Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko teilläkin pirttihirmu?

Vierailija
28.08.2007 |

Kopsattu:

http: //www. cc. jyu. fi/~jlammas/etc/etcfiles/Documents/Pirttihirmu. txt



Asuuko teilläkin pirttihirmu?



Me naiset olemme omaksuneet, ettei naisella ole valtaa. Se on julistettu tosiasiaksi.

Psykologi Hannele Törrösen mielestä totuus on päinvastainen: nainen käyttää valtaa

joka päivä. Naisen valta on kuitenkin piilotettu. Useimmiten me naiset emme edes

huomaa, millä tavalla käytämme valtaa.





Jos ei Usko usko niin...



Psykologi Hannele Törröstä on jo vuosien ajan kiusannut tapa, jolla nainen käyttää

valtaa. Vaimo, kolmen murrosikäisen pojan äiti on tutkinut omia vallankäytön

mekanismejaan ja huomannut, että usein ne ovat itsepetosta.



- Nainen näkee itsensä huonommin kohdeltuna kuin onkaan ja alkaa uhriutua kotona

ja parisuhteessa.



Uhriksi itsensä tunteva nainen on sokea omalle vallalleen. Hän kompensoi tunnetta

vallan puutteesta käskien, jahdaten, mielivaltaisia sääntöjä luoden ja läheisten

reviireille tunkeutuen.

Lopputulos ei ole tunne tasa-arvosta, vaan vallankäyttö kääntyy naista vastaan.

Kotona naisesta tulee määräilijä, joka lopulta saa ongelmien syyt niskoilleen,

koska on perheenjäsenten mielestä rasittava pirttihirmu.



- Itsepetos näivettää. Se alentaa naista. Naisesta tulee helposti katkera. Hän ei

näe omaa vallankäyttöään kritisoitavana, vaan syyllistää muita, yleensä miestään.



Törrösen mielestä keski-ikä on viimeinen tilaisuus alkaa tutkia omia vallankäytön

mekanismejaan. Toiset huomaavat omat virheensä ja voivat parantaa ihmissuhteitaan,

toiset uhriutuvat loppuelämäksi.



- Mikään ei ole surullisempaa kuin katkeroitunut vanha ihminen, joka aina näkee syyn

itsensä ulkopuolella.





" Teenkö minä mitään oikein?"



Usein naisen vallankäyttö on verhoiltu kodin sääntöihin. Vaikka kodin pitäisi olla

perheen yhteinen paikka, nainen katsoo oikeudekseen määrittää yhteiset standardit.

Perhe-elämän sääntöjen oheen ilmestyy kummallisia pakkomielteitä, joita muiden pitäisi

noudattaa.



- Minä vaadin aikoinaan, että siivouspäivän on oltava perjantai, vaikka meidän

perheessä on neljä muuta jäsentä, joilla on omat mielipiteensä asiasta.



Kun standardit on luotu, nainen valvoo niiden toteutumista. Niistä on pidettävä kiinni,

olivat ne kuinka idioottimaisia tahansa.



- Nainen on kuin tarkastaja, joka kulkee perässä ja arvioi, miten kotityöt on

suoritettu. Jos tulos ei miellytä, nainen ilmoittaa, kuinka kelvoton mies tai

lapset ovat.



Pahimmaksi vallankäyttö äityy, kun perhe-elämässä tapahtuu muutos, josta nainen

katsoo tietävänsä enemmän kuin mies. Törrönen kertoo tuttavastaan, joka tuli

ensimmäistä kertaa isäksi. Miehen vaimo puhui vuoden ajan vain siitä, kuinka huono

mies oli.



- Mies kysyi minulta, tekikö ylipäänsä mitään oikein.





Mies on naisen oma projekti



Kodin sääntöjen lisäksi nainen laatisi myös parisuhteen säännöt. Naisella on tapana

ilmoittautua parisuhteessa asiantuntijaksi. Nainenhan " tietää" , että koska miehellä

ei ole tunneälyä, mies ei ymmärrä, miten parisuhteessa kuuluu olla.



- " Tietäminen" johtaa siihen, ettei nainen kunnioita jokaiselle kuuluvaa omaa reviiriä,

vaan menee kevyesti rajan yli ja ahdistelee.



Moni nainen suhtautuu mieheen kuin projektiin - materiaaliin, joka koulitaan sopivaksi.

Kuinka moni nainen onkaan ystävättärilleen vannonut: " Kyllä minä sen muutan" !

Suvereenisti nainen puuttuu miehen henkilökohtaisiin asioihin, arvostelee tämän

makua ja jopa vaatettaa miestä mieleisekseen.

Naisen viha syttyy, kun mies ei kouliinnukaan suunnitellussa tahdissa. Silloin

tavataan naisporukassa, terapoidaan itseä ja toisia eli haukutaan miehiä.



- On elämäntilanteita - kuten äidiksi tuleminen tai vaihdevuodet - joissa naisten

keskustelut ovat tärkeitä. Mutta yleensä puheet miehistä vain vahvistavat naisten

omaa patologiaa.



Porukassa miesviha saa entistä absurdimpia muotoja. Törrönen kertoo naisesta, joka

huvitteli lähettämällä miehensä lähikauppaan mutkikkaan ostoslistan kanssa. Nainen

oli vaihtanut tavaroiden nimet listassa niin, että esimerkiksi tomusokeri olikin

pölysokeri - testatakseen, selviytyykö mies koitoksesta. Kotona nainen odotteli,

milloin ensimmäinen avunpyyntöpuhelu mieheltä tulisi. Hän myös tarkisti tutulta

myyjältä, oliko mies joutunut pyytämään apua. Lopuksi miehen avuttomuudelle naurettiin

kaveriporukassa.





Ei ilkeyttä, vaan sokeutta



Mikseivät miehet sitten ryhdy vastarintaan?



- Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.

- Kun naista arvostellaan, raivo on hirveä. Asiasta tehdään välittömästi

tasa-arvopoliittinen, ja mies leimataan sovinistiksi.



Kymmenen vuotta sitten Törrönen kirjoitti aiheesta kolumnin. Naiset suhtautuivat siihen

jäätävällä hiljaisuudella ja tuijotuksella, mutta miehet ottivat yhteyttä ja kertoivat

ajattelevansa juuri niin kuin Törrönen oli kirjoittanut. He sanoivat, etteivät olisi

voineet ottaa asiaa puheeksi, koska ovat miehiä.



- Ihmissuhteessa nainen tuntuu miehestä ylivoimaiselta. Nainen on nopea ja nokkela

keskustelija, eikä mies välttämättä saa edes suutaan auki.



Törrönen painottaa, ettei nainen ole vallankäytössään tahallaan ilkeä. Vallan

osoittaminen on tiedostamatonta, ja siihen johtavat monet eri syyt.

Ensinnäkin, ihmissuhteet ovat aina vaikeita, ja reviirien rajoja etsitään jatkuvasti.

Monesti suhteen alussa nainen hoivaa miestä, kokkaa, silittää paidat - ja tekee sen

rakastuneena mielellään. Kun ensihuuma on ohi ja riitojakin ilmenee, selviää, että

tavaksi tullut työnjako on inhottanut naista jo pitkän aikaa.

Toiseksi syyksi Törrönen nimeää naiselle tyypillisen ajattelun, että hyvä pitää

ansaita. Esimerkiksi rentoutua saa vasta, kun on koti on siivottu. Tai omasta ruumiista

saa nauttia vasta, kun on laihtunut.



- Kuormitamme itseämme kovilla tavoitteilla. Jos ne eivät toteudu, tunnemme itsemme

riittämättömiksi ja uhriudumme.



Myös kiire on hyvän parisuhteen vihollinen. Ihminen alkaa suorittaa elämää, eikä aikaa

jää omien toimintatapojen tarkasteluun.





Lepää, hullu, lepää!



Mitä me naiset sitten voimme tehdä parantaaksemme tapojamme? Miten tiedostamattoman

vallankäytön voi havaita?



- Voi kysyä mieheltä, millaisissa tilanteissa minun kanssani on vaikea olla, Törrönen

neuvoo.

- Olen hyötynyt hirveästi kritiikistä, jota miestuttavat ovat minulle antaneet. Sen

kuuleminen ei ole ollut kivaa, mutta olen huomannut heidän olevan oikeassa.



Törrönen kehottaa myös tarkastelemaan asioita, jotka arjessa ottavat aivoon, sillä

juuri niihin nainen valtaansa kohdistaa.



- Ennen raivostuin siitä, että meidän pojat löhösivät paljon sohvalla. Pohdin, mikä

siinä on niin ärsyttävää, kunnes huomasin, etten itse osannut loikoilla. Olinkin

kateellinen.



Kun raivon syy selvisi, ei tarvinnut enää motkottaa löhöäjille. Ei se heidän syynsä

ollut, ettei äiti osannut rentoutua. Nykyään Törrösen työtietokoneen näytönsäästäjässä

lukeekin: Lepää, hullu, lepää!

Samaa psykologi suosittelee muillekin.



- Elämä on paljon helpompaa, kun opimme suhtautumaan kodin hulluuksiin huumorilla

ja joustamaan suunnitelmissa ja säännöissä.



Törrösen tarkoitus ei ole julistaa miehiä pulmusiksi ja naisia pirttihirmuiksi. Jos

mies ei ole lainkaan oma-aloitteinen, nainen joutuu tahtomattaankin potkimaan häntä

yhteistyöhön. Mutta ratkaisu ei ole määräileminen vaan keskusteleminen. Törrönen

kehottaa luomaan kotiin säännöt - yhdessä.



- On tehtävä sopimus siitä, miten kotona ollaan, sekä tarkasteltava, millaisia

sopimuksia tehdään ja miksi. Voi tehdä erilaisia kokeiluja ja katsoa, mikä parhaiten

sopii.



