Yökastelusta...
Tämä ongelma ei nyt pääasiassa ole yökastelu, tiedän että siihen puututaan sitten 5-vuotiaana, MUTTA ongelma on se, että kuinka ihmeessä selviän sinne asti. Meidän 4v. poika on siis yökastelija ja voin kertoa että kaikki mahdolliset konstit, ei juomista illalla, yöllä pissalle herättämiset ym. on kokeiltu, mutta ei taida auttaa kuin tuo aika. Poika nukkuu kuin tukki. Vaippa on lähes joka aamu litimärkä ja eikä vain vaippa vaan koko sänky. No joo patjansuojus pelastaa patjan, mutta lähes joka päivän aloitan pyykkäämällä peiton, tyynyn ja lakanat. Onko siis olemassakaan sellaista vaippaa joka pitäisi sängyn kuivana? Olen kokeillut kaiken merkkiset housuvaipat ja isompaa ja pienempää kokoa. Tuntuu niin hassulta pukea isolle pojalle vaippaa, kun sänky kastuu joka tapauksessa. Ja poika kärsii tästä itsekin. Joskus yöllä herää siihen, että sänky lainehtii ja tulee niin surkeana herättämään... Neuvoja siis, pliis!
Kommentit (9)
Huomenaamulla ajattelen sinua tunkiessani petivehkeitä koneeseen, tiedän etten ole yksin!! Taidan alkaa harkita sitä yksityistä lääkäriä minäkin. Neuvolassa kun vain hoetaan, että kun rakko kehittyy 5 vuotiaaksi asti niin mitään ei voi tehdä. Mut ei kai se voi muutamista kuukausista riippua. Mieheni sanoikin, että on se nyt kumma kun pojan täytyy vielä puoli vuotta k.sta housuun ennenkuin saa apua : ) Sitten on vielä sekin, kun pojan tekisi kovasti mieli yökylään serkkulaan ja mummuloihin, mutta minä itse pelkään, että jos vaikka vaippa pettää sielläkin ja patjat lainehtii... Joskus aamuisin poika tulee iloisena kertomaan, että sänky ei ole märkä. Se on hienoa vaikka litimärkä vaippa pullisteleekin jalkojen välissä : )
Joo, kyllä se aika rankkaa on itselle ja lapselle. Meillä on tämän kesän aikana ollut 3 kokonaista aamua, jolloin vaippa on ollut ihan kuiva, ja ne ovat olleet ekat koko pojan elämässä. Voi sitä riemua, kun pääsee sanomaan, että mulla oli kuiva vaippa...:) Meillä ei onneksi ole vielä kyläilyä häirinnyt, vaikka serkut kyllä oli ihmetelleet pojan vaippaa, mutta se oli sitten jäänyt siihen, eli onneksi ei aiheuttanut mitään kysymystulvia tms. Mutta uskoisin, että yksityisellä asiaan voitaisiin alkaa jo kiinnittää huomiota tässä vaiheessa, varsinkin, kun kaikki todellakin on jo kokeiltu. Ja meillä on toinenkin poika, 2 v 9kk , jolla vielä myös vaippa, mutta joka on nyt alkanut hoksaamaan hätänsä yöllä ja käymään vessassa, ja hänellä on 1 - 2 yötä/vko vaippa kuiva, joten alkaa ilmeisesti oppia yökuivaksikin. Olenkin miettinyt, että miten sse vaikuttaa esikoiseen, jos pienemmältä otetaan ensin vaippa pois?
Poika oppi päiväkuivaksi pari päivää yli 2-vuotiaana, mutta yövaippa on ollut aina käytössä. Se on ollut muistaakseni 3 kertaa viimeisen vuoden aikana aamulla kuiva, mutta yleensä ihan täynnä ja meillä myös sänky lainehtii pari kertaa viikossa. Pakko pitää vaipan päällä villahousuja (kestovaippailusta jääneet), ettei sänky olisi märkänä joka aamu. Ois tosiaan kiva kuulla, mikä vaippa pitää pissat sisällään 4-v yökastelijalla!
Me kokeiltiin lähinnä kokeilun vuoksi kesällä miehen kesäloman alettua, miten pojan yöt sujuu ilman yövaippaa. Ajateltiin siis varmistaa se, ettei poika pissaa vaippaan yöllä laiskuuttaan tms. vaan että syy on ihan pojasta riippumaton. No, tulos oli se, että herätettiin poika pissalle joka yö 2 kertaa ja silti poika pissasi joka yö 1-2 kertaa sänkyynsä. Eli ei herää pissahätään, eikä usein edes siihen, että on kastellut sängyn. 6 yön jälkeen laitettiin yövaippa takaisin, vaikka poika oli ollut todella ylpeä, kun sai nukkua ilman vaippaa. Toivottavasti osattiin selittää asia pojalle niin, ettei hän koe olevansa mitenkään epänormaali. Ei ainakaan vaikuta siltä, että häpeäisi vaippaa tms. Pari ystävääni on kyllä pojan kuullen ihmetellyt pojan yövaippaa, mutta heidät olen vaientanut heti (ja kertonut myöhemmin faktat asiasta). Poika on myös ollut yökylässä niin isovanhemmillaan kuin tädilläänkin ja he ovat varautuneet siihen, että vaippa + villlahousut voi falskata. Lapsiperheissä poika ei ole ollut yökylässä, mutta se johtuu siitä, ettei pojalla ole serkkuja, eikä poika haluaisi muutenkaan mennä vielä kavereilleen yökylään. Jos joskus myöhemmin menee niin, että yövaippa on vielä käytössä, varmistan etukäteen, ettei kukaan tee yövaipasta mitään numeroa.
Me odotellaan varmaankin sitä 5-v neuvolaa ja katsotaan sen jälkeen, mitä asialle pitäisi tehdä. Voi olla, että esim. joulun aikaan, kun mies on pidempään lomalla, kokeillaan uudestaan, herääkö poika jo pissahätäänsä, mutta siihen asti mennään niin kuin ennenkin. Vielä kun löytäisi sen pitävän vaipan pojalle (n. 110 cm ja 18 kg).
Täälläkin poika neljä vee ja vaippa enemmän ja vähemmän märkä lähes joka aamu. Meillä paras vaippa ollut Lidlin suurin housuvaippa. Kevättalvella meillä myös olivat vaipan päällä kestovaipoille tarkoitettu vaippakuori. Nyt vaipat ovat kuitenkin pääsääntöisesti pitäneet, joten kuorta ei olla tarvittu. Alkukesästä poika jo jonkun verran heräilikin yöllä pissahätäänsä, mutta nyt ei oikeastaan koskaan. Kokeilin kerran pikkuveljen (2,5v) kuivaksiopetteluhuousuja yöksi, kun olisi ollut kaikkien mielestä niin hienoa pukeakin vaipan sijaan pikkarit, mutta siitä seurasi vain se, että poika nukkui autuaan tietämättömänä kastuneista housuista huolimatta ja aamulla iho oli aivan kamalan näköinen virtsan ärsytettyä sitä tunti tolkulla.
Meillä on niin vahva sukurasite kyseiseen hommaan, että oikeastaan olisin ollut yllättynyt, mikäli poika olisi jo yökuiva. Meillä on kuitenkin sama juttu kuin yhdellä kirjoittajalla, että pikkuveli näyttäisi oppivan homman ennen isoveljeä. Olen aivan hämmästyntyt, kuinka 2,5 vuotias voikin olla suurimmaksi osaksi aamuisin jo kuiva. Siitä ei kuitenkaan voi kovin suurta numeroa tehdä isoveliparan vuoksi. Eli kyllä meillä varmaan tullaan pitämään pikkuveljelläkin hyvän aikaa vaippaa varmuuden vuoksi ihan isoveljen takia.
Opettamisella ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä. Vanhempi poika oppi päiväkuivaksi 1v9kk vanhana ja pikkuveli vasta 2v5kk ja silti näyttää siltä, että pikkuveli on yökuiva aikaisemmin.
Tsemppiä kaikille!
Ostimme ihan marketista, sellainen lila paketti.
Meillä poika tulee 6v ja vielä sänky kastuu. On kokeiltu lääkettä jonka pitäisi vääntää pissahanoja kiinni, sekä kastelupatjaa. Ei apua. Nukkuu niin sikeästi että ei herää siihen. Säälittää kun poika ilmoittaa illalla että hän PÄÄTTÄÄ että aamulla on kuiva vaippa. Olen selittänyt hänelle että kyse on asiasta joka ei ole " tahtojuttu" , vaan eri ihmisillä hermosto kehittyy eri aikaan. Pitää vain olla kärsivällinen ja odottaa.
