--@ --@ SyysSissien maanantai @-- @--
Ja tästä se uusi viikko taas alkaa. Laittakaahan joku muu eiliset, joka sen taitaa...
Kommentit (31)
Meillä on siis sellainen käytäntö, että uudelleensynnyttyjät käyvät vkolle 36 asti 4 vkon välein ja siitä eteenpäin 2 vkon välein. Tarkistin just neuvolakortista, että mulla on neuvolakäyntejä ollut tähän mennessä 10 kertaa, joista 3 lääkärikäyntiä....Tämä uusi käytäntö on kuulemma otettu käyttöön viime vuonna ja Stakesilta on tullut ohjeet. Siltikin kaikki tuntemani äidit, vaikka olisi 5. lapsi kyseessä, ovat käyneet lopussa viikon välein. Olen tästä asiasta neuvolassakin keskustellut, mutta eipä ole lisäaikoja herunut. Kun kuulemma kaikki on hyvin. Vaan nytpä ei sitten ollutkaan, kun tosiaan edellisestä kerrasta oli se yli 2 vkoa. Sanoinkin tälle tädille, että eihän se sitä tarkoita, että jos edelliset raskaudet menneet hyvin, etteikö tässä tulisi jotain ongelmia. Serkkunikin sanoi, että hänelle tuli raskausmyrkytys vasta 3. raskaudessa, vaikka aiemmissa ei ollutkaan mitään ongelmaa...
Mua jotenkin ketuttaa se, että mun mielestä säästetään väärissä asioissa. Tässä vaiheessa raskautta äidin mieli on muutenkin herkkä ja aiheutetaan turhaa stressiä ja päänvaivaa. Ja sitten kun tulee tällaisia ylläreitä, että vauva ei ehkä olekaan alaspäin vaan saattaa olla perätilassa, niin tulee kiire. Äitipolilta jo soittivat ja menen sinne tsekkaukseen jo keskiviikkona.
ONNEA muuten vauvansa saaneille!!!
Ja Typykälle lohtuhalit heitteillejättö -olosta! Kummaa toimintaa kerrassaan. Eipä tuo äitipolikaan mikään maailman kivoin paikka ole ja aika nihkeästi ottavat sinne. Toivotaan, ettei vauveli ole hirveän iso -kokemustahan sulla siitä jo on ja siksi ihmettelenkin mikseivät tsekkaa tilannetta. Kait sekin on sairaalasta kiinni ja HUS ei ole mikään ystävällisin paikka. Monet paikallissairaalat suhtautuvat asiaan kuin asiaan paljon ystävällisemmin ja ymmärtäväisemmin. Ihan sama on neuvolan kanssa -mä olen meganeuvolan asiakkaana, eikä meillä ole edes omaa lääkäriä...
-Ultsi + Lahja 38+4-
Kävin luomassa ircissä omat sivut joten jos jotakin kiinnostaa käydä kurkkimassa niin nimellä:kirsaus löytyy.
Nyt on pakko mennä syömään jotakin muuten kuukahdan.Täytyy plärätä pino myöhemmin tarkemmin.
Toivottavasti Rotja pääsi synnyttämään!!!
Tulleekohan kohta vettä ja salamoita.
Noista Neuvoloiden käytännöistä ei sitten koskaan tiedä - Tosi paljon on paikkakunta kohtaisia eroja. Stakesihan vain antaa omat suosituksensa ja kunnat/kaupungit päättää miten toimia :) Meillä on myös rv 36 eteenpäin viikon välein käynnit - Ilmeisesti kaikilla, kun ei minullakaan mitään erityistä seurattavaa ole (kaikki niin hyvin, kuin vain voi olla) ja toinen raskaus kyseessä.. Mutta meillä ei ole kuin 2 lääkärikäyntiä raskauden aikana, suositushan on kolme. (toisaalta ovat hyvin joustavia ja lääkärille pääsee aina kun joku huolestuttaa, itekin oon käynyt sen 3 krt) Mulle ainakin noin ylipäätään on th aina muistuttanut että puhelinta saa käyttää ja lisäkäyntejäkin järjestyy varmasti aina kun tahtoo :) Kesällä mulla oli pitkä, parin kuukauden tauko käynneissä, kun oli sulku.. Mutta kävin sitten hoitotunnin aikana pikaisesti tarkastamassa että kaikki ok.
