Haluatko kysyä jotain yli kolmekymppiseltä vapaaehtoisesti lapsettomalta?
Kommentit (86)
muiden halua perustaa perhe ja kasvattaa lapsia? Tunnen muutaman, jotka ihmettelevät, kuinka kukaan haluaa lapsia tähän kurjaan maailmaan...Maailmassa on ollut aina pahoja juttuja. Ei pelkästään nyt....
Kyllä biolapsi on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto. Onko sulla kova synnytyspelko? Sopii yleensä kuvaan vapaaehtoisesti lapsettomalla. Pelkosektion on mahdollista saa.
Adoptiolapset ja varsinkin sijaislapset tarvii rautaisen tahdon saada lapsi ja jälkimmäisessä tapauksessa mielellään vanhemmat joilla on kokemusta lapsista jo ennestään.
En vain ymmärrä sinua, toisaalta säälin sinua. Ajattelen, että kumma tyyppi, toivon, että et anna lapsellisille kasvatusneuvoja, koska et niistä mitään ymmärrä. Mun mielestä on omituista, että pitää olla joku ideologia, että ei halua lapsia. Tietysti sitä tavallaan pääsisi paljon vähemmällä, jos lapsia ei olisi. Olisi rahaa itseen kulutettavaksi, pärjäisi pienellä talolla, pienellä asuntolainalla. ei tarvitsisi bensajuoppoa autoa, että kaikki 4 lasta mahtuu kyytiin. Ei menisi aika siihen, että kuskaa lapsia harrastuksiin. ei tarvitsisi olla onnellinen siitä, että kiva kun on välipalan syöttöaika, kun sen syöttämiseen menee vain puoli tuntia... Mutta mitäpä sitten tekisin? Olisi se vaan surkeaa olla vapaaehtoisesti lapseton.
elämä olisi ilman lapsia;) Et sinä mitenkään parempi ihminen ole jos sinulla on lapsia. Se on jokaisen oma valinta, eikä sinun valintasi ole ainoa oikea;)
Kyllä biolapsi on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto. Onko sulla kova synnytyspelko? Sopii yleensä kuvaan vapaaehtoisesti lapsettomalla. Pelkosektion on mahdollista saa.
Adoptiolapset ja varsinkin sijaislapset tarvii rautaisen tahdon saada lapsi ja jälkimmäisessä tapauksessa mielellään vanhemmat joilla on kokemusta lapsista jo ennestään.
Ja adoptio tulisi kysymykseen jos se rautainen tahto saada lapsi jostain vielä vuosien varrella putkahtaisi. Uskon, että adoptioprosessissa kyllä selvitetään se onko hakijat kykeneviä vanhemmiksi vai ei. :) Kiitos kuitenkin vinkistästi, vaikka biolasta emme todellakaan aio hankkia.
AP
En ole ap, mutta samoja ajatuksia täälläkin. Ihan asiallista pohdintaahan tässä oli, joten ole hyvä 19, äläkä ala ketään sääliä tai "pitää kummana". Ahdasmieliset tyypit ovat kummia!
Ei ole yhtä ainoaa tapaa elää onnellista elämää!!! Jos on omiin valintoihinsa itse (+puolisonsa) tyytyväinen, niin ei ole tarvettta yhtään vähätellä tai arvostella muita.
En vain ymmärrä sinua, toisaalta säälin sinua. Ajattelen, että kumma tyyppi, toivon, että et anna lapsellisille kasvatusneuvoja, koska et niistä mitään ymmärrä. Mun mielestä on omituista, että pitää olla joku ideologia, että ei halua lapsia. Tietysti sitä tavallaan pääsisi paljon vähemmällä, jos lapsia ei olisi. Olisi rahaa itseen kulutettavaksi, pärjäisi pienellä talolla, pienellä asuntolainalla. ei tarvitsisi bensajuoppoa autoa, että kaikki 4 lasta mahtuu kyytiin. Ei menisi aika siihen, että kuskaa lapsia harrastuksiin. ei tarvitsisi olla onnellinen siitä, että kiva kun on välipalan syöttöaika, kun sen syöttämiseen menee vain puoli tuntia... Mutta mitäpä sitten tekisin? Olisi se vaan surkeaa olla vapaaehtoisesti lapseton.
