En voi välttyä ajattelemasta että joulua viettävien täytyy olla aika yksinkertaisia ihmisiä.
Kommentit (5)
tästä tai muusta vastaavasta asiasta ajatteleva on hieman yksinkertainen.
VARSINKIN pitää kieltää kaikki perinteinen ja traditioihin pohjaava! Lapsia ei saa ilahduttaa mitenkään, oppivat vaan liian hyvälle. Ja koristeet ja juhlaruuat, PHYI!
Happamia, sano...
Ihmiset, jotka ärsyyntyvät esimerkiksi lapsettoman tai yhden lapsen äidin jyrkistä mielipiteistä kasvatusasioista, ovat usein olleet itse samanlaisia joskus aiemmin. He ärsyyntyvät, koska näkevät toisessa ihmisessä sellaisen osan itsestään, josta eivät ole pitäneet tai eivät pidä.
Tai toisin päin: Saattaa ärsyyntyä asioista ja ihmisistä, joiden kaltaiseksi haluaisi itse tulla.
Olen itse pitänyt koko joulua typeränä joskus aikaisemmin. Myöhemmin tajusin, että ärsyyntyminen johtui siitä, ettei minulla ollut silloin ketään, kenen kanssa sitä viettää. Asian mitätöiminen oli keinoni puolustautua surua ja harmia vastaan. Se on itseasiassa erittäin tavallinen puolustuskeino.
Sitten on paljon ärsyyntymistä, jonka taustaa on vaikea tunnistaa. Itse esim. inhoan äänekkäästi syöviä ihmisiä suunnattomasti. Erään sattuman kautta muistin, että inhoamallani sukulaisella oli tapan syödä äänekkäästi kun olin pieni.
Ja jottei totuus unohtuisi, on myös ärsyyntymistä, jonka syy ei löydy itsestä. Kun esimerkiksi kissa vääntää tortun aamutossuun.
Niin ihmiset ylensä tekevät.