Nyt lohduttavia sanoja sikiöseulontoihin liittyen!
Eli tilanne on tällainen..
Alkuraskauden veriseerumiseulassa down riskiluku 1:65
Niskaturvotusta 1,3 mm.
Yhteensä näiden down-riskiluku on 1:170.
Lääkäri suositteli lapsivesipunktiota istukan sijainnin vuoksi. Näytteenotto olisi vasta kuukauden päästä ja siitäkin tulos saadaan 2-3 viikossa, eli mahdollinen keskeytys sijoittusi vasta viikoille 18-20!
Toivoisin niin kovasti, että koitettaisiin ottaa se istukkanäyte, joka voitaisiin ottaa jo vaikka ensi viikolla ja tulokset saataisiin kahdessa viikossa.. Eli jo 3 viikon päästä eli keskeytys saataisiin tehtyä aikaisemmin!!
Ja sitten taas ymmärrän sen, että jos näytettä ei saadakaan otettua on kallista lystiä käydä sitten vielä lapsivesinäyte otattamassa!!
Eli olenko aivan kamalan itsekäs ja inhottava asiakas jos koitan saada ajan tuohon istukkanäytteeseen jo sen perusteella, että myöhäinen keskeytys kauhistuttaa ja lääkäri ei sanonut, että olisi mahdotonta ottaa istukkanäyte!!??
Eli minua viehättää paljon enemmän ajatus, että tämä epätietoisuuden piina olisi ohi jo ehkä 3 viikon päästä, ennemmin kuin vasta n.2 kk päästä!!
Lisäksi haluaisin kuulla kokemuksia.. Kuinka moni on vielä näiden yhteistuloksena saadun riskin jälkeen saanut hyviä uutisia ja myös ne huonot uutiset kiinnostaa!?
Kiitos!
Epätoivoinen..
Kommentit (42)
Ymmärrän kyllä täysin sinua! Olen itse käynyt saman helvetin läpi monta vuotta sitten, kun odotin esikoistani.
Minulle tehtiin istukkatutkimus, ja monen viikon piinan jälkeen sain tiedon, että odotan kromosomeiltaan täysin tervettä tyttö-vauvaa.
Vastausten odottelu oli aivan kamalaa, koska juuri niihin aikoihin vauvani alkoi liikkua mahassani ja tunsin liikkeet.
Pää pystyyn vaan! Todennäköisyys sairaaseen vauvaan on sinulla hyvin pieni!
Kyllähän se minäkin sen kai tiedän, että todennäköisesti siellä terve lapsi on.. mutta kuten sanoit, epäilys kalvaa! Aina siellä on se mahdollisuus!
Niskaturvotushan ei sinänsä anna aihetta huoleen, mutta yhdessä nuo luvut muodostavat riskin!
Sinänsä hassua, että tuo niskaturvotus ei tuosta olisi voinut olla paljoa pienempi, joten oliko sillä loppujen lopuksi edes merkitystä? Olisiko sen tulos, oli mikä tahansa, voinut poistaa edes veriseerumin antamaa riskiepäilyä!?
Eli olisiko ollut sama mennä suoraan näytteenottoon! Se minua tässä juuri ärsyttääkin, että tunnen liikkeet sitten varmasti kun lapsivesinäyte on otettu ja päätöksen teko on edessä.. Istukkanäytteen antaman tuloksen perusteella voisi olla vielä mahdollista normaalikin keskenmeno!
No eipä tässä auta kuin aamulla soitella aikaa ja kysellä.. Ultrannut lääkäri on kuitenki se joka itse noita näytteitä myös ottaa, joten kaipa hän tiesi mistä puhuu! Harmittaa vain, että vielä 2 kk piinaa!!
