Suurperheet vauvoineen tähän pinoon!!!Uusi yritys!
Kommentit (49)
Täällä maaliskuisista ilmottautuu mukaan kanssa yksi suurperheellinen!
Meillä yhteensä noita muksuja viisi, kolme mulla ennestään ja miehellä yksi, sitten lisäksi tämä meidän yhteinen rinsessa.
Onkos muuten muita kellä olisi vähän isompi ikäero lasten välissä? Mulla on yli kymmenen vuotta tuossa taukoa, eli noi isommat on kaikki siinä " ihastuttavassa" murkku iässä.
Mulla oli kanssa noi isommat aikoinaan korvakierteessä, jatkuvasti joku niistä kipeänä. Pahin vuosi käytiin yli 60 kertaa lääkärissä vuoden sisällä. Meidän pikku neidilläkin oli ensimmäinen korvatulehdus muutama viikko sitten. Mä kanssa kauhulla odotan että seuraako sille jatkoa :( Pahoin pelkään niitä lisää tulevan, mutta *koputan* silti puuta ettei näin kävisi.
No nyt kutsu kuulu pinniksestä, palailen myöhemmin ettei Leannan tarvii täällä yksin nostella :)
m@mma&mila
Eli olen 24v nuori äiti ja mieheni 38v,meillä on 4 lasta ja enempää yhteisiä ei voi tulla.
Meidän nuorin on kyllä jo pian 10kk mutta mielelläni mukaan tulen jos huolitaan...
Lapsemme ovat 8v,pian 7v,5v ja pian 10kk.
Meillä oli kanssa pojalla viime viikolla korvatulehdus ja se oli kyllä kamalaa huutoa kiukkua ja itkua ennen kuin antibiootin sai,nyt sit toivotaan ettei korvatulehdus uusiudu kun pojan maha meni lääkkeestä täysin sekaisin ja lääkäri määräi lopettamaan lääkkeen 4 anto kerran jälkeen koska pieni olisi voinut vaikka kuulemma kuivua kun maha meni niin sekaisin...
Ihan siis vesiripulille lääkkeestä ja kuitenkin lääkäri tarkisti korvan ennen lopettamista ja kuulemma oli korva tervehtymässä jo.
Paremmin on kyllä poika nukkunut ja voinut vaikka lääke lopetettiin ennen kuin oli viikko kulunut.
Isommilla lapsilla on usein ollu silmätulehduksia,muuten terveenä säilyneet hekin, 2 nuoremmalla infektio astma...
Muuta ei ainakaan nyt heti tule mieleen joten vuoroo seuraavalle...
Meillä nyt nuorimmainen, poika 6 viikkoa. Meillä oli ristiäiset sunnuntaina ja tuumasin että taas voi alkaa normaali arki. Ja se alkoikin seuraavana yönä; vauva alkoi röhistä ja vinkua. Torstai-aamuna käytin eka kerran lääkärissä pikku-ukon. Osastolle meno vältettiin kun tulehdusarvot ei ollu noussu vaikka silloin yöllä nousi eka kuume pojalle. Hengiteltiin spiiralla adrenaliinia ja nyt ollaan kotona oltu ja toivottu, että tauti olis pian ohi. Meillä kans ollu korvakierteisiä ja kaksi astmalasta löytyy meiltäkin. Aikanaan oli spiira itselläkin ettei tarvinnut asua terveyskeskuksessa.
Muut lapset on suhtautunut melko hienosti uuteen tulokkaaseen. 2-vuotias on nyt alkanut välillä läpsimään vauvaa ja kerran jopa puras sormeen. Sen verran on kiukustunut paikanmenetyksestä. Tämä vauva on hoidattanut itseään välillä tosi paljon, joten en yhtään ihmettele vaikka onkin mustis. Isommat on huomannut etten syöttämiseltä ihan heti lähde perään, joten kaikki jäätelöt tulee takuulla syödyksi ja villit leikit on on jokailtaista. Välillä tuntuu että nyt ollaan suurperheellisiä tosissaan kun en pysty itse hallitsemaan joka tilannetta. Ihan odotan aikaa jolloin voin vaikka taas leipoa rauhassa. Nyt taas opetellaan isomman sakin kanssa elämistä. Aamut jo sujuu hyvin kun joudun kuskaamaan eskariin ja kerhoon koko sakki autossa.
