6v lapsestani on koulun aloituksen myötä tullut aivan kamala!
Lapsi ei kotona muuta tee kuin nitisee ja natisee ja nirisee ja narisee. Vääntelehtii tyytymättömänä. Hermo menee joka asiasta. On koko ajan hepulin partaalla, ei kykene rauhoittumaan. Koulusta tykkäsi ensimmäisinä päivinä mutta nyt sanoi että koulu on tyhmää, hän ei tykkää. Ei tahtoisi enää mennä sinne. Kaverit on kivoja mutta tehtävät vaikeita ja tylsiä ja hän ei tykkää.
Ärsyttävää kun nyt viikonloppunakin on kuin hepulin saanut aropupu. Kiemurtaa ja ulisee ja möngertää ja säntäilee rauhattomana jne. Todella ärsyttävää!
Kommentit (9)
Voi tosiaan olla että koulu väsyttää nyt ainakin alkuun hirmu paljon.
ap
yli puoli vuotta. Joulukuun lopussa täyttää sitten 7v.
ap
Vaikka kai se eskarissa olisi huomattu. Itse nimittäin olen myös joulukuun lopussa syntynyt ja koen että olen mennyt liian aikaisin kouluun. Oppimisessa eli lukemisessa, laskemisessa jne ei ollut vaikeuksia, mutta se paikoillaan istuminen oli yhtä helvettiä. Minä kuitenkin olin rauhallinen lapsi. Iltapäivällä en meinannut jaksaa vaeltaa 800m koulumatkaa kotiin kun koko 4h piti tsempata tottelevaisuutta.
Eskarissa ei mainittu etteikö olisi heidän mielestään koulukypsä joten kouluun passitettiin. Minustakin tavallaan surullisen aikaisin loppui häneltä tuo varhaislapsuus.
ap
Meilläkin tyttö kotihoidosta meni eskariin eli muutos on aika iso. Joka päivä on eskaria 4 tuntia, paljon ohjattua toimintaa ja aika vaativiakin kynätehtäviä ym.
Aiemmin kirmasi sisarusten kanssa vapaana kuin taivaanlintu päivät pitkät eli onhan tuo iso muutos.
Siis saattaa yrittää ihan suoraan kieltäytyä tottelemasta, sanoo päin naamaa " en tee" jne.
Pidin tytölle oikein puhuttelun asiasta, että vaikka hänen täytyy koulussa tsempata ja keskittyä ja noudettaa opettajan ohjeita, niin ei se tarkoita etteikö kotona pitäisi enää kunniottaa ja totella vanhempia.
Osittain se on varmaan väsymystäkin, mutta ehkä myös lapsi jotenkin yliarvioi saamansa vapauden ja vastuun.
joka aloitti nyt koulun (täyttää lokakuussa 7). Meillä pojan pitää saada aina rauhassa totuutella uusiin asioihin. Nyt kun koulu alkoi, tuli vaan kerta kaikkiaan niin paljon uutta, että kapasiteetti niiden käsittelyyn ei tahdo riittää. uskon, että tilanne rauhoittuu meillä parin viikon sisään.
Olen itse opettaja ja aloitin nyt uudessa koulussa. Tuntuu, että itsellä on iltaisin samat tuntemukset ja oireet :D Koulun aloitus on aina todella vauhdikasta kaikilla luokka-asteilla ja eka viikolla kaikki tuntuvat käyvän ylikierroksilla.
Koulun aloitus on lapselle niin iso muutos, että varmasti siihen suurin osa jollain tapaa reagoi, kukin sitten omalla tyylillään.
Voimia ja kärsivällisyyttä, toivotaan, että poika rauhoittuu (toivon itse samaa!).
ovat sitten kotona väsyksissä ja heijastavat kaiken sisaruksiin, vanhempiin ym. meillä 7v tyttö joka on myös veljensä kimpussa enemmän nyt koulun alettua. ystäväni joka on opettaja sanoi että kyllä se siitä yleensä viimeistään tammikuussa...
sitä odotellessa...
jospa myös jännittää kun ei osaa..