ARGH: söin pakastettua vadelmakakkua!
Hei,
Kävimme kylässä iäkkään isotätini luona ja hän tarjoili vadelmatäytekakkua, jonka ilmoitti itse tehneensä. Vadelmien sanoi olevan omasta puutarhasta ja kerman " sitä tavallista" eli hänen tapauksessaan Valion pastöroitua kuohukermaa. Uskalsin siksi palasen syödä.
Kävin sitten keittiössä ja näin siellä Frödingenin pakastevadelmakakun paketin. Isotäti sitten itku silmässä kertoi, että oli vain lisännyt omia vadelmia päälle, kun ei ollut jaksanut itse leipoa. En hennonut hänen kansaan asiasta enempää keskustella.
Mutta tulipa kerralla otettua sekä listeria- että ehec-bakteeririski.
Osaako joku sanoa, voiko labrassa jotenkin testata, onko saanut jomman kumman (tai pahimmassa tapauksessa molemmat!)? En pääse soittamaan neuvolaan ennen iltapäivää ja asia vaivaa melkoisesti.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Mupsi
Kommentit (17)
Se että tuote on ollut pakastimessa ei tee siitä pöpö pesää.
Eli ei mitään hätää ja ihan varmasti voit syödä!!!
Eri asia pakaste vihannekset joita ei kypsennä, kiehauta kuumassa vedessä. Niitä välttäisin, mutta pakasten täytekakkua en varmasti :D
Näin kolmatta kertaa vauva masussa ja käyn kohta hakemassa samanlaisen kakun kaupasta ;) se on NIIN hyvää!
mä söin niitä frödingenin pakastevadelmakakkuja viime raskaudessa pari kertaa, eikä todellakaan tullut mitään. eli en sinuna kyl tekis asialle mitään. ja jos niin haluat,niin voithan tulevaisuudes välttää niitä ulkomaisia vadelmia. kotimaisissahan ei oo mitään vaaraa. meillä koko perhe herkuttelee aamuin illoin kotimaisilla pakastemarjoilla..
Minä olen syönyt aina vaikka mitä kakkuja:)
Siksi niitä ei suositella syötäväksi ilman kuumennusta vaikkei raskaana olisikaan. Pakastekakkua tosin on aika vaikea kuumentaa ;o) Mutta en kyllä itsekään ainakaan raskaanaollessani moista söisi.
Kyllä jokaiselle lipsahduksia sattuu, ja sairastumisen riski on kuitenkin aika pieni. Joten ei kannata panikoida! Uskoisin että Ruotsissakin kyllä käytetään pastöroitua kermaa, vadelmien alkuperästä ei voi olla varma. Tosin luulisin että harvassa kotimaisessakaan leipomossa käytetään kotimaisia vadelmia kakkuihin, ihan kustannusten vuoksi.
Ruotsalaisten suosikki tuotteita ja niissä käytetään pastoroitua maitoa:)
t.ruotsalainen Elisabeth
että riski saada joku bakteeri tällaisesta kakusta on tosi tosi tosi tosi pieni! Ja jos kuuluu siihen prosentin(?) ryhmään joka jonkun bakteeritartunnan saa niin riski että siitä seuraa jotain pahaa on myös pieni!
Eli huoli pois. Rauhoitu ja unohda koko juttu äläkä syö kakkua enää jos et sitä rauhallisin mielin pysty tekemään!
Ps. jokaisessa ulkomaisessa pakastevadelmassa ei TODELLAKAAN ole sitä kalikivirusta!
että riski saada joku bakteeri tällaisesta kakusta on tosi tosi tosi tosi pieni! Ja jos kuuluu siihen prosentin(?) ryhmään joka jonkun bakteeritartunnan saa niin riski että siitä seuraa jotain pahaa on myös pieni!
Eli huoli pois. Rauhoitu ja unohda koko juttu äläkä syö kakkua enää jos et sitä rauhallisin mielin pysty tekemään!
Ps. jokaisessa ulkomaisessa pakastevadelmassa ei TODELLAKAAN ole sitä kalikivirusta!
että neuvotaanko ihan neuvolassa välttämään noita vadelmia ja varomaan nimenomaan ulkolaisia kakkuja tms. Vai onko nämä jotain neuvolan ohjeistuksen ulkopuolisia ohjeistuksia??
Olen kyllä lukenut muitakin ihan uusia vältettäviä ruokia tämän palstan kautta ja ihemetellyt samaa asiaa.
Mitenkäs jos matkustaa raskausaikana tai vaikka ihan asustaa ulkomailla...miten noita kaikkia osaa vältellä. Huh, mikä kiellettyjen ruoka-aineiden viidakko sitä tuntuukin löytyvän.
Uskaltaako sitä enää muuta suuhunsa laittaa kuin vitamiinipillereitä, jos raskaaksi vielä halajaa?? Ok, oli kärjistetty, mutta kun oikeesti minä neljä lasta synnyttänyt olen näistä ihan pihalla!
Ihmetellen piipero, neljän mussukan äiti...joka toivottaa hyvää loppuraskautta kaikille teille odottajille :)
- Ymmärsin, että kysesessä oli omat vatut. Eli siis kotimaiset. . Niitä voi syödä huoletta. Ainut bakteeri joka niissä saattaisi olla on toksoplasmoosia aiheuttava. Ja sehän kuolee pakasteessa.
- Kakku. Tuollaisen ison ruotsalaistehtaa kakuista ei taatusti saa kalikivirusta. Vadelmat on varmasti keitetty.
Itse myös muutaman raskauden kokenut ja lista neuvolassa on pysynyt suht samana viime vuosina :D
Ja itse söin esikoista odottaessani pakastevadelmia kilon päivässä :D tuli himo niihin :D
Kiitos kaikille vastaajille!
Helpoti kovasti, että muutkin ovat näitä kakkuja syöneet ja että Frödinge käyttää pastöroitua kermaa. Helpotti myös tieto, että bakteerivaara on hyvin hyvin pieni.
Espoossa neuvotaan välttämään ulkomaisia pakastevadelmia Kaliki-virusvaaran takia. Kakun koristeena oli valmiina vadelmia, mutta isotäti oli lisännyt oman puutarhan vattuja. Hänestä niitä oli valmiin kakun päällä liian vähän :)
Olin lukenut neuvolan vältettävä aineet vähän huonosti, EHEC voi tulla kypsentämättömästä lihasta ja se on aika hurja bakteeri. Mutta ei liity näihin pakastevattuihin, niin kuin luulin.
Pastöroimattomissa maitotuotteissa taas on Listeria monocytogenes -riski. Sen seuraukset ovat aika ikävät, mutta sitä voi hoitaa. Listeria tuhoutuu keittämällä, ei pakkasessa.
Mupsi
huldio:
- Kakku. Tuollaisen ison ruotsalaistehtaa kakuista ei taatusti saa kalikivirusta. Vadelmat on varmasti keitetty.
Elleivät sitten jotenkin onnistu niitä höyryttämään niin, että marjan rakenne säilyy ehjänä (sen pakastekakunkin päällä on kokonaisia marjoja).
En nyt väitä että marjoista aivan varmasti saisi kalikiviruksen, mutta riski on olemassa. Ja ihmetyttää miten ihmiset ovat vieläkin niin tietämättömiä siitä, ettei ulkomaisia vadelmia saa syödä ilman kuumennusta. Ei paljon tee mieli syödä esim. synttäreillä vadelmakakkua, kun ei siinä kehta alkaa kysellä vadelmien alkuperää. Ilmeisesti monet koristelevat kakun hyvillä mielin ulkomaisilla vadelmilla.
Tässä vielä tietoa kalikista, se on nykyään aika tavallinen ruokamyrkytysten aiheuttaja. Ja tarttuu myös pisaratartuntana, jolloin koko perhe saiastuu helposti:
Kalikivirus Caliciviridae-heimoon kuuluva pieni pöyreä RNA-virus, joka tyypillisesti aiheuttaa ihmiselle ruokamyrkytyksiä. Virus kestää kylmyyttä hyvin ja saattaa näin tarttua esim pakastemarjoista. Se tarttuu hyvin herkästi ihmiseltä ihmiselle mm pisaratartuntona. Itämisaika on vuorokausi tai alle. Ruokamyrkytyksen oireina ovat pahoinvointia, oksentelua, ripulia, kummetta ja päänsärkyä. Viime vuosina kalikiviruksen aiheuttamat epidemiat ovat olleet tavallisia Suomessa ja on epäilty että tartunnan lähde olsii Itä-Euroopasta tuodut pakastemarjat. Hyvällä hygienialla ja ruoan kuumentamisella (yli 90 astetta vähintään 2 minuuttua) voidaan estää tartuntaa. Ruokamyrkytykseen ei ole muuta hoitoa kuin yleishoitoa (varsinkn riittävän nesteen saaminen) ja tauti paranee parissa päivässä, mutta virus saattaa esiintyä ulosteessa pitkiä aikoja infektion jälkeen
Kyllä ne pakastekakkujen päällä olevat marjat on " keitetty" (kuumennettu paineessa)! Vai miten te arvon leidit kuvittelette, että kukaan niitä kakkuja ostaisi/söisi, jos aina vaan pelätään että niistä jonkun bakteerin saa!? Varsinkin Ruotsissa ollaan tosi tarkkoja näiden ruokasuositusten/myrkytysten/tutkimusten kanssa! Joten kyl niit Frölingen kakkuja uskaltaa syödä ihan surutta!