Typykälle kyllä suuren suuret halitukset! Aika uskomattomalta kuulostaa..
Vm:lle myös lohdutukset - mutta toisaalta ymmärrän heidänkin kannan, jos kerta la olikin tosiaan myöhemmin, eivätkä vielä käynnistelekään :) Harmittaa vaan teitä tietysti kun tässä vaiheessa ilmenee ja kun olit varmasti valmistautunut käynnistykseen.
Mutta poistun taas takavasemmalle..
Rakkausvauva- ihanat kuvat ircissä! Todella söpöt tytöt ja kaunis koko perhe!
Rotja varmasti jo synnyttää, voimia sinne. Täällä hetkellä jotenkin tuntuu että kateeksi tekee. Vaikka viikkoja vasta 38, niin alkaa tuntumaan että mahasta on pois päästävä! Tutut ja puoli-tutut jo katselee mahaa ja kyselyjä riitta... HUhhh, vaikka vauvelille parempi jos vielä masussa sais olla. No kaikki ne lopuksi sieltä ulos tulee.
Huomenna olis siivouspäivä, tänän vaihtoin lakanat ja kuivuivat vielä ulkona. Täällä siis ollut aivan aurinkoinen kesäpäivää. Esikoisen kanssa syötiin vielä ulkona jäätelöt (kesän viimeiset?) ja leikitiin naapurin koiranpennun kanssa (on se kyllä söpönassu!). Mies oli pakkamassa laukkuja, oli tullut ostettu kaikenlaista:) Jännityksellä odotellaan tuliaisia.
Neuvola käynnit minulla samanlaiset kun esikoisen kanssa. 3 lääkärin käyntiä raskauden aikana, 28 viikosta alkaen joka toinen ja 36viikosta alkaen joka viikko. Vaikka välillä tuntuu että ihan kun painovartijana ollaan (aina punnitaan ja se hierveän tärkeä!) ja onko kaikki ne kerrat tarpeellisia. POika kun huuta pää punaisena, niin tuntuu että vois vierailla siellä harvemmin.
Pää on jotenkin ihan tyhjä, ei muista mitä piti kommentoida. Hirveät unelahjat on, yöunet 22-07 ja päivällä vielä n tunnin päikkärit! Olisko se oikeasti raudan alhaisuudesta johtuva?
Kewa 38vko
Mä oon jo kyllästynyt tähän odotukseen jo. Haluisin jo synnyttään. Tänään mun mielestä olisi ollut hyvä päivä, mutta joopa-joo ei mitään tuntemuksia. Joku ihmeen limaklöntti multa tuli, mutta luulen, että se oli jotain valkovuotoo, en tiedä. Tänäään oon taas jynssännyt ja pessyt paikkoja, väsy tulee, muttei supistuksia :(
Kewako se kirjoitteli nukkumisesta. Täällä yksi väsynyt kanssa. Viime yönäkään en herännyt lainkaan, nukuin 00.00-08.30 + reilun tunnin päikkärit ja nyt taas vois mennä nukkuun. Mullahan oli kans sitä päänsärkyä, ja oon omatoimisesti popsinut myös monivitamiineja, joissa on myös rautaa, mutta en tiä auttaako tähän oloon muuta kuin synnyttäminen...
Jaksamista teillekin naiset, kyl tää kai tästä... vali-vali :)
Mammavirtahepo rv 39 + 3 (tuntuu kyllä rv 45:lta)
Ensinnäkin, teitä on ollut ikävä! Valitettavasti en ole ehtinyt edes taustailemaan, joten mulla ei ole hajuakaan mitä täällä on viikon aikana tapahtunut, paitsi että nopeasti äsken selailtuani hahmotin, että ainakin Auringontytär ja Pippurimamma ovat saaneet pienokaisensa rinnalleen. PALJON ONNEA!!!!