- Paljastetaan korttimme ja käytetään valtaa avoimesti, keskustellen.



(Julkaistu iltalehdessä ilmeisesti vuonna 2000)

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

M42

Vierailija
2/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan se olisi mennyt suoraan sovinismiksi!

M35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiedostanut itsessäni juuri tuollaista vallankäyttöä ja pyrkinyt siitä eroon. Hankalaa se on, mutta helpottaa elämää kun energia ei kulu määräämiseen ja kyttäämiseen, vaan annan miehen ja lasten tehdä asiat omalla tavallaan. Eli meillä mies saa edelleen säilyttää vaatevarastoaan olohuoneessa.

Vierailija
4/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Nainen, tänään kritiikistä raivostunut, vaikka sitä yleensä pakotankin itseni aika hyvin kuuntelemaan

Vierailija
5/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli oikein arkkityyppi tuollaisesta marttyyristä. ehkä tämä varoittava esimerkki on pelastanut mut jo heti alkuun paljolta pahalta.



Tuota " kyllä minä siitä hyvän ja edestuskelpoisen kumppanin koulin" -ajattelua en ole kyllä koskaan ymmärtänyt. Niin kuin maailmassa ei olisi valinnanvaraa...

Vierailija
6/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperot ja leikki-ikäiset paltalta aloituksen " Osaako lapsesi isä huolehtia lapsesta" alta.



Käykää lukemassa ja vaviskaa - tuo nainen käyttää valtaansa yo. tekstin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen minäkin

Vierailija
8/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan ollakin aika ihana vaimo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa toisessa ketjussahan todistettiin, että vain nainen kykenee olemaan empaattinen ja älykäs - miehet ovat AINA aggressiivisia.



Eli miesten vika kaikki tyynni, tismalleen!



:D

Vierailija
10/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se joka itsensä tunnistaa tuosta kuvauksesta tuskin toimii noin! valitettavaa mutta totta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


se joka itsensä tunnistaa tuosta kuvauksesta tuskin toimii noin! valitettavaa mutta totta!

Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt pointtiasi :O

Vierailija
12/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jotenkin hankalalta ja vanhanaikaiselta. Meillä ollaan onneksi molemmat ihan yhtä arvostettuja perheenjäseniä. T: N32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kunnon Pirttihirmu toimii; ei varmastikkaan toimi niin, tai ainakin on hakenut apua.



Vierailija
14/46 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun toi teksti ihan täysillä osui ja upposi. Aion muuttaa tapojani.



T: Toivottavasti mahdollisimman pian Ex-pirttihirmu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tunnen näitä pirttihirmuja...



Itsekin syyllistyn aika ajoin tähän. Koitan aina muistaa... ja parannella tapojani.



Hyvä aihe, mistä kannattaa puhua ja pohtia. Puolisonki kanssa jutella ja käydä aihetta läpi.





Vierailija
16/46 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseenalaistaa miehensä kyvyt toimia isänä.



Siis jos äiti käy esim. kaupassa, niin isälle jätetään sekuntiaikataulutettu ohje, miten lapsen kanssa ollaan.



WTF? On isän tapa olla vanhempi ja on äidin tapa olla vanhempi, eikä isän tavan tarvitse olla sama kuin äidin.



Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö rutiineista pitäisi pitää kiinni.



Jos itse olet sellainen äiti, niin hellitä ihmeessä!

Vierailija
17/46 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen myötä perheestä puuttuivat lämpö, hauskuus ja kepposet. Varsinaiseksi pirttihirmuksi en tunnustaudu, mutta aika ilotonta meillä olisi ilman mieheni rentouttavaa vaikutusta.



Ennen hänen lähtöään meidän nuori nainen ihmetteli ääneen, miksi suostun pakkaamaan isän laukun. No, tämän takia. En vain silloin tajunnut sitä. Mies luo meillä kodin tunnelman, minä vain annan sille siistin paikan.



Minulla on aika korkea vaatimustaso kotitöissä. Mies on jo ajat sitten luovuttanut oman osuutensa ammattilaiselle, mikä on minusta erittäin hyvä ratkaisu. Ammattilaisen perään ei tarvitse katsoa, ja jos on huomautettavaa, siitä ei tule perheriitaa. Oman osuuteni saan tietenkin tehdä niin pikkutarkasti kuin jaksan.

Vierailija
18/46 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kyllä siivoaa kun siihen on tarvetta ja samoin minä. En jaksa stressata siivouksesta pätkääkään koska kämppä pysyy sen tunnin siistinä. Mies hoitaa lapset ihanasti, erilailla kuin minä mutta yhtä hyvin. Miksi alkaa stressaamaan siivouksesta yms. asioista kun se maailma ei oikeesti kaadu siihen jos villakoira on nurkassa ja tiskivuori kasvaa... Tiskaa kun jaksaa ja on tarvetta!

- ei tiptop perhe -

Vierailija
19/46 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

upp

Vierailija
20/46 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi kommentoida :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi