Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista

Vierailija
20.12.2024 |

Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..

Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(

Kommentit (263)

Vierailija
1/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Vierailija
2/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin itse teen hyvin paljon gluteenittomia, sekä maidottomia. Muokkaan vaan ohjeita niin, että onnistuu. Ei todellakaan ole mikään ongelma, eikä maistu pahvilta.

Vierailija
4/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene marketin leipäosastolle, siellä on erikseen hyllyt täynnä  gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
5/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa ongelma. Mulla toinen vanhempi on myös pahasti rajoitettu eri ruokaosien suhteen. Ei voi syödä aika montaa ainesosaa. Teen hänelle aina erikseen vakiopiirakan ja joskus lisäksi jotain muutakin. Muille normikakut ym. Ei mikään hirmuinen lisätyö.

Vierailija
6/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat hänelle jotain valmista? Jotain mistä hän pitää?

Multakin meni ilo vieraiden kutsumisesta ja kyläilystä kun sain keliakian. Ei huvita kutsua kotiin enää ketään enkä itsekään lähde minnekään kun en voi enää syödä huolettomasti kuten ennen. Ja gluteenittomat keksitkin jo pelkästään on niin kalliita, ettei niitä raaski juurikaan ostaa.

Vaikea sairaus on.

Vierailija
7/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...

Vierailija
8/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kaikki onnistuu gluteenittomina paitsi korvapuustit. Ongelma on sinussa ap.

Vierailija
9/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Kakkupohjia on tehty "maailman sivu" perunajauhoista, ja siten tehty kakku on luontaisesti gluteeniton. Ja paljon parempi kuin vehnäjauhoihin tehty versio, toki pohjan kannattaa antaa odottaa vaikka seuraavaan päivään, ennen kuin sen leikkaa.

Juustokakuissa on lähinnä se ja sama onko niiden pohjaan käytetyty keksit gluteenittomia vai eivät, ihan yhtä hyviä niistä tulee.

(itse en ole keliaakikko, mutta välttelen kotimaisia viljoja, vehnää ja ruista lähinnä)

Vierailija
10/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...

Ostan äidille jotain kuivia keksejä ja muille täytekakku?

Vierailija
11/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin itse teen hyvin paljon gluteenittomia, sekä maidottomia. Muokkaan vaan ohjeita niin, että onnistuu. Ei todellakaan ole mikään ongelma, eikä maistu pahvilta.

No hienoa, että sä olet noin taitava. Me kaikki muut emme välttämättä ole noin taitavia. Itsekin leivon paljon, mutta en ole koskaan joutunut leipomaan varta vasten keliaakikolle, joten en usko että välttämättä onnistuisi.

Vierailija
12/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ehkä liian vaativa itseään kohtaan. Ei kakun tarvitse olla TÄYDELLINEN ulkonäöltään, koostumukseltaan tai maultaan. 

Vierailija
13/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äiti ei leivo itse omia leipomuksiaan?

Vierailija
14/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tässä on nyt ongelma? Itse en saa syödä ilman allergiaoireita juuri mitään leipomuksia, joten ruokavalioni on oikeasti rajattu. Jos pärjäisin pelkästään gluteenittomana, olisi sopivien leivonnaisten tekeminen helppoa ja ostaminen vielä helpompaa.

Vierailija
15/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääretorttu onnistuu varmasti. Tee perunajauhoon. Siitä tulee kuohkeakin ja vaikka ei ole joku gluteeniton niin teen silti koska se on parempi niin 

Vierailija
16/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksejä tai piirakka tai vaikka kääretorttu. Tai jotain ihan muuta, kuten luumuvaahtoa tai tyrnihyydykettä tai vaikka suklaamoussea. 

Vierailija
17/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa pumpulikakku

Vierailija
18/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei jos on noin saatanan vaikeaa niin tunge ne keksit omaan perseeseesi. Johan sulle on tullut ohjeita tässä ja kaupassa on myös esimerkiksi PAKASTEALLAS sekä se tavan pullahylly  jossa on gluteenittomia asioita. Jännästi on rajoittunut näkemys tarjottavista jos keksihylly on ensimmäinen ja ainoa mikä tulee mieleen. 

Ja ei, et ole ainoa ihminen joka näitä asioita joutuu miettimään....

Vierailija
19/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pilaa sen ilon ihan itse. Ap on myös marttyyri, mistä sairasta äitiään syyttää. Ennustan onnetonta elämää.

Vierailija
20/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Marenkikakkuun ei tule lainkaan viljoja.