Uhkaako kukaan jättää lapsensa jonnekin kurinpitotarkoituksena? ov
Eli oletko koskaan sanonut lapsellesi jossain muualla siis kuin kotona ollessa että jos nyt et tee niin tai näin niin äiti jättää sinut tänne. Kamalaltahan se kuulostaa ja ajattelin itsekin aikaisemmin etten koskaan sano noin, mutta kun on niin tehokas keino saada lapsi tottelemaan, niin huomaan että olen muutaman kerran tehnyt noin. Ja morkkis on päällä sen jälkeen...
Kommentit (42)
Nyt pitää mennä, muuten äidit vihastuu, ja kun äiti vihastuu, se lähettää meidät Espanjaan...
Arvatkaa vaan, onko poikaa sellaisella uhkailtu.
Vierailija:
Eihän uhkaus muuten tehoa ellei lapsi siihen usko.
miksette uhkaa jollain mikä toimii paremmin?
Vierailija:
Miten se hirveä perusturvallisuuden järkkyminen näkyy?
Tahtoisin tietää. Itse olen uhannut metsään jättämisellä yms jos lapsi ei ole älynnyt totella sitä ennen, eikä lapsi kyllä vaikuta mitenkään järkkyneeltä. Siis konkreettisia tietoja siitä mitä nyt on tapahtunut sille " perusturvallisuudelle" ja miten se näkyy?
Lapsellehan voi tehdä mitä vain, jos kuvittelee perusturvallisuuden järkkymisen näkyvän heti teon jälkeen. Traumat voivat näkyä vasta aikuisena esimerkiksi turvattomuuden tunteena, läheisriippuvuutena, kykenemättömyytenä pitkäaikaisiin ihmissuhteisiin jne. Ei kukaan voi sanoa tarkasti mitä seuraa jos lasta uhataan hylkäämisellä, mutta miksi pitää käyttää noin alhaisia keinoja, kun parempiakin olisi, jos hiukan olisi viitseliäämpi.
Vierailija:
miksette uhkaa jollain mikä toimii paremmin?
Niin kuin tukkapöllykin kun lapsi ei tottele. Mutta parempiakin keinoja on, sinun keinollasi mennään sieltä missä aita on matalin.
Ne ymmärtää miltä tuntuu kun siskot syö karkkia ja ite ei. Laiskoja, mielikuvituksettomia ja välinpitämättömiä olette.
Kuten joku kirjoitti, whatever!
Vierailija:
Lapsellehan voi tehdä mitä vain, jos kuvittelee perusturvallisuuden järkkymisen näkyvän heti teon jälkeen. Traumat voivat näkyä vasta aikuisena esimerkiksi turvattomuuden tunteena, läheisriippuvuutena, kykenemättömyytenä pitkäaikaisiin ihmissuhteisiin jne. Ei kukaan voi sanoa tarkasti mitä seuraa jos lasta uhataan hylkäämisellä, mutta miksi pitää käyttää noin alhaisia keinoja, kun parempiakin olisi, jos hiukan olisi viitseliäämpi.
Ensin on käytössä muut keinot. Jos mikään ei auta, sanon lapselle, että nyt me menemme ja lähden menemään. Lapsi tulee perässä. Jos siitä saa traumoja, niin voi voi. Varmaan saisi siitäkin, että nappaisin kiinni, ja hän alkaisi huutaa ja pullikoida vastaan. En uhkaile lasta hylkäämisellä tai että jätän hänet puistoon tms. Silloin kun hän oli vielä ratasiässä, jouduin välillä puoliksi pakottamaan hänet rattaisiin. Luulisin sen aiheuttaneen hänelle enemmän pahaa mieltä.
Vierailija:
Niin kuin tukkapöllykin kun lapsi ei tottele. Mutta parempiakin keinoja on, sinun keinollasi mennään sieltä missä aita on matalin.
Itse olen siitä todiste. Minulla on vielä nelikymppisenä kova hylätyksi tulemisen pelko, vaikka käytännössä minua ei ole koskaan hylätty. Jostainhan sen täytyy kummuta ja pidän ainakin suurimpana syynä juuri tuota lapsuudessa ollutta uhkailua.
Ja minä onneton siirsin sen esikoiselleni. On nyt teini ja vaikutus näkyy pahimmalla mahdollisella tavalla.
