Miksi äiti kotona ja isä tekee pitkää päivää eikä mieluummin molemmat normaalilla työajalla?
Tuntuu, että tosi monet pienten lasten isät tekee valtavasti töitä ja näinhän tilastotkin näyttävät. Olen itse ihmetellyt sitä miksi perheet valitsevat mieluummin vaihtoehdon " äiti koko ajan kotona, isä koko ajan työssä" kuin sen, että molemmat vanhemmat tekisivät joko normaalia työpäivää tai jopa osa-aikatyötä. Tulothan olisivat usein samat ja sitten kuitenkin perheellä jäisi yhteistä aikaa.
Uskon, että koko perheen kannalta on parempi, jos lapsi vaikka osapäivähoidossa ja molemmat vanhemmat osittain töissä kuin se, että lapsi kokonaan kotona, mutta toiseen vanhempaan ei ehdi muodostua kunnolla suhdetta työnteon takia + perheen yhteinen aika minimaalista.
Olisinkin kiinnostunut kuulemaan teiltä, joilla on tuo tilanne, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet ratkaisuunne?
Kommentit (13)
Paitsi vaihtamalla työpaikkaa ja puolittamalla palkkaansa.
lapsia ei tarvitse kuskata pienenä hoitoon.
Ei tarvitse miettiä kuka hoitaa lapsia sairaana.
Äiti hoitaa päivällä juoksevat asiat ja laittaa ruokaa. Isällä on sitten illalla ja viikoloppuina aikaa olla lasten kanssa, jolloin äiti voi irtautua hetkeksi omille menoille.
Toisaalta mies myös tienaa 5x enemmän kuin minä eli rahallisesti se ei olisi kannattavaa.
täysin laillinen!)
Tekevät töitä niskat limassa tai sitten saneerataan YT-neuvotteluissa. Näin se vaan menee.
ettei lapsia tarvitse viedä hoitoon. Tämän vuoksi olen itse kotona ja mies kieltämättä tekee kohtalaisen pitkää päivää työssä. Mutta en sitten toisaalta ole aivan varma, kuinka lyhyttä päivää hän pystyisi tekemään, jos minäkin olisin työssä. Ja ehkä me molemmat olemme luonteeltamme hieman " Kaikki tai ei mitään" -ihmisiä.
Vierailija:
Äiti hoitaa päivällä juoksevat asiat ja laittaa ruokaa. Isällä on sitten illalla ja viikoloppuina aikaa olla lasten kanssa, jolloin äiti voi irtautua hetkeksi omille menoille.
Itsekin olen tuota miettinyt paljonkin. Meillä oli kaksosten kanssa se tilanne, että minä olin kotona heidän kanssaan 3 vuotta. Mies ei joutunut joustamaan mistään!
Nyt tämän kolmosen kanssa palaan työelämään jo pojan ollessa runsaat 1 vuotta ja hän on tosiaan hoidossa vaan 3 päivää. Kyllä tässä nyt väistämättä tulee olemaan se tilanne, että mieskin siten " joutuu" ottamaan enemmän vastuuta´perheestä, koska minä en kerkiä! Lisäksi hän hoitaa lapsia sitten joinain niistä päivistä, kun eivät ole hoidossa.
Mutta tosi hyvä aloitus ja monelle miettimisen aihetta tosiaan! Yhdenkin perheen tiedän, jossa isä tekee 05-17 töitä ja nainen samassa firmassa vain 9-12! Eikö parempi olisi että molemmat tekisivät vähän normaalimpia työpäiviä???
Nykyään limitetyt työajat. Toisella lasten kanssa aamu, toisella iltapäivä ja ilta. Molemmat joustavat ja onneksi satuin saamaan työn, missä täysi palkka vähemmillä työtunneilla.
Ollaan kummatkin IT-alalla ja tehdään 8-tuntista päivää. Pohditaan juuri nelipäiväistä työviikkoa.
Taloudellisesti molempien työssäkäynti on ehdottomasti kannattavinta, jos palkat samaa luokkaa.
Lapset on vaan hyvä veruke jäädä kotiin. Ja anna olla jos miesraukka burn outin keskeltä uskaltaa ehdottaa, että vaimokin osallistuisi perheen elättämiseen. Tulee kunnon nennatiutismaiset raivarit.
kuulostaa kyllä aika hassulta ajatuskin.
Mutta sitten huvittava luuseri ja naisporukan naurun aihe jos haluaa jäädä kotiin.
hakeutumaan töihin, joissa ei olisi iltahommia ja matkustamista. Siksi. Ja joo, kuvitteli itsekin, että haluaisi muka jäädä hoitovapaille jne., mutta tämä lapsiarki ei sitten vastannutkaan niitä kuvitelmia. Ja uraputki alkoi vetää.
En mäkään kyllä aio olla kokopäiväisesti kotona kauhean pitkään. Kun kuopus täyttää kaksi, niin lähden itsekin töihin. Mun varmaan on vaan pakko tyytyä virka-aikatöihin...