***SyysSissien maanantai***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11117543&p=1&tm…
siinäpä eiliset keskustelut
Kommentit (37)
Minäkin vaihteeksi aamulla kirjoittelen :) EI vaan, olen jo tunnin ollut pystyssä, en ymmärrä miks se uni ei muka maistu nykyään!! Siis kyllähän tuo väsyttää mutta ei vaan malta nukkua ;) Ongelmia kerrakseen. Miehellä ei kyllä samoja ongelmia tunnu olevan..
On ollu viileä yö, kyllä se syksy ihan tosissaan alkaa tulemaan! Mä tykkään =) EHkä meillä siks kaikki lapset on syksyllä syntyny :) Saa kaivella jo sormikkaat tytöille kun lähtevät hoitoon.
Mulla olis vielä " virallisesti" kolme työvuoroa meitin firmassa. Ja ihan hyvin tunnun jaksavan!! Pitää mielen virkeänä.
Voi vitsi, Haikaranpolskalla varmaan on kohta tyttö sylissä :)) Miten ihanaa!! Onnittelut jo etukäteen.
Onkohan kellään muulla suppaillu yöllä lupaavasti? Täällä ei ainakaan.. Just tuossa mietin, että kun mulla LA vasta syyskuun vika niin eihän täällä ole sit enää ketään mun kans jänskäilemässä lähtöä kun mulla kuitenki menee vielä reippaasti ylikin!! No, yksin sit täällä hengailen ;)
Pitää varmaan mullakin sitä teetä käydä hommaamassa. JA olishan tuota paljon muutakin mitä pitäisi, esim vauvalle en ole vielä ostanut yhtään uutta vaatetta!! Pitäisi varmaan mennä osteleen.. Kantoliinan ajattelin myös hommata. Ne vaan maksaa niin sikana!!
Jep, mut pitää lähteä tyttöjä herätteleen.
Mukavaa päivää kaikille :)
outs@ ja masu rv 35+1
Vielä täällä kotona, soittivat nimittäin eilen illalla synnäriltä, että leikkauslista mennyt uusiksi ja meidän vuoro vasta puolen päivän tienoilla. Menemme sairaalaan vasta klo 10 elleivät soita sitä aiemmin eli lähtövalmiudessa ollaan. Harmittaa tietty hieman, kun olin jo niin valmistautunut, että vauva olisi syntynyt nyt aamusta ja illalla omakin vointi jo parempi, mutta eletään nyt tämän mukaisesti. Eilinen ilta meni todella nopeasti täällä kotona kun piti vielä kaikki viime hetken kotihommat hoitaa. Itseni puunaamisessa meni myös tietty oma aikansa. Mies siis autteli sheivauksessa ja teki sen kuuluisan jalkahoitonsa. Ajatukset ja puheet olivat kaikilla jo kovasti tässä päivässä ja vauvan maailmaantulossa. Tyttöjäkin asia tuntui puhututtavan ja jännittävän. Peräruiskeen jälkeen sain mojovia supistuksia, joten ajattelin että taidetaan lähteä jo yöllä vauvaa hakemaan, mutta laantuivat sitten ja nukuinkin itseasiassa todella hyvin. Aamusta nyt sitten vielä ehdin tytöt koulutielle pistämään. Kovasti halasivat masua ja äitiä.
Nyt tässä sitten odotellaan ja jännitetään. Niitä perhosia tuolla masussa kyllä kovasti liitelee...
Pistän viestiä Piiulle ja Unikolle, kun kaikki selvää, niin eiköhän kaikki oleellinen tieto sitten siirry myös muille SyysSisseille sitä kautta.
Kiitos kaikille tuesta ja seurasta tämän raskauden aikana, on ollut todella ihana vaihtaa teidän kanssanne ajatuksia. Jatkamme sitä vielä varmasti täällä ja tuolla vauvoissakin.
Nyt nautin vielä hetken tästä isosta masusta ja valmistaudun tyttösen maailmaantuloon. Nähdään taas pian!
Haikarapolska ja neito rv tasan 39, sektio tänään
Vielä tässä esikoisen eilen ottama kuva mammasta ja masusta. Kohta se on enää muisto vain...Nyt siitä kyllä jo haluaa luopuakin ja saada tytön jo oikeasti syliinsä :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=886457.jpg
Haikarapolska
Mullakaan ei sitten pahempia suppareita oo tullut...joteskin vähän harmittaa kun välillä ovat niin kovia ja sitten loppuvat monen tunnin jälkeen kuin seinään! No...parempi taas unohtaa koko juttu ja keskittyä arkeen. Pitää suunnitella kauheesti kaikkea tekemistä etukäteen niin jospa suunnitelmat menis myttyyn...heh!
