Verot nousee, kiitos hoitajat!
" Palkankorotusten seurauksena myös kuntien mahdollisuudet palkata lisää väkeä heikkenevät. Vastaavasti paineet veronkorotuksiin kasvavat."
Mä en voi mitenkään tajuta että joku 8 prossan korotus ei hoitajille riittänyt kun muille olisi riittänyt. Pistäkää tämä mieleen kun joku toinen ammattiryhmä alkaa vaatia suuria korotuksia itselleen. Että ette sitten täällä hauku kovaan ääneen ahneeksi jne.... Hoitajien korotukset maksetaan me kaikki omista pusseista jollain tavalla. Suurissa yrityksissä joissa tehdään voittoa on vähän erilainen lähtökohta vaatia suurempia summia rahaa. Vai mitä?
Kommentit (147)
Sitä minäkin ihmettelen. Kyllä nämä lupaajat ovat saaneet ja saavat kuulla vielä kunniansa kun kunnan päättävät elimet alkavat miettiä että mistä rahat revitään!!!!
Vierailija:
hoitajille saisi maksaa lisää palkkaa? Heidän palkkansa ovat todella paljon alhaisemmat kuin muualla Euroopassa...
Minusta hoitajat ansaitsevat korotuksensa, mutta tuohon, että jollain ammattiryhmällä on paremmat palkat Euroopassa, on ihan turha vedota. Tuolla perusteella esim. minä it-alan ammattilaisena useassakin Euroopan maassa saisin tuplapalkan, itäblokin maita lukuunottamatta kaikkialla myös huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Ihan samalla lailla myös insinöörien palkat ovat suomessa pienemmät kuin euroopassa.
Ja minä en ole tuolla perusteella huutamassa palkankorotusta. Itse asiassa minäkin koen, että olen työni vaativuuteen nähden alipalkattu, meillä kun ei firmassa ole toista henkilöä, joka kykenisi hommani tekemään, ja homman pitää pyöriä kuitenkin 24/7. Eli palkkaa on kyllä ihan riittävästi kaikkeen tarpeelliseen, ja suht tyytyväinen olen. Ja ellen ole, vaihdan työpaikkaa.
Niinpä niin.
Ja pointti edelleenkin se, että ei tänne ulkomailta hoitajia tule, kun muualla paremmat palkat... Ei se, että perustellaan palkkavaatimuksia " kun muualla paremmat palkat" . Hoh hoijakkaa.
Vierailija:
Niinpä niin.
Ja pointti edelleenkin se, että ei tänne ulkomailta hoitajia tule, kun muualla paremmat palkat... Ei se, että perustellaan palkkavaatimuksia " kun muualla paremmat palkat" . Hoh hoijakkaa.
Tiedätkö sinä sitten miksi microsoft hakee Suomessa 1000 henkilöä koulutettavaksi it-alan ammattilaisiksi? Siksi, että tietyn osa-alueen osaajista on huutava pula, eikä heitä saa riittävästi enää rahallakaan, ei ulkomailtakaan.
Eli kyllä, samankaltainen tilanne on. Enkä minä silti tuolla perusteella ole haluamassa lisää palkkaa.
Kaikki niin *vetin kallista ja silti muka mikään ei ole muuttunut. Niin kannatan ehdottomasti palkkojen nousua. Myös muille matalapalkka-aloille. Sillä se kupla puhkeaa, kun aletaan puhua palkoista niiden oikeilla nimillä. Koska aivan paskaahan tässä on jauhettu hoitajien keskimääräisistä palkoista koko ajan. Enpä tiedä ketään, kuka tienaisi tuon keskimääräisen 2500 euroa kuussa. Mullakin 1831 euroa brutto ja eipä taida juuri nousta tuosta, vaikka sen 30 vuotta niska limassa tekisi töitä hoitoalalla.
Sitten vielä pitäisi olla koko ajan saatavilla. Varsinkin etelässä ihmiset kitisee joka asiassa. Pohjoisessa osataan arvostaa hoitoa jos ja kun sitä suinkin inhimillisessä ajassa saa esim. välimatkojen takia.
Ajatella kun kaikki saisivat sen 2000 euroa kuussa, ala kuin ala. Siinä kateltais hymyssäsuin, miten suuriin menoihin itsensä totuttaneet suuripalkkaiset yskisi laskuja maksaessa. :)
No joo. Nämä tällaisia turinoita. Mutta oikeasti. Menkää itseenne palkannostoa vastustavat. Kyllä asioilla on tapana järjestyä ja ne rahat kyllä löytyy, kun vain sinnikkäästi ei nyt hoiturit luovuteta. Se on vain taas yhteiskunnan kiristyskeinoyritys saada kansalaisten vihat hoitajien niskaan uhkailemalla verojen nostolla. Palkat kun nousee, viisi vuotta ja kukaan enää muistakaan koko " sotaa" .
Seuraukset vain eivät ole kovin mukavaa katseltavaa. Monet kunnathan ovat jo nykyään konkurssitasolla. Olisivat varmaan jo konkurssissa, jos sellainen olisi kunnalle mahdollista.
toisaalta ehkä hoito nykyään on niin huonoa kun palkat on niin pienet ettei hoitajiksi hakeudu kuin tyhmimmät.
Lisää palkkaa myös kaikille muille jos hoitsuille maksetaan lisää. Lääkäreille tuplakorotukset, nehän ne vastuun kantaa hoitopäätöksistä, lääkkeet osaa annostella peruskoulupohjaltakin.
Antakoot lääkärit sitten ne lääkkeetkin. Todennäköisesti ne sais siitäkin toimenpidepalkkion niin kuin joka ikisestä risauksesta muutenkin.
Palkataan lääkkeenannosteja-tittelillä ihmisiä siihen hommaan esim. 1500 euron kiinteällä kk-palkalla. Pyllynpesijät erikseen samalla liksalla. Eikä noihin hommiin yli vuoden koulutusta tarvita mitenkään.
Siinähän sitten synnytätte, kipulääkitsette itseänne suoraan leikkauspöydältä pudonneena, virtsaaminenkin on niin ja näin toimenpiteiden jälkeen.
voin sanoa että ihan itse siellä saa nykyäänkin ns. hoidon hoitaa. Vaativan leikkauksen jälkeen ainakaan ei hoitajilta mitään hoitoa tule, kyllä siellä sairaalassa ihan itse on itsensä pestävä, syötettävä ja itse piti buranatkin annostella kun hoitajilla oli aina niin kiire ettei edes kipulääkettä ehtineet antaa. Tietokoneella istuivat kaiken päivää. Ja lääkäri se minulle ainakin synnytyksessä epiduraalin pisti eikä mikään sairaanhoitaja. Kätilökin kävi parin tunnin välein naamansa näyttämässä ja töitä teki viimeiset 10 minuuttia. Mutta kätilöt saisivatkin mielestäni pitää palkkansa ja etunsa, koska tekevät kuitenkin jonkinlaista arviointikykyä vaativaa työtä.
sillä maksat kuukauden hoidon äitisi hoidosta vanhainkodissa.
Tai sillä maksat osan synnytyksesta.
Murto-osan sectiosta.
2 kuukautta lapsesi päivähoidosta
viikon sairaalamaksuja
Tiesitkö muuten, että työterveyshuolto menee myös veroista?
Uskon että veroja ei tarvitsisi korottaa jos tuet erilaisilta kultuuri ja taiteen tekijöiltä otettaisiin todella paljon vähemmälle. Kuinka paljon ooppera saikaan tukia, jota käyttää kuitenkin hyvin pieni määrä Helsingin kermaa. Jos rahat kohdennettaisiin oikein niin asiaan löytyisi varmasti ratkaisu. Suomessa on suurin vero%, matalin palkka ja terveydenhuolto on kuralla. Mihin kaikki rahat menee? Musiikkitaloon? Espan lämmitykseen? Täällä on tyhmiä päättäjiä jotka eivät osaa pitää huolta maamme asioista. Kellekkään ei voi sanoa ei, varsinkaan miehille sukkahousuissa. Yritetään miellyttää kaikkia. Opet, hoitsut ja varsinkin kehitysvammaistenhoitajat saisivat puolestani mielummin rahani kuin joku kylähullu taiteilija.