Olen itse hyvin avoin ja " rento" ko asian suhteen. Vaivasta keskustellaan avoimesti. Meillä poika ei ole nolo tai häpeissään. 2v nuorempi sisko alkoi kuivaksi 2 vuotiaana. Kun olemme kertoneet asiasta niin siitä ei ole ongelmia syntynyt. Eli sisko ei pilkkaa moisesta ominaisuudesta. Kun olemme olleet kylässä ja ystävät ovat ihmetelleet vaippaa isolla pojalla, niin olemme puhuneet siitä kuin kauppareissusta; taas selittäen että se on juttu mitä ei voi itse päättää. Kun nukkuu sikeästi, niin pissahätään ei herää. Kukaan ei ole koskaan kiusannut. Vielä ;)
Olen laittanut muovifroteen päälle, lakanan alle froteepyheliinan. Se imee pissaa niin että sitä ei valu petauspatjalle. Ei siis tarvi pestä kuin lakana, pyyhe ja m-frotee pahimpina aamuina. Ja välillä tietenkin peitot ja tyynyt :)
Yokastelu piste net sivuilta löytyy tietoa sekä kiva kastelukalenteri. Meillä poju on innoissaan kun saa merkata sinne herra kuiviksen tai herra vetisen.
Kärsivällisyyttä, ymmärtäväisyyttä sekä hyvin kuivuvia pyykkejä teille toivoen cv.
Tuli tässä mieleen vielä sellainen vinkki, että asiantuntijat ovat nykyään sitä mieltä että juomisen rajoittamisesta, yöllä herättämisestä yms. ei ole mitään apua kuivaksi kehittymisessä. Mutta neuvolan tädiltä saimme sellaisen tiedon että iltapalalla ei kannata syödä kovin paljon mitään c-vitamiinpitoista esim. hedelmiä/marjoja, silla c-vitamiini kiihdyttää munuisten toimintaa ja lisää näin virtsan eritystä. Tämä osoittautui ainakin meillä todeksi, sillä niinä harvoina kertoina kun vahinkoja on tullut on edellisenä iltana tämä unohtunut. Sopiva määrä iltapalalla on esim. yksi hedelmä/pieni annos marjoja.
Meillä kanssa poika kasteli öisin 5,5 v asti, jonka jälkeen " vaiva" hävisi todella nopeasti kasteluhälyttimen kanssa. Hälytin oli meillä käytössä n. kuukauden ja sen jälkeen poika on ollut muutamaa yksittäistä yötä lukuunottamatta kuiva. Silloin kun vaippa vielä oli käytössä käytimme housuvaipan sijaan Pampersin Active Fit vaippaa (sellainen violetti pakkaus), joka toimi mielestäni housuvaippaa paremmin, eli imi enemmän. Joskus harvoin tuli vaipasta pissa yli, mutta yleensä ei ja poika pissasi kyllä useamman kerran yössä. Pysyy myös paikallaan hyvin vaikka ei housuvaippa olekaan. Ja älkää masentuko, itse oli ihan varma että hälytin ei aiheuta kuin lisää vaivaa (koko muu perhe herää, mutta lapsi ei), mutta meillä se toimi kuin unelma. Eli toivoa on!
... etten ole ainoa joka ongelman kanssa painii. Olen laittanut pojalle aina yöksi housuvaipan, kun ajattelen et jos kuitenkin edes joskus heräisi yöllä pissalle niin olisi helpompi toimia. Mutta on varmasti totta et teippivaipat imee paremmin. Kokeilen siis! Ja ei kai tässä muu auta kuin pyykätä vaan, ahdistaa kyllä ajatus talven tulosta kun ei ulkona voi kuivattaa...
Enpä voi muuta sanoa, kuin että saman ongelman kanssa painimme! Meillä poika, 4,5 v herää vasta siinä vaiheessa kun sänky lainehtii.. Ja taas pyykätään. Mikään ei auta. Jossain vaiheessa herättelin häntä yöllä pissalle, mutta silloin pitää laittaa kello soimaan että itse heräisi, enkä sitten saanut enää unta, niin sitäkään ei kauaa jaksanut. Ajattelin itse asiassa viedä hänet lähiaikoina yksityiselle lääkärille, kun jossain yökastelua käsittelevässä jutussa netissä sanottiin, että PÄÄSÄÄNTÖISESTI hoito aloitetaan 5 v:na, mutta vaivaan voi hakea apua myös aiemmin, jos se on todella häiritsevää. Ja mielestäni meillä se on todella häiritsevää, vaikkakaan poika itse ei siitä tunnu kärsivän, kun ollaan yritetty olla tekemättä siitä suurta asiaa!