Lapset lähti kouluun ja päiväkotiin...minä alan siivoon!
Risella rv 37+3
Ensimmäiseksi oikein lämpimät onnittelut Pippurimammalle pojasta! Itse en tuolla kaksplussan sivuilla ole juuri käynyt, mutta mukava, että uutiset kulkeutuvat tänne meidänkin puolelle.
Haikarapolskalle oikein paljon tsemppiä viime metreille! Mukava kuulla, että yö mennyt hyvin. Tuossa esikoista hoitoon viedessä mietinkin, että jokohan olet leikkaussalissa. Tuntuu tosi hienolta, että tänään tyttö sitten tulee maailmaan!!
Syksyisen pirteää maanantaita kaikille,
Unikko rv.35+6
pitkästä aikaa suht levänny olo, mut tarkottaa samalla et ei ensimmäistäkään supistusta koko helvatun eilispäivänä.....no, vasta ensi viikon keskiviikkona ois laskettu aika, mut jotenkin ei malttais odottaa ja mieskään ei oo enää syttyny seksiin, et saattais saada lisäpotkua......ja siitäkös meinasin suuttua eilen....kiva kiukutella vielä 2 viikoa tai kuukausi.....
jos lähtis tytön kanssa rämpimään puistoon......
maitohamsteri ja kirppu 38 +5
Äiskäliinille ja Pippuri mammalle ONNITTELUT pojista! Tuntuu uskomattomalta että osa vauvoista on syntynyt jo. Ihanaa!
OUTS@, Mulla laskettu aika 29.9 ja siitä varmasti mennään pari viikkoa yli, joten olen täällä sun kanssa kyllä kirjottelemassa vielä lokakuussa! Ü
Ja kirjottelin siitä päänsärystä ja Kewa mainitsi yhteyden hemoglobiiniin.. Mulla on neuvola tänään joten kysäsempä hb arvoa.
Ihanaa syyspäivää kaikille ja haikaranpolskalle hurjasti tsemppiä!
Fiia rv 35+2
Äiskäliinille ja pippurimammalle onnittelut pojista:) ihanaa!
Haikaranpolskalle suuret peukutukset sektioon.
Itse olen aika romuna.flunssa vaivaa silti vielä väsymyksenä.Selkä meni viime yönä pahempaan kuntoon.Jalat on niin turvonneet että nilkatkaan ei enää taivu.Yön jäljiltä kädetkin ihan puuduksissa.Viime yönä sain olla ripulilla 03 reilun tunnin eteenpäin.
Aamulla kun pääsin sängystä ylös alkoi toinen polvi naksumaan ja meni alta.No ei kai ne tälläistä norsua jaksa kantaa.
Uma: mulla on tullu painoa viime aikoin 1½-1 kg viikossa.Neuvolatäti sano että se on pelkkää turvotusta ettei tollaista määrää pysty syömällä saamaan! joten älä hätäile:)
Pesänrakennus vietti/ paniikki alkaa iskemään päälle.Eilen pesin matkarattaat ja vihdoin ja viimein mies haki varastosta loputkin pikku vauvan vaatteet pesua varten.
Yläkerran sohvan päällisten peseminen alkoi eilen ja jatkuu tänään.Vähän olen uusinut järjestystäkin kotona.Kamalahinku tekis mieli ostaa uusi sohva alakertaan mutta oikeesi ei vielä kannata niin kauan ku lapset on pieniä.Nykysiessä ei ole meinaan mitään vikaan.JA siihen mulla on 3 eri väriset päällisetkin joten ku lapset sotkee ne ni voin heittää pesuun ja vaihtaa uudet.
Olen vaan katsellu sellasta divaanisohvaa joka olis aika sopivan siihen tilaan.
http://www.koti-idea.fi/tuotteet/details.html?prod=06513008&a=s&mGrp=sa…
tosi edullisesti vielä saisi.Mutta noita päällisiä ei oteta irti ja heitetä pesukoneeseen;)
Niin ja hankintoja ollaan tehty ihan kamalasti.Huomenna mennään hakemaan uusi jääkaappi ja kuun loppuun mennessä pitäis käydä ostaa pakastin arkku.Prismassa oli kanta-asiakas tajouksessa kuun loppuun hyvä sellainen.
Mut nyt pojulla on kakka vaipassa...gotta go.
Kaikille voimia ja jaksuja viime metreille.