Nyt on asenne ollut se, että ei naisvaltaisille aloille kannata mitään rahaa antaakaan ja antaa hilata perässä. Pelotellaa sitten veronkorotuksilla ja muilla. Totuus on kuitenkin se, että tämä on taas sitä kuuluisaa suomalaista typeryyttä säästää niin kauan, että remontti nieleekin sitten ihan kohtuuttomasti rahaa koska yksi sektori on suljettu kokonaan kehityksen ulkopuolelle. Sitä ei ole otettu huomioon missään laskelmissa, kukaan ei ole ajatellut sitä ja kukaan ei ole laskenut sen varaan, mutta kyllä se lasku aina joskus tulee ja sitten pitää vaan maksaa korkojen kera. Että maksetaan nyt. Kyllä se tasoittuu jossain vaiheessa ja luo lisää vaurautta yhteiskuntaankin.
mielikuva enkelimäisistä hoitajista on karissut! Suurin osa yksinkertaisia, laiskoja ja työpinnareita. Ollaan aina mahdollisuuden tullen saikulla (lasketaan päivät, paljonko vuodessa voi olla täydellä palkalla) ja vain harvoissa tehtävissä on kova työtahti. Suurimmalla osalla on aikaa istuskella osastojen kopeissa ja selailla internetistä asuntoja, vauva-lehteä ja ties mitä. Marina on ainoa, mihin tuntuu aikaa ja energiaa riittävän.
Jatketaan näin. Käykää katsomassa pajonko löytyy hoitajille töitä Uudeltamaalta. Ei hoitajapula ole tulevaisuutta vaan arkipäivää jo nyt. Pahenee vaan ja samalla lähdössä iso porukka eläkkeelle.
Luuletteko, että ulkomaalaiset haluavat tänne töihin? Miksi ihmeessä he valitsisivat Suomen? Ja että heitä tulee loputtomana virtana valmiiksi kielen osaavina, hyvin sopeutuvina, ammattitaitoisina ja niin edespäin. Haloo.
Tässä näkyy hyvin eri ammattien arvostus. Verojen noususta tai palvelujen huonontumisesta ei puhunut kukaan silloin kun lääkäreiden liksoja nostettiin kunnolla kerralla. Saatika huonoista, lusmuista lääkäreistä. Mutta kun naiset päsevät nokkimaan toisiaan, tulos on tällainen. Paljon höyheniä, mutta _kukaan_ ei saavuta parempaa palkkatasoa. Kanalauma vaan pyörii ympyrää vuodesta toiseen ja kaakattaa.
Se naurattaisi jos ei tietäisi ex-hoitoalalaisen ja potilaan kokemuksesta, mikä terveydenhuollon nykytila on.
Yskityissektorikaan kun ei kaikkia hoitoja tarjoa.
Toisekseen vielä sen verran, että se sairaanhoitajan palkka EI ole 2300¿/kk.
Miksi ihmeessä hoitajien palkkakeskusteluissa lisät lasketaan aina palkkaan mukaan? Se antaa palkoista aivan väärän kuvan, sillä iso osa hoitajista ei todellakaan saa mitään lisiä.
Vierailija:
Käytän yksityislääkäriä ja työterveyshuoltoa. Lisäksi minulla on yksityinen sairausvakuutus. Uskon, että jos verot nousisivat 1200 ¿ / vuodessa, niin kuin joku aiemmin esitti, saisin sillä rahalla aika paljon hoitoa yksityispuoleltakin.Minusta yli 2300 euroa on hyvä palkka hoitajan työstä. Minusta yli 2300 euroa mistä tahansa ei-akateemisesta työstä on hyvä palkka.
Näin tuntuu olevan monen muunkin asian kanssa. MinäMinä ihmiset ei näe nenäänsä pitemmälle saatika välitä muista ihmisistä tippaakaan. Ne on vähän niin kuin arkielämän sosiopaatteja.
Sitä voi aloittajakin miettiä, jos ymmärtää.
aivoveritulppasi liuotetaan ja omaisiasi lohdutetaan, jos et selviäkään tästä kaikesta.