**ENSIKOT** vko35 (27.8-2.9.-07)
Tässäpä uusi pino uudelle viikolle.
Viime viikon jutut löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11067084&p=2&tm…
Kommentit (61)
Moikka taas kaikille.
Vai ei ole Hannnah vieläkään päässyt synnyttämään.. Lähettelen hirmuisesti kipeitä suppareita sinne että vauveli alkais syntymään. *Sup*Sup*
Taitaa olla kaikkein tuskaisinta odotusaikaa noi rv40 yli menevät päivät.. Tsemppiä!
Tipulle myös suppareita!! Ihana mies sulla kun hemmottelee jalkahoidolla. Minunki mies kyllä hieroo kun pyydän ja on jopa kerran leikannut ja lakannut varpaankynnetkin.. En kovin usein ole viitsinyt pyytää kun ei se ihan lempihommaa taida olla.
Buuffalla oli ollut ihanaa syöntiseuraa mäkkärillä, voihan elämän kevät! Ihania tollaiset vanhat ihmiset joilla ei ole muuta tekemistä ku valittaminen ja arvosteleminen. Mä olen 3-kymppiseksi aika nuoren näköinen ja töissä jotkut vanhukset myös ihmetteli että " raskaana olet vaik et ole rippikouluakaan vielä käynyt" . Joo, yritäppä siinä sitten selitellä että olen kyllä jo naimisissä ja ihan oikeesti aikuinen.
Tsemppiä ja jaksamista sulle ja suppareita lähettelen!! Toivottavasti turvotukset ei enää ainakaan pahene.
Naksu, tulehan kertomaan neuvolakuulumiset! Toivottavasti saisit selkäkivut jotenkin hallintaan, eipä ole kovin kiva vaiva =(
Sara-maria, mä aloin tuntemaan vauvan liikkeitä n.rv16-17. Ekaks vaan ihmettelin ääneen että onkohan nää liikkeitä kun ei ne todellakaan mitään selkeitä potkuja aluks olleet. Enemmänkin tuntu kuin olis ilmakuplia poksahdellut, ihan pieniä outoja tuntemuksia. Mies sitten vaan tokas että etkö jo ala uskomaan että kyllä ne vauvan liikkeitä on. Mahan päältä tuntu eka selkeä potku rv20. Aluks voi tosiaan luulla ekoja liikkeitä ihan vaan suoliston " lurinaksi" .
Credo, tervetuloa enskaporukkaan jutustelemaan!
Mitähän mun piti vielä.. Enpäs muista. Vilkutuksia kaikille enskoille, Butterfly, Dragondream, Gaiole, Aleida, Heltsy, Sanle, Dajm ja halit muillekin joita en muista mainita =)
Omaa napaa lopuks, mua on viimepäivinä vaivannut outo kipu ihan tossa rintojen alapuolella. Soitin jo neuvolaan kun ylävatsakipuhan taitaa olla yks raskausmyrkytysoire. No eipä se neuvolassa kovin huolestunut ollut, kysy voinko käydä jossain mittaamassa verenpainetta. Täytyy käydä illalla anoppilassa. Se kipu on siis jotenki polttavaa ja sellaista etten ole rintaliivejä pystynyt pitään moneen päivään. Voihan se olla (ja luultavasti on) jotain kasvukipujakin kun kohtu on jo niin ylhäällä jne mut eipä ole kiva vaiva kun mikään asento ei tunnu hyvältä. No, maanantaina on seuraava neuvolalääkäri ja sitten kai ne enempi tutkii jos tää vaiva ei tästä pahemmaks tule. Ei mulla muita raskausmyrkytyksen oireita ole, jos se RR nyt sitten on entisillä arvoilla.
Menen jatkamaan makoilua, se kun on paras asento tässä olossa.
hermione ja Onni 35+1
Hermione: Toivottavasti ei ole raskausmyrkytys kyseessä, eikä muutenkaan mikään vakava. Kivut on aina inhottavia. Oliko verenpaine ok?
Sara-Maria: Hyviä neuvolakuulumisia! Hermionen mainitsemat ¿suolen lurinat¿ on mielestäni hyvä kuvaus vaavin ekoille liikkeille. Eli kun rupeat niitä tuntemaan mielestäsi turhan usein, niin se onkin vauva joka heiluu, eikä suoliston meteli :) Ja tosiaan ihan kuin jotain kuplia menisi masussa, tuntuu semmoselta jännältä. Mulla on istukka etuseinässä vaimentamassa potkuja ja nuo ekat lurinat rekisteröin joskus viikoilla 17-18. Virallinen eka potku tuli rv 19+6, mulla on tarkat kalenterimuistiinpanot :)) Sillon piiperö kumautti heti kerralla niin kovaa, että tuntui kädellä masun päältä ja mieskin sai heti tuntea potkut (oli heti laittamasa jo fudiskouluun..) :) Siitä se vauhti vaan kiihtyy päivä päivältä.
Hannahille suppareita ja paljon! Siellä viikot poksuu jo kovaa kyytiä. Enää ei kauaa voi mennä, mutta odottavan aika on tuossa vaiheessa varmasti maailman pisin¿
Credo ja anabela tervetuloa mukaan!
Buuffa: Nauratti nuo kahvila-mummon puheet :) Onkohan sitä ite samanlainen joskus 50 vuoden kuluttua¿ toivottavasti ei. No sait ainakin olemuksellasi jonkinlaista sisältöä mummon päivään :D Kiitos H&M vinkistä, pitää käydä siellä joskus palkkapäivän jälkeen¿
Naksulle tsemppiä särkyjen kanssa :( Toivottavasti ovat ohi jo! Mitä neuvolassa sanottiin?
Sanlella pojun kanssa kaikki ok, hyvä! Älä rehki liikaa koulun kanssa.
Tipulle myös suppareita! Ihana mies sulla, kun tekee tommosia kotijalkakylpylähoitoja! :)
Aleidalle tsemppiä ultran odotteluun, pian se ensi viikko tulee :)
Sitten omia neuvolakuulumisia:
Paino +266 g/vko
RR 108/65
HB ei otettu, rautakuurilla jo ollaan
Pissa puhdas
Liikkeet ++
Syke 138-155
Sf 15
Painoa on tullut nyt yhteensä 5 kiloa lisää.. Miten teillä muilla tuo sf mitta on ollut näillä viikoilla (22-23)? Mielestäni 15 on aika vähän¿ Mutta eipä tuossa huolta ole. Kävin ostamassa heti suklaata, kun painoa ei ole tullut tuon enempää :) Viimeksi oli tullut melkein triplana enempi painoa, joten silloin sain jo vähän sormenheristyksiä nla-tädiltä¿
Kaikki olisi ok, jos vaan liitoskivut painuisivat muualle. Sain nyt tukivyön käyttöön, sitä pitelen päivällä. Työkiireetkin ovat ainakin hetkeksi rauhoittuneet, eli asiat siltä osin kunnossa. Piiperön potkut alkaa olla jo voimakkaita, aktiivinen kaveri sieltä on tuloillaan :)
Ai niin ja Kelan papereita pitäisi laittaa nyt eteenpäin menemään. Luulin, että niiden täyttäminen on helppoa, mutta onnistuin saamaan jo sormen suuhun niiden papereiden kanssa¿ Katotaan täytänkö ne oikein vai en.
Vilkutukset kaikille niillekin enskoille, joita ei ole nimeltä mainittu!
Gaijis ja piiperö 22+6
Tervetuloa kirjoittelemaan uutukaiset, Credo ja Anabela!
Sup, sup, Buuffa ja Hannah!
Hermione: mulla on kanssa ollut ylävatsa kipeä tai pikemminkin kosketusarka, mutta neuvolan tädin mukaan johtuu vaan siitä, että kohtu on tosi korkealla ja vauvan potkut on jo viikkokaudet suuntautuneet juuri ylävatsaan. Oliskohan sulla sama juttu?
Gaiole: Mulla oli Sf-mitta 22 silloin viikolla 23, mutta yläkäyrän tuntumassa olen mennyt koko ajan muutenkin. Ne kelan paperit on tosiaan aika monimutkaisia, itselläni oli aika epävarma olo niitä lähettäessä, mutta ihan ok päätös sieltä tuli.