Vierailija:
Ensin on käytössä muut keinot. Jos mikään ei auta, sanon lapselle, että nyt me menemme ja lähden menemään. Lapsi tulee perässä. Jos siitä saa traumoja, niin voi voi. Varmaan saisi siitäkin, että nappaisin kiinni, ja hän alkaisi huutaa ja pullikoida vastaan. En uhkaile lasta hylkäämisellä tai että jätän hänet puistoon tms. Silloin kun hän oli vielä ratasiässä, jouduin välillä puoliksi pakottamaan hänet rattaisiin. Luulisin sen aiheuttaneen hänelle enemmän pahaa mieltä.
Mutta mitä se sitten on jos ei hylkäämistä, jos sinä lähdet ja lapsi jää vieraaseen paikkaan? Vaikket käyttäisi sanaa hylkääminen, niin sitä se silti on. Miksi ei voi ottaa lapsesta kiinni ja viedä hänet kädestä pitäen tai kainalossa kantaen pois? Siinä sinä osoitat että vaikka lasta kiukuttaa ja hän uhmaa vanhempiaan, hänestä välitetään silti niin paljon ettei jätetä minnekään.
Vierailija:
Mutta mitä se sitten on jos ei hylkäämistä, jos sinä lähdet ja lapsi jää vieraaseen paikkaan? Vaikket käyttäisi sanaa hylkääminen, niin sitä se silti on. Miksi ei voi ottaa lapsesta kiinni ja viedä hänet kädestä pitäen tai kainalossa kantaen pois? Siinä sinä osoitat että vaikka lasta kiukuttaa ja hän uhmaa vanhempiaan, hänestä välitetään silti niin paljon ettei jätetä minnekään.
Pidän esim. rapun ovea auki hänelle jne, mutta osoitan hänelle selkeästi, että nyt todellakin lähdetään. Kantaa en häntä voi selkäni vuoksi ja sen olen hänelle monesti sanonutkin.
Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin asioita jos heitä arvostetaan sen verran että selitetään.
Tai sitten lasta voi uhata jollain, joka tapahtuu lähituntien aikana. Monen päivän päästä oleva karkkipäivä on aika huono uhkauskeino, koska pieni lapsi ei hahmota aikaa niin kauas. Uhkauksen on aina oltava toteutettavissa!
Jos ei tehoa, niin lapsi kainaloon ja menoksi!
Vierailija:
Jos ei tehoa, niin lapsi kainaloon ja menoksi!
niin välitätkö edeleen uhmiksesta niin paljon, että kannat kotiin? Vai riittäisikö, että tulee mukana?
Mähän rakastan lapsiani. Niin rähjäävinä kuin aurinkoisinakin.
saattaa muuten olla edessä toisenlainen hylkäyskokemus, kun äiti lähtee pöpilään...
Kaupassa käydään niin että ostokset mahtuvat vaunujen tavarakoriin, tai autolla myöhemmin, tai yksin kun mies on kotona vahtimassa lapsia, tai mies käy tullessaan töistä. Tähän joku tietysti sanoo että on yksinhuoltaja... Eivät kaikki ole yksinhuoltajia eikä kaikkeen voi tässä antaa patenttiratkaisua.
Mutta pointti on se, että tilanteita pitää ennakoida! Jos tietää että lapsi ei tottele, voi suunnitella kauppareissunsa niin ettei tule tilanteita jolloin on pakko alkaa uhata lasta sellaisilla keinoilla, joita ei joka tapauksessa pysty toteuttamaan.
äiti uhkaa jättää lapsen esim leikkipaikalle kun ei suostu muuten tulemaan mukaan? Voiko joku olla niin umpinaiivi, että ajattelee läheisriippuvuuden tai kykenemättömyyden pitkiin ihmissuhteisiin johtuvan siitä, että äiti ei ole jaksanut kantaa 5-vuotiasta kotiin leikkipaikalta? Voi elämän kevät! Yhtä hyvin voisin sanoa, että kärsimättömyyteni tyhmiä ihmisiä kohtaan johtuu siitä kun äiti ei tehnyt aina pyynnöstä makaronilaatikkoa ja perusturvallisuuteni järkkyi.
Tahtoisin tietää. Itse olen uhannut metsään jättämisellä yms jos lapsi ei ole älynnyt totella sitä ennen, eikä lapsi kyllä vaikuta mitenkään järkkyneeltä. Siis konkreettisia tietoja siitä mitä nyt on tapahtunut sille " perusturvallisuudelle" ja miten se näkyy?