AuringonTytär rv 38+1
Viime yö meni kokonaisuudessaan supistellessa.Aalkoi 23.00 ja yritin sitkeästi nukahtaa mutta pakko oli vaan nousta ylös 03.30 kun ei voinut maata.Jorviin soitin 5.00 että voiko tulla kun suppailee 3-6minvälein mutta ei niin kipeästi ettenkö jotakin asentoa löytäsi missä ihan ok olla.Kätilö sanoi vaan että tule vain jos siltä tuntuu kun kolmas kuitenkin tulossa.Meiltä jorviin matkaa vain 10-15min joten ajateltiin kuitenkin vielä odotella ja sitten 6.00 väliharveni niin että nukahdinkin tunniksi ja nyt seiskasta asti sekalaisia tuntemuksia...Mies kävi laittaa saunan päälle ja tekee kotona töitä.Käydään saunassa ja sitten harrastetaan seksiä(vaikka eikyl nyt yhtään nappaisi)mutta kyllä nyt tarvii jotakin tapahtua,hermot ei enään kestä.
Tässä vielä vika masukuva.
ja sitten cittarin vaatelöytö.Käykäähän hipelöimässä jos käytte cittarissa.värejä oli:vaal.pun,vaal.sin,valkoinen ja beige.Materiaali aivan ihanaa pehmoista!
http://www.aijaa.com/v.php?i=886734.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=886743.jpg
Rakkausvauva 38+3
Haikarapolskaa vaan pidetään jännityksessä. Tuli oikein tippa silmään kun ajattelin teidän perheen tunnelmia. On varmasti isoilla lapsillakin erikoinen koulupäivä. Toivottavasti pääsevät jo illalla vauvaa suukottamaan!! Teillä on muuten samanlaiset puutarhatuolit kuin meillä! Hyvä maku siis!! Nyt onnea ja enkeleitä loppurutistukseen....
Outs@ kyllä minäkin täällä olen vielä piiiiitkään. Ainakin pelkään niin.
Uma; Kiitos apteekkivinkistä. Siis apteekkiin ostamaan mammateetä. Mitä sillä öljyllä tehdään?
Vm 78; täälläkin törmäillään. On se somaa, kun tuhertaa vaikkapa ruuan kanssa mikään ei putoa enää lattialle, vaan aina paidalle. Kokoajan mulla ainakin on likainen paita ja enkä sitä aina huomaa kun maha on jotenkin niin möhkis. Lauantaina murjoin itseäni useamman kerran ovenkahvoihin ja lopulta iskin pääni vessan lavuaariin. Olin putsaamassa ja järjerjestämässä lavuaarin alakaappia (tämähän täytyy tehdä ennen vauvan syntymää ;)) ja kun nousin ylön iskin pääni niin että tähtiä näytti. Samalla taas iskin käteni ja kylkenikin johonkin kaapin oveen. Saas nähdä selviänkö hengissä näistä itseaiheutetuista tapaturmista.
Nyt päivän touhuihin!
terv peikkoäet
En keksi mitään siivoomistakaan tähän hätään. Pyykkikopatkin ammottaa tyhjyyttään. Pitäiskö leipoa!
Fiia, Peikkoäet ja Outs@ - Mä lupaan kärvistellä täällä teidän kanssa, vaikka sinne lokakuun puolellekkin ;D Mulla la 20.pv ja tyttökin syntyi rv 40+5. Eli siihen varaudun, että pitkäksi voi mennä!
Rakkausvauva - Kylläpä kuulosti jo lupaavalta :) Tsemppiä matkaan, jos nyt sille tiellä pääsette!! Ja kumpa pääsisitte. Kuvaakin laitoit :)
AuringonTytär - Meiltä löytyy lähes samallainen divaanisohva, mutta hiekan värisenä. Kyllä tuosta ainakin saa päälliset koneeseen..!
En oo kyllä vielä kertaakaan pessyt, ajattelin että ainakin ennen ristiäisiä täytys pestä. Ei ole kovin montaa vuotta vanha sohva vielä..
Nyt mie oon ihan tosissaan YKSIN päivät! Tyttö eskarissa, niin kuin tähänkin asti on ollut ja miehelläkin alkoi koulu tänään :/ Höh ja pöh. Miten sitä sais ajan kulumaan.
Palaillaan taas! :)
Dumle rv 37
Onnittelut vauvautuneille :)
Alkaa olla monella jo jännät paikat kun koska vaan se lähtö voi tulla. Meillä alkoi tänään viikko 38 eli vauvalle vain tervetuloa. Kokoa tuntuu riittävän mutta menosta päätellen ei vielä olisi tulossa. Muista edellisistä kerroista että päivää ennen synnytystä tulee jossain vaiheessa sellainen hassu fiilis että on niinkuin ihan ulkopuolinen olo, seurailee vaan muiden tekemisiä ikään kuin katsomosta. Jälkeenpäin olen vasta tajunnut että se merkkaa synnytystä. Sitä fiilistä tässä odottelen.
Viikonloppu on mennyt meillä autoja puunatessa. On pesty ja vahattau niin oma, mun äidin ja miehen veljen autot. Pariin autoon laitettu ruosteenestomassat pohjiin ja sitä rataa. Miehellä kun on vielä loma niin ehtii tehdä. Ikkunatkin pesi, siis mies! ja vielä joka välistä ja kaikki ikkunat.
Tänään pitäis hakea vauvalle sänky ja sitten alkaakin olla kaikki valmiina. Meinattiin laittaa ihan tavalliseen lastensänkyyn kun tulee seinän ja meidän sängyn väliin niin ettei pääse kuitenkaan putoamaan. Pinnis on niin lyhytikäinen ollut meillä vanhemmillakin lapsilla että en nyt viitsi sellaista laittaa sitten lainkaan. Vaippoja tässä mietiskelin, kestoillaan jokatapauksessa mutta pitäisköhän sitä noita kertiksiäkin hankkia, no ehtiinhän niitä sitten vaikka mies kipaista hakemassa kaupasta kun vauva on syntynyt. Jos meinaan tulee iso vauva niin ei niillä newborn-vaipoilla tee juuri mitään.
Imetysteetä on mullakin hankittuna. Mulla ei imetys ole kummallakaan edellisellä kerralla lähtenyt käyntiin kuin hyvin hyvin huonosti ja nyt meinasin kokeilla kyllä kaikki mahdollisen. Katselin kaupoissa noita korvikkeita ja totesin aika huiman hinnannousun parissa vuodessa. Viimeksi kun tuttelia ostin maksoi 19c/purkki ja nyt oli yli 40c/purkki!!! Yli sadan prosentin hinnakorotus. Ja mikä huvittavinta, velli maksoi vähemmän kuin korvike.
Kauheesti tekis mieli mennä ostamaan vauvalle vaatteita mutta kun ei yhtään tiedä kumpi tulee. Sinisiä, valkoisia ja keltaisia meillä on jo vaikka kuinka paljon mutta silti tekee mieli uudelle uusia. Mies tuossa jo suostui käymään katselemassa henkkamaukalla ja totesi sitten että tulevat poikien kanssa sitten ostamaan vauvalle kotiintulovaatteet jahka syntyy ensin. Alusvaatteet on kyllä jo kaukaloon laitettu valmiiksi mutta päällivaatteet hakevat vasta sitten.
jaa, sitten piippaa pyykkikone eli kotityöt kutsuu
minttupipsa rv 38+0 i
Olettekin saaneet olla rauhassa kun olimme siellä maaseudulla, odottakaas vaan kun nyt taas pääsen täällä kotona vauhtiin- listakuormitusta löytyy :)
Onnea pojista Pippurimammalle ja Äiskäliinille. Äiskäliini; sinä sitten selvisit tuosta " koko-ongelmasta" pyöräyttämällä pojan vähän etu-ajassa. Voi kunpa sama tuuri kävisi täällä.. Huomenna on neuvolalääkäri, kuulumiset sieltä sitten aikanaan.
Haikarapolska kuulosti niin ihanan rauhalliselta vielä näin sektiopäivänä. Tsemppiä ja onnea jo etukäteen koko perheelle.
Mammateestä on ollut puhetta, minäkin sain Weledan Stillteetä yläkerran äitikaverilta. Ja testimielessä laittelin sitä äsken, ei tullut itselle mieleen että voisi juoda jo ennakkoonkin. Eipä maistu kaksiselle, mutta meillä oli viimeksi ongelmia maidon nousemisen kanssa eli tällä kerralla tehdään kaikki mahdollinen jotta homma sujuisi paremmin. (Jouduin antamaan lisämaitoa tytön ison koon vuoksi ensimmäisinä päivinä niin paljon ettei oma tuotanto lähtenyt käyntiin ihan niinkuin piti). Tuosta rasvasta en ollut myöskään kuullut, eikös se ole sitä Lansinohia jota sairaalat ainakin käyttää yleisemmin. Ostan sitten jotain merkkiä jos näyttää siltä että tarvitaan, viimeksi homma meni rintakumien kanssa pelleilyksi ja niiden allahan ei mene rikki kyllä iho eikä yhtään mikään. Ainut mikä meni rikki oli meikäläisen hermo, hih!
(.) Hermiksen tilat käy selvästi ahtaaksi, enää heiluu hiukan pylly ja jalat mutta selvästi huomaa että alkaa neitoa ahdistaa. Eilen illalla tuntui tosi omituiselta, selkää särki ja jotenkin ahdisti ja pakotti. Ei tainnut kroppa tykätä kun ajoin maalta kotiin sen lähes 200 kilometriä. Taisi olla viimeinen kerta ennen vauvelin syntymää.
Tänään iltapäivällä tulee kylään yksi pitkä-aikainen ystäväni. Viimeksi nähtiin vuosi sitten kesällä. Tosi kivaa, nyt pitäisi enää saattaa tämä kämppä siihen kuntoon että tänne voi ihmisiä päästää (pedata sängyt esim.). Ja toinen ystävä soitteli että oli ostanut meillekin liput lauantaiseen lastentapahtumaan, hienoa etteivät vallan unohda tänne kotiin meitä. Loppuviikosta tulee vielä kylään yksi tuttu lähellä asuva tyttö, joka jää tämän viikon jälkeen opintovapaalle 6 viikoksi ja tarjoutui hoitoavuksi sitten kun meille tulee lähtö Jorviin eli maailma näyttää varsin valoisalta nyt :) Mitä enemmän vaihtoehtoja sen parempi! Tänään ei kyllä huvittaisi siivota yhtään eli taidan hoitaa alta nuo pakolliset kuviot ja notkua sitten koneella + ottaa päikkärit.
Syksykin näyttää saapuvan, aamulla Espoossa oli +8 astetta ja tyttö lähti hoitoon sormikkaat kädessä ja puuvillapipo päässä. Ja siitä tuli mieleen ettei meillä taida olla oikein mitään sopivaa vauvan päähän kun sairaalasta tullaan. Pitäisi varmaan ostaa se Ruskovillan silkkimyssy vielä ja sen päälle sitten takin tai haalarin huppu niin eiköhän riitä. Miten te muut olette asian ratkaisseet?
Ja yhtään masukuvaakaan ei ole otettu, samaa kokoa näyttää olevan kyllä teidän muiden kanssa. Jonain päivänä tulin suihkusta ja näin vartalokuvan peilistä ja itsekin oikein pelästyin. Eipä näytä kovin hekumalliselta :=) Mieheltä kyselin että miten ihmeessä tälläisen ruhon näkeminen väräyttää mitään viisaria ;) ja hän totesi vaan että paremmpi kun ei katsele. Mitäs läksin kysymään, olisi pitänyt 17 yhteisen vuoden jälkeen jo odottaa moista vastausta. Onneksi en ole mitään kovin herkkää mallia, tässä tilassa tuollainen kommentti ei välttämättä ilahduta...
Mutta pianhan me olemme taas kaikki täydessä iskussa, vähintään 15-20 kiloa kevyempiä ja rintavia, mahtavia naisia. Uskaltakoon sitten sanoa että parempi kun ei katsele :)
Mahtavaa maanantaita kaikille!
t: Typykkä ja Hermis 36+jotain, Felicitaksen käyrien mukaan noin 3,7 kiloinen epeli
Onnea onnea Pippurimammalle ja Äiskäliinille pienistä pojista!!! Tuli niin hyvä mieli kun availin konetta mökkiviikonlopun jälkeen!!
Ja Haikarapolskalle tsemppiä, nyt sä taidat olla jo tositoimissa siellä? =D Pian on sullakin pikkuinen sylissä!
Ja rakkausvauva ilmeisesti meinaa olla seuraava? Peukut on pystyssä, toivottavasti säkin jo tänään pääset lähtemään!! Mä taidan lähteä etsimään cittaria.. Taitaa jumbossa olla lähin.. Oli kyl niin ihana puku että pakko mennä!! Kunhan vaan jaksaisi meikata..
Kiitti vinkistä Uma, apteekin kautta taidan poiketa kyllä minäkin! Olis niin ihana ettei tarttisi korvikkeita käyttää.. Tosin taitaa olla sitten luonto joka sen asian päättää.. Tällä hetkellä kyllä tulee maitoa just sen verran että liivit saa likaisiksi muttei millään viitsisi niitä suojia ottaa käyttöön. Ja juu, et todellakaan syömällä saa noin isoja kiloja aikaiseksi joten ei hätää!! Nestettä se vaan takuulla on ja voi ihanuus millaista se varmaan on kun ne nesteet katoavat!
Mä ainakin ikävöin omaa naamaanikin kun jopa se on ihan turvonnut!
Kivoja kuvia ootte monet laitellu, niitä on kyl mukava katsoa! Mä olen laiska enkä jaksa laittaa kuvaa, tosin viimeisin taitaa ollakin jo toukokuulta.. =)
Dumle, täällä toinen jolla on tylsää! Viime viikolla just mietin et mun sosiaalinen elämä on lopullisesti ohi.. Heh, sitä se eka kokonainen viikko äippärillä tais teettää.. Nyt on taas jo vähän paremmat fiilikset sen suhteen.
Onkos kellään muuten tietoa Kirahviinasta? Vai ilmoittelikos hän olevansa jonkun aikaa pimennossa..?
Omaan napaan kuuluu vaan sitä valtaisuutta! Ja isoja liikkeitä silloin kun Kihlis viitsii enää itseään väännellä. Käy sääliksi, niin tiukalla se reppuli taitaa siellä olla kun jokainen liikekin tuntuu sellaiselta väkisin väännetyltä ja mahanahka soi..
Nyt alkaa mulla sattumaan selkään tämä koneella olo joten hetkeksi kirjan kans soffalle!
Colis ja Kihlis 36+4
Enpä ole pitkään aikaan saanut aikaiseksi kirjoitella, lukenut olen innolla. Onnittelut kaikille vauvoista ja hurjasti supistuksia niille, jotka niitä nyt haluavat.
Kiva vinkki tuo imetystee. Mä en tiedä viitsinkö käyttää. Maidon nousu kyllä kesti viimeeksikin mutta toisaalta eipä tyttö voinut imeäkään.
Kantoliinoista: Tilasin MaMEco liinan Babyideasta http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/mameco.html
Teillä muilla taitaa olla jo tavarat kasassa. En kehtaa myöntää mutta mä en ole vieläkään tehnyt mitään vauvan eteen. Toki vaunut on saatu hankittua ja jotain muuta tavaraa mutta yhtään vaatetta en ole vielä pessyt. Esikoinen syntyi 36+3 (ja tänään on juuri 36+3). Lääkärissä todettiin synnytyksen olevan melko kaukana vielä, ei mitään muutoksia missään. Lapsikin taas keikkuu tuolla toosi ylhäällä. Oli jossain vaiheessa laskeutunut ja osittain kiinnittynyt mutta on taas noussut sieltä pois.
Mä luulen, että kuulun myös näihin lokakuun äiteihin. Jotenkin sellainen olo, että ei vielä syyskuussa synny.( Laskettuaika 21.9.)
Onko teillä muille tullut pelkoja, itse olen loppuraskauden aikana nauttinut paljon olostani mutta nyt olen alkanut pelkäämään vauvan puolesta, ihan kaikkea kohtukuolemasta sairaaseen lapseen. Olenkohan ainut ja tekeekö tuo loppuraskaus tällaiset synkemmät fiilikset.
Typykkä:
Jonain päivänä tulin suihkusta ja näin vartalokuvan peilistä ja itsekin oikein pelästyin. Eipä näytä kovin hekumalliselta :=) Mieheltä kyselin että miten ihmeessä tälläisen ruhon näkeminen väräyttää mitään viisaria ;) ja hän totesi vaan että paremmpi kun ei katsele. Mitäs läksin kysymään, olisi pitänyt 17 yhteisen vuoden jälkeen jo odottaa moista vastausta. Onneksi en ole mitään kovin herkkää mallia, tässä tilassa tuollainen kommentti ei välttämättä ilahduta...
Hehe, mun puoliskon suusta voisi tulla ihan samanlainen kommentti. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana oppinut, että miehen omituista huumoria ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. Esikoisen jälkeen kyllä kerran tuli itku, kun mies totesi yhdestä valokuvasta (noin viikko synnytyksen jälkeen), että näytät ihan perunasäkiltä. No, se paita oli kyllä vaaleanruskea ja istuin vähän ryhditömästi, mutta silti... Minusta se oli aika törkeästi möläytetty juuri sairaalasta kotiin tulleelle, mutta miehen mielestä kommentissa ei ollut mitään omituista, koska " sähän NÄYTÄT perunasäkiltä" . Mokomakin totuuden torvi!;-)
Mitäs muuta meille. Odottavan aika alkaa käydä pitkäksi... Ei mitään merkkejä synnytyksestä tänne, mutta minullahan on molemmilla edellisillä kerroilla tullut ensimmäinen supistus silloin, kun synnytys on lähtenyt rytinällä käyntiin.
Ensimmäistä kun odotin, niin heräsin klo 6 lauantaiaamuna kipeään supistukseen, raskausviikot olivat tällöin 40+6. Nousin ylös, ja aloin seuraamaan supistuksia. Ne tulivat melkein heti 5 minuutin ja aika pian 3 minuutin välein ja kestivät minuutin kerrallaan. Odotin kuitenkin " oikeaoppisesti" kaksi tuntia ja soitin sitten klo 8 sairaalaan. Sairaalasta käskivät vielä odotella kotona (" käy vaikka suihkussa tai juo aamukahvit" ), mutta sanoin, että minusta tuntuu, että nyt kyllä pitäisi jo tulla... Olimme sairaalassa klo 9 ja kätilö totesi, että kohdunsuu oli jo 7 cm auki. " Hyvä kun kuitenkin tulitte" hän sanoi vain. Klo 10 kohdunsuu oli 10 cm auki, mutta vauva syntyi vasta klo 12.00, koska ensin sen piti laskeutua ja sen jälkeen seurasi vielä pitkä ponnistusvaihe. Mutta ensimmäinen synnytykseni kesti siis klo 6-12 eli kokonaiskesto oli 6 tuntia ensimmäisestä kipeästä supistuksesta vauvan syntymähetkeen laskettuna. Mielestäni aika sopiva synnytys, ei liian pitkä, mutta kuitenkin sen verran pitkä, että ehti itse mukaan hommaan...
Toinen synnytys oli sitten enää 4 tuntia, mutta se oli käynnistetty (rv 42+1), joten olin valmiiksi jo sairaalassa, kun supistukset alkoivat. Nopeaa toimintaa kuitenkin.
Tämä kolmas kyllä jännittää, koska jos synnytys edelleen lyhenee samalla jatkumolla, niin sitten kesto on enää 2 tuntia... Eihän tuo ihan tavatonta olisi, joten saas nyt nähdä... Mielummin ehtisin kuitenkin sairaalaan ennen kuin alkaa ponnistuttaa...
sparven, synnytys mielessä, ja pikkutiainen rv 38+4
Typykkä - Tervetuloa taas linjoille :D Hyvän pointin otit esille akoista vaipoista! Mä ostin Pampersin pienintä kokoa 3-6kg, vaikka Liberolla on pienempää 2-4kg (joita on muuten ainakin meidän sairaalassa). Kun ei tiedä minkä kokoinen vauveli sitten kotiutuu. Niin en alkuun viitsinyt tuota pienintä kokoa ostaa, vaikka meille pientä vauvaa lupaillaankin.. Kerkeehän niitä pienempiä sitten kipaista, ihan mieskin siitä tehtävästä suoriutuu ;)
Joo, on se tyttö nyt haettava. Mulla paistuu muuten suklaakakku uunissa :D
DUMLE:se myyjä sano että vesipesu mahdollinen mutta käsin.Ei musta ole sellaiseen;) Tällä hetkellä sohvat menee aika likaseksi nopeesti ku niissä on perheen isän,äidin,12 v tyttären,1v8kk pojan ja 3 v tyttären lisäksi koira.
Mikään pakko sitä sohvaa ei ole ostaa.Mut mieli tekis.Sitte pitäis keksiä vanhalle sohvalle paikka.No senkin kyllä olen jo tavallaan ratkaissu.
COLIS:eikö itiksessä siellä toisella puolella ole iso citymarket? siellä ainakin ennen ollu lastenvaatteita.
Turvotus on täällä kyllä ihan mahtavaa.Totesin juuri että jalat on turvonneet oikeesti polviin asti :O
kun painoin pohjetta sormella siihen jää kuoppa.
Ja sen verran varoituksen sana että mulla sillo ku sain tytön (08/04) ei kaikki turvotus lähteny synnytyksen jälkeen kuin taikaiskusta,itsze odotin että helpotus tulee samantien.,Kyllä siihen meni 1-2 viikkoa ennen ku helpotti kunnolla.
Kantoliinasta.Tilasin tällä kertaa trikoisen ku kudottua en ole osannu ottaa ihan pikku vauvalla käyttöön.Kurkatkaa tää tarjous:
aha.sitä ei saakkaan linkitettyä ku etusivulle
www.hobbyhall.fi
sieltä valitse tarjouserät-> lasten lelut ja tarvikkeet.
siellä on MaM Earth trikoinen kantoliina (sinistä vaan jäljellä) 29 ¿!!!
Itse tilasin sellasen beigen jo jokin aika sitten.Ovh oli 59¿.sitte alennettu 49¿ ja nyt toi 29¿.käytetyistäkin joutuu maksaa ton verran.
mut taas pitää mennä hetkeksi.
Mulla on ainakin viikon ajalta paljon teidän juttuja lukematta, välillä oon ehtiny jotain silmäilemään mutta jotenkin ihmeesti en enää ollenkaan selviä tähän koneelle niin että voisin rauhassa lukea ja kirjottaa! Tylsää ku oon tykänny teidän seurasta niin paljon. Kivaa kun jaksat Dumle päivittää sitä syntyneet -listaa, minäkin pysyn kärryillä sitten! Onnea vain teille piiu, pippurimamma ja äiskäliini! Ja haikarapolskalle, huh, nythän tuo kello on juuri 12.04 eli jännät paikat taitaa siellä sairaalassa olla.
Dumle, tulisit meillekin leipomaan! Mä varasin kaikenlaisia aineksia että voin leipoa kun on näitä viileitä kelejä, ois tarvikkeet sämpylöihin ja pulliin ja kakkuun ja piirakkaan että vois fiiliksen mukaan jotain tehdä. Mutta aamulla kävin neuvolassa ja sen jälkeen on suppaillut niin ilkeesti että mitään ylimäärästä en jaksa ajatella, kohta häivyn tästä koneeltakin. Esikoinen meni just nukkumaan niin pikasesti tässä näpyttelen, syön, ja sit petiin. Mä en halua vielä synnyttämään.
Täällä onkin kärvistelty pari viime viikkoa ku niin uhkaavia monen tunnin supistelusessioita on tullut ja viikkoja on ollu turhan vähän. Nyt ei enää niin pelota ku on kuitenkin " jo" 35+4, mutta edelleen toivon että ainakin pari viikkoa pysyisi vauva masussa. Viikko sitte meinattiin jo synnärille lähteä ku oli niin kamalaa, soitinkin sinne jo, mutta sanoivat että makaa vain kotona niin pitkään kuin pystyt, enää ei ois yritetty estää tai hidastella. Luojan kiitos ne supistukset harveni ja loppui sitten. Mä en oo henkisesti vieläkään valmistautunu siihen että tää vauva OIKEESTI kohta tulee ulos, ja mieskin painaa edelleen duunissa hullun lailla joten mä oon aika väsyny koko ajan. Ootan että tulis joku suvantovaihe meiän elämään ni sit sais vauvakin tulla. Sikäli tässä on nyt ihan hyvä tilanne että on miehet kanssa välit lämpimät enkä mä kiukuttele sen töistä enää.
No, mukavaa päivää kaikille ja supistuksia niitä toivoville! Mä luopuisin mielelläni omistani jonkun toisen hyväksi. :)
Ensimmäiseks oikein paljon onnea Pippurimammallle pojasta! Ihanaa kun syyssissejä syntyy nyt oikein urakalla!
Ja tänäänhän on vuorossa sitten Haikarapolska. Onnea sinnekin!
Peikkoäet kyseli imetysteestä. Apteekista ainakin saa weledan imetysteetä irtopusseissa. Mä ostin paketin ja olen jo alottanu juomaan sitä. Paketissa lukeekin et voi alottaa käyttää loppuraskaudessa jo. Siskoltani sain neuvon aloittaa jo nyt. Lisäksi ostin rintaöljyä, jolla on sama vaikutus kuin teellä. On samaa weledan tuotetta. Sitä saa alkaa käyttämään rv 38 lähtien.
Mua hirvittää tämän aamunen neuvola. painoa on tullu varmasti ainakin 2 kg viikossa. Täytyy varmaan lopettaa syöminen kokonaan. Mulla on nyt loppuvaiheessa ollu aivan karseita painonnousuja. Ei mitään sellasia kuin ennen kuten + 100-500 g. No jos nyt on kovasti tullu, niin täytyy ottaa tosi tiukka linja loppuajaks.
Mä oottelen vain koko ajan viikonloppua. Silloin ystäväni tekee mulle sen vyöhyketerapia hoidon. Ei kummiskaan tehoa mulle.... Välillä on niin turhautunu olo ja tuntuu et poika ei synny ollenkaan. Ei ainakaan ennen lokakuun alkua... Ois jo niin kova halu saada vauva syliin. Mieskin oottaa niin malttamattomana.
Joku muuten puhui laittaneensa sairaalakassiin cd:tä mukaan. Niin munki piti tehä, mut neuvolassa sanottiin viimeks, et meidän synnäriltä on varastettu kaikki cd-soittimet. oikein törkeyden huippu! No mä oon sit ladannu mp3-soittimen täyteen musiikkia. Mun täytyy saada kuunnella James Bluntia synnytyksessä. :)
Mutta nyt lähen teen keittoon ja oottelen et mieskin heräis pian.
Uma81+Vesli 37+3