Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa varovaisia parkkipaikoilla!

28.08.2007 |

Huh, taas näin läheltäpititilanteen marketin parkkipaikalla...



Osa ihmisistä poukkoilee todella huolettomasti autojen välissä, piittaamatta siitä, onko autoja lähdössä tai tulossa. Osa autoilijoista oikaisee huolettomasti autorivien välistä piittaamatta siitä, missä on parkkiruutuja ja missä ajoväylä. Osa autoilijoista ei tiedä sitäkään, että oikealta tulevaa kuuluu väistää myös parkkipaikalla ja joskus ajoetuoikeus on jopa kolmiolla merkitty.



Varsinkin pienet lapset ovat turvattomia. Heitä ei näy autojen takaa ja jos pieni lapsi putkahtaa varottamatta autojen välistä ajoväylälle, voi olla, että joku kuski ei ennätä jarruttaa. Pitäkää heistä siis tiukasti kiinni!



Mutta mikä viiraa niitä aivan selvin päin kulkevia aikuisia, jotka kävelevät peruuttavan auton taakse täysin viisveisaten siitä, NÄKEEKÖ se peruuttaja kenties heidät vai ei? Peruuttaessa ei juuri koskaan ole samalla lailla näkökenttää taaksepäin kuin eteenpäin ajettaessa. Peruutuspeilistä ei näe kaikkiin suuntiin, joten jos joku kävelee sivusta peruuttavan auton taakse, voi jäädä alle.



Itse opin jo nuorena kesätoimittajana parikymmentä vuotta sitten (kun soittelin aluelehdessä poliisikierroksia), että parkkipaikat ovat onnettomuusherkkää aluetta. Pahoja kuolonkolareita toki sattuu aniharvoin, mutta pienempiä törmäyksiä todella usein.



Kannattaa lähteä siitä (ja opettaa se myös lapsille), että autoja pitää varoa aina, eikä saa olettaa, että kuski näkee ja huomaa heidät - vaan väistää itse!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti menit suoraan asiaan!



Minua pelottaa markettien parkkipaikat. En itse lähde kahden vilkkaan taaperoni kanssa markettiin juuri tuon parkkipaikkakaaoksen takia. Marketeissa käyn vain yksin tai mukana pitää olla toinen aikuinen.



Vierailija
22/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä..... Joskus voisi myös vilkaista sinne auton peräosaan, on niin paksussa paskassa ettei valoista ja kilvestä näy mitään. Kerran juuri parkissa tuli pieni törmäys kun suoraan takana oleva lähti yhtäaikaa peruuttamaan, takana paksu paskakerros ettei valoja näkynyt lainkaan eikä näin ollen pakkimerkkiä. Eihän siinä mitenkään näe jos toinen kohtisuoraan liikkuu. Selvittiin onneksi pikku viirulla kosketuskohdassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, tuo kurajuttukin on tosi. Hämärällä varsinkin suht mahdoton erottaa autojen liikkeitä, jos valoja ei näe.

Vierailija
24/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaista.

Vierailija
25/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syösytään auton eteen tajuamatta, ettei se autoilija ehdi millään jarruttaa

Minua ainakin autoilijana pelottaa parkkipaikat välinpitämättömien vanhempien ja jalankulkijoiden vuoksi.

Vierailija
26/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo, ettei yhtään oteta huomioon näkökentän rajallisuutta, vaan lompsitaan muina miehinä ja naisina suoraan peruuttavan auton eteen. Tuo näkemäni vaaratilanne oli just sellainen, jossa mies ja arviolta viisivuotias poika kävelivät keskenään jutellen ihan autoriviä hipoen yhden auton taakse. Auto oli peruuttamassa ja varmaan kuski katsoi peruutuspeiliä - mutta siitä ei NÄE tiukassa kulmassa sivulle!



Ei näe, vaikka olisi kuinka varovainen ja tarkka.



Tuossa ei käynyt pahasti, mutta olisi voinut käydä.



Juuri tuon takia itse pyrin aina parkkeemaan niin, että ei tarvitse peruuttaa, vaan voi ajaa suoraan eteenpäin. Ruuhkassa se ei tietysti aina onnistu, mutta jos vain voi, jätä auton sitten tarvittaessa kauemmaskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös auton ETEEN. Ei siinä ehdi jarruttaa. Pyöräilijät suihkivat keskeltä tietä ja jalankulkijatkin osaavat mennä päin punaisia.

Vierailija
28/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


jalankulkijatkin osaavat mennä päin punaisia.