[b]elämä olisi ilman lapsia;) Et sinä mitenkään parempi ihminen ole jos sinulla on lapsia. Se on jokaisen oma valinta, eikä sinun valintasi ole ainoa oikea;)
[/b]
tämän henkilön tekstiin, jonka lihavoin. On jännää, miten joillakuilla on niin hyökkäävä asenne. Ihan kuin minä valinnallani hyökkäisin heitä kohtaan. Mutta olen hiljaa mielessäni tullut siihen tulokseen, että tällaiset ihmiset eivät ehkä ole itse aivan sinut omien valintojensa kanssa ja tuntevat siksi tarvetta "opastaa" minua. :)
Suotakoon se heille, jos siitä tulee parempi olo. :)
AP
olin kolmekymppisenä "satavarma" etten kuuna päivänä halua lapsia. Oli mies(on edelleen sama) ja asiat kunnossa oli kiva vaan reissata ym. Nyt nelikymppisenä 2 lasta ja olen paljon onnellisempi kuin 10 vuotta sitten... :-) Niin se elämä muuttuu.
Tiesin, että meitä on useampiakin! :)
AP
En ole ap, mutta samoja ajatuksia täälläkin. Ihan asiallista pohdintaahan tässä oli, joten ole hyvä 19, äläkä ala ketään sääliä tai "pitää kummana". Ahdasmieliset tyypit ovat kummia!
Ei ole yhtä ainoaa tapaa elää onnellista elämää!!! Jos on omiin valintoihinsa itse (+puolisonsa) tyytyväinen, niin ei ole tarvettta yhtään vähätellä tai arvostella muita.
En usko että vapaahetoisesti lapsettomalle koskaan putkahtaa samaa rautaista tahtoa saada lapsi kuin vaikkapa jollekin sellaiselle, joka on aina haaveillut perheestä ja jolle on ihan itsestään selvää, että lapset on toiveissa. Ainakin mulla se oli enemmän tai vähemmän järjen tasolla olevaa pähkäilyä, ja päätettiin sitten tehdä lapsi kuitenkin. Onneksi päätettiin! Mutta vauvakuumetta mulla ei ollut koskaan.
Eli jos valmiiksi lapsen saannissa on epäröintiä niin jotenkin adoptiolapsi ei tunnu järkevältä ajatukselta. Kun sieltä ei välttämättä tule mikään automaattinen äidin kullannuppu, vaan hyvinkin traumatisoitunut lapsi jonka kanssa saa tosissaan tehdä töitä. Ihan eri lailla kuin biolapsen kanssa, joka sekin on ihan tarpeeksi kova pala itsenäiseen elämään tottuneelle. Siinä voi melko nopeasti tulla mieleen että ehkä se entinen elämä sittenkin oli parempi, varsinkaan kun ei ole hormonejakaan avustamassa asiaa. Enkä nyt yhtään väheksy adoptioäitejä, varmasti he rakastavat lapsiaan yleisesti ottaen ihan yhtä paljon kuin biovanhemmatkin! Meinaan vaan että jos lapsen hankkimisessa on jo valmiiksi epäröintiä, niin ehkä ei kannata hakeutua kohti vaativinta mallia.
olin kolmekymppisenä "satavarma" etten kuuna päivänä halua lapsia. Oli mies(on edelleen sama) ja asiat kunnossa oli kiva vaan reissata ym. Nyt nelikymppisenä 2 lasta ja olen paljon onnellisempi kuin 10 vuotta sitten... :-) Niin se elämä muuttuu.
En usko, että tämä maailmanmeno tästä niin radikaalisti tulevina vuosina parempaan suuntaan muuttuu, että se saisi päätökseni pyörtämään. Toki jos meille tulisi Suomeen ja koko Eurooppaan yhden biolapsen politiikka ja loput lapset tulisi adoptoida, niin silloin oltaisiin menossa jo parempaan suuntaan. Sitten voisin minäkin harkita sitä, että tämä maapallo olisi biolapselleni hyvä paikka elää. Ainakin se olisi hyvä alku liikakansoituksen ja ympäristönsuojelun kannalta.