Ja samoin kermapuoli. Harvemmin pohjoismaissa käytetään pästoroimatonta kermaa/maitoa myyntiin valmistettavien tuotteiden valmistuksessa. Joten järjen voi ottaa käteen näitä ruokajuttuja miettiessä!
Ja joo, kyllä sieltä KVG:sta ja muista hauista löytyy paljon tietoa kaikista listeriaa ja muita aiheuttavista bakteereista jne, mutta oman pään käyttö on sallittua, ei ihan jokaista suupalaa voi pelätä! Sieltä löytyy esimerkiksi tieto, että listeriaa esiintyy eniten kalan kiduksissa, joten mistäs perskuleesta te voitte tietää jos menette työpaikkaruokalaan syömään, että onko kalan käsittelijän puukko vahingossa osunut kalan kiduksiin ja koko kala onkin saastunut ja huonosti kuumettennu, että listeria ei olekaan tuhoutunut?! =] joo, vähän repästy esimerkki, mut samaa asiaa tää kakkufobia. Tai niiden kesän mansikoiden torjunta-aineiden fobia. Tiesittekö että sipseistäkin tulee syöpä? Tutkimuksen mukaan joo... =] miten uskallatte niitä syödä?
Ja joku ketjussa kyseli että neuvolassako näitä ohjeita annetaan, niin ei anneta!
marjat kuumennetaan paineessa (kuten useassa keittiössä perunatkin kypsennetään painekaapissa).
Pakastemarjat on eriasia, kuin pakastetäytekakku, jonka päällä on marjoja!
Tuo keittäminen kuulosti vain aika koomiselta, koska marjat eivät siinä taatusti säilyisi ehjinä. Mutta silti on pelottavaa että ruokamyrkytysriskiin suhtaudutaan niin huolettomasti ja ihmiset kertovat käyttävänsä pakastevadelmia sellaisenaan. Ei kai kukaan tarjoaisi vierailleen liian pitkäksi aikaa lämpimään unohtuneita graavilohivoileipiäkään, koska niistä voi saada ruokamyrkytyksen. Omatekemiin kakkuihin mahdollisesti (eikä mahdollisuus ole ihan olematon, kuten linkistä ilmeni) ruokamyrkytyksen aiheuttavia marjoja silti laitetaan ihan huoletta. Tämä nyt ei liity ap:n tapaukseen, mutta ihmettelen ihmisten asennetta.
Jos ne olisivat suuri terveysriski??
Mitäs jos itse tee täytekakun ja käytät sulatettuja pakaste vadelmia esim välissä?? Pitääkö vieraille kertoa että " ovat muuten pakasteesta ja ulkomailta" :)
Rajansa mielestäni hysteriassakin :D
Tuskin kenellekkään tulee mieleen tarjota kalaa joka on seisonut lämpimässä tunteja, mutta pakaste marjat mielestäni eriasia....
Eihän aurajuustoakaan suositella raskaana oleville, HUOM suositella, mikään ei kiellä syömästä. Mutta itse asiasta lääkäriltä kysyin ( kun satun pitämään järkyttävästi aurajuustosta), hän sanoi että keitä esim kastike...
ja nauti pois.
Raskaus ei ole sairaus vaikka tiettyä varovaisuutta joitain asioita kohtaan on hyvä noudattaa, mutta ei se estä elämästä elämää samalla tavalla kuin ennen. Alkoholi ja tupakka sekä lääkeaineet ovat ne mitä itse vältän ehdottomasti. Lääkkeistä nyt valitettavasti joudun sairauteni takia käyttämään yhtä, johon olen saanut lääkärin siunauksen raskausajalle.
Mie oon kyllä syöny noita pakastekakkuja useampaan otteeseen tän raskauden aikana, ei oo tullu ees mieleen, että niitä ei vois syödä???
S rv 34+4