Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa! Otimme ison lainan - entä jos jotain sattuu?

Vierailija
20.10.2008 |

Meillä on kyllä varaa maksaa laina, vaikka korot hieman nousisivatkin. Mutta tämän uuden tilanteen myötä olen alkanut pelätä, että jotain sattuu. Entä jos jompi kumpi sairastuu ja tulee työkyvyttömäksi. entä jos asunnossa sattuu jokin iso vahinko, entä jos Suomen talous menee täysin persiilleen ja korot nousevatkin 90-luvun lukemiin? Jos tapahtuu jotain muuta yllättävää, jonka myötä maksukykymme katoaa? :(

Kai tähän on jonkinlaista lainaturvaa otettava, mutta niistäkin ne kattavat versiot ovat niin ruokottoman kalliita.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan uutta tietoa mulle. Kai normaali vanhempi auttaa lapsiaan edes siinä asiassa?

No aina AV:lla oppii jotain uutta. Ilmeisesti jokaisen on vain pärjättävä omillaan, sehän on suomalainen perushyve, vai mitä?

Itse olisin ainakin iloinen jos voisin auttaa aikuisia lapsiani edes jollain muotoa, vaikkapa sitten panemalla nimeni paperiin.

Kannattaa kuitenkin muistaa että tosi harvalla loppuviimeksi menee niin huonosti että talo menee alta! Vai miten monta tapausta tiedätte viime lamasta? Itse tiedän kaksi, ja heilläkin yritys takana joka meni nurin....

Jos on takaajana jollekin yritykselle niin se on vähän eri asia. Yritys voi mennä nurin eikä sieltä saa penniäkään. Talon voi kuitenkin aina myydä ja saada edes vähän rahaa takaisin.

Vierailija
22/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään, joka olisi tarvinnut vanhempiensa takauksen. Toivon kyllä, että onnistun kasvattamaan omat lapseni niin, että itsenäistyvät ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse mitään firmoja siihen, että homma menee perseelleen ja myös takaaja joutuu vaikeuksiin.

Paljon enemmän se vanhempi auttaa sillä, että ei sotke omaa talouttaan samaan konkurssiin.

Vierailija
24/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hän hallitse taloutensa hoitoa, vaan tyyliin pelaisi tai joisi rahansa. Jos luottaisin hänen tekevän parhaansa, niin sitten takaisin.

Vierailija
25/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin todellisessa maailmassa

Vierailija
26/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salli mun nauraa! Mä taas en tiedä KETÄÄN joka EI olisi tarvinnut vanhemman takausta tai jonkun tutun nimeä paperiin asunnon ostoa varten!

Tottakai se nyt on eri asia jos tietää että oma lapsi on huono hoitamaan taloutensa (ja tämän palstan mukaanhan joka toinen on avuton talousasioissa). Mutta kyllä mä auttaisin jos lapsi on kunnollinen.

Kuka sitä paitsi edes jää kahden asunnon loukkoon tänä päivänä???? Eivätkö nyt kaikki jo tajua että vanha myydään ensin pois ja sitten vasta ostetaan uusi??

Itsekin myimme vanhan talomme vuoden alussa pois ja vasta nyt rakennamme uutta. Asumme sitten vuokralla tämän ajan.

49

Vierailija
27/54 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIetin missä maailmassa nro 51 elää kun ei tunne ketään joka on tarvinnut vanhempiaan takaajiksi. Ehkä täällä meidän seudulla sitten on tavallisempaa että SUKULAISIA autetaan? Toista onkin ehkä pääkaupunkiseudulla missä jokainen pärjää yksikseen. Surullista!

55/50

Vierailija
28/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vihjaillut mitään. On myös "yrittäjiä", joille koko yritys on puuhastelua. Paljonko sinun yrityksesi tienaa?

i]

-- mutta en olisi jos olisin jossain "virassa"! Silloin olisin 40 km päässä kaupungissa ja tulisin kotiin vasta klo 16.30 joka päivä. Mieheni voi kyllä myös tulla ottamaan koululaista vastaan kotiin mutta joutuu yleensä palaamaan sitten töihinsä. On joustavat työajat kun on yrittäjä.

Itse tienaan ihan riittävästi kiitos!. Aika hyvin vaikka en tee edes täysiä päiviä! Tosin teen viikonloppuisinkin usein töitä, mutta ei se mua haittaa. Olen aina pitänyt epäsäännöllisistä työajoista.

17

Vierailija
29/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaa asuntoa on kuitenkin parempi maksaa itselleen kuin maksaa älytöntä vuokraa ja rahat menevät kankkulankaivoon.

itse en viitsi murehtia kokoajan vaikka meillä on myös iso asuntolaina.

asuntolainastahan tässä oli kyse vai kuinka?eiköhän se ole se iso laina yleensä.

nyt ala elää ja älä murehdi!kyllähän sitä sairastuu jos kokoajan miettii pahinta ja vaan murehtii.

aina voi elämässä jotain sattua.se on sitä elämää.

Vierailija
30/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yrittäjänä olisit, vaikka miehesi olisi ihan normipäivätöissä.

Ilmeisesti tulosi eivät kovin häävit ole, kun et niitä kerro. Kuulostaa enempi sellaiselta kotiäidin alibilta tuo yrityksesi.

Vierailija
31/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu:)) In your dreams!:D Miksi mä tähän jotain tuloja laittaisin? Mähän voisin laittaa tähän mitä tahansa!!! Et sä sitä kuitenkaan uskoisi jos ne laittaisin tähän. Jos laitan että on paljon niin sitten sanot että keksin kaiken. Jos laitan vähän niin luulet että on jotain puuhastelua.

Kotiäitinä en ole vuosiin ollut enää:). Joten on tämä vähän jotain muuta kuin puuhastelua kuitenkin. Ihan kotona kuitenkin teen töitäni ja akateeminen koulutus on!

Tuskinpa me kuitenkaan 200 000 € lainaa ihan nollatuloilla otettaisiin?

t. nro ??? se yrittäjä kuitenkin

Vierailija
32/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa että mikä pankki se voisi olla. Loppujen lopuksi rahamarkkinat nyt myllertää niin, että yksi fiba jollain voi aiheuttaa esim. sen että ihmiset nostaa rahansa pois ko. pankista ja sitten voi tulla dominoefekti. Mulla on muistikuva, että Suomessa olisi jotain 90 pankkia(tosin kaikki ei kai myönnä edes lainoja, kuten S-pankki) ja esim. Osuuspankkihan on sellainen, joka on varmaan oikein parhaassa maineessa, mutta kai siellä ketjussa voi olla yksittäinen, jolle käy huonosti? Itse pidän huolestuttavina näitä, joilla on ulkomaalaisia sidonnaisuuksia - Sampo ja Nordea (joista jälkimmäisen tilanne on toisaalta aika hyvä, ties vaikka innostuu ostelemaan joitain uusia osia ja selviää loputa tästä finanssikriisistä voittajana - nythän omaisuutta uusjaetaan rohkeiden kesken - niin yritysten kuin ihmistenkin) ja sillipankit tietty.

Ja mitä tuohon yrittämiseen tulee, niin jos oikeasti pelkää lamaa, niin kannattaa miettiä, että pitäisikö vaihtaa ihan työntekijäksi. Meillä mies vaihtoi hyvin toimivasta yrityksestään vuosi sitten "pitkän ja kapean" leivän pariin ja kyllä meillä nautitaan siitä, että a) työpäivät ovat lyhyitä, b) palkka on turvattu ja c) työmatka on lyhyt. Yrittäjän suojat on melkoisen huonoja taantumissa, palkka voi laskea aika huimasti ja työttömyysvakuutukset maksaa maltaita ja korvaavat usein huonosti. Meilläkin oli miehellä yli 1000 e työttömyysvakuutus yrittäjänä vuodessa, kun nyt on varmaan jotain 65e.

Vierailija
33/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No väittäisin kyllä, että jos on monen lapsen yh, niin ei paljon lämmitä tuo 150t lainakaan! Eli jos yksinhuoltajaksi jää, niin todennäköisesti muuttaa halvempaan asuntoon. Jo nyt (puhumattakaan kun hinnat laskee) esim. 160t:lla saa ihan hyvän perheasunnon jo pääkaupunkiseudultakin ja silloin tuo 60t omarahoitusosuus on ihan jees. Mielestäni on ihan järjetöntä maksaa tuommoisia vakuutusmaksuja - niillähän voisi lyhentää jo sitä lainaakin. No, mut mä olenkin entisen vakuutusvirkailijan tytär, joten suutarin lapsella ei ole ehkä kenkiä. Meillä tosin ihmiset on vakuutettu yhtä hyvin kuin autot ja se lienee melkein harvinaisuus. Silti henkivakuutus on tosi pieni.

Vierailija
34/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen tätä ylikuumentumista ihmiset muistivat sen, että voi jäädä työttömäksi tai sairastua. Kannattaa ottaa lainaa sen verran, että sen kykenee maksamaan vain toinen puolisokin. Näin myös siltä varalta, jos tulee ero, niin lapsien ei tarvitse muuttaa pois kotoaan.

Ken riskin ottaa se riskin kantakoot.

..ja sitten tietysti seuraa lätinää unelma-asunnosta ja muuta paskaa, tiedetään...

Vierailija
35/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että korko 7 % ja jos toinen jää työttömäksi eli nettotulot putoavat noin 1500 eur/kk, niin edelleen pitää selvitä, laina-ajan ollessa ehdottoman max. 25 vuotta.

Mikäli asiat menee hyvin, ei sairastuta ei tule avioeroa, ei jäädä työttömäksi, eivätkä korot pomppaa yli 7 %, niin lainan saa maksettua noin 10-12 vuodessa.

Se on minun riskitarkasteluni. Lainaa sis sen verran että sen saa 12 vuodessa maksettua.

Jos ei ole varaa, niin pitää ostaa halvempi, ja varata remonttiin ne rahat, jotka jää säästöön, jos ei noita ikäviä yllätyksiä tule.

Vierailija
36/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen tätä ylikuumentumista ihmiset muistivat sen, että voi jäädä työttömäksi tai sairastua. Kannattaa ottaa lainaa sen verran, että sen kykenee maksamaan vain toinen puolisokin. Näin myös siltä varalta, jos tulee ero, niin lapsien ei tarvitse muuttaa pois kotoaan.

Ken riskin ottaa se riskin kantakoot.

..ja sitten tietysti seuraa lätinää unelma-asunnosta ja muuta paskaa, tiedetään...

-- mä kerron tässä äidistäni ja isästäni jotka aina ovat päivitelleet toisten elämää ja erityisesti sitä jos brassaillaan (=otetaan lainaa ja yritetään saavuttaa jotain). No sanomattakin on selvää etteivät vanhempani ole koskaan mitään lainaa uskaltaneet ottaa mihinkään tarkoitukseen. Jo 80-luvulla muistan kun päivittelivät naapureita jotka rakentelivat "isoja" talojaan.

No missä tilanteessa vanhempani nyt ovat? Asuvat omassa rupuisessa kamalankuntoisessa pikku mökissään. Naapurit asuvat niissä hienoissa, uudelleen rempatuissa taloissa. Vanhempani ajavat autoa vm-82, heillä ei ole suihkua talossa, äitini pesee pyykit KÄSIN!!!

Tällaiseksikin se voi mennä jos ei ikinä uskalla ottaa riskiä, eikä nostaa lainaa! Hyvin harvalla kuitenkaan on mitään suurta perintöä ja hyvin harva edes tienaa niin hyvin että voi säästää asuntoa varten.

Itse en missään nimessä halua vanhempieni tilannetta tullessani vanhaksi. Heillä tuskin tulee olemaan rahaa jos sairastuisivat... Itse haluan kerätä pikkasen omaisuutta.

Onneksi meilläkin on appiukko jolla on edes vähän metsäsarkaa jonka laittoi lainamme vakuudeksi. Vanhempani eivät ole koskaan ostaneet mitään pysyvää joten heillä ei ole mitään mikä kelpaisi lainamme vakuudeksi!

Vierailija
37/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ilmoittaa täällä myös ihan minkä lainasumman tahansa!

Vierailija
38/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aika hyvät ehdot että haluaa mennä toiselle työhön. Yrittämistäkin nimittäin ON erilaista. On vapaata yrittämistä ja sitten on vähemmän vapaata. Tottakai jos on joku "puoti" niin on siinä h****in kiinni jatkuvasti. Silloin voi olla ehkä sitä mieltä että saa enemmän aikaa perheelle jos on toiselle töissä.

Itse olen kääntäjä, opettaja, konsultti, kielenhuoltaja, toimittaja etc. Päätän kyllä aika paljon päivieni kulun itse. Perheen ehdoilla tässä mennään ja perheen takia oman yrityksen perustinkin.

Tuo lainasumma on kyllä ihan totta mutta mitään palkkaa en tänne laita. Naurettavaa edes pyytä sitä!

17

Vierailija
39/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi mun mies möi em. syistä. Olemme kaikki tosi tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Silloinhan se kannatti myydä kun meni hyvin, eikä silloin kun olisi mennyt huonosti. Mut monet osaa juuri tän, että ostetaan kalliilla ja myydään halvalla. Päinvastoin toimivat yleensä palkitaan.

Vierailija
40/54 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miksikö joku muu hyvin tuottavan firmansa?? Rahasta tietty. Et todellakaan taida seurata pahasti bisnesmaailmaa. Humanistipuuhastelija...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi