Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa varovaisia parkkipaikoilla!

28.08.2007 |

Huh, taas näin läheltäpititilanteen marketin parkkipaikalla...



Osa ihmisistä poukkoilee todella huolettomasti autojen välissä, piittaamatta siitä, onko autoja lähdössä tai tulossa. Osa autoilijoista oikaisee huolettomasti autorivien välistä piittaamatta siitä, missä on parkkiruutuja ja missä ajoväylä. Osa autoilijoista ei tiedä sitäkään, että oikealta tulevaa kuuluu väistää myös parkkipaikalla ja joskus ajoetuoikeus on jopa kolmiolla merkitty.



Varsinkin pienet lapset ovat turvattomia. Heitä ei näy autojen takaa ja jos pieni lapsi putkahtaa varottamatta autojen välistä ajoväylälle, voi olla, että joku kuski ei ennätä jarruttaa. Pitäkää heistä siis tiukasti kiinni!



Mutta mikä viiraa niitä aivan selvin päin kulkevia aikuisia, jotka kävelevät peruuttavan auton taakse täysin viisveisaten siitä, NÄKEEKÖ se peruuttaja kenties heidät vai ei? Peruuttaessa ei juuri koskaan ole samalla lailla näkökenttää taaksepäin kuin eteenpäin ajettaessa. Peruutuspeilistä ei näe kaikkiin suuntiin, joten jos joku kävelee sivusta peruuttavan auton taakse, voi jäädä alle.



Itse opin jo nuorena kesätoimittajana parikymmentä vuotta sitten (kun soittelin aluelehdessä poliisikierroksia), että parkkipaikat ovat onnettomuusherkkää aluetta. Pahoja kuolonkolareita toki sattuu aniharvoin, mutta pienempiä törmäyksiä todella usein.



Kannattaa lähteä siitä (ja opettaa se myös lapsille), että autoja pitää varoa aina, eikä saa olettaa, että kuski näkee ja huomaa heidät - vaan väistää itse!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 11, juuri sen takia kannattaa itse olla jalankulkijana hemmetin varovainen, eikä jääräpäisesti tryykätä eteen " kun kerta liikennesääntöjen mukaan autojen pitää väistää suojatielle aikovaa" .

Vierailija
2/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahemmin käy joo...mutta että mikä ihme ihmisiin on mennyt liikenteessä? Miettimisen paikka se on kaikilla käyttäytymisen suhteen. Yhteispelistä ei tietoakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei peruuttaessa voi koko aajn tuijottaa taustapeiliin, pitää katsoa etukulmia ja välillä sivuille, että tuleeko jostain autoa kylkeen.

Vierailija
4/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osais ennakoida ja varoa. Mutta kärryineen syödytään parkkipaikoilla tien yli ihan mistä sattuu.

Monet kerran olen sydän kurkussa ajanut parkkipaikalta pois ja pelännyt, että koska joku jää alle. Ei edes katsota tuleeko autoja ja ei pidetä lapsia kädestä kiinni vaan annetaan juoksellea ihan miten sattuu.

Tajutkaa, että vaikka se auto kulkee kävelyvauhtia, se ei pysähdy 10cm matkalla kun syöksytte nokan eteen.

Vierailija
5/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen takana tuleva nuorimies tööttäsi minulle, kun päästin pyöräilevän pikkupojan suojatien yli. Tuli mieleen, että auton takana täytyisi olla sellainen keskisormen muotoinen valo, jonka saisi napista painamalla palamaan. Törpöt on usein takana nääs.

Vierailija
6/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin ilmansuuntiin kun ei voi katsoa samanaikaisesti.

Vierailija:


Ja ei peruuttaessa voi koko aajn tuijottaa taustapeiliin, pitää katsoa etukulmia ja välillä sivuille, että tuleeko jostain autoa kylkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää osata väistää pikkulasta eikä toisin päin.



Vierailija
8/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksee suoraan auton alle, niin vastuu ei yksiselitteisesti ole sen autoilijan.

Ja joka tapauksessa siinä on yks ja hailee alkaa kinata, kenen " ois pitänyt" .

