Onkos kaakeleiden vaihto iso homma? Siis keittiöstä ja vessasta..
eli keittiössä se tiskipöydän ja yläkaappien välinen tila (muutama neliömetri) ja vessassa altaan yläpuolinen tila, ehkä neliömetri.
Sako vanhat kaakelit yleensä helposti irti (itse??) ja onko uusien laitto elämää suurempi urakka? Ammattitaitoinen laittajakin tosin löytyy, mutta onko projektina iso ja hermoja raastava?
Kommentit (2)
Takana kaksi kylppäri- ja kolme keittiöremonttia. Keittiössä se alue on yleensä niin pieni että siitä saa hyvin otteen (on helpompi aloittaa paikasta jossa laatat ovat ulkonevina muusta seinästä kuin sellaisesta huoneesta joka on kaakeloitu katosta lattiaan), eivätkä laatat välttämättä edes ole kovin tiukasti seinässä kun on ajateltu että keittiössä ei ole niin tarkkaa... Monesti varmaan kylppäri on ammattilaisten laatoittama ja keittiön laatoitus on tehty itse kun se on niin helppoa (siksi ettei tarvitse tehdä pohjatöitä, keittiöhän ei yleens äole vesitiivis huone).
Seuraavat asiat huomio ainakin:
- Vanhat saattava irrota piikkaamalla helposti, mutta voi olla tyolasta irroittaa
- Seina pitaa sitten paikkailla ja hioa siita kohtaa
- Laasti sitten ja kaakelit siihen paalle. Laasti oikean paksuista ja sita ei liikaa eika liian vahan seinaan
- Aloitus tarkeinta, etta rivistot lahtevat suoraan
- Sitten kuivatellaan ennen saumaamista
- Saumaus ja sitten sita pesua kerran jos toisenkin
On ihan aikaa viepa ja tarkka urakka, mutta ei mitaan rakettitiedetta. Meilla mies nykyaan kaakeloi menestyksekkasti itse, kun ensin pari kertaa ammattimiehen kanssa opetteli tyovaiheet ja niksit.