Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idea: biovaipat!

07.09.2007 |

Moniko teistä kantaa jatkuvaa huonoa omaatuntoa kaatopaikoille kertyvistä metaanipommeista, siis lasten vaipoista? Minä ainakin olen kolmen lapsen (tällä hetkellä kaksi vaipoissa) herännyt tosissani pelkäämään ilmastomuutosta. Mehän tunnemme ja tulemme tuntemaan läheisesti siitä kärsivät ikäluokat: lapsemme ja lapsenlapsemme. Kestovaipat ovat onneksi hitaasti yleistymään päin, iso käsi teille kestovaippailijat: teette suuren ekoteon! Kun kaikki eivät kuitenkaan jaksa ja kykene suuren työmäärän alla käyttämään kestovaippoja, eikö olisikin mahtavaa, jos kaupoista saisi biohajovia vaippoja? En mitenkään jaksa uskoa, että sellaisten kehittäminen olisi mahdotonta jos vain vaippavalmistajat uskoisivat, että niitä saisi kaupaksi. On tietenkin niin, että omakoti- ja kerrostalojen biojäteastiat täyttyisivät turhan nopeasti, jos kaikki vaipat päätyisivät niihin. Mutta jospa edes osa! Jospa jokainen heittäisi vaippansa kompostiin edes joka kolmas päivä tai edes joka kymmenes! Kyllähän kotona voisi usempi vaippapaketti samassa vessankaapissa olla. Maailma ei pelastuisi kertaheitolla, mutta jätemäärä vähenisi merkittävästi, jos edes osa meistä edes osan ajasta käyttäisi tälläisia vaippoja. Saisimme ehkä hiukan lisää aikaa keksiä keinoja ilmastomuutoksen ehkäisyyn. Ottakaa kantaa " vihertyvät äidit" ! Saisimmeko aikaan adressin suurille vaippatuottajille?!

Charmeko vain idealisti?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokehittelyä myös kokonaan tai osittain (imuosalta) kompostoitavaan vaippaan. Mites sellaiset saatais vaippahyllylle valinnanvaraa kasvattamaan. Pitäisi luoda sellainen tilanne, että ympäristöystävälliset vaipat olisi niin helppoja ostaa ja käyttää, että kertakäyttövaippapaketin ottaminen hyllyltä olisi se viimeinen vaihtoehto. Että ei tekisi mieli edes tarttua sellaiseen, kun tulisi niin nolo olo...

Vierailija
22/35 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla taas se ilonpilaaja, joka torppaa hyväksi ajatellun maatuvan kestovaipan. Ennen kuin laitatte niitä biojäteastiaan tai vanhempienne kompostoriin, tarkistakaa ihmeessä oman kuntanne jätehuoltomääräyksistä, onko sellainen sallittua. Ulosteiden kompostointi tai biojätteisiin laittaminen on useimmilla paikkakunnilla, esim. pääkaupunkiseudulla, ehdottomasti kiellettyä.

Ja siellä kaatopaikalla niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kestoilua kannatan itse ja aikaista vaipoista luopumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikki 3 tyttöä ovat käyttäneet pääsääntöisesti kestovaippoja. Itsekin olen huomannut, että jotkut katsovat kestoilijaa edelleen vähän kieroon. Mieheni sisko esim. haukkui vaipat märiksi, haiseviksi räteiksi ilman mitään kokemusta kestoista. Mutta selkeästi kestoilu on nyt yleisempää ja " normaalimpaa" kuin 4-vuotta sitten esikoiseni aikaan.

Kestoilun hyviä puolia mitä itse olen huomannut:

- jätteen määrä vähenee huomattavasti

- roskikseen ei mene haisevia kakkavaippoja

- kaupasta ei tarvitse jatkuvasti raahata vaippapaketteja

- lapseni ovat oppineet aika aikaisin kuivaksi, osaltaan varmasti kestojen ansiosta kun lapsi tuntee vaipan kastuvan

- rahaa säästyy!!

Vierailija
24/35 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti tuossa merkille yksi asia kun joku (sori en muista nicciä) kertoi, että muksujen tasku vuoti ja muumi passas... niin kyseessähän on kumminkin kaksi erilaista vaippaa...

Muksut on pul kuorinen taskuvaippa ja muumi vaippa on sisävaippa johon päälle joutuu vielä laittamaan kuorivaipan.

Yleisesti ottaen nuo sisävaippa kuorivaippa systeemit ovat varmemmat.

Prismassa myytävällä muksujen puuvillaisella imulla ei kyllä tee yksistään taskussa mitään, mutta esim. bambuisen imun kanssa on ihan hyvä kosteudenlevittäjä.

Myös mun mielestä on kestojen pesu ei ole mitenkään työlästä, peseytyvät muun pyykin ohessa. Likaiset vaipatkin voi hyvin säilyttää kuivasäilytyksessä. Ei tarvitse pelata minkään etikkaveden kanssa.

Käykää tosiaan tutustumassa kestovaippainfon sivuihin!

t. yhden osittaiskestoilija vauvan äiti

Vierailija
25/35 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toi jätehuoltolain kannan esille, ei haittaa, et ole ilonpilaaja vaan viet juttua eteenpäin! En itse tunne oman alueeni kyseistä lakia, mutta kaipa sekin yleisten asenteiden kanssa vuorovaikutuksessa kehittyy. Tarkoitan, että pidetään tätä nyt sellaisena aivoriihenä, että heitetään vähän pöllömmältäkin kuulostavia ajatuksia tänne, jostainhan on aloitettava jos muutosta aikoo saada aikaan. Mietin tuossa, että kaipa niistä maatuvista sisävaipoistakin kipattaisiin kiinteämmät löydökset pönttöön, kuten kestoista. Ja kompostoidaanhan sitä kanan ja hevosenkin lantaa, miksei sitten joskus tulevaisuudessa vauvan kakkaakin... Ja kiitos myös kestovaippailijoille, kun kerroitte kokemuksistanne. Olen käynyt siellä kestovaippasivuilla tutustumassa, mutta musta on tosi hyvä, että niistä jutellaan täälläkin. Niillä sivuilla keskustelevat kun taitavat jo valmiiksi olla ympäristötietoisempia ja vastuullisia kuluttajia, kun taas täällä meitä on monenlaisia taviksia jotka sitten ehkä heräillään, kun kuullaan teidän kokemuksista!

Vierailija
26/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt joku tämän topicin myötä innostuu kestovaipoista, niin muistutan taasen, että lähes joka paikkakunnalla toimii kestovaippayhdistyksen tukihenkilöitä, jotka opastavat kestoilussa vaikka ihan kädestä pitäen! Tukihenkilöiden yhteystiedot löytyvät kestovaippayhdistyksen sivuilta.

Vierailija
27/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen äiti. Ensimmäinen, 4-vuotias, vaipatettiin kertakäyttöisillä ja toinen, 9kk, on mennyt lähes kokonaan kestoilla.

Olen huomannut saman kuin muutkin, että alkuun pääseminen ja sanaston hanskaan saaminen oli se hankalin juttu. Pian alkoi tuntua, että tämähän on kivaa ja helppoa! Harmittelen nyt vain sitä, että miksi kukaan ei sanonut minulle (tai minä pöllö ajatellut itse) silloin 4 vuotta sitten, että tosiaan jo yhden tai kahden kestovaipan käyttäminen on iso juttu. Olen aika varma, että jos olisin silloin saanut taskuvaipan kokeiluun, olisi esikkokin ollut edes osakestoilija. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ja itse olen pyrkinyt olemaan juuri se, joka keskusteluissa madaltaa kynnystä. En ensimmäisenä paasaa, kuinka kauhean kuormittavaa kertisten käyttäminen on, vaan yritän vinkata, että kannattaa ottaa kokeiluun pari erilaista kestovaippaa.

