*** LOKALutuset ma-ke ***
Loppuviikko täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11151391&p=2&tm…
Kommentit (58)
joskus olen kuullut että jotenkin taskulampulla sais vauvan kääntymään kun painaa mahaa vasten ja vauva seuraa valoa. Ei kokeilusta mitään haittaa ainakaan ole.
Oletteko muuten kukaan ostaneet kantoliinoja tms. Itse tilasin just netistä Vitmi-merkkisen kantoliinan ja lämpöpussin. Onko kokemuksia? Aijotteko kokeilla?
Kovin aikaiseen joissain paikoissa tuohon perätilaan puuttuvat. Esikoinen oli perätilassa rv 28 asti (tuolloin ultra) ja aina neuvolassakin perätila todettiin. Silti asiaan ei puututtu mitenkään, puhuttiin vaan aina että vielä on aikaa kääntyä. Sitten synnytystapa-arviossa rv 36 tai 37 vauva oli edelleen perätilassa, lääkäri kokeili hieman mahan päältä ja totesi että enää ei ulkokäännös onnistu. Ja se siitä. No tietysti sitten kävin lantiokuvauksissa ja koska vauva oli melkoisen iso (syntymäpaino 3.8 kg), ei perätilasynnytystä suositeltu vaan varattiin aika sektioon. Onneksi ei itse tarvinnut lopulta päättää synnytystapaa, en olisi osannut valintaa tehdä. Mutta täällä ei siis kovin hanakasti perätilasta " huolestuttu" . Nyt samalla alueella mutta eri neuvolassa ei vauvan asentoa ole edes merkitty. Vasta viime käynnillä rv 31+ kun kysymällä kysyin, kokeili th vauvan asennon.
Uutu 32+
Vauvalla kaikki hyvin, sydän jumpsutti tasaseen tahtiin. Sykkeestä en tiiä, mutta kuullosti ehkä melkeinpä " tyttö" -sykkeeltä.
Mulla painoa oli tullu 1kg/vko, sama homma oli edelliskerralla eli siis viimeisen neljän viikon saldo +4kg, yhteensä +17 kg. Voi mätä, mutta tiesinhän tän jo iteki. Sen verran on tuo ruoka sekä herkutki maistunu.
Hb ei mitattu eikä enää mitata, kun se on ollu mulla päälle 130 koko ajan. Verenpaine 110/71, pissa puhdas, sf-mitta 32 cm.
Mimm.u: todella ihmetyttää kyllä tän meidän paikallisen keskussairaalan kevyt suhtautuminen tuohon vesien menoon. Mutta siellä oli kyllä muutenkin erilainen toimintatapa kuin mitä olin ennenaikaisessa synnytyksessä olettanut olevan. Ponnistusvaiheessa ei ollut muita paikalla kuin kätilö, minä ja mieheni. Vauva ei ensiparkaisun jälkeen enää hengittänytkään ja vasta sitten paikalle tuli lääkäri sekä lastenosaston hoitaja. Toisaalla kun pitävät lääkäriä ennenaikaisissa synnytyksissä ilmeisesti koko ajan mukana (siis ponnistusvaiheessa). No, kaikki meni onneksi hyvin kuitenkin. :)
KANTOLIINA tuli tilattua Hobbyhallista, oli joku tarjous. Mamearth tai jotain sinne päin tais olla merkki, ihan perustrikooliina. Esikoisella käytettiin vain rintareppua ja sitäki tasan kaksi kertaa. Nyt ajattelin tuon liinailun opetella, vois helpottaa kotihommia ja liikkumistaki, ni ei tarvis aina vaunuja ja rattaita raahata joka paikkaan.
Mulla on kolmas lapsi tämä perätilassa oleva. Edellisillä kerroilla ovat vauvat olleet jo raivotarjonnassa näillä viikoilla. Ihmettelen kyllä minäkin sitä, miksi pitää mennä käännyttämään se rv 35, se voi kääntyy yhtälailla sitten itse takaisin perätilaan. On sillä ainakin tilaa liikkua kun möyrii paljon iltaisin ja viime yönäkin heräsin klo 2:00 kun jumppasi kovasti. En ole tullut kokeilleeksi mekka-asentoa, KIITOS VINKISTÄ. Aion kyllä kokeilla tänään jo sitä. Ei kuullosta hyvältä tuo ulkoinen kääntäminen. Perätilassa olevaa vauvaa en taatusti synnytä alakautta!!!! Aikaisemmat vauvat 4kg ja 4,125kg. Noh, jospas se kääntyisi sitten vielä itse. Sf-mitta oli 34cm. Painoa tullut 14,6 kg ohoh!
Herkut on maistunut tälle tytölle. Kiitos kommenteista perätila-asiasta. Otanmielelläni vastaankommentteja lisää ja keinoja millä se vauveli voisi kääntyä mahdollisesti itsestään.
Vaate asiasta: Onneksi nyton tunikatmuotia..hih! Ostin pari tunikaa, jotta myös raskauden jälkeen voi käyttää niitä. Minä en mahdu varmaan piiiitkään aikaanentisiinvaatteisiin,mutta jos imetys lähtee sujummaan hyvin, toiveita on.
Miranneli
Mielenkiinnosta kysyn, että minkäkokoisia masuja teillä on?
Mulla pituus 159 cm, paino nyt 73.4 kg.
Raskauden alusta kiloja tullut yhteensä 2.6 kg.
Sf on nyt 31 cm.
Masun ympärys nyt 108 cm!
Tintti rv 33+6
korjaus edelliseen tekstiini, siis mulla on kolmas lapsi massussa ja tämä perätilassa. Edelliset eivät ole olleet perätilassa.
pituutta mulla on 168cm painoa ja 81,9 kg
sf-mitta 34cm
mahan ympärys..ilkeenkö sanoa..116cm!
Pituus 159 cm, paino 72 kg eli +19 kg
Sf mitta 32
mahan ympärys 108 cm
Kantoliinasta: olen ajatellut sellaisen hommata, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi kun pitää eka perehtyä vähän asiaan.
Riza 35+0
Minulla pituutta 160 cm tasan. Paino nyt pyörinyt siinä 63 kilon tietämillä, lisää tullut raskauden aikana 10-11 kiloa. Sf-mitta oli viimeksi rv 33+1 32 cm. Mahanympärys näytti olevan noin 100 cm, kun äsken gallupista innostuneena mittasin. Miulla on ihan " poikamaha" , takaapäin ei mahaa oikeastaan edes huomaa.
Onnittelut toisesta syntyneestä lokakuisesta!
Eilen oli synnytysvalmennus sairaalalla. Kiva oli päästä kurkkaamaan synnytyssali. Muutenkin oli mielestäni hyödylllinen käynti, vaikka monet esille tulleet asiat olinkin jo opuksista lukenut. Vielä olisi neuvolalla valmennukset synnytyksen jälkeisestä ajasta äidin kannalta ja vauvaelämästä.
Selma 34+6
G: pituus 168 cm, paino viime neuvolassa 61.9 kg (samalla painolla taisin hakea esikoisen laitokselta). Tähän mennessä tullut painoa 8-10 kg ja lisää
tulee hurjaa vauhtia kun en pysty liikkumaan suppareitten vuoksi. Sf-mitta oli 26.5. Mahanympärystä en tiedä enkä löytänyt hätiiin mittaa.
Esikoisesta pääsin raskauskiloista eroon jopa alle lähtöpainoni. Mutta niinhän aina sanotaankiin että kakkosen jälkeen on paljon vaikeampi päästä vanhoihin lukemiin. Liikkuminen yhden lapsen kanssa oli niin helppoa, tein kympin vaunulenkkejä lähes päivittäin + iltaisin kävin ahkeraan jumpissa.. Niin ja sairaalaan mullekin jäi esikoisesta vain kilo, en oikein ymmärtänyt kun vauvankin paino oli 3.5kg + muut romppeet =). Tosin olin sairaalassa viisi päivää (kaikki ei mennyt ihan putkeen) ja söin hevosen ruokahalulla ja mussuttelin suklaata kilokaupalla.
J 32+1 (vasta!!!!!)
ONNEA minunkin puolestani vauvan saaneelle!!! (voi kumpa minäkin kohta...)
MIRANELLI: minulla on kolmesta vauvasta kaksi kääntynyt viimeisillä viikoilla perätilaan (olen jo asiasta kertonutkin täällä). Eka leikattiin, kun lääkäri kokeili, ettei käänny helposti. Toinen vaavi käännettiin 37+ viikoilla ja annettiin uusi aika lähelle LA:ta,jolloin oltais käännetty uudelleen tarvittaessa ja käynnistelty. Vaavi pysyi kuitenkin käännöksen jälkeen rt:ssä. (oli siis kolmas raskaus)
Käännös tehtiin niin, että ensin makasin sängyllä selälläni pää hiukan alas päin jonkun aikaa, sit ultrattiin ja sit lääkäri otti mahan päältä toisella kädellä vauvan pepusta (oli aika korkealla) ja toisella vauvan selästä aika ylhäältä ja lähti kääntämään päätä alas päin. Käännös onnistui eka yrittämällä ja tuntui muljahdukselta. Hiukan oli maha kipeä siitä kohtaa, mistä lääkäri otti kiinni. Sitten ultrattiin ja tarkkailtiin jonkun aikaa. Hiukan oli väsynyt olo ja lieviä suppareita sen jälkeen. Eivät käännä väkisin,jos sattuu tai ei helposti käänny.
Niin, vaavi oli pienikokoinen, n. 3kg ja mulla hyvin lapsivettä ja tilava kohtu : )
Ensi viikolla olis ä-poli käynti, kokoarvio ja sen semmoista. Nyt en muuta ehdi kirjoitella....
Terveisin Nellinii 35+5 (kuukausi jäljellä!!!!)
Eli meidän perätila vauva on nyt sitten kääntynyt viime pe jälkeen raivotarjontaan, enkä ole edes tätä itse rekisteröinyt, hyvä niin.
Vauva painaa ultran mukaan tällä hetkellä 3,5kg eli jo ihan täysiaikaisen kokoinen on. Lantion koko ihan normaali eli haluaisivat että yrittäisin alatie synnytystä jos itsekseen käynnistyy synnytys, sektioon on nyt kuitenkin varattu jo aika 27.9 jos ei siihen mennessä ole käynnistynyt luonnollisesti on sektio silloin, käynnistykseen ei tarvitse suostua eikä ollut lääkärinkään mielestä kovin hyvä idea viitaten viime synnytykseen. Eli meille syntyy vauva viimeistään 27.9 torstaina :o) Vauvan koko tarkastetaan vielä ultralla 2 viikon päästä onko kerennyt kuinka kokoa kasvaa tässä ajassa ja aikaisetaanko sektiota sitten kuitenkin jos on valtava. Ja lääkäri kertoi että poikaa meille odotettaisiin, mutta ei 100% varmuudella, se siitä mun tyttöolosta ja varmuudesta et on tyttö, nyt on hieman asennoitumista asiaan ja tarvii varmaan alkaa noita vaaleanpunaisia vaatteita jo hävitellä.
Sf mitta mulla on 34 muut mitat jätän ihan suosiolla kertomatta näin julkisuudessa, painoa on niin kamala määrä ettei sitä juurikaan viitsi mainita pituuteen nähden.
Mulle tuli tuo samainen turvotus viime synnytyksen jälkeen, nestettä TODELLA KERTYI ja meni kyllä aikaa ennen kuin tippui edes lähelle normaalia, enkä sitä normaaliksi kyllä kerennyt ennen uuden raskauden alkamista saada, toivottavasti nyt menis vähän paremmin, ainakin lähdetään alaspäin hieman pienemmistä lukemista kuin esikoisen syntymän jälkeen.
Katuska ja 36+5
G: Pituus 165cm ja paino 68kg. Raskauden aikana tullut 12kg lisää. Tosin viimeaikoina on tullut keskimäärin 1kg/viikko. Sf-mitta tänään (36+0) oli 34-35cm eli yläkäyrillä mennään.
Tänään käväsin myös äitiyspolilla, koska verenpaine oli koholla ja proteiineja oli +1 virtsassa. Sielä myös ultrattiin ja kokoarvioksi annettiin 3,3kg. Verenpainetta pitää seurata. Kontrollikäynti viikon kuluttua. Nyt pitäsi olla levossa. Oma vointini on oikein hyvä joten tuntuu tylsältä makoilla vain kotosalla, mutta toivon mukaan tässä ei tarvitse makoilla kovin montaa viikkoa. Vauva on jo laskeutunut ihan alas.
-Nelli 36+0
Mahan ympärys on jo n.110cm eli kasvanut yli 40cm lähtötilanteesta....
Pituus 158 cm, paino nyt 68,5 (+10 kiloa)
sf-mitta 33 viime neuvolassa
mahan ympärysmitta 105-106 cm (mitattu remonttimittanauhalla, en jaksanut kavuta yläkertaan hakemaan ompelumittanauhaa :-))
Synnytystapa-arviosta, mulle sanottiin Jorvissa että silloin tehdään sisätutkimus, ultraus ja magneettikuvaus. En sitten tiedä, käytäntö näyttää vaihtelevan sairaaloittain. Onneksi en tarvitse tuota arviota, tuntuis kamalalta tunkea itsensä magneettikuvauslaitteeseen tämän mahan kanssa :-/
Masussa ollut tänään niin hurjat bileet että liekö poitsu kääntynyt perätilaan...
Vointeja!
Yrjö 35+4
Naistenklinikalla ei magneettikuvausta kyllä tehty, pelkkä sisätutkimus + lääkäri sisä kautta " laskeskeli" lantion luiden mittoja ja tietenkin ultra. Tuo magneettikuvaushan on aikalaisen kallis toimenpide joten en usko että sitä kovin monessa paikassa kyllä käytetään ihan noin vaan.
Mulla on kamala tekemisen puute ja tyttelikin jo nukkuu niin nyt olis sitä omaa aikaakin välillä, mies töissä, kuten aina, joten netissä tuleekin sitten istuttua ihan urakalla.
Vatsan ympärys 98cm. pituus 157cm. paino 57kg, lähtöpaino oli 50kg
sf-mitta viime viikolla 27,5 cm
Vatsaa on tainnut tulla odotusaikana sellaiset kymmenen senttiä lisää.
Täytyy mennä katsomaan telkkua, c.s.i. alkoi just.
Pepiliina
pitää olla koko ajan vaakatasossa. Jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt voi vauva vielä pyörähtää vaikka perätilaan tai muuten vain liikkua ihan vapaasti. Silloin napanuora voi kiertyä kaulan ympäri ja vauva kuristua kuoliaaksi. Että sellanen " käytäntö" täällä maalla.