Onko Espanjassa ruokakaupoissa hyvät valikoimat lastenruokia, vai kannattaako raahata purkit Suomesta?
Vai onko niin erilaiset maut, että nirsompi lapsi ei väkisin syö? Entä löytyykö hedelmäsoseita?
Sori uusavuttomuus, mutta en tiedä syötetäänkö muualla niin paljon purkkisafkaa kuin Suomessa.
Kommentit (23)
Jos aamupuuro syödään klo 12 (tytölle ei maistu aamupala heti herättyään, juo vain maitoa..) niin klo 14 pitäis lyödä makaronilaatikot eteen vai? Juu ei ainakaan meillä!
Banaani tai jogurtti soveltuu paljon paremmin...
Mutta nyt poistun häiriköimästä tätä ketjua.
T:19/25
Ruoat olivat erimakuisia kuin kotimaassa, mutta poikamme söi niitä halukkaasti. Hedelmäsoseita oli tarjolla useita eri laatuja, niissä oli yleensä vähintään 3 eri hedelmää. Nestlen korviketta sai jauheena tai puolen litran tetroissa, paikallista korviketta ainakin jauheena. Meillä oli tutteli jauheena mukana, koska nannista poika saa ihottumaa. Turistikaupoista ei tosiaan löydy kuin ehkä paria lajia ensi hätään, mutta isommista marketeista löytyy hyllymetreittäin sosepurkkeja.
Espanjalaiset lastenruoat ovat ihan erilaisia (ts. eri makuisia ja eri raaka-aineista) kuin suomalaiset. Näin on muuallakin, vaikkapa Italiassa. Lasten purkkiruoat ovat aina paikallisten makutottumusten mukaisia. Esim. pastaruoissa melkein aina mukana tomaattikastiketta, lihasoseissa voimakkaita mausteita jne. Meidän lapset ovat aina olleet niin nirsoja, että ei ole maistunut. Vaikeaa on ollut myös löytää hedelmäsoseita, joihin ei olisi lisätty sokeria, mutta koska ne ovat maistuneet meidän lapsille, niin olen niitä lomalla antanut.
Oma lukunsa on sitten ollut maitokorvikkeet. Espanjassa käytetään maitojauheita, joihin lisätään vesi. Merkkejä on monia, ja ne kaikki maistuvat erilaiselle! Jos niihin päädyt, niin ostopaikka on sitten apteekki, ei ruokakauppa.
Summa summarum, itse olen tehnyt niin, että olen raahannut äidinmaitokorvikkeet Suomesta (painaa sikapaljon, mutta onpahan tullessa tilaa tuliaisostoksille kuten ihanille espanjalaisille lastenvaatteille), samoin muutaman hedelmäsoseen (riippuu lapsen iästä paljonko) ja sitten lihakasvissoseita. Vuoden ikäisen kanssa on jo helpompaa, kun voi antaa useampia ruokia vaikka omasta ravintola-annoksesta, mutta 8 kk ikäinen on tosiaan eri juttu.
Ja vielä, meidän lapset eivät helteessä ole kyllä paljon syöneet, juoneet senkin edestä ja syöneet hedelmiä, esim. banaania. Tarkkana vaan pitää olla suola-sokeri-tasapainon kanssa, että siis saavat muutakin kuin vettä!
Hauskaa matkaa teidän perheelle!