Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: KÄYTÖSTAVAT joita yrität opettaa lapsillesi ja joita miehesikään ei vielä hallitse?

Vierailija
27.08.2007 |

.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa, että ruokaan ei saa koskea, ennen kuin kaikki ovat pöydässä valmiina aloittamaan. Ja että juomiin ei kosketa, ennen kuin isäntäväki on skoolannut. JA jos on itse isäntäväkenä, niin isäntä tarjoaa juomat ja skoolaa. Eikä koskaan tarjoa ensin itselleen, vaan aina ensin vieraille.

En siis viitsi näitä miehelle selittää, kun periaatteessa hänen pitäisi tietää ihan samat asiat kuin minunkin. Ainakin appivanhemmat ovat vielä aika tarkkana näistä jutuista, joten en tajua, miksi mies ei välillä näytä osaavan ihan perustapoja. Mutta lapselle olen yrittänyt vaivihkaa kertoa, että ei voi hyökätä ruuan kimppuun ennen kuin kaikki ovat istuutuneet jne.

Meillä ei saa kyllä lähteä pöydästä ennen kuin kaikki ovat syöneet. Tästä on tarkkana onneksi mieskin.

Vierailija
22/71 |
10.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kun mennään miehen ystävien synttäreille/tupareihin tms., miehen pitäisi miettiä ja hankkia se lahja eikä aina viime hetkellä mun. Taas hankin anopille (josta en edes pidä) lahjan kun mies ei tajunnut panna tikkuakaan ristiin.

- Kun mennään kylään, ei lueskella lehtiä tai oman äidin luokse mennessä mennä PÄIVÄUNILLE ja jätetä mua hoitamaan viihdyttämistä.

- Laitetaan likapyykit pyykkikoriin ja puhtaat itse kaappiin.

- Laitetaan tiskit koneeseen.

- Laitetaan roskat roskikseen (mies jättää kaiken kierrätettävän pöydälle, ARGH!)

- Ei puhuta vieraiden kanssa vaahto suussa politiikasta tai uskonnosta (tähän sääntöön tietysti poikkeuksia)

- Ei aleta inttämään vieraiden läsnäollessa kun pyydän jotain tai yleensäkään tiuskita mulle tai aleta rakentamaan riitaa.

- Ei haukuta lihavia, mustalaisia tai maalaisia.

- Ei rohmuta ruokaa juhlissa tai kylässä. Voi ottaa lisää, mutta pitää huolehtia, että kaikille riittää. Kun itse kestitsee, täytyy pitää huolta että vieraat saavat ensin ja itse vasta sitten.

- Muistetaan vaimoa juhlapäivinä. Edes jotenkin.

- Muistetaan hääpäivä noin niinkuin yleensäkin.

- Ei ravata tietokoneella vieraiden läsnäollessa jatkuvasti.

- Harrastetaan jotain muutakin kuin tietokoneella illasta toiseen istumista.

- Ulkoillaan. Miestä ei saa ulos kuin väkisin. Kauniinakin päivinä.

Tästä listasta tulis loputon. Mun miehellä on valtava määrä tapoja, joita en todellakaan halua lasteni perivän. Huonosta kotikasvatuksesta johtuvat kaikki :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla piereskely, röyhtäily ja nenän kaivaminen kiellettyä? Joo ymmärrän kyllä, että näitä ei tehdä julkisella paikalla, mutta eikö saa kotonakaan? Ihme nipotusta! Ja ei saa lukea pöydässä ja viedä ruokaa olohuoneeseen? Me tehdään näitä kaikkia :)

Meillä ei ole vielä lapsia, ja ymmärrän että lapset ei voi viedä ruokaa olohuoneeseen sotkettavaksi. Toivottavasti mekin saadaan noi tavat karsittua pois jos lapsia joskus tulee. Mutta piereskely, röyhtäily ja nenän kaivuu -kiellot on ihan idioottimisia!

Vierailija
24/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hampaat harjataan aamulla ja illalla

- kotona EI pissata seisaallaan (tää mua raivostuttaa kaikkein eniten)

- likaiset astiat viedään tiskipöydälle

- omat muruset pyyhkäistään pöydältä syönnin jälkeen

Sen sijaan meillä saa lukea ruokapöydässä ja piereskellä ja röyhtäilläkin. Myös kiitos, anteeksi, ole hyvä ja tervehtimiset on kohtuullisesti hallussa.

Vierailija
25/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu aloitetaan yhdessä muiden kanssa ja odotetaan kunnes viimeinenkin on syönyt eikä poukkoilla pois pöydästä vaikkapa tv-ohjelman takia.

Voidaan pyytää anteeksi vaikka kaikki syy ei olekaan sinussa.

"Oho, tsori!" on lähimmäksi anteeksipyyntöä, mitä meillä päästään. Lapsi pyytää käskemällä anteeksi, harvoin muuten :-(

Vierailija
26/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät miestäsi pissaamasta seisaaltaan? Mitä se haittaa? Vai onko miehelläs niin huono sihti, että koko vessa lainehtii? Mä en ole ikinä edes kuullut miehestä joka pissais istualtaan :D

Vierailija
27/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein iltaisin on niin, että vain lapsi syö ja silloin hän saa lukea syödessään. Sitten kun koko perhe syö (usein ruokapöydässä, eikä keittiössä), seurustellaan :-)

Vierailija
28/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla piereskely, röyhtäily ja nenän kaivaminen kiellettyä? Joo ymmärrän kyllä, että näitä ei tehdä julkisella paikalla, mutta eikö saa kotonakaan? Ihme nipotusta! Ja ei saa lukea pöydässä ja viedä ruokaa olohuoneeseen? Me tehdään näitä kaikkia :)

Meillä ei ole vielä lapsia, ja ymmärrän että lapset ei voi viedä ruokaa olohuoneeseen sotkettavaksi. Toivottavasti mekin saadaan noi tavat karsittua pois jos lapsia joskus tulee. Mutta piereskely, röyhtäily ja nenän kaivuu -kiellot on ihan idioottimisia!

mennä vessaan piereskelemään ja haisemaan, nenäänsä kaivamaan ja röyhtäilyäkin voisi rajoittaa. Kaikkihan me niitä teemme, mutta voi sen tehdä ilman että koko perhe joutuu sitä haistelemaan, katsomaan tai kuuntelemaan...se on sitä toisten ihmisten huomioon ottamista minusta.

Meillä valitettavasti minäkin luen joskus ruoka-aikaan pöydässä (tosin lähinnä aamupalalla), sen hetken pitäisi olla yhteinen seurusteluhetki. Olohuoneessa meillä saa kaikki syödä aamupalaa ja välipalaa, varsinaiset ateriat sýödään ruokapöydän ääressä.

Kotona olemme vähän vapaammin, mutta tosi tärkeänä pidän sitä että lapseni, mieheni ja minä osaamme käyttäytyä kodin ulkopuolella. Ja kylässä on aina kyläpaikan säännöt, siellä ei pompita sohvalla tai kuljeskella pelkissä pikkuhousuissa :-)

Miehelläni on muutaman ärsyttävä tapa, joita en haluaisi periyttää lapselle:

Vaatteiden jättäminen lojumaan lattialle tai vaikka ruokapöydän kulmalle, siis ne jää siihen missä ne riisutaan...itse kerään kaiken mikä lojuu ja vien pyykkikoriin, minua tuollainen ripottelu ärsyttää.

Kiroilu

Piereskely on todella ärsyttävää, sen voisi hoitaa vessassa, aikuisella täytyy olla sen verran pidätyskykyä...

Tyhjien makkarapakettien tai maitopurkkien laittaminen takaisin jääkaappiin (tai tyhjän leipäpussin laittaminen takaisin leipälaatikkoon) eikä niiden vieminen viereiseen roskiin. Tosi ärsyttävää, jos luulet että kaapissa on vielä maitoa ja sitten huomaat ettei olekaan.

Puhtaiden viikattujen (minä pesen ja viikkaan) vaatteiden vieminen vaatekaappiin heti eikä parin viikon tuolilla lojumisen ja muutaman kipakan asiasta sanomisen jälkeen. Ja kaikkein ärsyttävintä on se, että siitä puhtaiden kasasta kaivellaan vaatteita ja koko kasa tipahtaa lattialle ja se sitten nostetaan epäjärjestyksessä takaisin siihen tuolille!

Vierailija
29/71 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se jonkun mainitsema ruokapöydästä kesken poistuminen, katsomaan telkkari tms.

Mieheni hotkii ruokansa (on oppinut sen kotoaan, jossa kaikki hotkivat kauhealla kiireellä) ja sitten nousee pöydästä vaikka me muut vielä syömme. Tästä olen alkanut huomautella, että pöydässä ollaan ainakin sen aikaa että meiltä muilta ruuat häviää lautaselta, siinä voi vaikka keskustella jotain...

Vierailija
30/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos joku puhuu sinulle, VASTAA. Sano "juu", mumise jotain- kunhan vastaat. Se on merkki siitä että olet kuullut eikä toisen tarvitse toistaa kaikkea.

[/quote]

Mina en kesta etta joudun puhumaan kuin seinille, enka kosakaan tieda kuultiinko mita sanoin, kuuneltiiko mita sanoin, rekisteroitiinki mita sanoin, ymmarrettiinko mita sanoin... jos sitten viela seuraavana paivana sanotaan etta 'et sina sanonut etta tanaan olet menossa sinne ja sinne'... Ai enko vai???