Ihanaa on se, että kestoista tosiaan saa vielä myydessä rahaa ja että esim. harsot ja vanhat pyyhkeet pääsevät uusiokäyttöön vaippojen imuina.

Jos yhtä vaippaa suosittelisin jollekin aloittelevalle kestoilijalle, niin taskuvaippa FuzziBunz. Siinä on säätövaraa eli sopii useamman malliselle vauvalle, pysyvät käytössä siisteinä ja jälleenmyyntiarvo on hyvä. Plussaa kivat värit. Tällainen taskuvaippa siis on ikään kuin kertis, sinne vaan sujautetaan jotain sisään imuksi ja kun vaippa on käytetty, imu ja kuori pestään ja kuivataan erikseen. Kuivuvatkin nopeasti. Näitä taskuvaippoja on helppo täyttää valmiiksi esim. mummolle tai hoitoon tai itselle hoitolaukkuun. Ei vie yhtään enempää aikaa reissussa käyttää tällaista kuin kertistä. Tietysti kannattaa hankinnoissaan miettiä kotimaisuutta, eli vaikka eniten pidän juuri tuosta Fuzzista, olen ostanut vastaavia taskuvaippoja kotimaisilta yrittäjiltä.

Kannatan, että kaikki asiasta kiinnostuneet/innostuneet liittyvät kestovaippayhdistyksen jäseniksi. Vuosimaksu oli 10-15e. Sinne voi ja kannattaa esittää ideoitaan, niin saadaan yhdessä tätä tärkeää asiaa eteenpäin! Käykäähän katsomassa heidän sivujaan netissä.

- tiukkis

Vierailija
28/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää esim. Taskuvaippoja. Ne kuivuvat tosi nopeasti ja vaipparumban pyörittämiseen riittää reilu kymmenkunta vaippaa ja tietenkin imut lisäksi. Koneellisen pesee kerran päivässä tai joka toinen päivä. Tuskin siitä kukaan ylirasittuu. Monella vain on liian monimutkainen kuva kestoilusta.

Vierailija
29/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätehuoltolakia ei ole olemassa, mutta jätelaki on ja se on kansallinen. Sen pohjalta kunnat antavat omat määräyksensä, jätehuoltomääräykset, joita sillä alueella noudatetaan.

Tässä asiassa kyse ei ole siitä, että ne olisivat jotenkin jälkeenjääneitä ja kehittyisivät vuorovaikutuksessa, vaan näillä määräyksillä halutaan ensisijaisesti turvata ihmisten terveys ja turvallisuus. Ihmisen uloste sisältää aika erilaisen bakteerikannan kuin mainitsemasi hevosenlanta. Kun biojätteistä kompostoitua maanparannusainetta käytetään pelloilla ja ihmisten pihoilla, ei voida taata sitä, etteivät ulosteperäiset bakteerit siirry ravintoon.

Vierailija
30/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, ihan totta on hyvä, että joku roti on olemassa jätteiden käsittelyssä. Tarkoitin, että ihmiset, aika ja asenteet muuttuvat koko ajan. Ei ole montaa vuosikymmentä aikaa siitäkään,kun joka pihan nurkassa kökötti huussi. Minusta asiaa voisi kehitellä esimerkiksi siihen suuntaan, että tulisi vaikka alueelliset kompostointilaitokset vaikka pelkille vauvanjätöksille. Ei se mun mielestä ainakaan yhtä hölmö ajatus ole kuin se, että kääritään kakat muoviin ja kärrätään valtaviksi vuoriksi tulevien sukupolvien (nykyisten vaippahousujen) murheeksi...

Vierailija
31/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kestovaipparatkaisu meillä on ollut harso-sisävaippa ja villavaippakuoret siinä päällä. Meillä on jo kolme lasta kestovaipatettu, tai siis kolmas menossa. Ei ole vaikeaa eikä aikaa vievää mielestäni!