Itse jakselen hyvin kun vaan saan nukkua välillä.
Enemmittä löpinöittä lopettelen... Antakaas kuulua esim Meiramiina ja Lumina29 itsestänne! Samaan aikaan oltiin odotuspuolella...
T: Ulmeri ja poika 6 vkoa ja ne 6 muuta
Ja kiitokset vuorostaan Leannalle pinon aloittamisesta :)
Meillä siis viisi lasta, nuorimmaisena 2kk vanha Ella-neiti. Esikoinen on 13v murkku ja loput kolme tasaisesti siinä välillä. Kolme tyttöä ja kaksi poikaa siis. Tämä info teille uusille :)
Kovin on tämä syksy ja koulujen alku näköjään pöpöjä pistänyt liikkeelle, kurjaa :( Meilläkin on koko porukka ollut nuhaista ja flunssaista, myös vauva on nenäänsä tuhistellut. Mutta näinhän tämä joka vuosi menee, eli koululaiset tuovat heti jotakin kotiin, kun lomat loppuvat. Meillä myös kaksi isommista on aikanaan olleet korvakierrelapsia ja molemmilla pojilla oli lisäksi jatkuvasti kurkunpääntulehduksia. Astmaksi ei ole onneksi kellään mennyt.
Meillä ovat myös isommat sisarukset ottaneet vauva hienosti vastaan. Kaikki haluavat jatkuvasti sylitellä siskoa ja nyt, kun vauva on jo paljon enemmän hereillä kuin alkuun, saavat kaikki halukkaat päivän aikana pitää vauvaa sylissään. Alkuun en antanut tietenkään nukkuvaa vauvaa kenenkään ottaa ja välillä se harmitti, etenkin 3v isosiskoa :) Mutta mitään mustasukkaisuusdraamaa meillä ei onneksi ole ollut.
Arki rullaa ihan mukavasti siis täällä ja aika kuluu ihan mahdottoman nopeasti! Kohta saa jo joulua alkaa odottaa :)
Mutta nyt taidan lähteä nukkumaan, kun muu porukka jo vetelee sikeitä.
Misti ja viisikko
Yritetään nyt pysytellä pinnalla,jooko=)
Meillä neito syönyt nyt 5päivää ap kuuria ja taas nenä vuotaa uudestaan.Yöt kyllä rauhoittuneet.Nyt nukkuu ulkona vaunuissa.
Monilla näyttää näitä kierteitä ollut aikanaan.
Kamalia on mutta kyllä niistä selviää.
Mun 4 vanhinta tuubitettiin korvatulehdusten takia.Nelkulla meni oikeen liimakorvaksi.Oli 5kk vanha kun tuubit laitettiin,takana 7(!!)tulehdusta ja 2 tärykalvopistoa ja estokuuri eikä vaan mikään auttanut.Tuubit toi onneksi avun.
Nyt poika pian 6v ja sillointällöin sairastaa korvatulehduksia.Mutta voi olla kauankin tauti päällä ja poika ei edes valita,ja kun mennään lääkäriin on lääkäri kummissaan että eikö poika ole valittanut korviaan...
Pitäiskö meistä suurperheistä tehdä esittely pinoa???
Onko kellään kiinnostusta sellaiseen?
Jos vaikka saatais vakituisempaa keskustelua?!!--Se olis mukava--Kun ei näitä suurperheitä tässä ole lähellä tuttavissa,joiden kanssa jakaa suurperheen ilot ja surut!
Tuo Leannan ehdottoma esittelypino olisi kiva. Ja olis kyllä kiva jos vakituisempaankin saataisiin keskustelua aikaan, itse en kyllä mikään ahkera kirjoittaja ole ollut, mutta jospa tässä ehtis pikkuhiljaa, kun alkaa tää elämä rutinoitua.
Meillä siis pikkuneidit 4,5kk ja 5 isompaa lasta. Vauvat eivät ole identtisiä ja sen kyllä huomaa. painoeroa tällä hetkellä reilu kilo, syntyessä vain 140g. A-neiti on tuhdimpi pakkaus ja muutenkin isomman oloinen. On kääntynyt masulleen pari viikkoa ja hyvä ettei jo ryömi. On ollut itkuisempi tapaus vaikka nyt onneksi masuvaivat helpottuneet ja on oikein aurinkoinen neiti. Yöllä syö 2 kertaa. B-tyttö on rauhallisempi ja sirompi tapaus. Toissapäivänä hänkin oppi kääntymään masulleen, muttei jaksa siinä kauaa olla ja huutaakin kohta jo kun ei takaisin päin osaa kääntyä. Toinen siis kääntyilee molemmin päin. B nukkuu yöt kokonaan. Imetys mulla loppui, kun vauvojen suusta levis sammas mulla rintoihin. Oltiin just vielä lomareissulla silloin, enkä saanut edes imetystukilistan sivuilta etsittyä ohjeita hoitoon. Kaikkia rasvoja kokeilin ja neuvolasta puhelimella kysyin neuvoa, muttei sieltäkään osattu auttaa. Lopulta oli molemmat rinnat niin avohaavoilla, että verta valui ja imetys sattui hirveesti. Pikkuhiljaa sitten loppui maitokin kokonaan ja nyt on viikko oltu pelkällä pullolla. Toisaalta huomattavasti helpottaa kun pelkkää pulloa saavat, aikaisemmin kun ekana imetin ja sitten pullo päälle, oli melkoista rumbaa.
Meillä 2-v on ollu välillä mustis ja välillä ei. Nyt on menossa parempi vaihe. Koulun alku oli taas vaikea kun kaikki isommat lähtevät eskariin ja kouluun. Meinas neidillä käydä aika pitkäksi.
Meillä on tähän asti ollu kaikki lapset suht terveitä, ei siis korvakierteitä. Toivottavasti pikkuneidit jatkavat samaa rataa. Ovat pari nuhaa jo sairastaneet, mutta mitään isompaa ei ole tullut. Nyt just toinen nuha helpottamassa.
Nyt kuuluu itkuhälyttimestä ähinää, joten lähden katsomaan onko siellä herätty.
Pipsa + tuplatytöt 4,5kk ja 5 isompaa
Etsinkin sun vauvakuulumisia aikanaa mutta menivät ohitse.Aika samoihin aikoihin sun tytöt näemmä syntyivät kuin mun tyttö(28.3)
Onnittelut siis tupla neidoista!!!!
Olisiko joku taitava/innokas joka kokoisi sen esittelypinon?
Itse aika tohvelo näissä jutuissa....
Mutta oma esittely olis tässä:
Nimimerkki:Leanna
Ikä:Oma 32v ja aviomies 34
Lapset:tyttö-96,tyttö-98,tyttö-99,poika-01,poika-04 ja tyttö-07
Asuinpaikka:eteläsuomi
Laitetaanko esittelyyn jotain muitakin tietoja??
Ehdotuksia??
Aikanaan innokkaana tuolla vauvakuume puolella kirjoittelin ja moni nimimerkki tullutkin tutuksi sieltä.
Pitkästä aikaa taas kirjoittelen, menee useita päiviä, etten edes ehdi koneelle.
Mukava kuulla Pipsankin kuulumisia, aika lailla samassa veneessä ollaan. ;) Meillä siis 6 lasta joista kolme vanhinta on jo koulussa. Kotona minun kanssa ovat 3-vuotias tyttö ja 2kk ikäiset kaksospojat.
Kaksi lapsista on tällä hetkellä flunssassa, toivottavasti ei tartu koko porukkaan. Vaan kyllähän se suurperheessä tahtoo tarttua. =/
Arki on välillä melkoista hulinaa, 3-vuotias on ollut melkoisen mustasukkainen veljistään. Pojilla ei ole vielä säännöllistä rytmiä, välillä nukkuvat yhtä aikaa ja välillä vuoronperään siten, että koko ajan on jompi kumpi hereillä. Tänään on ollut juuri sellainen päivä ja sen lisäksi isommat lapset ovat jostain syystä tapelleet tämän illan, joten alkaisin olla jo aika kypsä nukkumaan tältä päivältä...
Yöt meillä menee kohtalaisesti, pojat heräävät yleensä 1-2 kertaa yössä syömään. Jos annan jäädä loppuyöksi meidän sänkyyn nukkumaan, niin nukkuvat ihan hyvin, mutta jos nostan pojat syötön jälkeen takaisin omaan sänkyynsä niin loppuyö menee usein levottomaksi ähinäksi. Kumpi on sitten parempi asia, mene ja tiedä...
Pipsalta piti vielä kysyä, että millainen rytmi teillä on? Nukkuvatko tytöt päiväunensa yhtä aikaa vaunuissa vai kenties vuorotellen? Ja miten olet hoitanut esim. ulkoilut vanhempien lasten kanssa?
Itsestä kun tuntuu, että tuo kolmevuotias jää välillä väkisinkin vähemmälle huomiolle. Säälittää reppana kun joutuu aina odottamaan omaa vuoroansa eikä uloskaan pääse niin säännöllisesti kun aiemmin. =/
No, kaiken kaikkiaan täällä kuitenkin sujuu ihan mukavasti, kun vaan antaa itselle anteeksi nurkissa pyörivät villakoirat jne. Siivotaan kun ehditään! =)
Eipä muuta tällä erää. Hyvää syyspäivän jatkoa kaikille.
T. pyrytyttö & pojat 2kk + muu perhe
Nyt vasta ehdin koneelle, ollut vähän kiire päivä. Ollaan tytön kanssa oltu taas kahdestaan koko päivä. Iskä taas töissä ja isommat on isällään viikonlopun. Piti oikeen reippaasti mun taas siivota tänään ja sitten se aika hurahtikin johonkin ihan muuhun. No on se päivä taas huomennakin :)
Kävi muuten hauskasti, lähdin reippaana tossa päivällä liikenteeseen. Piti lähtee kummitätiä (mun siskoa) moikkaamaan ja kaupassa käymään. No aattelin ensin mennä tankkaamaan ja sit kauppaan. Bensa-asemalla sit huomasin, että kiva mun kortti onkin miehen lompakossa! Rahat just sillä tilillä ja mies töissä :/ Aika kiltisti se toi mulle sitten kortin, onneksi en menny ensi kauppaan ja sitten kassalla huomannu että kortti puuttuu.
Se esittely pino ois ihan kiva juttu! Mä en myöskään semmoista osaa tehdä, mutta laitan tähän valmiiksi mun esittelyn.
nimimerkki: m@mma-74
ikä: oma 32 ja mies 37
lapset: tyttö -91, poika -93, (miehen poika -93), poika -96, tyttö -07
asuinpaikka: eteläsuomi
No nyt täytyy mennä iltapalalle tuon ryömivän ikiliikkujan kanssa. Jospa vaikka saisi neitin untenmaille jo..... toive ajattelua :)
Uskaultauduin tänne teidän pinoon esittämään muutaman kysymyksen. Meillä kun noita lapsia on vasta kolme ja haluaisin ainakin saman verran lisää, mutta... Niin paljon arveluttaa taloudellisesti. Miten te pärjäätte? Oletteko äidit kotona ja mitä työtä teette, jos teette, ja mitä miehenne? Miten jaksatte? Meidän lapset ovat vilkkaita, mutta onneksi aika terveitä (yhdellä astma, kaikki atooppisia ja yhdellä nyt korvat putkitettiin, mutta siis nuo eivät mielestäni vaikuta normaalielämään mitenkään). Miten voi taous pysyä kasassa, jos lapset sairastavat paljon... Meillä mies on kova murehtimaan rahasta ja saa minutkin siitä stressaamaan. Ja tuo raha siis jarruttaa lisävauvoja. Minulla kun ei ole työtä vaan nyt juuri äitiysloman loputtua olen taas työtä metsästämässä.
Lisäksi pohdin ikää... Olen jo 35 ja tosi vanhana alkanut tähän lapsentekoon (harmittaa, olisin halunnut jo aikaisemmin). Meidän vanhin tulee siis vasta 4. Jos siis nyt löydän töitä, niin onko koskaan mahdollista tehdä lapsia lisää. Meillä kun olisi tulossa omakotitalon rakentaminenkin lähivuosina (itse, eli aikaa menee).
Miten hermot kestää? En itse olen oikeastaan ollut erossa näistä kuin satunnaisia hetkiä ja yleensä siis ainakin yksi lapsi on aina kanssani. Mielestäni en voi lapsiani muille lykätä hoidettavaksi, jotta saisin käydä vaikka lenkillä. Mieshän tekee koko ajan töitä...
Miten käytännössä pärjää viiden, kuuden tai useamman lapsen kanssa? Talo, auto, harrastukset...!?! Ovatko kaikkien miehet sitoutuneet vahvasti perheeseensä ja ottavat lastenhoitoon osaa?
Kaikesta huolimatta, toivon meille tosiaan lisää lapsia. Mies ei ole asiaa täysin tyrmännyt, " kunhan tuot rahaa taloon" . Varmasti näitä saisi olla iso liuta, kunhan tosiaan miehen unelmat eivät kärsi ;-P
TalviSalama kera trion
Pariin kertaan oon etsinyt suurperheellisten vauvapinoa,mut on ollut niin hakusassa löytää,ilmeisesti aina jollain 2 tai 3 sivulla....
Meidän tyttö tuli viime to siis 4 viikkoa.On aivan ihanan rauhallinen tyttö,nukkuu 4-5 tunnin unia jatkuvasti,sekä yöllä,että päivällä,pisin hereilläoloaika ollut noin 2 tuntia ja on hereilläollessaan hyväntuulinen.
2 vuotias oli ekan viikon ihan yli esittävä,mut nyt ihan normaali,ei yhtään oo mustis pikkuisesta ja isommat sisarukset palvoo sekä tuota taaperoa,että vauvaa.
Ristiäiset meillä on ensi la,maistraattiin nimi on jo ilmoitettu,kun haimme viime pe passia vauvalle.
Lähden rentoutumaan etelänlämpöön pian ristiäisten jälkeen ystäväni ja hänen tyttärensä kanssa.Itse otan mukaan 7v. tyttömme,2 v tyttömme ja vauvan.Mies jää kotiin poikien kans,päivät pojat on koulussa ja mies töissä,mut illat ja viikonlopun he ehtivät olla yhdessä
Elokuu meni leipoessa,oli siis 3 lapsemme syntymäpäivät ja vaikka yhdet yhteissynttäritkin pidettiin,oli vieraita pitkin elokuuta.
Elokuun lopulla oltiin 5 päivää Äkäslompolossa reissussa,pyörähdettiin pikaisesti Norjan puolellakin.
Lomalle kuvittelin pääseväni koko perheen kera tuolloin,mut voi jessus....
Ensinnäkin,koko matkan ajan 7v tyttö ja 10 v poika kinasteli.Tähän suivaantuneena esikoispoika (13v) meni eräänä päivänä takapenkiltä etupenkille erotallekseen riitapukarit toisien kimpusta...(me olimme miehen kanssa nettiystävän kotona n. 10 min ajan katsomassa netistä karttaa ja 3 isointa odotti tuon ajan talon pihassa autossamme)
10v pojan kynsi oli osunut vahingossa 13v pojun silmään ja 13v poju oli paukattanut rinnuksista kiinni pitäen 10v pojan pään auton tuulilasiin,onnex 10v poikaan ei sattunut pahemmin...itki toki hetken,mutta ei tullut edes kuhmua!
Sen sijaan 13v poika maksaa reilun 2 vuotta viikkorahoistaan uutta tuulilasia maastiriimme....Uusi tilattiin viime pe ja hinta on noin 400-600¿ välissä.
Kumpikaan ei korottanut edes ääntä lapsille,sanoin vain,että olen tosi pettynyt teidän käytökseen.
Mieskin otti kyl päähän,kun hän halusi Lapin lomalla mennä kokoajan jonnekin päin ja itse oisin halunnut ihan kiireetöntä yhdessäoloa.
Norjan ja Lapin maisemiin ihastuin niin,että uudelleen mennään varmasti.
Yllämainittuja tapauksia lukuunottamatta oon ollut kyl hirmu onnellinen kaikesta.
Tää vauva-arki on niin lyhyt aika,että nautin joka hetkestä täysin.
Nyt on ihanaa,kun tietää,että viikkoon ei tarvitse tehdä edes ruokaa tai siivota,saa keskittyä vain lapsiin.
Nyt kotihommiin!
Lumina ja Lahja 4 vkoa 3 päivää
Meilläkin on nyt sitten viisi lasta. Tytöt 99, 00, 05 ja 07 ja poika 03
Eli pikkuinen syntyi 24.8.07 on nyt siis reilun viikonikäinen. Synnytys oli nopea ja helppo pääsin kotiin jo seuraavana päivänä.
Tyttö on rauhallinen kuten sisaruksetkin. Näin illasta alku yöstä valvoo ja tankkailee. Yöllä on nyt syönyt siinnä klo 5 ja aamupäiväkin menee nukkuessa joka tietenkin helpottaa suuresti noiden isompien hoidossa kouluun ja kerhoihin.
Meillä tuo 2v neiti on välillä hieman mustis mutta pääasiassa vain kova hoitamaan vauvaa. 4v poika myös haluaisi pidellä vauvaa syöissä mutta on tuo vielä niin pienei että en ole kauheasti raaskinut antaa syliin lapsille häntä. Eteenkin kun vielä nukkuu niin paljon.
Mies on vielä ensi viikon isyyslomalla ja vasta sitten alkaa totuttelu täydelliseen arkeen.
Joku kyseli kuinka sitä suurperheet pärjää. Kai se vain on niin että sitä pärjää kun on pakko. Rahaa " taijotaan" tarpeeseen aina jostain. Meillä asutaan vuokralla eikä omasta talosta edes haaveilla. Kai sitä ehtii sen talon myöhemminkin hankkia jos tarvitaan =). Minä olen ollut kokoajan lasten kanssa kotona välillä sitä joutuu laskemaan sentit tarkkaan että ruokaa riittää koko kuuksi mutta tällä hetkellä on riittänyt jokunen euro säästöönkin pahanpäivän varalle. Sitä on oppinut elämään nuukasti. Iso säästö tulee kun tavarat ja vaatteet kiertää lapselta toiselle. Meillä äitini myös hankkii paljon vaatteita lapsille. Hän miltein on hankkinut kaikki lasten ulkovaatteet kun alennuksia pääsee helpommin kiertelemään.
Sairasteluista oli myös puhetta. Meillä korvakierteiltä ollaan säästytty. Pojalla oli kaksi korvatulehdusta muilla ei ole ollut yhtään. Toivotaan että ei tulekkaan kop kop.
Esikoiselta aikoinaan leikattiin 6kk iässä kidusonkalojäte kaulalta ja tuo nelonen kävi kyynelkanavan laajennusleikkauksessa olikos viime syksynä. Muuten ovat olleet ihan terveitä lapsia normaalit nuhat, kuumeet, oksennustaudit tietenkin.
Nyt alkaa ähellys sohvalla yltyä joten mene taas tisuttelemaan. Yritän pomppia pinoilemaan aina silloin tällöin.
nuttu ja neiti 9vrk
Vauvan kanssa aloiteltiin vauvauintia, jokseenkin kiukkuisia oltiin koko päivän. Uinti meni hyvin, mutta väsymys ja ilmavaivat vaivaavat. Ukolle kävin sättimässä pariin otteeseen yöllä, kun ei pääse sänkyyn vaan istuu tietsikalla kuulokkeet päässä. Silloinhan on yhtä kuin ei käytettävissä vauvan yöhoidossa.
Tuumin sitten vähentää tutin käyttöä vauvalta (3 kk), jospa saa ilmaa tuttia luputtaessa. Aloitin yöllä, vauva nukahti sitten vähän mahallaan olevaan asentoon. Voi moittia tietysti kylmääkin. Vaan mikä tepsis tuohon äijään. Onko imetyshormonit kiukkuhormonejakin, kun tässä vaiheessa vauva-aikaa (4 kerta) sättiminen on potenssiin sata, siis mun taholta.
Töihin menen parina lauantaina, ehkä enemmänkin. Mitäpä tästä vanhempain_lomasta_ nyt nauttimaan :-) Tulin jo paremmalle mielelle omine vitseinen. Palajan lukemaan paremmalla ajalla, nyt vähän ylimalkaisesti asialla. Esikoinen koululainen sai tänä aamuna kengännauha sidottua, jii-hai! Tarralenkkarit olis taas laittanut, mutta äiti oli tiukkana.
Minna ja neljä
Meillä on kolme poikaa,joten nyky-standardien mukaan suurperhe ;D
pojat ovat syntyneet 02, 04 ja 06. Kuopus täyttää 24 päivä vuoden,joten vauva aika alkaa olla viralisesti ohi.
Meistä: Olemme kumpikin 28 vuotiaita, työelämässä ja lapset hoidossa. Talonrakennusprojekti päällänsä,edistyy tosin hitaammanlaisesti ;)
Sairauksiltakaan ei olla vältytty: Keskimmäisellä putket korvissa ja kitarisat leikattu,allergiaa. Nuorimmaisella reikä sydämessä....saattaa olla jo umpeutunutkin.
Tässä vähän taustoja,nyt töihin. MOI!
*tiitiäinen ja ipanat*
Sovinko minäkin joukkoon mukaan...? Luultavasti mekin olemme se suurperhe vaikka lapsia onkin tällä hetkellä 4 . Nuorin niistä 5.5kk:ta.
Meidän perheeseen kuuluu mies 31v ja minä 30v, lapset : esikoinen 2001, kaksoset 2003 ja tämä nuorin 2007. Asumme keskisuomessa. Esikoinen aloitti eskarin, joten päivät muuttuivat todellakin kun on yksi lapsi pois päivällä. Vaikka olenkin kotona vai kolmen lapsen kanssa niin niissä riittää työtä aivan riittämiin.
Meilläkin on ollut noita korvatulehduksia tällä nuorimmaisella tähän mennessä kaksi, toivottavasti päästään korvakontrolliin saakka korvat puhtaana.Kontrolli olisi 1.5 vk:n päästä. En todellakaan toivo mitään korvakierrettä, meillä on tekemistä aivan tarpeeksi tuossa kampurajalassa, ja sen tuomassa hoito jutuissa. Kaksosista toisella on puheen viivästymä, joten se työllistää lisää kun käydään puheterapeutilla kerran viikossa.JOten tällaista on meidän arki.
Korvakierre oli yhdellä lapsista, mutta onneksi se saatiin kuitenkin kuriin ettei tarvinnut putkittaa vaan liimakorva oli korjaantunut.
Muuten arki on varmaan samanlaista kuin muillakin, tietysti kaikki nämä omat jutut mitä meillä on niin työllistävät enemmän. Mutta nyt mun on pakko jatkaa kotihommia...pyykkiä odottaa hirveä vuori, kun oltiin viikonloppuna reissussa joten siltä osin hommat tekemättä.
Jatkan paremmalla aikaa.
Kaksosmamma ja 4 lapsukaista
Meillä alkoi kanssa syksyn ekat nuhat jyllää. Meillä on kummankin pojan korvat putkitettu. Esikoiselta on tosin aikapäiviä sitten putket lähteneet ja sen jälkeen ei ole tulehduksia ollut kuin yksi. Tällä meidän keskimmäisellä tuli yksi tulehdus, joka olikin sitkeä ja aiheutti liimakorvan. No hänellä tulee tulehduksia putkista huolimatta mutta on helpompi huomata tulehdus kun korvat vuotaa. Meidän neiti on ruvennut syömään öisin kahden tunnin välein. Ollaan nyt illalla annettu kiinteätä rintamaidon lisäksi mutta eipä ole yö unia tasottanut. On vähän väsy olo kun ei ole kunnon unipätkää saanut. Meidän pitäisi etsiä isompaa asuntoa kun rupeaa olemaan hiukan ahdasta ja jos vaikka lisää lapsia jossain vaiheessa tulisi niin ei tähän mahduta. Täällä pääkaupunki seudulla on vaan niin pirun kallista ja koska en ole ajatellut töihin lähteä ihan heti, niin ei sitä rahaakaan ole kuin se toisen tilipussi. No sopu sijaa antaa ja onneksi on vielä hyvät ulkoilu kelit, ettei ole tarvinnut neljän seinän sisällä istua. =)
Voi Pipsan sammas. Puolukan olen puristanut sammasepäilyjen jälkeen vauvan suuhun. Itselle käy rintaan sitruuna vaan ei vauvalle, allergisoi. Niin ja imetyksen jälkeen tippa antiseptista maitoa itseään nännin suojaksi. Voishan sitä imetystä ajatella vielä elvyttää. Olen aina ihmetellyt niitä kaksosimetyskuvia imetysopuksissa, että ihanko tosi ja että kaksiko kättä riittää :-)
Flunssia meidänkin koulussa, käsienpesua kuin myös kerhojen jälkeen yritämme vahtia. Hammasharjat on samassa mukissa toisinaan, että hygieniapuoli on joskus hakusessa. Vaan karies tai mikä mutantis mutantis löytyi vasta kolmannelta kolmivuotistarkastuksessa.
Suurperhe käy pieneksi :-) kun yksikin lapsista on pois. Menoja lapsilla rupeaa olemaan: koulut, kerhot, kyläilyt. Vauvakin on pois luvuista pitkillä päikkäreillä. Elämä on helppoa kun ei ole kovin monta pientä. Kolme alle kolmevuotiasta oli aika kova pala, mutta nieleehän sen sitten kun on pakko :-)
Hui ukkostaa! Ei tästä kuulkaa tämän järkevämpää. Korvatulehdusta vastaan on meillä tapeltu kipulääkkein. Antibioottikuuri vasta viisivuotiaalla ja muilla ei vielä. Kop, kop.
3v oli ekaa päivää tarhassa,sen 4 h.
Mies kovassa flunssassa ollut ja vielä sairaslomalla kotona vaikkakin jo parempi.
Hetkisen ihmeissämme pyörittelimme aamulla peukaloita kun talo oli hiljainen,suorastaan uinuva.
Sitten nappasimme nuorimmaisen ja läksimme kebabille=)
En ymmärrä miten päivät oikeen tästä lähtevät sujumaan kun on näin rauhalliset aamupäivät.Kun olen niin tottunut siihen menoon ja melskeeseen...
Eipä tätä " iloa" tosin joka päivä ole.Pikkuinen vain harjoittelee tarhassa/ryhmässä oloa muutaman päivän verran viikossa.
Torkahdin itsekin hetkeksi ja nyt vasta olenkin väsynyt;)
Meillä on vasta 3 lasta kun en ole useampaa vielä kerinnyt tekemään kun esikko on vasta 4-vuotta;) Nuorimmaisemme on 4kk ja aivan hurmaava neiti. Perus tyytyväinen helppo vauva jonka kanssa ei ole mitään ongeolmia. Mikä onkin ihan mukavaa kun tuo keskimmäisemme oli kovin itkuinen ja muutenkin vaativa vauva. Arki rullaa omalla painollaan ja toistaiseksi olen ainakin itse ihan kohtuu hyvin jaksanut=)