AP
kaikin tavoin vakuutella kuinka juuri HÄNEN elämänvalintansa on ainoa ja oikea. Kuitenkin miettii kuinka hauskaa se elämä olisi ilman lapsia. Höh mikä tyyppi.
tunnetko koskaan haikeutta? Mietitkö mitä menetät? Minä mietin. Ajattelin suunnilleen, kuten sinä ja nyt pikkusen yli kolmekymppisenä olen tahattomasti lapseton. Haluaisin lapsen, mutta lasta vaan ei kuulu...
Eli jos valmiiksi lapsen saannissa on epäröintiä niin jotenkin adoptiolapsi ei tunnu järkevältä ajatukselta. Kun sieltä ei välttämättä tule mikään automaattinen äidin kullannuppu, vaan hyvinkin traumatisoitunut lapsi jonka kanssa saa tosissaan tehdä töitä. Ihan eri lailla kuin biolapsen kanssa, joka sekin on ihan tarpeeksi kova pala itsenäiseen elämään tottuneelle. Siinä voi melko nopeasti tulla mieleen että ehkä se entinen elämä sittenkin oli parempi, varsinkaan kun ei ole hormonejakaan avustamassa asiaa. Enkä nyt yhtään väheksy adoptioäitejä, varmasti he rakastavat lapsiaan yleisesti ottaen ihan yhtä paljon kuin biovanhemmatkin! Meinaan vaan että jos lapsen hankkimisessa on jo valmiiksi epäröintiä, niin ehkä ei kannata hakeutua kohti vaativinta mallia.
Mutta kuten olen kokoajan sanonut meillä on aikeissa pysyäkin lapsettomina. Mutta JOS tulisi ylitsepääsemätön tarve saada se lapsi, niin adoptio on ainoa varteenotettava vaihtoehto. Tai sijaiskotina toimiminen.
AP
Kun tähän maailmaan lapsia tekevät ylikansoittamaan?
tunnetko koskaan haikeutta? Mietitkö mitä menetät? Minä mietin. Ajattelin suunnilleen, kuten sinä ja nyt pikkusen yli kolmekymppisenä olen tahattomasti lapseton. Haluaisin lapsen, mutta lasta vaan ei kuulu...
Mutta kuten sanottu en osaa enkä halua ajatella lasten hankintaa itsekkäältä kannalta. Jos oman haikean tunteeni takia tekisin lapsen maailmaan, jossa tällä olisi mahdollisesti turvaton ja epävarma elämä, niin en voisi olla itseeni kovin tyytyväinen.
Läheisiä ja rakastavia hetkiä voi kokea myös muiden kuin omien biolasten kanssa. :)
AP
Kun tähän maailmaan lapsia tekevät ylikansoittamaan?
Ei minulla ole oikeutta arvostella muiden päätöksiä. Toki joskus toivon, että ihmiset pysähtyisivät miettimään asioita, mutta jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Olen jo sen verran nähnyt ja kokenut erilaisia asioita, että osaan kunnioittaa kanssaihmisiä vaikka he eivät toimisikaan kuten minä. :)
AP
1. Miksi ihmeessä lapseton ihminen pyörii vauva-palstalla tähän aikaa päivästä?
2. Miksi et halua lapsia?
kun asuin ulkomailla ja etsiskelin suomalaista VILKASTA keskustelupalstaa. Täällä keskustellaan paljon muistakin asioista kuin lapsista, vaikka kyllä minä aika paljon luen noita lapsiaiheisiakin keskusteluja, elämässäni on kuitenkin erittäin läheisiä lapsia paljon. Niihin kyllä harvemmin tulee kommentoitua mitään.
Ja jollekin aiemmalle kysyjälle, niin jos minulta kysytään lapsettomuuden syytä, niin voin sen kertoa. Yleensä vastaan että ideologiset syyt ja useimmat eivät halua kuulla enempää. :D
AP
Minä olen ideologisista syistä perheellinen, sillä niin kauan kuin on toivoa on myös elämää. Lapsissa on toivo ja tulevaisuus, jos ei minulle, niin kenties lasteni avulla joillekin muille.
Onko ideologiasi yksinäisyys?
----