Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetä päiväkodissa 3-vuotiaalle aamupalalla...?!

05.09.2007 |

Juu, täällä on käyty paljon keskustelua päiväkotien tarjoilusta. Mutta laitanpa viestiä kuitenkin, koska olen ihmeissäni.

Tänään kuulin, että lapsille 3-5-vuotiaiden ryhmässä tarjoillaan aamupalalla teetä maidon kanssa sekä paahtoleipää. Herkkuja yms. saa puolestani silloin tällöin olla tarjolla, mutta teetä ja ihan talon puolesta. Mitä mieltä te muut olette - onko ihan ok? Eihän teessä ole mitään ravintoarvoa, vain kofeiinia ja värjää hampaatkin... Vai olenko ihan nipo?

Sitä en tiedä, kuinka usein teetä on tarjolla (... ja onko eskareilla sitten kahvia... ;-) Mutta mielestäni se ei kuulu ainakaan alle kouluikäisten ruokalistalle. Hgin kaupungin päiväkotien ruokalistalla mainitaan " kuuma/lämmin juoma" jopa 1-3 kertaa viikossa aamu-/välipaloilla, hui. Olen luonnollisesti ajatellut, että se on esim. kuumaa marjamehua tai kaakaota.

Ottaisinko asian puheeksi? Jos kyllä, miten tehdä se rakentavalla tavalla?

Linkki ruokalistaan kiinnostuneilla (jos toimii, kun on noin pitkä):

http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTE…

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä vertailun vuoksi kaakaokin:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29071&lang=fi

Muiden kaakaoiden arvoja löytyy myös:

http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=kaakao&lang=fi

Vierailija
22/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sisältämä energiamäärähän on kutakuinkin 0, koska siinä ei ole lainkaan rasvaa tai hiilihydraatteja. Eihän vedelläkään ole tässä mielessä mitään ravintoarvoa, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö vesi olisi terveellistä.

Teen terveellisyydestä puhuttaessa viitataan yleensä falvonoideihin.

Flavonoideista tietoa esim.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002…

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä pahoja kumpikin. Ainakaan meillä ei tuon ikäinen saa teetä eikä saa vielä pitkään aikaan. Myöskään hän ei saa kaakaota samaisesta syystä, ja siinä vaiheessa kun haluan lapsilleni antaa kofeiinia, on taas ainakin minusta lähestulkoon sama kumpaa hän juo. Mitä väliä sillä on jos lapsi tottuu " teen makuun" ? Ihan kuin tee olisi jotenkin syntistä juomaa :). Sen sijaan allekirjoitan jonkun mainitseman riippuvuusasiankin teenjuojana. Kofeiini paitsi piristää, myös aiheuttaa riippuvuuden, joten tässä kaksi syytä kieltää lapselta kofeiini. Riippuvuus aiheuttaa mm. päänsärkyä mikäli ei saa totuttua kupposta teetä.

Vierailija
24/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pitänyt sitä aikuisten juomana niin kuin kahviakin, koska sisältää kofeiinia. En usko, että pienestä määrästä kofeiinia juuri mitään seuraa, mutta turha aine kuitenkin lapsen kohdalla. Siksi toiseksi meidän lapsi kyllä juo muutenkin vähänlaisesti, joten silloin kun jotain juo, annamme tietenkin maitoa. Sama linja saisi olla päiväkodeissakin.

Joku kirjoitti teen hyvistä ravintoarvoista. Se linkkinä olevan sivuston sisältö kannattaa kyseenalaistaa; olikohan se joku teen tuottajan mainossivu? Mitä lehdistä olen lukenut, niin flavonoidejahan sisältää vihreä tee, ei juurikaan musta tee. Linkkisivulla sanottiin myös, että muutaman kupposen juomalla teetä saa helpommin turvattua elimistön riittävän nesteiden saannin. Tämä väite on ihan päinvastainen, mitä olen muualta lukenut: tee on diureetti eli nestettä poistavaa eli aina teetä juotuaan pitäisi tasapainottaa nesteytystä juomalla lisäksi vettä päälle! Kolmanneksi, kun teehen lisätään maitoa, muodostuu sinihappoa. Mitkähän lienevät senkin terveysvaikutukset - ei välttämättä kovin hyvät!

Vierailija
25/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee on kuulunut jo ainakin 1970 luvulta päiväkodin aamupala listaan. Ihan vain tiedoksi ettei se mikään uusi juttu ole, et sitä lapsille tarjotaan. Päiväkodissa tarjotaan myös nakkeja, kalapuikkoja jne. ties mitä minkä terveellisyydestä voisi olla montaakin mieltä.

Vierailija
26/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on lapsenne elämää ajatellen, jos hän saa teetä? Mihin asioihin lapsenne elämässä vaikuttaa se, saako hän teetä vai ei? Onko terveempi, sairastaa vähemmän, oppii syömään terveellisesti vai mitä?

Eikä todellakaan ole tarkoitus aliarvioida Teitä, jotka ette teetä halua lapsellenne antaa, mutta mielenkiinosta lukisin siitä, miten uskotte sen vaikuttavan lapseen, sai hän teetä tai ei.

Vierailija
27/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meidän päiväkodissa ei teetä tarjoilla (keittäjän kanssa olen keskustellut älyttömästi kun pojan allergioista on joutunut puhumaan ja siinä sivussa kaikki muukin, ruoka kun on minulle rakas asia :) Siis, joskus ovat kokeilleet laihaa teetä maidon kanssa, mutta ei kuulemma oikein uppoa).

Enemmänkin olisin huolissani lisäaineista, joita ei kyllä voi välttää kun mm. makkararuokia listalla on. Keinomakeutusaineista olen joskus maininnutkin, oli marjakeitossa, ja sen jälkeen kyllä näyttävätkin siirtyneen pääasiassa tavalliseen silloin kun sitä puuron seurana on. Mehujen tarjoamisesta en tykkää kyllä, mutta siihen en ole puuttunut, eihän lapseni ainoa siellä ole eikä kaikkea voi minun pillini mukaan tehdä..

Juuri jokunen päivä radiouutisissa oli siitä, että lisäaineet (muistankohan oikein, että natriumbentsoaatista oli kyse) aiheuttavat ylivilkkautta lapsilla. Oli testattu niin, että toinen ryhmä sai lisäaineellisia mehuja ja toinen ryhmä ei.

Niin, ja meillä lapset kyllä toisinaan juo illalla teetä, maidon ja hunajan kanssa. Pienimmälle ei kelpaa, mutta 10- ja 11-v maistuu. Mehuja ei juoda, paitsi toisinaan ihan perus-mustaviinimarjamehua.

Vierailija
28/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan omasta puolestani, vaikken ole ketjuun vielä aikaisemmin kirjoittanutkaan.

Omat lapseni (1,5 v ja 4 v) ovat kotihoidossa, mutta jos olisivat pk:ssa, en haluaisi, että juovat siellä teetä (tai kaakaotakaan viikottain). Syynä juuri se monien mainitsema kofeiini. En todellakaan halua, että 4-vuotiaalla olisi pientäkään mahdollisuutta saada kofeiiniriippuvuus! Itse join teetä ekan kerran rippileirillä (meillä kotona kukaan ei juonut teetä), mutta säännöllisen teen juomisen aloitin vasta tavattuani aviomieheni (jonka perheessä juotiin teetä) ja mielelläni pitäisin lapseni ilman mitään nautintoaineriippuvuuksia ainakin johonkin 10 v saakka.

Itse työskentelin ennen omien lasten syntymää helsinkiläisessä päiväkodissa, eikä meillä kyllä ollut aamu- tai miksikään muuksikaan palaksi teetä lapsille. Ehkä kerran viikossa oli yli 3-vuotiaille kaakaota aamupalalla. Eli ei kaikissa päiväkodeissa ole joka aamu onneksi teetä tarjolla. Jos on, kannattaa siitä tosiaankin sanoa hoitajille, jos ei halua, että oma lapsi juo teetä. Ei pitäisi olla ongelma antaa niille lapsille maitoa silloin, kun muut juovat teetä.

Vierailija
29/42 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kysymykseesi jo ennen kuin kysyitkään mutta kertaus:

teen sisältämä kofeiini on piriste ja aiheuttaa riippuvuutta. En halua, että pieni lapsi käyttää ko. ainetta ja saa siitä em. vaikutuksia. En todellakaan haluaisi että pieni leikki-ikäinen lapsi saa päänsäryn ilman aamuteetä tms. Kofeiiniriippuvuuden ehtii hankkimaan kypsemmälläkin iällä.

Vierailija
30/42 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos me ei saatais joka asiasta " valittaa" meidän kullannuppuja hoitaville lastentarhanopeille,lastenhoitajille,keittäjille,siivoojille... eipä ihme että ala ei houkuta ja henkilökunta väsyy jos mitään myönteistä ei löydy mistään,enkä tarkoita ainostaan tätä uskomatonta tee-keskustelua vaan ylipäätään keskusteluja joita täällä onkäyty hoitajien sanomisista,tekemisistä,ja tekemättä jättämisistä.oma 2-vuotiaani on ollut vuodenpäivät ryhmiksessä ja yritän jokapäivä muistaa kiittää kalleimpani hoidosta,ihan varmasti he tekevät jokapäivä kaikkensa että lapsellani olisi hyvä olla.ruuan lisäaineille eivät he sentään mahda mitään,koska ruoka tulee isommasta yksikösta he eivät sitä itse valmista.vaihtoehtoja voisi myöskin olla lapsen hoito kotona,niin että hoitaja tulee kotiin ja silloin ehkä pystyisi paremmin kontrolloimaan mitä lapsi saa syödä ja mitä ei ja mitä saa tehdä ja mitä ei.

Vierailija
31/42 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan pelkästään tähän tee keskusteluun viitaten (vaikka siihenkin). Kyllä tarvii varmaan kotiin hoitaja palkata tai jäädä itse kotiin hoitamaan omaa kullannuppua jotta kullanuppu saa varmasti juuri sitä ruokaa, sitä juotavaa, sitä kuria ja kaikkea muuta mitä juuri itse haluaa kullannuppunsa saavan.

Oli lyhyesti ja ytimekkästi ja ennen kaikkea hienosti kirjoitettu iivorska :)

Vierailija
32/42 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessa kotimaassamme neuvolassa suositeltiin teen antamista jo 7 -kuukautisesta eteenpain. Kylla sita siina vahan ihmettelin, etta voiko tahan tietoon luottaa. Tarkistin ystavaltani Suomesta joka on neuvola sairaanhoitaja eika hankaan siita ollut moksiskaan. Muutaman kerran annoinkin hedelma teeta kotona, mutta ei ollut kovinkaan suosittua joten se jai sitten pois.

Vierailija
33/42 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman maitoa pärjää vallan hyvin, kalsiumia tarvitse kaikki. Mun lapset ei juo maitoa maitona (vanhempi ei pidä mausta, nuorempi ei allergian jälkeen ole oppinut).

Teetä juo isompi (12-v), pieni ei halua vaikka saisi. Kaakaota en pienelle edes ole antanut, koska sokeriahan se kitkeryytensä takia vaatii.

No meni kyllä ohi aiheen aika reippaastikkin, sori siitä. Mutta kuten sanottu, olen iloinen että on vaihtoehtoja sille maidolle (mehu, vesi, tee).

Vierailija
34/42 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et entä jos siellä on tarjottu roobois teetä, siinähän ei ole kofeiinia ollenkaan. Ihmeelliselle kyllä kuulostaa et teetä tarjotaan. Mutta ei kai se kerta kuolemaksi ole, tuskin ne lapset on saaneet sitä ämpärikaupalla.

Mut jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
35/42 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut päiväkodissa harjoittelussa ja itsekin ensin tätä teen tarjontaa ihmettelin, mutta ei sitä ole edes joka viikko. useimmiten lämmin juoma on kaakao ja kun sitä teetäkin tarjotaan niin meillä se ei ainakaan ollut haudutettua vaan lähinnä vettä ja maitoa :) samoin kuin kaakao...turhaan varmaan olet huolissasi...en mie ainakaan ota stressiä :)

Vierailija
36/42 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Siis onhan lasillinen punaviiniäkin päivässä terveellistä (tutkimusten mukaan) mutta ei kai sitä kukaan lapselle juota?"

No kyllähän on argumentit!!! Hohhoi.

Lapset syövät ja juovat just sitä mitä heidän vanhempansa heille antavat ja tarjoavat. Siinä vaiheessa kun lapsi on päivähoidossa, niin on mun mielestäni pikkuhiljaa totuteltava ajatukseen, että joku muu ruokkii lapsen päivän aikana - enemmän tai vähemmän terveellisesti tai omien vanhempien mieltymysten mukaisesti. Kouluunkin varmaan nämä " nipoäidit" pakkaisivat omat, terveellisemmät eväät, saman logiikan mukaisesti...

Toivon mukaan näistä naperoista ei kasva näitä " en-syö-muuta-kuin-äidin-tekemää-ruokaa" -tyyppejä!

Vierailija
37/42 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetus:

" Siinä vaiheessa kun lapsi on päivähoidossa, niin on mun mielestäni pikkuhiljaa totuteltava ajatukseen, että joku muu ruokkii lapsen päivän aikana - enemmän tai vähemmän terveellisesti tai omien vanhempien mieltymysten mukaisesti.

POINTTI ON, että päiväkodissa ym. julkisten palveluiden puolella kuten myös koulussa koulussa tulee olla TARJOLLA TERVEELLISTÄ ruokaa.

*

Tarkistin asian Hgin kaupungilta ruokapalvelupäälliköltä: " Ruokapalvelun ohjeiden mukaan päiväkodeissa ei tarjota

kuumana juomana muuta kuin ruusunmarjateetä, jossa ei ole teiiniä (kofeiinin kaltaista ainetta). Pyydän teitä ilmoittamaan päiväkodin nimen, jotta voimme puuttua asiaan, jos päiväkodissa todella tarjotaan tavallista teetä."

Tämä kommentti todistaa, että tavallisen teen tarjoaminen ei ole hyväksi pienimmille. Minulle sanottiin pk:ssa että kyseessä ON tavallinen tee. Kukin tarjotkoon lapselleen kotona mitä haluaa, mutta vanhempien pitää pystyä luottamaan siihen että päiväkotien tarjoilut ovat ravitsemussuositusten mukaisia.

Ja kyllä sitä punkkua Ranskassa lapsetkin juo - mutta ei sitä silti tarvitse Suomen (päivä)kodeissa olla tarjolla. (Viitaten viesteihin, että Saksassa on aivan yleistä että lapset juovat LASTEN teetä - jota Suomesta ei edes tietääkseni saa.

Kiitos kaikille mielenkiintoisista kommenteista ja antoisasta keskustelusta!

Vierailija
38/42 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että olen ainoa, joka on asiasta näreissään. Edellisessä päiväkodissa saimme lopulta " johtajan erikoisluvan" , ettei 3-vuotiaamme tarvitse juoda teetä aamupalalla. Olivat asiasta näreissään, oli selvästikin heidän mielestään turhaa nipottamista. Uudessa päiväkodissa kielsin heti, ettei 2-vuotiaallemme saa antaa teetä. Asia sopi heille, mutta kysyivät kuitenkin ihan ystävällisesti, ehkä hieman kummissaan, että miksi ei. Minunkaan mielestäni tee ei kofeiinin takia ole alle kouluikäisten juoma. Ei meillä lapset juo kokistakaan, joskus harvoin kaakaota. En tiedä, että tietävätkö monetkaan vanhemmat, että päiväkodeissa tosiaan tarjotaan teetä. On kuulemma tosi laimeaa, mutta en silti halua 2-vuotiaan oppivan juomaan teetä.

Vierailija
39/42 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo kahvia lainkaan ja teekupillisen sisältämä kofeiini vaikuttaa minuun selkeän piristävästi, kun en ole tottunut. Eiköhän efekti ole vielä suurempi pienillä lapsilla.

Vierailija
40/42 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullollaan flavonoideja ja taitaapa olla hyväksi hampaillekin! Tosin hammasvaikutuksen taitaa maito kumota, kait. (Puhumattakaan siitä, että suostuvatkohan pikkuiset juomaan teetä ilman makeutustakaan...)