Tänään oli taas neuvola, tässä kuulumiset:
Rv 39+0
Painon muutos -600g/vko
Turvotus +
RR 130/80
Hemppa 110 (pudonnut taas rautakuurista huolimatta)
Sf-mitta 36, pysynyt ennallaan viime viikosta
Raivotarjonnassa on edelleen, mutta pää ei ole täysin kiinnittynyt. Ei tunnu mitään edistystä tapahtuvan. Alan olla tosi kärsimätön. Seuraava neuvola on sitten viikon päästä eli eräpäivänä, mutta ei haittaa vaikkei sinne enää pääsisikään¿
Sairaalakassi on nyt vihdoinkin pakattu kosmetiikkajuttuja lukuun ottamatta, ne pitää heitellä mukaan viime tipassa. Laitoin ylimääräisen lämpöisen ¿nallehaalarin¿ mukaan Minille kun ilmat onkin yhtäkkiä viilentyneet, saa nähdä tarvitaanko sitä.
Pomo soitteli tänään ja kyseli kuulumisia, kertoili samalla uusimmat työkuulumiset. Kiva, ettei mua ole vielä unohdettu. Tuli hyvä mieli kun kuulin, että mua odotetaan innolla takaisin, vaikka siihen vielä vuoden päivät meneekin.
Lähdetään tästä ulkoilemaan, lupasin mennä miehelle ottamaan kierrosaikoja kun se juoksee läheisellä urheilukentällä. Se treenaa jotain työpaikan juttua varten, vaikka on kyllä kova juoksemaan muutenkin.
Tipu & Mini 39+0 (poks)
Musta tuntuu että kaikkia muita tuntuu häiritsevän tää odottelu paljon enemmän kun mua itseäni (sekä täällä että ihan tuttavapiirissä). Mutta ehei... ei tää musta oo yhtään tuskaista tää odottelu, ei mua haittaa vaikka menis sen pari viikkoa ylikin, tänäänkin olen taas viuhtonu menemään koko päivän niin että eihän tässä synnyttämään vielä kerkeisikään :)
hermione valitteli ylävatsakipua... veikkaan et ei oo mitään vakavaa, kun ei kerta ole muita raskausmyrkytysoireita. mulla meinaan oli kans tässä jossain vaiheessa, varmaan ihan samoilla viikoilla millä nyt meet, muutamina päivinä kipua ylävatsan kohdalla tai sellaista kiristävää tunnetta, joutui välillä olemaan hiukan selkä kyyryssä, kun selän oikaisu teki kipeää ylävatsassa. neuvolassa mullekin sanoivat että taitaa vaan olla noita kipuja kun vauva kasvaa ja alkaa paikat kiristää. tuntui vaan niin hassulta kun oli niin paikallinen yhteen kohtaan osuva kipu/viilto. jälkeen päin mietin et voisko liittyä jotenkin istukkaan? se kun on mulla ainakin tuossa etuseinämän yläosassa eli ilmeisesti kuta kuinkin siinä kohdassa missä kipu silloin tuntui...
nyt tv:n ääreen...
hannnah 40+1
Oli pakko tulla pyörähtämään ja katsastamaan teitä! Taidan jo nyt kaivata raskausaikaakin ;)
Isot tsempitykset loppupään odottajille! Sup, sup ja onnistunutta synnytystä!
Buuffalla on ollut tosi kivaa Mäkkäriseuraa tällä viikolla :/ Pitikin kysyä sulta, että asutteko ihan Tampereella? Olisi kiva, jos tältä alueelta löytyisi pikku-enska kamuja :)
Hyviä vointeja kaikille!
Live ja poitsu 1kk
Heips taas kaikille!
Gaiole, ihan hyvät paineet mulla on. Mittasin sekä eilen illalla että tänään aamulla. Ei niiden suhteen mitään hälyttävää. Kyselit sf-mittoja, mulla oli 19 rv22+2. Riippuu jonkin verran mittaajastakin. Mä olen myös monesti neuvola käynnin jälkeen käynyt kaupan kautta ostamassa suklaata, kiva on itseä hemmotella punnituksen jälkeen.
Saitko Kelan paperit täytettyä? Kyllä ne bumerangina takaisin tulee jos niiistä jotain puuttuu =) nimimerkillä kokemusta on, vaikka kuinka huolellisesti muka täytin.
Tipu oli pakannut sairaalakassin, meillä kävi eilen vieraita jotka kyseli joko mä olen pakannut? No en ole. Ajattelin näin että jos lähtö tulee ennen La:ta niin ehdin kuitenkin olla kotona vielä sen aikaa että saan kassin pakattua sittenkin. Kai se pitää pakata mut en kyllä ihan tässä vaiheessa. Ilmat on tosiaan viilentynyt paljon, mietiskelin eilen että kuinkahan kylmä sitten lokakuussa on kun meidän vauvan pitäis syntyä. Parempihan se on että vaatetta on varalla mukana enempi kuin että liian vähän.
Noista mun kivuista vastaan samalla myös Hannnahille. Kipu on siis aikalailla jatkuvaa, polttavaa olis ehkä paras sana kuvaamaan. Ei siis viillä jossain tietyssä asennossa vaan tuntuu tasaisesti kokoajan. Vauva potkii kylkeen, ei siis tuohon rinnan alle. Kai se on jotain kudosten venymiskipua mut todella inhottava kun ei pysty rintaliivejä pitämään. Eilen kävi vieraita ja piti istua nätisti 3h sohvalla rintaliivit päällä ja tuli ihan karmea polte. Vieraat kun lähti niin lähti multa vaatteet ja menin sohvalle makaamaan, helpotti onneks suht pian. Harmittaa vaan kun ei lenkille pääse, rinnat alkaa olla jo niin painavat ettei ilman tukea oikein voi liikuskella kuin kotona rauhassa =(
Mitäs muuta? tais olla tärkeimmät. Voikaa hyvin ja suppareita toivottelen niitä kaipaaville!!
hermione ja Onni 35+2
tänään taidan viettää taas kotipäivän... löhöilen, luen ja katselen telkkaria/videoita... on tullut alkuviikko taas mentyä paikasta toiseen, joten tarvii varmaan taas hiukan rauhottua. jos vaikka vauvakin haluaisi mieluummin syntyä rauhalliseen maailmaan, kenties ajatellut alkuviikosta ettei halua syntyä kovin kiireiseen maailmaan..
hannnah 40+2
Live oli yhtä aikaa linjoilla, kiva kun käyt moikkaamassa!
Vauva-arki taitaa mennä mukavasti? Hyviä vointeja sinne myös!
Hannnah, mä ajattelin pitää myös löhöpäivän sohvalla telkkua katsellen. Eilen kävi niitä vieraita ja piti leipoa ja siivota, nyt vaan nautin tekemättömästä olosta ja valitsen jonkun kivan leffan.
Tuletko seuraksi? =)
Sanle: tsemppiä opintoihin:) Kiva kun täällä on muitakin opiskelevia äitejä (ts. tulevia äitejä...) :)
Naksu: Joko selkäsäryt helpottaa? Kuulostaa aika kurjilta:( Jaksuja särkyjen kanssa!
Sara-Maria: Siellä oli hyviä neuvolakuulumisia=) Päätitkö osallistua tutkimukseen? Mä sain kutsun johonkin Predo-tutkimukseen, joka seuraa raskausmyrkytyksen etenemistä. Suostuin osallistumaan. Onks kukaan muu saanut kutsua kyseiseen tutkimukseen?
Buuffa: Ei oikein tiedä pitäskö nauraa tuollaisille vanhuksille vai kauhistella. On niillä varmaan sitten kurja elämä, kun tarvii toisten asioita tolleen julkisilla paikoilla puida.
Credo: Tervetuloa mukaan joukkoomme iloiseen:)
Hannah: Onneks sä oot noin positiivisella mielellä ton yliaikasuuden suhteen:) Varmaan ensimmäinen, jonka mä tiedän...
Gaiole: Siellä oli käyty suklaata ostamassa. Nams. Mulla vaan tuo suklaa närästää ja vetää vatsan sekasin ettei paljon uskalla syödä:( Tänään aattelin turkinpippureit mennä ostaa neuvola käynnin kunniaks kun hurjat 300g oli paino laskenut=)
Tipu: Hauskaa kun pomo pitää susta huolta äippälomallakin:)
ON: Täällä siis neuvola takana ja kaikki hyvin. Hemoglobiini oli onneks korkee 145, kun mulla joskus ollu sen kaa ongelmia. Pikkunen oli aamu-uinnilla niin lääkäri ei meinannu millään saada sydämen sykettä kuulumaan. Melkein ehdin jo säikähtämään. Onneks kuulu kuitenkin:)
Pari putkea otettiin verta ja se oli taas yhtä kamalaa, kun aina ennenkin. Oikein tuskan hiki valu:( Ei tykkää piikeistä... Sit se terkka oli kauhee häslä ku oli jostain muusta neuvolasta eikä tienny miten mikäkin laite toimii. Ärsyttävää...Tuli vähän sellai olo että ootko sä pätevä tähän hommaan vai et.
Nyt tekis mieli mennä nukkuu, ku koira valvotti yöllä. Raukalla oli vatsa sekasin ja sit se oksenteli:( Koht pitäs soittaa lääkäriin, ku sillä on ollu tota jo pidemmän aikaa. Varmaan allerginen tuolle uudelle ruualle.
Nyt pikapikaa kouluun... Vilkutukset kaikille:)
-Butterfly- rv 11+6
Söin sitten niin paljon karkkia eilen, että tuli oikein kamala olo :( Pitäisi osata hillitä itsensä...
Kelan paperitkin tuli täytettyä ja ne lähtee tänään eteenpäin palkanlaskentaan. Toivottavasti osasin täyttää paperit oikein. Saas nähdä millä aikataululla ne sitten sieltä palkkahallinnosta menee eteenpäin.. Tuntuu olevan kovin ruuhkaista meininkiä siellä aina. Olis jo ihana päästä hypistelemään äitiyspakkausta! Otatteko kaikki enskat äippäpakkauksen?
Butterfly oli käynyt neuvolassa, hyvä että kaikki ok! Mulla kanssa oli tuskaa nuo veren ottamiset. Ennen aina irronnut veret hyvin, mutta en tiedä johtuuko raskaudesta, mutta jouduin erikseen käymään antamassa verta tK:ssa, kun neuvolassa musta ei saatu pisaraakaan putkeen. Oli kamalaa olla ronkittavana useaan otteeseen :(
Loppupään enskoille sup sup täältäkin :D Hyvä hannnah, että sulla ei ole siellä tuskainen odotus päällä! Hyvää kannattaa odottaa :)
Vilkutuksia kaikille!
Täällä alkaa uusi raskausviikko, nopsaan tämä aika vaan kuluu...
Aurinkoterkuin Gaijis ja piiperö 23+0
Täällä osallistutaan siihen myös seurantaryhmässä :)
Pitäisikin taas täytellä sitä vihreää pumaskaa..
Meillä oli kaikki ok ultrassaja mies pääsi kyllä " aitiopaikalle" ja kysyikin sen jälkeen että sattuiko se? Olen kirjoitellut tuonne maaliskuisille ja hetki sitten tajusin nämä ensikot..:) Meillä on LA 14.3. Ultran perusteella raskauspäiviä tuli muutama lisää mutta la:ta ei muutettu. Asustellaan Tampereen seudulla, ikää 34v ja pari koiraa nurkissa.
Anabela
Uusia oli taas tullut joukkoon... Creido tervetuloa.
Gaiole: kyselit sf-mitasta. Mulla otettiin ekan kerran rv 23+1 ja se oli tuolloin 22, eli pompsahti heti yläkäyrälle. Tosin en tiedä onko tuo ihan totuus kun olin ollut juuri leikkauksessa ja masun kudokset oli turvoksissa sen ja tulehduksen takia. Painoo oli tuohon viikoon mennessä kuitenkin kertynyt vain 800 g tässäkin huomioon ottaen leikkaus joka vähän vääristää. Seuraava mittaustulos 27+2 oli 26 cm ja painoa yhteensä 3,2 kg. Tän jälkeen mun masu sit hidastikin kasvuaan ja tippui ihan alakäyrille. Nyt ihan lopussa menään keskikäyrän tuntumassa tai vähän alapuolella. Eli sulla varmaan masu ei oo viä otanu kunnon kasvupyrahdystä. Odotappa sitä lähiviikkoina. :)
Niin ja äippäpakkauksen otin. Ei sillä rahasummalla kuitenkaan sais tollasta määrää vaatetta ja tarviketta mitä siinä pakkauksessa on ja meillä ei ollu ees mitään ystäviltä tai sukulaisilta saatuja tavaroita ennestään.