Meille syntyi siis ihana pieni tytär 27.8 klo 16.57. Strategiset mitat olivat 3630g ja 52cm. Sektio todellakin venyi ihan iltapäivään asti kiirreellisten tapausten ja työvoima resurssien vähyyden vuoksi. Näin meille kerrottiin. Synnytin Hyvinkään sairaalassa. Sektio itsessänsä sujui hyvin, vaikka verenvuoto oli taas aika runsasta, mutta ei lähellekään edellisen sektion vuodon määrää. Vauva ja isä totuttelivat toisiinsa sen aikaa, kun vietin pari tuntia heräämössä tarkkailussa. Pääsin pian pienokaisen luokse ja tyttö heti alastomana rinnoilleni. Voi sitä onnen tunnetta ja kyyneleiden määrää! Oma rakas täydellinen tyttäreni se siinä imi ahnaasti rintaani ja vei kaikki huolet mennessään pois. Voiko ihminen olla enää onnellisempi kun silloin kun saa oman lapsensa rinnoillensa. Nousin ylös jo seuraavana aamuna jaloittelemaan ja syömään sängyn laidalla, iltapäivällä kävin jo suihkussa. Varsin nopeasti siis kuntoutuminen alkoi ja vauvan hoitokin sujui pienellä avustuksella hyvin. Tyttö on todella suloinen ja rauhallinen tuhisija. Sulatti ja vei meidän kaikkien sydämen kerta heitolla.
Kotiudumme torstaina ja kaikki näytti hyvältä, kunnes perjantain vastaisena yönä haava kipeytyi ja punotti. Hakeuduin sairaalaan perjantai-aamuna uudelleen ja mulla todettiin haavainfektio, josta seurauksena kahden viikon antibioottikuuri. Voin kuitenkin imettää lastani ja se on tärkeintä. Rela-tipat ovat nyt enemmän kuin paikallaan, kun vauvankin vatsa tuppaa olemaan nyt kuralla. Tänään haava jouduttiin aukaisemaan ja mätää puristamaan ulos. Jatkossa jatkuu tiivis haavahoito päivittäin.
Vauva voi kuitenkin hyvin ja olemme todella onnellisia. Pienet vastoinkäymiset eivät vaikuta tähän muuten niin upeaan arkeen vauvan kanssa.
Tässä näin tiivistettynä tunnelmia. Lisää vauva-arjesta myöhemmin. Toivotan teille kaikille paljon voimia tulevaan koitokseen. Kohta se viimeinenkin Syyssissi on ulkona maailmassa ja me kaikki tuolla vauva puolella vaihtamassa ajatuksia. Supistuksia niitä kaipaaville!
Yritän käydä välillä kurkkaamassa mitä tänne kuuluu ja kertomassa kuulumisa. Onnea vauvatuneille!
Tässä kuva prinsessastamme viime torstailta, kun kotiuduimme eli neiti oli tällöin noin 3 vrk:n ikäinen.
http://www.aijaa.com/v.php?i=921672.jpg
Haikarapolska ja neito
Ihmeellistä, miten erilaisia neuvolakäytäntöjä sitä voikin samassa maassa olla. Minulla on kaikissa kolmessa raskaudessa ollut 3 lääkärikäyntiä sisätutkimuksineen ja loppuvaiheessa neuvola joka viikko. Huomenna on siis viimeinen neuvola ennen la:ta, jännä nähdä, jääkö viimeiseksi käynniksi vai vieläkö ensi viikolla mennään...
Oma olo on koko ajan tosi kurja. Ruokaa ei tee yhtään mieli kun on jatkuvasti huono olo ja vatsa on niin iso (ja vauva niin ylhäällä) että jo lapsille ääneen lukeminen saa hengästymään. Joten tämä mamma ei todellakaan enää sieniä keräisi. Tänään käytiin lasten kanssa kirjastossa ja se oli ihan riittävä voimanponnistus.;)
Hieman huolestuttaa, kun turvotus on ollut lisääntymään päin (sukkien reunoista jää ainakin mahtavat urat nilkkoihin) ja verenpainekin noususuhdanteinen, vaikka vielä onki ihan siedettävää 134/82 tasoa (tämä lukema kuitenkin levossa). Päätäkin on hieman viime päivinä alkanut särkeä. No, ei minulla ole kyllä koskaan ollut taipumusta raskausmyrkytykseen ja tänään on taas kyllä ollut ukkostakin ilmassa, niin voihan se päänsärky silläkin selittyä. Mutta hyvä että huomenna on neuvola, niin voi asiasta jutella.
tsemppiä kaikille
pikkuvarpunen ja poikanen 39+4
Onnea Haikaranpolska! Mikä IHANA prinsessa!:)
Voi kun saisi itsekin jo vauvan syliin... Mutta nyt onneksi tietää jo, että ei tätä raskautta kestä enää ainakaan kahta viikkoa kauempaa..;)
t.pikkuvarpunen ja poikanen la 6.9
Mulla oli naislekuri, sellainen lyhyt tukkainen. Nimeä en enään muista. Toinen lekuri on sitten kai mies, mitä mulle neuvolassa puhuttiin. Itseä kyllä ihmetyttää vieläkin se käytäntö täällä meidän neuvolassa, että ei sitten siirretty sitä la. No saa nähdä käynnistetäänkö torstaina vai laittavatko vielä uuden ajan maanantaille. Toki voisin torstain valita, kun esikoinen syntyi myös torstaina. Ties vaikka sitten olisimme siellä yhtä aikaa, tai sitten minä pääsen pois, kun sinä tulet sisään...
Onnea vauvautuneille, ja tsemppiä synnytystä odottaville. Ihan neitonen haikarapolska! =)
Laitoin pinon pystyyn tuonne vauva puolelle, jos jo vauvansa saaneet haluavat siellä kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia.. Toiveissa tietysti olisi, että mahdollisimman moni jaksaisi meidän yhteistä jutustelua siellä jatkaa.. Tämä on ollut niin mukavaa!! =)
Piiu
Kasassa vielä.
Poklo tuossa kirjoiteli sienimetsään menosta. Mun äiti kantaa selkä vääränä kanttarelleja, on jo kuukauden verran niitä kerännyt ja loppua ei tunnu näkyvän. Mä en kyllä oo jaksanut lähteä mukaan vaikka tykkäänkin sienestämisestä mutta hirvikärpäsiä inhoa yli kaiken. Synnytyksen käynnistykeen tuon metsässä tarpominen kyllä on ihan omiaan. Esikoista kun odotin 6v sitten tähän samaan aikaan niin meillä oli koiraporukan kanssa etsintäharjoitukset perjantaina 7.9. ja tuli tarvottua kolmisen tuntia pitkin metsiä koiran kanssa, illalla meni sitten limatulppa ja sunnuntaina 9.9. 2001 oli meillä ihana pikkuinen poika sylissä :) Joka siis ensi sunnuntaina täyttää 6v.
Mä tänään kävelin meiltä kotoa keskustaan, n. 5km. Tunnin verran meni aikaa ja siihen kyllä sisältyi torilla pehmiksen syönti :) Aamulla tuli vielä siivottua ja sitä toistakin ässää testattua joten jos illalla vielä saunaan menis niin ois sitten kaikki konstit koitettu. Tosin onhan tässä vielä viikko laskettuun aikaan mutta kärsimättömäksi sitä alkaa jo tulla. Mun tuurilla menee lapsivedet kesken viikonlopun synttärikutsujen ;)
Jaa mutta nyt tarvii mennä herättämään tuo kuopus, reppana oli niin poikki että itse pyysi päästä päiväunille, on tuolla kohta 1.5h nukkunut niin eiköhän se riitä. Pitää hakea mies töistä ja sitten ruuan laittoon.
minttupipsa rv 39 tasan