Suurperheet vauvoineen tähän pinoon!!!Uusi yritys!
Kommentit (49)
Tänään pidimme vapaata päiväkodista ja olimme ystävien kanssa kuralan kylämäessä eläimiä katsomassa.Meitä oli 3 äitiä ja 6 lasta alta 4v.
Harmiksemme vaan huomasimme paikanpäällä että maanantait ja tiistait suljettuna.No ei iloa vähentänyt mitenkään.Ihan rauhassa saimme kulkea ja elukoita katsella sekä paijata.Vain kahvio ja leikkipaikka jäivät väliin.Säästettiin 5e ja sehän hyvä=)
Itselleni pukkaa nyt myös tautia.Nokka tukossa ja korvaakin jomottaa.
Nuorimmainen nukkuu edelleen huonosti,huutaa tunnin,parin,välein.Läpi yön.Kuuri korvatulehdukseen jo loppu mutta yöt edelleen ihan kamalat.
Tuleeko nyt hampaita sitten vai eikö korvat olekkaan kunnossa vielä?
Imuri makaa tuossa jalkojeni edessä ja pitäisi ryhtyä toimeen.Saamaton olo on.
Ystävä sai tänään pienen tytön ja odotan innolla pääsyä katsomaan.
Tulkaapa nyt taas kaikki kertoilemaan kuulumisia!
Erityisesti Leviniaa kaipaan tänne vauva puolelle,onkohan jo nyytti sylissään???Olen yrittänyt odotuspuolella vakoilla mutten ole mitään ainakaan löytänyt=)
Nyt imuroimaan,MOI!
Elikkäs olenkin joskus kirjoitellut suurperhe odottajiin.. Minulla siis lapset vm -94, -96,-99 ja nyt tuore kohta kaksiviikkoinen vauva.. Lisäksi miehen kaksi lasta joka toinen viikonloppu ja lomilla.. Ihanaa säpinää!!! =) Joten enköhän kelpaa SUURperheellisiin.. =)
Niin, ikää on itsellä 31 v ja etelä-hämeessä asustellaan..
Voi että mua ottaa kaikki kaaliin tänään.Aurinko paistaa joten pitäisi olla hyvä päivä.Mutta kun ei ole niin ei sitten ole.
Ukko on työreissulla taas ja tulee ehkä huomenna kotiin tai sitten vasta torstaina..no ehkä siinä on hyviäkin puolia välillä, kun saa tuota omaa aikaa illalla SITTEN KUN LAPSET NUKKUu, mutta kun taas pitää huolehtia kaikista asioista itse. Ei nämä normaalisti ahista, mutta tänään ottaa pannuun. Sitten eskarilainen tuli kotiin ja tuhersi itkua, ettei häntä oltu kutsuttu kaverin synttäreille ja muut oli. (ovat olleet kavereita koko ikänsä).
Ootteko kuulleet sanonnan että suku on pahin ja se pitää paikkansa ainakin meidän kohdalla, että sekin ottaa kaaliin...ei pitäskö nyt ajatella jotain positiivista.
No onhan tässä elämässä positiivistakin, nuorin (5,5kk:ta) liikkuu lattialla kovaa vauhtia,siis ryömii tai meillä se tarkoittaa että vetää itseään käsillä eteenpäin, kun on nuo kengät aina jalassa (tukikengät).
Kohta ruoka valmista ja pääsee lapset syömään ja sain lapset siivoamaan pitkän maarittelun jälkeen...siivoaminen ei tunnu olevan mieli puuhaa siis kenellekään.
Nyt poistun rauhoittumaan ja vaikka syömään jos paistas tuo aurinko minunkin mieleeni. Ah tänään tulee tähtimerkkimurhat..
Kaksosmamma ja lapsukaiset
Talo on taas hiljainen.Nuorin nukkuu ulkona tyytyväisenä.Kakkonen tuossa odottelee että kello etenisi siihen että voisi kouluun lähteä.
Tylsiä nämä 10:nen aamut.Jokaisella koululaisella meidän perheessä on yksi kympin aamu mutta ei kertaakaan samaan päivään osu.
Eli vaikka saisivat periaatteessa nukua pitkään,ovat hereillä jo ajoissa kun muut nousevat.
Ajattelin heittää galluppia pinoon.
Aikanaan niin innostin suurperhekuumeilijoissa porukka kirjoittamaan.
Ja tietenki kaikki muutkin,laittakaa kysymysiä niin saadaan luettavaa vastausten muodossa.Joskus kun ei muuten tiedä mitä kirjottaisi.
Eli:
Onko teillä muita suurperheitä ystävinä,suvussa,lähistöllä yleensä?
Miten ystävät joilla ei niin monta lasta,tai lapsia ollenkaan,ovat suhtautuneet kasvavaan perheeseenne?
Meillä on 2 tuttava perhettä joissa 4 lasta ja yhdille puolitutuille tulossa neljäs.
Toista näistä perheistä tapaamme kerran vuodessa(asuvat kaukana),toisen perheen kanssa aina sillointällöin yritetään kyläillä puolin ja toisin.
Loput ystävä perheistä on 1-2,harvempi 3:lapsinen perhe.
Oikeastaan ystävä piiristä on perheemme kasvaessa tippunut paljon perheitä pois.Ehkä on suuri kynnys pyytää isoa perhettä kylään,vaikken mitään ruhtinaallisia tarjoiluja odotakkaan ja lapsemme ei hypi seinille=)Minä kuitenkin olen pyrkinyt ystäviä kutsumaan meille.(välillä ottaa kyllä hattuun tämä yksipuolisuus)
Moni päivittelee miten pärjään näin monen kanssa " kun itse en pärjää edes näiden kahden kanssa"
Ja huokailuja kuuluu,miten nyt tarvii noin monta lasta olla...
Se siitä rauhallisesta vauvan unesta,huutaa kuin syötävä....meen nyt...
Leanna kyseli ystävien lapsiluvusta ja suhtautumisestas suurperheeseen:yhdellä ystävällä on kohta 6 lasta,hän saattaa käydä ytäälläkin lueskelemassa,hänen kans oon pitänyt jonkin verran yhteyttä,sit on ystäviä,joilla on 2-3 lasta.Yx kysyi kun odotin tätä viidettä lasyamme,että vieläkö aiotte lisää,sanoin,että kyllä kovasti toivottais...eikö nuo jo riittäis hän totesi,mut oli kyse hyvästä miespuolisesta ystävästä,niin ei loukkaannuttu.
Levinian kuulumisia ois kiva kyl kuulla,joko vauva on syntynyt jne.
Kohta pitäs lähteä mummun mukaan valitsemaan korua Lahjan kastelahjaksi ja sen jälkeen hurautan Jyväskylään ostamaan ristiäisvaateet.
Lumina ja Lahja
Kiirettä välillä pitelee, mutta nyt jos jotain ehtisi. Meillä tosin neiti kuopus varmaan kohta ulkoa heräilee, mutta nopeaan, nopeaan :)
Leannan kysymykseen ystäväperheistä ja lapsiluvuista. Meillä ei ole kuin yksi nelilapsinen perhe ystäväpiirissä, muuten ystävillä ja tutuilla on 1-3 lasta. Hassua siis, että silloin kun tämä nelilapsisen perheen isä kuuli meidän nelosen odotuksesta, oli hänen kommenttinsa, että " pitäiskös teille joku muu harrastus jo keksiä?" . Ja itsellään silloin jo siis oli 4 lasta :/ Nyt viitosen aikana hän ei oikeastaan kommentoinutkaan mitään :)
Muutoin ystävien ja tuttavien kommentit ovat vauvojen tullessa olleet ihan ok, sukulaiset ne niitä hölmöyksiä välillä ovat laukoneet :/ Tosin tätä nykyä ovat kai jo sopeutuneet ajatukseen, että meistä ei koskaan tiedä ;)
Ja mitä tulee tuohon kylässä käymiseen, niin meillä on aika sama tilanne kuin Leannallakin, eli me olemme yleensä se osapuoli, joka kutsuu kylään. Meille ei kutsuja niinkään satele. Ja samoin minua välillä ärsyttää tuo asia. Varsinkin, kun kaikki aina meiltä lähtiessään muistavat kyllä sanoa, että seuraavan kerran onkin meidän vuoromme mennä heille kylään, mutta sitten se ei kuitenkaan tarkoita mitään.... No, joskus sentään :) Ja minun siskoni, jolla on kaksi lasta, kutsuu kyllä meitä usein, useammin kuin edes pääsemme menemään :)
Meiramiinastakin oli kiva kuulla :)
Mitenkäs muuten te muut, oletteko ottaneet vauvalle rota-rokotteen? Me otimme ja eka satsi saatiin reilu viikko sitten. Onneksi ei kummempia oireita ole tullut ja toinen satsi tuleekin sitten 3kk:n neuvolassa. Influenssarokote menee meiltä ohi, kun pimu ei ihan ehdi täyttää 6kk:tta :/
Jaha, nyt taas äitiä kaipaillaan, joten moikat ja hyviä vointeja kaikille- etenkin flunssaisille!
M ja viisikko
Meidän ystäväpiirissä kaikilla melkein on se 2 lasta. Mä kuulen aika paljon sitä, että miten jaksan kolmen pienen kanssa. Enpä ole síis viitsinyt sanoa, että tämä ei viimeiseksi jää jos se meistä on kiinni=) Mun mieheni on isosta perheestä hänellä on 10 sisarusta, joten sieltä puolta suvusta ollaan saatu pelkästään positiivisia kommentteja.
3 lasta on ollut sairaalassa sen takia,nyt 2v tyttö oli keväällä(ja minä hänen kanssaan kokoajan) liki viikon.Mietinnän alla on vesirokko rokotekin.
Kiva, kun löytyi pinoa täältä vauvapuolelta ja monia tuttuja nimiä täältä. Erityisen mukavaa, että mua oli kaivattu... Terkkuja Ulmerille! =)
Vauva-arki on meillä sujunut varsin mukavissa merkeissä. Tyttö on ihana ja enimmäkseen tosi tyytyväinen. 2,5-vuotias isosisko koettelee välillä rajojaan kovastikin, mutta vaikea sanoa, mikä johtuu vauvasta, mikä kuuluu muuten ikään. Hoitointoa on enemmän kuin taitoa, joten on syytä vahtia, ettei kovasti ala itsekseen hoitamaan. Isommille vauva on tosi tärkeä ja kovasti häntä paijailevat ja sylittelevät. Kaiken kaikkiaan vauva on sulautunut osaksi perhettä yllättävänkin helposti. Melkein isommalta muutokselta on tuntunut esikoisen koulun aloitus, mutta kai siihenkin vähitellen sopeudutaan. =)
Joku kyseli toimeentulosta. Meillä ei taloudellisia asioita ole mietitty, kun vauvoja on toivottu. Jos olisi mietitty niin tuskin olisi perhe tällainen kuin on. =) Vaikka meillä ei ihan oikea suurperhe minusta olekaan (" vain" neljä lasta) niin kuluuhan sitä rahaa. Itse olen ollut seitsemän vuotta kotiäiti, tosin ennen tätä vauvaa tein osa-aikatyötä (8h/vko) lastenhoidon ohessa. Miehen palkan ja minimiäitiysrahan varassa siis eletään. Pääkaupunkiseudulta lähdimme aikanaan halvemman asumisen perään ja asumme nyt kohtuullisilla kustannuksilla entiseen verrattuna. Asumiseen sitä rahaa kuitenkin eniten kuluu. Auto on vanha romu, mutta silti kallis verrattuna pienemmän perheen ajopeleihin ja ruokaan rahaa kuluu enemmän kuin pienemmällä porukalla. Toisaalta lasten vaatteet ja varusteet kiertävät hyvin perheen sisällä. Kulutustottumuksemme ovat aika vaatimattomat, joten mielestämme rahaa riittää kaikkeen tarpeelliseen. Matkusteluun tai kalliisiin harrastuksiin ei ole varaa, mutta sen verran rahaa kuitenkin on, ettei ihan joka senttiä tarvitse laskea.
Nuhaa tuntui olevan vähän joka perheessä. Niin meilläkin. Toistaiseksi vauva on ollut terveenä ja toivottavasti pysyykin. Useimmiten taudit kyllä kiertävät koko porukan, kun kerran taloon tulevat. Sairastamisten suhteen olemme kyllä kaiken kaikkiaan päässeet vähällä. Normaaleja virustauteja lukuun ottamatta meillä ei ole sairasteltu. Hattua nostan kaikille teille, joilla on lapset paljon sairastaneet. Se jos mikä kuluttaa voimia.
Nyt pitää siirtyä vauvanhoidon pariin. Palailen taas joskus... Kiva, jos saataisiin tämä pino pidettyä aktiivisena, vaikka touhua jokaisella riittääkin. Pirteitä syyspäiviä!
Meiramiina