Ja lisäisin vielä, että tämä on jo toinen kerta kun näihin joudun! Ensimmäisestä otettiin tuo istukkanäyte ja onneksi terve tuli ja on ollutkin.. (koputtaa puuta) Mutta myös häneltä istukka oli takaseinässä, kuten nyt ja silti istukka otettiin! PlääH! Miksi sitä pohtii itsensä hulluksi! Kiitollinen on näistä tutkimuksista ja tavallaan oli helpotus, että jatkoon pääsee, tulee ainakin näennäinen varmuus!
Kiitoksia ja lisää kommentteja!
noissa seuloissa, mutta enpä toisaalta tekisi aborttia. Anna luonnon hoitaa asia omaa tahtia. Jos lapsi on elinkelvoton niin keskenmeno poistaa hänet.
Kyllä minä nämä seulonnat haluan käydä ja olen todella kiitollinen niistä!
Ja miten siitä seulasta voi saada jonkin riskiluvun?
Ja yhdessä niskaturvotuksen kanssa muodostavat luotettavamman " riskiluvun" downin suhteen..
Tietokoneet laskee ja joku fiksu kai ne on kehittänyt ja tutkinut!
Tiedätkö ap. että sinun ei ole mikään pakko mennä lapsivesipunktioon eikä osallistua mihinkään seulontaan. Ne ovat täysin vapaaehtoisia.
Lääkärit yrittävät painostaa, jotta saataisiin epäkelvot karsittua. Jokaisella syntyvällä elämällä on tarkoitus. Elinkelvottomat karsiutuvat jo raskauden alkuvaiheessa.
Kun vielä ottaa huomioon, mihin nykylääketiede pystyy, niin täytyy sanoa, että merkittävässä määrin luonnostaan elinkelvottomia tähän maailmaan syntyy. Valtaosa heistä on nykyään pelastettavissa, mutta edelleen syntyy Suomessakin satoja vauvoja, jotka eivät pysty edes ensimmäistä vuottaan elämään kaikesta avusta huolimatta.
Vierailija:
Elinkelvottomat karsiutuvat jo raskauden alkuvaiheessa.
Suurin osa abortoitavista on kyllä down-lapsia, joilla olisi ihan hyvä elämä, mutta jotka natsiäidit haluavat tuhota. Tiedä miten monta tervettä lastakin on tuhottu sikiöseulontojen takia.
Mikään ei takaa tervettä lasta. Se tervekin lapsi voi joutua onnettomuuteen tai sairastua vakavasti.
Kenelläkään ei ole oikeutta päättää toisen elämästä.
En voi kauheasti sympatisoida aptä, hän aikoo tuhota lapsensa jos tämä on down-lapsi. Mistä tällainen ylimielisyys syntyvää lasta kohtaan.
epämuodostuneita, jos jo toisen kerran olet epäilyksen alla ja eka oli kuitenkin terve? Jospa nuo huonot ja " pilalliset" geenit on sinun omia soluhiukkasia.
Minun läheisellä ystävällä lapsivesipunktion (muka lähes 100 % tulos) perusteella lapsi oli varmasti down. Ei tehnyt aborttia ja ihan terve lapsi tuli. Ehkä mahassa on alkuviikoilla ollut down-kaksonen tai huonot solut on äidin omia, mutta ei kuitenkaan downia aiheuttavaa.... mieti sitä.
Ymmärrän, että moni itsekkäässä lapsen kaipuussa sulkee silmänsä totuudelta ja synnyttää lapsen vaikka se tulisi sieltä pää kainalossa, pääasia, että lapsen saa!!
Tiedä sitten kumpi on moraalisesti arveluttavampaa!
Minä en tuomitse sairaita tai vammaisia.. Minä vain tiedän, etten ole tarpeeksi laupias samarialainen hoitamaan vammaista lasta! Minä tiedän sen ja siksi olen kiitollinen näistä seuloista ja niiden antamista näennäisistä totuuksista!
Tosiasia on se, että vammaista lasta emme tule synnyttämään, se on itsekästä, mutta mielestäni myös, monen vaikeasti vammaisen vanhemman suusta kuulleenna, rohkea ja armelias teko toisaalta!
En tahdo nostaa mitään maailman suurinta tappelua tästä nyt pinnalle tahdon kuulla vain niitä kokemuksia, ilman sen suurempaa vihamielisyyttä ketään kohtaan!
ap
joka raskaudessa ilmenisi jotain sellaista mitä ette halua lapsellanne olevan?
Tosiasia on se, että vammaista lasta emme tule synnyttämään, se on itsekästä, mutta mielestäni myös, monen vaikeasti vammaisen vanhemman suusta kuulleenna, rohkea ja armelias teko toisaalta!
ap
[/quote]
Jos kerran raskaaksi tekeytyy, täytyy olla valmis lapsen vastaanottamaan. Rasistista hommaa tuollainen seulominen.
Ei ole tarkoitus liukuhihnalta hakea lapsia.. Kuten sanoin, en ole niin itsekäs, että haluan sen lapsen hinnalla millä hyvänsä!
Kierukkaa pyydän asentamaan jos keskeytykseen joudutaan ja moneksi vuodeksi jäähylle laitetaan, jos ei loppuelämäksi!
ap
muu vamma vaikka testit kertoisivat terveen olevan tulossa?
Työnnätkö sen takaisin, kun et kerran suostu synnyttämään? Lapsella voi olla montakin erilaista kromosomimuutosta muista vammoista puhumattakaan, vaikka nyt yksi down juttu saataisiinkin selville. Sitäkään ei muuten 100% varmasti saada selville.
Minä olen koko ajan puhunut näennäisestä totuudesta!
Onko se sitten järkevää pistää pää pensaaseen ja olla tietämättä mistään ja sitten synnytyksessä saada selville, että vauva todennäköisesti kuolee tai että on down..?
Jos minulla on se mahdollista tietää jo etukäteen ja vielä niillä viikoilla, että keskenmeno on mahdollinen, tietysti minä sen haluan tietää!!
Tiedän, että näitä tutkimuksia vastustavia on paljon ja ovat varsinainen tabu tällä palstalla, mutta minun näkemykseni on tällainen ja todennäköisesti hyvin hyvin monen minuakin viisamman näkemys!
Näitä seulontoja ja tutkimuksia tuskin on kehitetty vain kiusataksemme teitä itsenne lapsille uhraavia äitejä!
T: rodunjalostaja ap
Sanot itseäsi viisaaksi... Viisas ihminenkö itsekkääsi hankkiutuu raskaaksi ja alkaa sen jälkeen seuloa tuloksia? Todella itsekästä touhua. Minkäänlaista myötätuntoa et saa minulta etkä monelta muultakaan inhimillisesti ajattelevalta ihmiseltä. Mutta kaikille sitä lapsia suodaan kasvatettavaksi, ei mahda mitään.
Ei ole olemassa mitään ' vahvoja' ihmisiä, jotka ovat valinneet vaikeamman reitin ja jaksavat kantaa taakkansa. Useimmilla ei ole ollut vaihtoehtoa. Joinain päivinä he tuntevat olevansa heikkoja, joinain vahvoja. Jos heidät joku muista erottaa niin elämänkokemus.
Eivät esim. vammaisten lasten vanhemmat ole mitään poikkeuksellista ainesta ' jotka jaksavat kantaa sen mitä on annettu' tai muuta sontaa. Ihan kuka tahansa meistä voi päätyä siihen tilanteeseen oli sikiöseulontaa tai ei.
Tietysti asioita on tosi helppo käsitellä tuosta näkökulmasta. Tehkööt muut kun ovat vahvempia, minä olen heikko. Minulla on uutisia: heikkoja me ollaan kaikki.
Koko sikiöseulonnat antavat vääristyneen kuvan, ettäkö sairaudet ja vammat pystyttäisiin eliminoimaan pois. Ei pystytä. Puhumattakaan siitä, mitä voi tapahtua elämän aikana. Yhtäkkiä voidaankin olla tilanteessa, että lapsi huolehtii työikäisestä vanhemmastaan tai vammautuu itse.