Vierailija:


pitää osata väistää pikkulasta eikä toisin päin.

Juuri maalaisjärkeä ja varovaisuutta peräänkuulutan jääräpäisyyden tilalle. Jääräpäisyys ja mahdollinen oikeassaolo ei kamalasti lohduta, kun vahinko on päässyt sattumaan, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: noin täällä tehdään aina välillä. Pysähdyt päästämään jalankulkijan yli ja takana töötätään. Tekipä joku senkin tempun että lähti ohi vastaliikenteen kaistaa kun päästin yli alaluokkalaista. Aivan älytöntä törppöilyä jossa ei mitään tolkkua.

Vierailija
10/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Just eilen takana tuleva nuorimies tööttäsi minulle, kun päästin pyöräilevän pikkupojan suojatien yli. Tuli mieleen, että auton takana täytyisi olla sellainen keskisormen muotoinen valo, jonka saisi napista painamalla palamaan. Törpöt on usein takana nääs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä käyn marketissa (ja niin tapahtuu harvase päivä), koskaan ei ole tullut yhtään kolaria tai yhteentörmäystä vastaan. Missä te asutte? Minä käyn yleensä Kalevan Prismassa Tampereella.

Vierailija
12/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: tuleppa tänne pk-seudulle niin näet viidakon lait...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Nekalassa sijainneen Eka-marketin parkkipaikka oli kaupungin pahimpia peltikolarisumppuja. Joten kyllä siellä Mansessakin osattiin ja osataan varmasti yhä...

Vierailija:


Kun minä käyn marketissa (ja niin tapahtuu harvase päivä), koskaan ei ole tullut yhtään kolaria tai yhteentörmäystä vastaan. Missä te asutte? Minä käyn yleensä Kalevan Prismassa Tampereella.

Vierailija
14/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä viitsisi pelätä henkeni, ja muiden henkien, edestä joka päivä marketin parkkipaikalla. Muuttaisin heti landelle Tampereelle :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei ole kauaa, kun lähdin peruuttamaan. Olin erityisen tarkkaan pyöritellyt päätäni ja tarkistanut joka suunnan ennen liikkeelle lähtöä, mutta niinpä vain kävi, että jostain ehti tulle mies taakse. Siellä hän sitten kiukustuneena huiteli nyrkkiään.



En voinut, kuin ihmetellä, että miksi kyseisen henkilön piti ehdoin tahdoin kävellä taakseni ja vieläpä ihan läheltä autoa, kun selvästi näki, että olen lähdössä peruuttamaan.



Jos on autoilijoilla kiire, niin niin näyttää olevan kävelijölläkin - vieläpä henkensä uhalla!

Vierailija
16/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: Emme me tänne haluakaan jäädä lopuksi ikää. Nyt vaan ei ole mahdollisuutta häipyä johonkin kauemmas.

Vierailija
17/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihminen " yllättäen" lähtee ylittämään suojatietä...



Suojatie ei ole siellä yllättäen, vaan yleensä hyvinkin selkeästi merkitty... Sojatietä lähestyessään autoilijan on sovitettava vauhtinsa siten, että voi vaaraa aiheuttamatta taata esteettömän kulun sillä olevalle tai sille pyrkivälle jalankulkijalle.



Mitä epäselvää siinä on!



Huomauttaisin vielä, että suurin osa niistä parkkipaikkojen poukkoilijoista on nimenomaan autoilijoita...

Vierailija
18/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyöräilijöille. Jopa siellä parkkipaikalla.

Vierailija
19/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan päivittäin Helsingin keskustan läpi Jumboon ja voi mitä liikennekukkasia siellä köröttelee. Vähältäpiti tilanteita on päivittäin. Ja noita punaisiapäin ajavia on ihan säännöstään... voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään...



Kiire kiire, ja muut selitykset.

Vierailija
20/28 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on VÄÄRIN, että esim. suojatielle ei voi huoleti astua, mutta ainakin lapsille kannattaa opettaa varovaisuutta ja epäluuloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä