Opettajat! Oletteko huomanneet että lapset söisivät maanantaisin enemmän kuin tavallisesti?
Tällaistahan on uutisoitu säännöllisin väliajoin - että lapset eivät saa viikonloppuisin kotonaan riittävästi ruokaa, joten sitten maanantaisin ruokaa menee kouluissa normaalia enemmän. Pitääkö paikkansa?
Olen kyllä aika yllättynyt jos tämä onkin jokin normaali "trendi". Onko todella olemassa vanhempia jotka eivät anna lapsilleen ruokaa viikonloppuisin? (no varmasti on:(((
Kommentit (40)
oma 4-vuotias kiukuttelee kotona syömisen kanssa todella paljon. Olisi oikein tyytyväinen jos ei tarvitsisi syödä yhtään mitään. Syö siis viikonlopun aikana vähemmän kuin arkisin vaikka meillä on ihan sama rytmi ja 2 lämmintä ateriaa.
Hävettää usein kun maanantaina hoitaja naureskelee miten taas ruoka maistui niin ja niin hyvin :( Olen selittänyt asiaa hänelle ja toivottavasti uskoo...
Voihan se olla niinkin, että kouluikäisissäkin on näitä hyi en syö -tyyppejä joille kuitenkin ruoka maistuu maanantaina.
Sellaisiakin perheitä on. Paha sitä on lapsen mitään itsenäisestikään syödä, jos ruokaa ei kaapeissa yksinkertaisesti ole.
Kai ne lapset osaa itsekin leipänsä voidella tai ottaa jääkaapista ruokaa?
että joissain perheissä saattaa olla niin että lapset eivät saa ruokaa.
minä ainakin osaan kuvitella. En vain usko, että sellainen olisi niin laaja ilmiö, että näkyisi merkittävästi kouluruokailussa.
että joissain perheissä saattaa olla niin että lapset eivät saa ruokaa.
itse olen koulun keittiössä ja meidän kunnassa joka ruoalla on ns pehmeää leipää,niinä päivinä kun on ruispalaa,sitä ei mene koska lapset valittavat kun ei ole sämpylää juustolla tai kauraneliötä?!
Itse olen käynyt kouluni 80-luvulla (ja lopun 90-luvun alussa) ja meillä ei ollut todellakaan IKINÄ pehmeää leipää,näkkäriä vain ja oiskos ollut kerran kuussa kalakeiton kanssa rieskaa.
Täällä oli vasta lehtikirjoitus kuinka lapsille pitäisi olla JÄLKIRUOKAA ruoan jälkeen??!! Olin kyllä aivan suu auki. Siis vaativat sitä joka päivälle,nyt sitä on meidän koulussa perjantaisin (esim kiisseliä,marjapuuroa,mehukeittoa yms)
Antaisivat mielummin vaikka hedelmän per oppilas.
Ja toinen,vastikään oli ruokana kaalikääryleitä ja suurinosa (siis todella!!) eivät tunnistaneet koko ruokalajia!! Ja kun sai vastauksen,sörkkivät haarukalla ja kysyivät mitä täällä sisällä oikein on? JNE JNE
Uskomatonta minusta
ihmiset tekee elämästään niin vaikeaa, että pitäisi tehdä kaksi ruokaa!
Siihen ei kauaa mene, kyllä on itsekästä olla tekemättä laiskuuttaan lapselle ruokaa.
täällä on ilmeisesti ihmisiä, jotka eivät voi kuvitellakaan, että joissain perheissä saattaa olla niin että lapset eivät saa ruokaa.
Mä olen itse ollut köyhä, mutta mä olin sitten itse syömättä, jos mitään ei ollut.
Sen sijaan mä tiedän paljon opettajien yleistyksiä siitä, miten joillain silmätikuiksi valituilla lapsilla "aina" on likaiset vaatteet ja näkee että on jäänyt kotona syömättä illallista ja aamiaista. Alakouluiässä joka toisella pojalla on likaiset vaatteet puolentuntia siitä kuin ne on vaihdettu puhtaisiin ja aina nälkä.
Meidän koulussa on tällä nimenomaisella hetkellä kokeilu, jossa lapsille tarjotaan ilmaista aamupalaa. Noin puolet lapsista ilmoittautui kokeiluun. Heistä vain puolet käy aamiaisella. TÄmä ei voi olla kiinni siitä, että vanhemmat eivät välittäisi lapsen aamiaisen saannista tai tarjoisi sitä - vaan siitä, että lapsille ei vaan maistu niin kuin teoriassa ravintoympyrän ja kasvatusoppien mukaan pitäisi.
joissa ruokaa ei yksinkertaisesti kaapissa ole! Senhän tuntuisi nyt jokaisen ymmärtävän. Meitä on perheessä 5 henkeä ja koko ajan saa olla ruokaa kantamassa jääkaappiin ja varastoon, muuten on jatkuvasti loppu! Voin kuvitella että on olemassa vanhempia jotka ovat niin lärvissä tai eivät muuten vain välitä käydä kaupassa. Eipä sitten ole lapsenkaan helppo "tehdä itse voileipää".
Senkin uskon että lapsista on tullut kranttuja. Tottakai kun ajattelee että ruokaa on joissain perheissä varmaan yllinkyllin yli tarpeen ja lapset saavat itse valita mitä haluavat syödä.
Tiedän perheen jossa lapset ITSE valitsevat mitä syövät, esim. perheen äiti valitti että tyttö söi välipalaksi sipsejä kun kerta niitä kaapista löytyi. No miksei äiti sitten estänyt sipsien syömistä vaikka oli itse paikalla ja vieressä? No koska tuossa perheessä lapset itse päättävät ruoasta! Eivätkä muuten syö hedelmiäkään... Ööh ihme?
Lisäksi he kyselevät ruokailun alkamisaikaa useammin kuin muina päivinä.
Kävin kouluni loppuun 90-luvun lopulla ja meillä oli vain sitä näkkäriä peruskoulussa, joskus harvoin juuri mainitsemaasi rieskaa/kaurapaloja tms. Ruoka oli myös luokkaa kanaviillokki eikä salaattipöydässä ollut kuin yhtä lajia (yleensä porkkanaraaste), nykyään itketään kun lapset eivät saa naudanlihaa niin usein eikä pehmeää leipääkään tarjota kuin "vain" kahdesti viikossa! Siis wtf??
Toivoisin, että opettajat tarkkailisivat koulussa mitä oppilailla on lautasella.
Vastasin, että olen huomannut ja satun tietämään myös miksi näillä joillakin lapsilla ei ole ollut ruokaa viikonloppuna. Koska vanhemmat ovat olleet ryyppäämässä tai pöllyssä. Siinä ei paljon voileivän voitelutaidot auta, jos kotona on vain kaljaa. Heti täällä joku ottaa herneen nenään, että ei ole totta, nämä ovat opettajan silmätikkuja, mutu-tietoaa yms. Xandris ja muut (21, 22...), pyydettiinkö tässä ketjussa arvostelmaan sitä opettajaa tai keittäjää, joka tämän on huomannut??? Ei, vaan kysyttiin, onko huomattu. Helvetin tyhmiä ihmisiä täällä.
t. se ope
sinulle.
Itsehän aloit väittää minulle vastaan, että faktahan se... ja minä en väittänyt, etteikö olisi mahdollista, vaan että haluan nähdä niitä faktoja.
Ap ei muuten kysynyt yksittäistapauksista, vaan että onko se laajalti olemassaoleva ilmiö, että ruuan menekki on maanantaisin isompi. Pitäisi siten olla myös jotain lukutietoja jossain olemassa. Jos jollain on, olisin kiinnostunut lukemaan.
Kuka tässä nyt oikeesti herneen veti ja minne?
ymmärrä edes ruokkia lapsiaan.
Sen sijaan niin köyhiä perheitä ei tässä maassa todellekaan ole etteikö ruokaan olisi varaa. Sosiaalituki on todella hyvää niin kauan kun vanhemmilla järki toimii.
Tämäkin on siis mielenterveyshoidon asia.
On olemassa todella vastuuttomia vanhempia tässä maassa:((.
nimittäin meidän lapset syövät kuin hevoset kun tulevat koulusta : (
kylässä. Kun meillä on ruoka-aika kutsun tietenkin hedtätkin syömään. Siteeraan nyt yhtä 9v poikaa tullessa meillä ruoka pöytään<.Ihanaa, ruokaa ja syötte yhdessä, meillä kaikki ottaa mitä ja milloin haluaa jääkaapista, meillä ei koskaan tehdä ruokaa, eikä syödä yhdessä, meidän poika sit siihen, et eikö teidän äiti ja isä osaa tehdä ruokaa, poika siihen, että ei ne ehdi ja jaksa.
Toinen kaveri tuli meillä syömään pikku veljensä kanssa, siteeraan häntä. Me ollaan syöty pari päivää puuroa ja kuivia muroja (ei paha, en tarkoita sitä) pikkuveli siihen niin kun isällä ei ole rahaa.
koska hänen yh-äidillään oli parempaakin tekemistä kuin hoitaa jälkikasvulleen ruokaa. Tuo tyttö siis meni töihin siksi, että sai ostettua itselleen ja sisaruksilleen ruokaa, jota ei kotona saanut. Jos kyseli ruoan perään, sai kuulla olevansa läski. Oli tosi laiha tyttö oikeasti.
... en ole opettaja mutta opiskelen sellaiseksi. Harjoittelujaksoilla jo nyt olen törmännyt ilmiöön ja siitä on meille kerrottu: Perjantaisin tietyt oppilaat tankkaavat ja maanantaisin syövät kuin eivät olisi ruokaa ikinä nähneetkään.
Se on surullista, mutta niin totta. Monesti on niin, että kouluruoka on lapsen ainoa oikea lämmin ruoka päivässä.
on niin "päivänselvä", niin missä ovat tiukat luvut? Koulujen ruokamenekkiähän seurataan hyvinkin tarkasti kunnissa, missä ovat luvut?
Mutua en hyväksy.
Sinänsä en ollenkaan kiistä, etteikö voisi olla pahoja kriisiperheitä, joissa ei jakseta/viitsitä hommata pötyä pöytään. Tai sitten sellaisia hyperaktiivisia harrastusperheitä, joissa ei muilta menoilta ehditä tehdä kunnon aterioita, hyvä kun keittiössä piipahtaessa kiskaistaan leipä mukaan.