Terveellisyyden ja ekologisuuden lisäksi minua viehättää kestovaipossa myös omavaraisuus. Vaippoja löytyy aina kotoa eikä ole riippuvainen kertavaippavalmistajista. Lisäksi vaipasta saa itse tekemällä juuri sellaisen kuin haluaa. Tärkeää on myös se, ettei vauva altistu ylimääräisille kemikaaleille kuten kertiksiä käyttäessään.

Kestovaippainfo on minunkin mielestäni sekava. Aloittelijalle neuvoisin hankkimaan tusinan verran HYVIÄ, isoja ja paksuja sideharso sisävaippoja. Niihin sitten maun mukaan vähintään kaksi kuorivaippaa, joko tarralliset, kosteussululliset kuoret kuten Bumpy tai sitten villavaippahousut kuten Ruskovilla tai hahtuvavillahousut.

Lisäksi voi kokeilla taskuvaippoja. Niitä miehetkin yleensä suostuvat laittamaan vauvalle. :)

Vierailija
32/35 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla että tuli esiin jo. Mutta ihan vaan kommenttina, että n.6-7 vuotta sitten oli markkinoilla joku tuollainen " maissivaippa" . Ihan Citymarketeista ainakin sai. Mutta ne poistuivat suht äkkiä kaupan hyllyiltä, ei varmaan ollut ostajia tarpeeksi.

Muistan koska siskoni kokeili niitä esikoiselleen. Ne tosin kuulemma hajosivat osittain jo lapsen päällä, jos oli vähänkin pitempään..mutta tuotekehittelyllä varmaan paranisivat :)

Vierailija
33/35 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nostanpa tämän taas " otsikoihin" .

itse olen kanssa vasta kakkosen kanssa alkanut kestoilun. Kivasti sujuu. Vaippoja pestään sujuvasti muun pyykin seassa.

Kannattaa kysellä neuvoja myös ystäväpiiristä. itse pääsin kestoilussa mukavasti alkuun, kun ystävä lainasi minulle pieniksi jääneitä vaippoja. Näin löysin meille sopivan mallin ilman että piti kovinkaan monta " pummiostosta" tehdä!

Harmi vain, että esim. äitiyspakkauksen kestovaippa on (ainakin minun mielestäni) eriitäin epäkäytännöllinen. Varmasti jokin säädettävä tasku-, sisä- tai all in one vaippa olisi kannustanut enemmän kestoiluun. Mutta tietysti raha puhuu tässäkin!

Vierailija
34/35 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla ketjun alussa kehotin osakestoilemaan ja oon todella iloinen, että moni on iinostunut esimerkiksi charmen aloittamassa haasteketjussa ostamaan ainakin yhden kestovaipan!

nykymaailmassa ei löydy argumentteja käytää ainoastaan kertakäyttövaippoja, paitsi laiskuus.

kestovaippainfo -nettisivu on ihan kiva, mutta munkin mielestä sekava, ja lisäksi tuntuu, että siellä kirjoittelevien ihmisten elämäntehtävä on vaipat. tietysti ihan kiva, jos siihen liittyisi tuotekehittelyä, mutta kun tuntuu, että vaippailuun siellä liittyy esim kuorien kustomointi jollain söpöillä kuvioilla. ei ihme, että täälläkin kaikki vannovat amerikkalaisen fuzzi bunzin nimeen.

sitten oma suositus: flanellit, jotka taitellaan " origameiksi" ja kuoret päälle. alkuun riittää just 6 flanellia ja kahdet kuoret.

lisävinkki: riisipaperi tai fleecestä leikatut suorakulkiot. Nämä laitetaan ihoa vasten, ja kakan saa kipattua helpommin pönttöön.

toivottaisin tsemppiä tai onnea kestovaippojen käyttöön, mutta kun musta kumpaakaan ei tarvita, vaan ihan normaalia arkirutiinia.

amayta, iloisena.

Vierailija
35/35 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä selkeää perustietoa kestovaipoista:

http://www.vauvakuume.com/Lapsenhoito/Kestovaipat/kestovaipat.html