Mistä Juice laulaa mielestäsi kappaleessa Mussolini perusdiini?
Olen aina luullut että kappale on tosi rasistinen mutta tänään taisin tajuta , että , siinä nimenomaan kuittaillaan natseille ja kumppaneille. Olenko ymmärtänyt väärin?
Kommentit (59)
Juice taisi kyllä olla itse aika fasse...
Vierailija kirjoitti:
Juice taisi kyllä olla itse aika fasse...
Juice nimenomaan pilkkasi fasseja. Ja niin tekivät myös Freukkarit. Rasset vain ovat aina olleet liian yksinkertaisia tajuamaan.
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Lue lisää tästä. Kommentit myös.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juha-hytonen/juice-leskinen-boikottiin/
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Aika outo on Ap:n ajatusmaailma ollut, jos on kyennyt tulkitsemaan tuon kappaleen rasistiseksi. Vai päättelitkö kappaleen rasistiseksi pelkän nimen perusteella ja jätit itse kappaleen kuuntelematta?
Lainaus toisesta keskustelusta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3508603/miksi-suomessa-ei-enaa-tehda-ka…
Sitäpaitsi, mitä suositun artistin kantaaottava biisi merkitsee, jos 90% yleisöstä ymmärtää sen väärin?
Hyvä esimerkki Juicen "Mussoliini perusdiini", kappale ymmärrettiin laajalti rasistiseksi, vaikka siinä pilkattiin rasistista ja junttia nuorison joukkoliikettä(diinarit).
Ördög kirjoitti:
Lue lisää tästä. Kommentit myös.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juha-hytonen/juice-leskinen-boikottiin/
Ei kai sitä n-sanaa saa sanoa enää kukaan missään tarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Juice taisi kyllä olla itse aika fasse...
Kovin itsekeskeinen ja omanarvontuntoinen ihminen kyllä, mutta ei millään tavoin nasse tai fasse.
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Afrikkalaisia opiskelijoita oli kyllä, ja pakolaisia Namibiasta, ja sitten muutama jenkkiläinen korispelaaja.
Mauri Kunnas piirsi 1979 tai 1980 Nyrok City-episodin "Hell-Vinski", missä irvaillaan tyhmälle fiftarinuorille ja heidän razismilleen. Yritän löytää netistä näytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Juice taisi kyllä olla itse aika fasse...
Taiteilijat ei yleensä jakaudu tällä tavalla. Jos on aivot päässä, ei edusta mitään laitaa. Taiteilijan työ on pystyä tarvittaessa edustamaan ja tulkitsemaan muitakin kuin itseään, omaa napaansa ja omia aivoituksia. Tämä julistautuminen poliittisesti aktiiviseksi on hyvin nuori ilmiö. Kukaan ja mikään ei jakanut meitä tällä tavalla ennen kuin netti ja älypuhelimet tuli (idioottien käyttöön) ja tällaisesta paskantamisesta saatiin trendi. Kuka on fasisti ja kuka ei?
No, se on vasemmistoaate ja Juice oli vähän vassari.
Vierailija kirjoitti:
Aika outo on Ap:n ajatusmaailma ollut, jos on kyennyt tulkitsemaan tuon kappaleen rasistiseksi. Vai päättelitkö kappaleen rasistiseksi pelkän nimen perusteella ja jätit itse kappaleen kuuntelematta?
Onhan tänne linkattu muutamaan kertaankin Freukkareitten Buuri Johannesburgista että tässä on hassu kappale kun lauletaan n-sanoja. Eivät ole lainkaan tajunneet mistä se kertoo. Toki siinä on paljon vaikeita sanoja ja asioita joiden tietämiseen vaaditaan yleissivistystä. Sitä usein kuulijoilta puuttuu.
Jos joku bändi oli vihervassu, niin Freukkarit.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Afrikkalaisia opiskelijoita oli kyllä, ja pakolaisia Namibiasta, ja sitten muutama jenkkiläinen korispelaaja.
Mauri Kunnas piirsi 1979 tai 1980 Nyrok City-episodin "Hell-Vinski", missä irvaillaan tyhmälle fiftarinuorille ja heidän razismilleen. Yritän löytää netistä näytteitä.
SINÄ irvailet. Mauri piirtää.
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Afrikkalaisia opiskelijoita oli kyllä, ja pakolaisia Namibiasta, ja sitten muutama jenkkiläinen korispelaaja.
Mauri Kunnas piirsi 1979 tai 1980 Nyrok City-episodin "Hell-Vinski", missä irvaillaan tyhmälle fiftarinuorille ja heidän razismilleen. Yritän löytää netistä näytteitä.
Tässä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kosonenjuhapekka/katujengit-olivat-tap…
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Lähinnä urheilu -ja musiikkipiireistä löytyi tummaihoisia. Mm. Suomeen 70-luvulla muuttanut Billy Carson, joka on aivan häikäisevä jazz-rumpali. Alennettiin toki "nokikepiksi" Hyvät Herrat ohjelmassa koska pröööööt Suomi.
Ördög kirjoitti:
Lainaus toisesta keskustelusta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3508603/miksi-suomessa-ei-enaa-tehda-ka…
Sitäpaitsi, mitä suositun artistin kantaaottava biisi merkitsee, jos 90% yleisöstä ymmärtää sen väärin?
Hyvä esimerkki Juicen "Mussoliini perusdiini", kappale ymmärrettiin laajalti rasistiseksi, vaikka siinä pilkattiin rasistista ja junttia nuorison joukkoliikettä(diinarit).
Kuka ihme muka tuon aikanaan "ymmärsi" rasistiseksi? Itse teininä tajusin kyllä että siinä veetuiltiin täysillä aatulle ja benitolle. Eikä kavereillakaan ollut yhdelläkään tarvetta julistaa kappaletta rasistiseksi vaikka esim. yhdellä oli puoli sukua umpikommunisteja ladoineen ja warreineen ja neuvostoliitossa vietettyine kesälomineen. Kaveri jopa valitsi vieraaksi kieleksi venäjän.
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ördög kirjoitti:
Kappale on vuodelta 1981, jolloin diinarit ja fiftarit olivat näkyvä nuorisoryhmä. He harrastivat jenkkiautoja ja vanhaa rokkia, mutta myös tappelemista punkkareiden ja hämyjen kanssa. Ja Suomessa tuolloin hyvin harvalukuiset tuummaihoiset olivat hekin rasvalettien vihan kohteina. Tähän vihaan ja suvaitsemattomuuteen Juice viittaa, mutta käyttäen sanoja, joita tänään ei sallita.
Ei Suomessa ollut vuonna 1981 ainoatakaan alivalottunutta...
Afrikkalaisia opiskelijoita oli kyllä, ja pakolaisia Namibiasta, ja sitten muutama jenkkiläinen korispelaaja.
Mauri Kunnas piirsi 1979 tai 1980 Nyrok City-episodin "Hell-Vinski", missä irvaillaan tyhmälle fiftarinuorille ja heidän razismilleen. Yritän löytää netistä näytteitä.
SINÄ irvailet. M
Ja mitä sinä sitten teet?
Tottakai siinä kuittaillaan nasseille yms. kulttilaisille.
Samalla se on jossain määrin tarina mussolinistä ja siitä mitä tapahtui sodan aikana sekalaisia historiallisia yksityiskohtia mukaan otettuna kuten juicella usein.
Vastaavasti marilynissäkin oli oikeita faktoja, tai jopa napoleonin mopossa oli oikeita yksityiskohtia seassa.