häntäluun murtuminen ja muuta kysymistä :)
elikkäs kaipailisin neuvoja ja vastauksia kysymyksiin viisaammilta ihmisiltä :)
ensinnäkin, miten häntäluun murtuminen vaikuttaa synnytykseen?
onko alakautta synnyttäminen näin unohdettava?
entäs sitten, kun kohdun sanotaan minulla olevan taaksepäin, mitä se käytännössä tarkoittaa? vaikuttaako raskauteen jotenkin?
kiitos kaunis jos joku ystävällinen ja enempi tietäväinen viitsisi vastata ja auttaa :)
Kommentit (7)
Häntäluu murtui 10 v sitten. Esikoisesta yritettiin normaalisynnytystä, tieto oli lapsen suuresta koosta. Imukuppiyrityksiäkin useita, sitten kiireellinen sektio. Lapsi olisi lääkärin mukaan mahtunut hyvin lantiostani, mutta ei seurannut mm. imukuppia. Neuvolan tätini, kokenut kätilö, on sitä mieltä, että luutunut häntäluu ei anna periksi synnytyksessä, siksi tarjonta on usein väärä ja joudutaan sektioon. Saas nähdä miten tässä tälläkertaa käy, jokatapauksessa joudun synnytystapa-arvioon edellisen lapsen suuren koon vuoksi (4200g, 53 cm). Voi kuulema olla, että kuitenkin yritetään normaalisti, riippuen siitä mitä on aiemmasta kirjattu sektiopäätöksen syyksi.
t. Elni, rv. 18+3
mulla murtu häntäluu puoltoista vuotta sitten ja nyt se on jostain syystä taas kipeytyny kun rv41+5 menossa ja maanantaina käynnistykseen,saas nähä miten vaikuttaa.ja minkäköhä takia taas kipeä n.viikon ollu,ehkä lapsi painaa jotenki siihen.
Eli oon voinu synnyttää ihan normaalisti häntäluun murtumasta huolimatta. Kerroin siitä kyllä koska se vaivas kipeytymällä varsinkin istuessa. Lääkäri sen silloin tutki ja totesi ettei se vaikuta synnytykseen.
Kannattaa mainita etukäteen, että tutkivat kuinka kohdallasi on. En ole kuullut että sen vuoksi tutkimatta sektioon laitettaisiin.
Minulla murtui edellisessä synnytyksessä häntäluu, johtui varmaan huonosta synnytysasennosta ja vauvan isosta koosta. Tässä raskaudessa kävin äitipolilla vikassa raskauden aikaisessa lääkärintarkastuksessa ja siellä sanottiin, että hyvin pitäisi mahtua vauvan tulemaan. Varmaan tapauskohtaista, miten murtuma vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään, riippuu ihan siitä, miten se on luutunut.
Kohtu on minullakin taaksepäin kallistunut, aika paljonkin, eikä se vaikuta raskauteen millään tavalla. Tosin joskus lääkärien on vaikea tutkia, etenkin lyhytsormisten, kun eivät ylety kunnolla kohdusuulle.
t. pikkuvarpunen ja pikkukolmonen rv 40+1
heli_84:
elikkäs kaipailisin neuvoja ja vastauksia kysymyksiin viisaammilta ihmisiltä :)
ensinnäkin, miten häntäluun murtuminen vaikuttaa synnytykseen?
onko alakautta synnyttäminen näin unohdettava?
entäs sitten, kun kohdun sanotaan minulla olevan taaksepäin, mitä se käytännössä tarkoittaa? vaikuttaako raskauteen jotenkin?
kiitos kaunis jos joku ystävällinen ja enempi tietäväinen viitsisi vastata ja auttaa :)
Mulla oli häntäluu murtunut 6 kertaa ennen esikoisen syntymää(ratsastus- ja laskettelutapaturmissa). Viimeisellä lääkärikäynnillä n. rv 34, huomasi lääkäri häntäluun olevan voimakkaasti sisäänpäin kääntynyt ja joustamaton. Synnytystapa-arvioon olin menossa lyhyyteni vuoksi joka tapauksessa, mutta laittoi maininnan lähetteeseen tuosta häntäluustakin.
Synnytystapa-arviossa tutkivat tuon häntäluun tilan ja varoittelivat, että saattaa aiheuttaa ongelmia. Eivät kyllä sanoneet millaisia ongelmia. Sektiosta puhuttiin, koska vauvan koko arvioitiin olevan epäsuhdassa lantiooni. Pyynnöstäni jätettiin sektiopäätös kuitenkin synnytystilanteessa ratkaistavaksi.
Vauva syntyi normaalisti alakautta ja oli reilusti pienempi kuin kokoarvioissa. Häntäluu kyllä murtui jälleen kerran siinä rytäkässä ja taas sai puoli vuotta istuskella toisella kankulla.
Mutta mulla murtui häntäluu SYNNYTYKSESSÄ marraskuussa 2005. Se oli inhottavaa, ku piti imettää kyljellään, kun en voinut istua 2 kuukauteen :(
Eikö muilla?
Moikka! Mulla murtui nuorena tyttönä häntäluu ja olin unohtanut koko homman jo kun aloin esikoista odottamaan. Synnytys meni piiitkän kaavan mukaan, ja kun vihdoin päästiin ponnistusvaiheeseen kääntyi vauva kasvotarjontaan ja jumittui täysin ja päädyttiin hätäsektioon.
Toista lasta odottaessa pääsin lantioröntgeniin ja siellä todettiin että murtunut häntäluuni tukkii lantionrenkaan niin että häntäluun pää kääntää vauvan väkisin kasvotarjontaan, joten alatiesynnytys on milnulta ainakin mahdoton. Toinen syntyi sovitulla sektiolla, kolmas kiireellisellä koska synnytys alkoi ennen sovittua sektiota, nyt odotan neljättä ja sovittu sektio taas edessä.
Mutta riippuu varmaan ihan tapauskohtaisesti miten häntäluu on luutunut, että tukkiiko lantiota vaiko ei...