Pitääkö lapsella olla nykyään iso liuta harrastuksia??
Onko nykyajan trendi tosiaan se, että lapsella pitää jo melkein ihan pienestä olla iso liuta harrastuksia? Ja että vanhemmat sitten ajavat itsensä näännyksiin sillä, että kuskaavat lapsiaan joka arki-ilta jonnekin?
Olen vain yhä enemmän yllättynyt siitä, että moni esim. tuttavaperheistämme buukkaa jo pientenkin lastensa arki-illat täyteen kaikenlaista. Eräillä tuttavillamme on kaksoset (täyttävät talvella 6v) ja heillä on 4 iltana viikossa jotain harrastusta! Siis NELJÄNÄ arki-iltana. Käytännössä tällä perheellä ei siis ole yhtään sellaista tavallista tylsää arki-iltaa että saisi vain " löhöillä sohvalla" tai puuhastella kotiaskareita.
Toiset tuttavamme asuvat maalla ja hekin vievät kahta lastaan ties minne kaus uimaan, jalkapalloharjoituksiin, tanssiharjoituksiin, yms. Pitkiä matkoja (50 km suunta) joutuvat ajamaan.
Olenko minä jotenkin poikkeus kun EN haluaisi lapsilleni kuin max. 1 harrastus/viikko? Enkä jotenkaan voisi ajatellakaan että koulu-/hoitopäivän ja työpäivän jälkeen vielä lähtisin joka ilta lapsia eri puolille kuskailemaan.
Meillä on vielä 3 lastakin joten aikamoinen kuskailu siitä tulisi jos ryhtyy siihen että kaikilla on parikin harrastusta.
Vanhimmat lapseni ovat 5- ja 6-vuotiaat ja vasta tänä syksynä ajattelin viedä heidät jumppaan... Menevät samaan ryhmään eikä muita harrastuksia nyt tähän keksitä.
Kommentit (42)
kuskaava äiti valittaa väsymystään, niin kehu kuinka sinusta ja perheestäsi on mukavaa ja ihanaa löhöillä ja huilailla työ ja hoitopäivän jälkeen, eikä tarvitse lähteä kiitämään mihinkään jos ei ole pakko. Ole vaan vahvana omien mielipiteiden ja valintojen takana. Eläkää te omaa elämää ja anna ystäviesi elää omaansa.
Minä en myöskään ymmärrä jos lapsia on kuskattava lähes joka ilta harrastuksiin. Sitten kun lapsi itse pyytää päästä harrastamaan jotakin alan kuskaamaan häntä.
Ei tosiaankaan tarvitse. Meidän 6-vuotiailla (jotka ovat jo tänä vuonna aloittaneet koulunsa) ei ole yhtäkään harrastusta, sillä koulu vie aika lailla voimat noin pieneltä läksyineen. Vapaa-aika menee kaverien kanssa leikkimiseen. 13-vuotias harrastaa kuvataidekoulua, häntä on sine kuskattu / osaa itsekin mennä bussilla jo kolmen vuoden ajan, koska tykkää siitä kovasti ja on osoittanut omaavansa jopa jonkisortin lahjoja sinnepäin. 3-vuotias kuopus halusi tanssikouluun (jossa 6-vuotias isosiskonsa vielä viime vuonna kävi- tänä vuonna ei enää halunnut) joten hän sai mahdollisuuden siellä käymiseen, niin kauan kuin halua ja innostusta riittää. Kannustamme lastemme pyrkimyksiä ja taipumuksia, mutta emme suurin surminkaan halua heitä pakottaa ja väkisin kuskata yhtään mihinkään. t. Neljän äiti