hannnah: Hyvä että oot positiivisella mielellä. Eipä mullakaan tässä hätää oo ainakaan vielä, helteiden aikana tosin fiilis oli toinen. Sanoinkin Nuurolle että jos sitten viimeistään 9.9. tulisit. En kuitenkaan sitä käynnistystä haluais. Oli on kans suht hyvä, tosin eilen neuvolassa paineet oli 118/90 (harjottelijan mittaus) ja lievää turvotusta on mutta ei pitäs olla myrkytysoire kun muuten on kaikki kunnossa. Maanantaina meen taas uudestaan ja sillon sit saan yliaikasuusajan jos mitään ei oo tapahtunu. Mukavaa löhöpäivää sinne :)
Live: Kiva kun kävit moikkaamassa. Mäkin oon parina päivänä käyny vähän vakoilemassa tua pikkuenskojen pinossa :). Ylöjärvellä asustellaan joten jos Tampereella on jotain enskatreffejä niin mielellään osallistun tai treffaan muutenkin, sitten kun Nuuron kanssa päästään liikkeelle. Mitenkäs pikkuisen kanssa arki on sujunut?
Butterfly: Hyviä neuvolakuulumisia sulla. Toi on kiva kun toi hemppa on alkuun noin hyvä, se alkaa jossain vaiheessa laskee kuitenkin mutta siitä huolimatta voi jäädä niin hyväks että et välttämättä tartte lisärautaa. Joo mun terkka ei kans saanu multa yhtään kunnon verikoetta joten marssin aina labraan ottaan ne. Jos vaan tekee herkästi huonoo niin suosittelen sitä tapaa.Siä sen kokeen otto kestää ehkä sen puolminsaa eikä varmasti satu eikä jää viiden sentin kokosia mustelmia.
Tipu: vai että sielä jo ollaan malttamattomana odottamassa synnytystä. :) sup sup. Kurja kun toi sun hemppa oli tipahtanu. Onko väsyny olo sen takia? Aattelin vaan et kun se voi viä synnytyksen jälkeenkin laskee jos menettää paljon verta niin sit voi olla kyllä tooooosi väsyny vaavin kanssa, kun on varmaan muutenkin ihan rätti.
Hemione: tsemppiä kipujen kanssa, toivottavasti alkaa helpottamaan. Ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun masu alkaa laskeutua niin helpottaa. Itellä sitä alko tapahtuun 36-37 viikolla, toivottavasti sullakaan ei siihen enää kauaa mee.
T: Buuffa ja Nuuro 39+4
Nostin tota meidän esittelypinoa ylöspäin. Käykäähän uudet lisäämässä tietonne sinne.
buuffa: meillähän on sit suht sama aikataulu.. mullakin maanantaina neuvola ja saan myös sillon ajan loppuviikolle sairaalaan ja ilmeisesti alkavat sitten käynnistellä....
juu, tosiaan mua ei haittaa (ainakaan vielä) yhtään tää odottelun venyminen. mies kyllä alkaa kuulemma jo olla isyysloman tarpeessa, joten taitaa odottaa synnytystä innokkaammin kun mä. tänäänkin olen saanu oleilla suht rauhassa itsekseni, kävin koirien kanssa ulkoilemassa, yks tuttu piipahti kahvilla kun lenkkeili koiransa kanssa tuosta ohi ja muuten olenkin makoillut sohvalla lueskelleen ja katsellut kaikkia digiboksille tallentamiani ohjelmia (paljonpa siellä tuntuu olevan vielä katsomattakin). jos vauva ois jo syntynyt, niin olisi mennyt kuitenkin imettäessä ja vaippoja vaihdellessa koko päivä :) siihenkin hommaan ehtii vielä mukaan, täytyy nyt vaan nautiskella näistä kaikista yliaikapäivistä kunnolla.
hannnah 40+2
Tulin tänne vaan vähän kurkkaamaan ja muutaman sanan kirjoittamaan....on niin väsynyt, että ei oikein muuta jaksa. Oltiin miehen serkkua moikkaamassa tukholmassa ja koko päivän käveltiin kaupungilla ja kuninkaanlinnan puistossa. Illalla sitten lähti laiva ja tänään aamulla ollaan kotiin tultu. Yö tuli nukuttua laivalla niin huonosti, että on ihan zombie-olo vieläkin. Muuten kyllä hieno reissu ja vauvallekin löytyi muutama vaatekappale kaupungilta.
Tuossa kävelemisessä on vaan se, että selkä tulee hirmu kipeeksi ja nyt välillä menee sellasii sähköiskun tuntuisia sykäyksiä tuolla alaselässä ja sohvalta ei meinaa päästä millään ylös jos sinne erehtyy menemään.
No, maanantaina lääkärille....jos ei enää tarviis töihin mennä.
Pitänee tulla kommentoimaan tänne vaikka huomenna paremmin.
Dragondream+kirppu 31+1
Huimaa, että huomenna on jo syyskuu! Tuntuu siltä, että juuri sanoin samalla tavalla elokuusta :) Jokainen päivä lähempänä omaa pikku " pakettia" :D
Onko teille muille tullut ikinä semmoisia " apua mihin olenkaan ryhtynyt" -ajatuksia? Mulle on tullut pariin otteeseen nyt tässä viikon sisällä. Yhtäkkiä vaan tulee ajatus, että eikö tämä raskaus voisi kestää vielä muutaman kuukauden pitempään, kun ei tässä ole vielä valmis mihinkään... Ja kuinka me sitten miehen kanssa oikein osataan olla sen lapsen kanssa, ja miten kaikki menee. Ja lapsi siis on todella haluttu ja odotettu, tulee vaan sellaisia outoja ajatuksia ja pelkoja. Kai se kuuluu asiaan, varsinkin kun ekaa odottaa ja kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Pitäisi varmaan hankkia nyt ensi kuussa jo jotain tarvikkeita tänne kotiin vauvaa varten, että nekin konkretisoisivat asiaa sekä itselle että miehelle..
Onko teille muuten tullut raskausarpia? Ja jos on tullut, niin missä vaiheessa niitä rupesi tulemaan? Itsellä ei vielä ole, mutta olen nyt unohtanut rasvata itseni muutamaan otteeseen kunnolla (ollut siis liian laiska).
Nyt aamupalalle. Ihana auringonpaiste ulkona! :)
Hyvää perjantaita enskat ja masukit!
G ja piiperö 23+1
Kävin tuossa koiran kanssa aamukävelyllä. koira on niin kova vetämään, varsinkin nyt kun meidän toisella koiralla on juoksuaika, niin tämä toinen uros on ihan häpäkässään. Lenkillä ollessaankin on sitten ku höyryveturi. Sai sitten toppuutella sitä, sillä seurauksella että maha meni tosi kipeeksi tuosta oikealta puolelta. Tätä on tapahtunut jo muutaman kerran. Tuntui niinku ois lihasperäistä ollut, vähän samantuntoinen kun joskus on jonkun lihaksen reväyttänyt. Välillä helpotti ja nyt kun tuli kotiin niin ei tunnu ollenkaan. Mut silti mietityttää kun mulla on istukka just tuossa missä kipu tuntui, että jos se ei lihaksesta johtunutkaan. Ei oikein voi kokonaan tuota koiran pissattamista lopettaakaan ku mies on kolmivuorotyössä, niin pakko on koiruuden ulos päästä väliajoillakin, eikä vain sillon ku mies on kotona.
Toinen koiraan liittyvä ikävyys...Aamulla koira tuli herättelemään emäntää sänkyyn ja nuolemaan naamaa. Kun sitten huomasin että mikäs ötökkä se juosta vilistää turkissa. Noh, hirvikärpänenhän se oli ja oli tietenkin kerinnyt jo verta imemään ja siipensä pudottamaan. Koira oli illallakin sängyssä nukkumassa niin rupes ällöttämään. Tämän takia mä inhoan syksyä, kun noita hirvikärpäsiä on joka paikassa. Koira ei oo nyt edes metsässä käyny, vaan ihan on täytynyt tuosta pihalta tarttua. Ja meno eikun pahenee kun metsästyskausi pääsee täyteen vauhtiin, sitten niitä kärpäsiä löytyy koirien lisäksi isännästäkin.
Nyt tuntuu että tuo masukki on vilkastunut entisestään tuolla mahassa, tai sit ne liikkeet vana tuntuu paremmin kuin ennen. Nyt pyörii jatkuvasti ympyrä tuolla mahassa. Yölläkin heräsin niin oli poikittain. pää pönkkäs toisella kyljellä ja peppu toisella. Nyt on ilmeisesti taas pää alaspäin ja pylly tuossa ylhäällä. Mitään älyttömän voimakkaita potkuja ei kyllä tee lähinnä, nyrkkeilee, muljauttelee ja nuohoaa ympäriinsä. Mut eiköhän ne siitä kun saa vähän voimaa lisää tässä parin kk aikana kerättyä, niin alkaa tuntua kylkiluissa asti.
Sanle ja Dj 29+3
se alkaa elokuu olla lopuillaan. tuntuu ihan hassulta. eilen just mietin et mulla alko äippäloma heinäkuun 24. päivä eli olen ollut jo yli kuukauden yksikseni. hassua siis että olen jo yli kuukauden lorvinut kotosalla, tavannut kavereita ja tehnyt mitä huvittaa, ja silti palkka juoksee. ihan yhtä hyvinhän olisin voinut olla tämän ajan töissäkin, kun olo on ollut aivan normaali. vaikka ei siinä mitään, oikein mukavaahan tämä kotona olo on, tunnen vaan itseni niin lusmuksi, jotenkin noloa jäädä aamuisin kotiin kun mies joutuu lähtemään töihin.
raskausarvilta olen kuta kuinkin säilynyt, vaikken kyllä kovin innokkaasti ole muistanutkaan rasvailla. rinnoissa jotain hailakkaa raitaa taitaa olla. kaverille tuli aika paljonkin raskausarpia, mutta ne tuli kuulemma vasta ihan parin viimeisen viikon aikana, joten mullakin voi vielä olla noin viikko aikaa hankkia kunnon arvet, ellei tää vauva nyt ala jo pikkuhiljaa tulla ulos...
useimmat synnytyksethän käynnistyvät yöllä, joten jostakin olen saanut päähäni ajatuksen että näin käy mullekin. joka aamu kun olen herännyt omasta sängystä, ajattelen että taas yksi päivä aikaa puuhailla vaikka mitä, ikään kuin synnytys ei voisi käynnistyä päivällä. päivät menee leppoisissa tunnelmissa milloin mitäkin tehden, mutta iltaa kohden alkaa aina jännittää ja kutkuttaa mahan pohjasta kun arvuuttelen että jokohan tänä yönä pääsisi lähtemään? ja eilen illallakin itsekseni naureskelin että mua väsytti ihan hirveesti mutta silti oli muka pakko laittaa vielä tiskit koneeseen, ikään kuin siltä varalta että jos yöllä tulee lähtö, niin ei jää sitten tiskit pöydälle... niinku ne nyt täällä ketään häiritsis...
täytynee lähteä tästä koirien kanssa ulkoilemaan, kun aurinko paistaa ainakin toistaiseksi.
hannnah 40+3
Buuffa: ei todellakaan varmaan kivaa kuunneltavaa tuo mummun ja papan päivittely.
Credo: tervetuloa mukaan porukkaan
Hannah: toivottavasti pian pääset sen nyytin hakemaan kotia, eräpäivä kun teillä meni jo
Neuvolakuulumisia (saankohan noita laitettua niin hienosti ku muut)
Paino: +350g/viikko ( ei kyllä tarvis tulla yhtään)
RR: 125/77
B-HB 143
Sydämmen syke: + 155
Pissa: viissiin puhdas kun ei maininnu mitään.
Kaikki kokeet mitä oli viime kerran jälkeen otettu niin tulokset oli hyviä. Ei siis mitään ihmeellistä. Jonkin tutkimukseen osallistumisen antoi mukaan ja toivoivat tietenkin, että otettaisiin osaa. On asia mikä pitää keskustella myös miehen kanssa koska hänkin joutuu siihen sitten osallistumaan jos näin päätetään. Ajat psykologin luennolle ja fysioterapeutin ohjaukseen sain tällä kertaa mukaan.
Kieltämättä helpotti taas hetkeks huoli kun pääsi kuulemaan vaavin sydämmen sykkeen. Nyt meillä olis sitten reissun varaaminen edessä. Rakenneultra on sitten varattu ja kuukauden päästä taas seuraavan kerran neuvolaan.
Unohdin mun eväskassin aamulla kotia keittiönpöydälle, saa nähdä on se vielä sellasena siellä kun kotiin menee vai onko koira päättäny syödä mun eväät. Ei auta muutaku hipsiä tuonne ruokalaan tänään syömään. Taidan sinne suunnata kulkuni, täydellä mahalla on hyvä jatkaa työntekoa :)
-Sara-Maria rv 15+6-