajia, mutta näin pienillä minusta riittää 3 harrastusta / lapsi.
Vierailija:
Lisäksi hän saa sitten minut tuntemaan itseni laiskaksi kun en halua itseäni tuollaiseen rumbaan.
t. 5- ja 3-vuotiaiden äiti, lapsilla 1 harrastus kerran viikossa
Meillä 5 ja 6 v käyvät pyhäkoulussa ja kuviskerhossa. Harkitsin kuviksenkin jättämistä, kun eskarilainen on ollut iltaisin tosi väsynyt eskari- ja hoitopäivän jälkeen. Vanhempien kanssa lapset ovat kyllä silloin tällöin menossa muinakin iltoina.
Jollekulle jo eskari on rankkaa koulunkäyntiä, toinen selviää samalla energialla ja stressillä lukion vaatimuksetkin.
Ilmeisesti yksi ja sama ihminen, jolla myös itsetunto-ongelmia, vastaa tähän ketjuun. Hän taas hyökkää minun kimppuuni koska ei voi sietää sitä että kyseenalaistan tätä pienten lasten roudaamista kaikenlaiseen. Kun myöhemminkin ehtii hyvin:-).
Eihän täällä meilläkään päin saa edes uimakoulua aloittaa kuin vasta sinä vuonna kun lapsi täyttää 7 vuotta. Mutta tänäkin kesänä olen jo puhunut useamman harmistuneen äidin kanssa siitä ikärajasta ja kuinka heitä harmittaa etteivät he jo voi laittaa reipasta 5-vuotiastaan uimakouluun. Lapsen pitäisi aloittaa kaikki niin nuorena.
Sohvaperunaksi en kyllä tunnustaudu. Mutta ei sitä mikään aktiiviurheilija tai salilla juoksija tarvitse olla että olisi silti hyvässä kunnossa. Tavallinen pyöräily/kävely kyllä riittää.
Naapureiden kanssa puhumme useinkin kaikista eri asioista. Ehkä minun mieleeni vain sitten painuu nämä asiat helposti. Kun useampikin ihminen näin syksyllä nimenomaan on minulle oikein luetellut lastensa kaikki harrastukset.
ap
Lapsemme on akateemisissa taidoissa edellä, mutta suureen lapsiryhmään tottuminen vie rauhalliselle lapselle kauan.
Totta, että joku lapsi kaipaa enemmän aktiviteetteja kuin toinen. Toisaalta joutilaisuudessa piilee luovuuden siemen.
et siis ymmärrä, että on kuskattava lapsia harrastuksiin, mutta kun lapsi alkaa harrastaa, alat sitten häntä kuskaamaan?