;-))

Vierailija
31/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli

- ruokapöydässä ei röyhtäistä (tekee usein vahingossa ja keskimmäinen tekee, koska "isäkin tekee"...ei tosin tee vieraiden aikana koskaan :))

- ei saa kiroilla

ja sitten yksi, joka ei ole varsinainen käytöstapa mutta kuitenkin...telkkaria ei tarvitsisi laittaa päälle heti kun tulee töistä kotiin vain "varmuuden vuoksi" (yritän opettaa lapsille, että telkkari ei ole mikään perheenjäsen....)

Vierailija
32/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi voi pyytää, vaikkei olekaan tahallaan loukannut (siis ei aina ole tilannetta, jossa selkeästi toinen on väärässä ja pyytää siksi anteeksi).

"julkisesti" (=muiden läsnäollessa) piereskely. Inhoan sitä. Vessat on keksitty.

voisi yrittää kaikkien kanssa jutella, ei vain lempivieraitten.

Vierailija
33/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpönttö puhdistetaan pönttöharjalla ison hädän jälkeen pöntön huuhtelun yhteydessä.

...että vessaharja laitetaan sinne ulosteen sekaan? Minä ainakin vedän ensin kerran ja vasta sitte putsaan, jos on tarvis. Yleensä käsisuihku riittää. Sen jälkeen sitten vedetään uudestaan.

Vierailija
34/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, etten ole yksin ;) Meillä:

- Syödään ruoka yhdessä, keittiön pöydän ääressä, ei sohvalla, tietokoneella tai missään muuallakaan.

- Likaiset vaatteet pyykkikoriin!! Ja käännä ne sukat!! Aina tulee koriin (jos nyt edes tulee sinne asti) ihme mykkyrällä ja sykkyrällä, eihän ne valkoiset (töissäolleet, eli siis lähes mustat) sukat puhdistu siten, joten joudun sitten kääntelemään niitä. Jos minä pesen, ripustan ja viikkaan, niin voisitko edes tuon tehdä!??

- Äiti (eli minä) ei ole mikään kaikkivoipa Jumala, joka tietää kaikesta kaiken! Joskus voi yrittää selvittää jotain asioita itse omassa päässänsä, eikä kokoajan roikkua puntissa kiinni (4-vuotias tätä tekee enemmän, mutta mieskin liikaa) Saisi enemmän mies osallistua päätöksen tekoon, ärsyttää, kun kaikki on minun päätettävissä ja mietittävissä (kumpi käy kaupassa? mitä syödään tänään? jne).

Muuten kyllä ihan kelpo mies! :)

Paitsi räkiminen!! Sitä on pyynnöstäni yrittänyt rajoittaa lapsemme nähden, mutta hyi kun ruma tapa :(

Vierailija
35/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aloiteta ennen kuin kaikilla on annos edessä. Meillä jopa 2v hallitsee nämä, mutta 3-kymppinen ei kotiseinien sisäpuolella enää (joku isyysdementia ilmeisesti iskenyt). Muutenkin käyttäytyy isänä huonommin kuin aviomiehenä.

Ekat 10 vuotta oli oikea genttleman, lasten myötä vaipunut sitten uhmakkaan pikkulapsen tasolle, huutaa ja rähjää suuttuessaan. HUOH :(

Vierailija
36/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kokee, ettei saa ansaitsemaansa huomiota vaimoltaan, kun lapsille menee osa. Voi reppanaa. :D

Vierailija
37/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- omat astiat pitäisi viedä tiskipöydälle

- ruokailut yleensä nautitaan yhdessä

- ruokailuun tullaan melko heti kun on huudettu syömään

- ruokaa ei haukuta, kaiken ei tarvitse olla aina lempparia ja herkkua

- pyykit viedään pyykkikoriin

- tavarat viedään omille paikoilleen illalla kun leikki ja askartelu on loppu

- pyydetään, ei käsketä

- toisille ei sanota rumasti

Vierailija
38/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tavarat viedään omille paikoilleen illalla kun leikki ja askartelu on loppu

Jos on koko ilta rakennettu sitä legokaupunkia, niin ei todellakaan sitä pureta saman tien. Isäni ei todellakaan tajunnut tätä. En ymmärrä vieläkään, miksi lastenhuoneen lattian olisi pitänyt olla yöllä ja aamulla tyhjä, kun me lapset kuitenkin osasimme kulkea lelujen välistä vallan mainiosti.

Vierailija
39/71 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu aloitetaan yhdessä muiden kanssa ja odotetaan kunnes viimeinenkin on syönyt eikä poukkoilla pois pöydästä vaikkapa tv-ohjelman takia.

Likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin.

Voidaan pyytää anteeksi vaikka kaikki syy ei olekaan sinussa.

Vierailija
40/71 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä:

Ruokapöydässä ei piereskellä.

Vessanpönttö puhdistetaan pönttöharjalla ison hädän jälkeen pöntön huuhtelun yhteydessä.

Ei kiroilla.

Ihmisiä ei nimitellä tai haukuta.

Pyydetään anteeksi silloin kun se on tarpeen.

Yritetään olla toisille hyvinä esimerkkeinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme