Vauvan kanssa bussiin...
Voiko vauvan kanssa mennä ilman rattaita bussiin? Siis paikallisliikenteen. Onko rattaissa turvallisempaa? En millään viitsisi rattaita ottaa mukaan. Mutta kehtaako mennä vaan vauva (10kk) sylissä? Matkan hinnalla ei ole merkitystä.
Kommentit (15)
ja varmasti on turvallisempaa pitää sylissä kuin jättää yksin rattaissa keskisillalle.
Sitäkin tänään tapahtui useamman kerran. Mammat meni istumaan ja lapset jäi rattaisiin yksin.
siinä se koppa suojelee vauvaa esim. äkkijarrutustilanteessa, toisin kuin äidin sylissä, kun busseissa ei ole turvavöitä. lentää helposti tai vähintään kolhiintuu
t. huuli halki äkkijarrutuksessa
Voi vauvan niska olla muuten lujilla.
Niissä muistutetaan, että vaunuista on pidettävä kiinni matkan ajan. On ärsyttävää kun bussissa on useat vaunut ja toisten vaunujen äiti/isä häipyy muualle istumaan. Siinä siten pitäisi äkkitilanteissa ottaa kiinni myös niiden vaunuista. Olen usean kerran ollut äkkijarrutustilanteessa, jossa vaunut eivät pysyisi pystyssä yksikseen. Eikö ihmiset yhtään ajattele tai välitä???
Syli voi olla riskipaikka jos kuskina " räikkönen" tai liikenteessä tulee muuten äkkipysäys. Mutta voihan sitä kuljettaa ilmankin kärryjä.
9: näin tilanteen jossa vaunut lapsi kyydissä tekivät kuperkeikan äkkitilanteessa, missä kiinnipitäjä...ei edes ankkurikoukussa olleet.
Kun täällä busseissa on korkeat lattiat ja kuskit aika tympeitä auttamaan. Mun pitää vielä vaihtaa bussia, joten pitäisi 4 kertaa yhteen suuntaan olla nostamassa rattaita. Tympii ajatuskin =/ Höh.
Tuota äkkijarrutusta itsekin mietin, että se on vaarallisempi sylissä.
t. ap
Mutta jos penkit olisivat vain kasvot menosuuntaan, en missään nimessä istuisi siellä vauva sylissä. Äkkijarrutuksessa (mikä voi tulla ihan milloin vaan, eikä sitä äiti pysty ennakoimaan) vauvalle voisi käydä silloin tosi huonosti. Itse en kyllä jaksais kantaa 10 kk ikäistä vauvaa bussiin ja sieltä pois, joten mä menisin rattailla, jos ei olisi Patapum-kantoreppua.
mä oon monet kerrat matkustanut oman lapseni kanssa pitkiäkin bussimatkoja ilman turvavöitä, kun busseissa ei sellaisia välttämättä edes ole.
ei oo tullut edes mieleen panikoida, että miten käy, jos tulee äkkijarrutustilanne...
omassa autossa ei saa kulkea metriäkään sellaisessa istuimessa missä kasvot menosuuntaan kuin aikaisintaan 3-vuotiaana. Vaikka olisi uusi ja turvallinen, hyvä istuin. MUTTA bussissa on kyllä ok kuljettaa vauvojakin ihan vaan sylissä ja se on vauhko joka miettii mahdollista onnettomuutta. Mikä logiikka tässä on? Bussi ei aja onnettomuuksia??
Niin kauan kuin mulla on ratas-ikäinen lapsi, hän istuu bussissa rattaissa. Mä itse seison tai jos mahdun siihen viereen istumaan, niin istun rattaiden vieressä ja pidän niistä koko ajan kiinni. Pari kertaa on tullut sellainen tilanne, että rattaat on kallistuneet suurella voimalla ovelle päin (tietyissä mutkissa), jolloin saan juuri ja juuri pidettyä ne pystyssä. Meidän rattaat saattaa myös liikahtaa itsekseen, vaikka jarru onkin päällä, jos tulee liian tiukka käännös (rattaat tavallaan hyppää). Lapsi on luonnollisesti valjailla kiinni rattaissa. Ongelmia tulee sitten siinä vaiheessa, kun on kaksi lasta, joista toinen istuu rattaissa ja toinen (3-4 v) ei. Tällöin vanhempi lapsi istuu joko mun vieressä siinä vaunupaikalla (vaikka siinä lentää sitten rattaita päin, jos tulee äkkijarrutus tai vastaavasti jos istumme siinä selkä menosuuntaan, rattaat saattavat kipata päällemme. Siksi laitan isomman lapsen mielummin hieman kauemmas itsestäni istumaan, jotta pääsee niille suht edessä oleville selkä menosuuntaan päin oleville penkeille. Meidän lapsi istuu niissä onneksi ihan mielellään, eikä vierasta vieraita ihmisiä, joten häntä ei haittaa, jos/kun joku vieras istuu hänen viereensä, vaikka mä itse olen parin metrin päässä lapsesta.
Vierailija:
omassa autossa ei saa kulkea metriäkään sellaisessa istuimessa missä kasvot menosuuntaan kuin aikaisintaan 3-vuotiaana. Vaikka olisi uusi ja turvallinen, hyvä istuin. MUTTA bussissa on kyllä ok kuljettaa vauvojakin ihan vaan sylissä ja se on vauhko joka miettii mahdollista onnettomuutta. Mikä logiikka tässä on? Bussi ei aja onnettomuuksia??
Olen miettinyt samaa. Töiden viimeisellä viikolla ennen äitiysvapaata olin kolmasti äkkijarrutustilanteessa bussissa. Oli kyllä talviaika. Ainakin kerran osuttiin edellä ajavaan. Siinä meinasi ison vatsan kanssa olla aika tukalat oltavat.
kuin henkilöautolla, että ihmiset ei sinkoile vastaavasti, vaikka jotain äkkinäistä tulisikin
olitteko fyssantunnilla?
Onnettomuuksia sattuu niiden matkustajamääriin suhteutettuna harvoin ja vakavia vielä harvemmin. Mutta nykyään uusissa busseissa on turvavyöt.
Joo eli olin sitten siellä bussissa ja vauva sylissä. Ihan todennäköisyyksien takia näin... En vaan jaksanut ottaa niitä rattaita ja kuskit oli sen verran tympeitä taas tänään että oli hyvä päätös. Tää on kuitenkin pieni kaupunki pääkaupunkiseutuun verrattuna, eli ruuhkia ei silleen ole ja busseille annetaan hyvin tietä.
t. ap
Oon tyhmä joo, mutten tavallisesti käytä julkisia.
t. ap