Mitä käytännössä tarkoittaa että " häävieras ei saa kilpailla morsiamen kanssa kauneudessa tai huomiosta" ?
Ymmärtäisin, että ei saa laittaa pitkää valkoista pukua ja tiaraa, mutta tarkoittaako tämä myös ettei saa yrittää laittautua liian nätiksi esim kampaajan ja meikkajan avulla ja vaatekin pitää olla mahdollisimman arkinen. Miten tässä nyt osaa toimia, kun välillä morsiamet murisevat täälläkin, että kun joku ei kunnioittanut juhlapäivää tarpeeksi juhlavalla pukeutumisella. Minusta juhliin aina juhlavaatteet, ja koska morsiamen etuoikeudeksi on varattu niin montaa spesiaalijuttua, minusta morsiamen kanssa ei oikein edes voi kilpailla. Koska morsian on aina morsian mutta häävieras vaan häävieras.
Kommentit (41)
lähes tismalleen samanlainen asu tummanpunaisena kiiltelevänä kuin morsiamella (jolla oli valkoinen, yksinkertainen pitkä hihaton leninki), paitsi että lisänä olivat vielä nuo lukemattomat hileet ja helmi-kukka-koristeviritelmät. Kyllä siinä säälitti molemmat, morsian joka jäi vähän varjoon ja vieras joka itsensä näin nolasi. (ps. tyttö ei ollut edes läheistä sukua ko. parille )
-31 (kai)
Pitääkö etukäteen soittaa että voinko laittaa hihattoman mekon ja huivin vai onko sulla sellainen?
No ehkä olen jotenkin outo mutta ei mulle olisi tullut mieleenkään että kummassakaan on mitään sääliteltävää, sen paremmin morsiamessa kuin vieraassakaan.
Eihän se jos häävieras on kaunis haittaa ketään (päinvastoin), täällähän paheksutaan yliampuvaa, tilanteeseen sopimatonta pukeutumista. Jos mekko näyttää tosiaan vanhojentanssipuvulta, niin harvoissa häissä se olisi tilanteeseen sopiva asu. Naamiaisissa pikemminkin.
Ja kyllä mäkin jättäisin sen tiaran pois lapseni päästä, vaikka pukisinkin sen johonkin nättiin (prinsessa)mekkoon. Tosin en usko että kovin moni miettii häävieraiden lasten asuja juurikaan, ainahan pikkutytöt ovat vähän prinsessoina jos tilaisuuden saavat.
kun jaksaa monessa viestissä mussuttaa lapsen pukeutumista.
Voi raukkaa, kaikki ei kehuneetkaan häntä.
Kyllä mua kehuttiin ihan riittävästi, ja sitä paitsi en edes välitä paistatella parrasvaloissa.
Mutta asiasta asiaan. Mistä sen sitten etukäteen tietää, että mitä pukeutumistasoa juhlissa toivotaan? Kyllä se dress code on sittenkin varmaan ihan paikallaan, vaikka minusta häät ovat yksi arvokkaampia juhlia jonne sopii ja on toivottavaa pukeutua parhaimpiinsa. Jos morsiamella on hihaton ja yksinkertainen vaikka vaalean sininen pitkä satiininen mekko, niin sellainen asu kyllä menisi minusta ihan vaikka sisaren tai muun läheisen vaatteesta. Jos morsian ei välitä pynttäytyä eikä käyttää perinteisiä morsiamen asuja, vaan laittaa vaikka " vaan" tavallisen iltapukumaisen pitkän leningin, niin pitääkö vieraiden tietoon saattaa sitten, että vieraana olevilla naisilla olisi sopiva asu esim puolihame ja paitapusero, joka luokitellaan kai enemmän vierailuasuksi kuin juhla-asuksi.
omissa häissäni. En ehtinyt kytätä vieraiden lapsien vaatetusta.
Mutta jokainen tavallaan ja sen mukaan, mikä on tärkeintä hääpäivänään.
Jos jollain on joku nolo vesiraja- tai riikinkukkovaate, tuskin hän nyt muuta kun nolaa itsensä. Morsianhan on aina kaunis ja itseoikeutetusti keskipiste. Outoa että joku pitää kansallispukua kilpailuna, sehän on arvovaate! Minulle, sekä morsiamena että vieraana, morsiamen kanssa kilpailua ei olisi muu kun se, että vetäisi oman hääpukunsa päälleen. Valkoinen väri on varattu morsiamelle, kokomusta kuuluu hautajaisiin, punainen vihjaa suhteesta sulhasen kanssa. Minusta kankaankin kuuluu olla juhlavaa, kuten silkkiä, satiinia, pellavaa jne. Lukekaapa vaan hääsivustoja, että miten suhtaudutaan tavallisiin puuvillaisiin kesämekkoihin. Ei tosiaan aina arvosteta sellaista vaatimattomuutta.
eikä morsian.
Mutta kuten sanoin aiemminkin niin jokainen tavallaan. Jos haluaa vain morsiamen juhlan niin OK. Tarvitaanhan mies siihen rekvisiitaksi.
Ei tosiaan koettu olevamme mitenkään julkkiksia omissa häissämme, vaikka isot juhlat olikin. Oltiin enemmän emännöimässä ja isännöimässä omia kutsuvieraitamme. Ei häissä ole välttämätöntä että aina joku on ihailtavana, vaan jopa häät voivat olla rennot ja hauskat yhteiset juhlat avioliiton alkamisen kunniaksi ja kaikki voivat ihailla ja olla mukavia toisilleen. En osaisi loukkaantua häävieraalle pukeutumisesta, paitsi ehkä joku t-paita, jossa olisi joku tarkoituksellisen loukkaava painatus.
ja käyt vaikka siellä kampaajalla ja meikattavana, mutta et pyri juhlien keskipisteeksi. Eiköhän maalaisjärki ole aika hyvä asia sen päättämisessä, mihin se raja sitten on vedettävä. Tosiaan ne kokovalkoiset vaatteet, hunnut, tiarat ym. kannattaa ainakin jättää kotiin. :)
pitkasaarinen kaunotar. Ja se pukeutuu tosi nayttavaan pukuun haihin, tyyliin hame paljastaa saarta vahan liian paljon ja se nayttaa tosi upealta, ja ihmiset puhuu siita enemman kuin morsiamesta. Sellainen ei ole sopivaa. Haapaiva on morsiamen paiva, hanen prinsessaunelma. Joten ei tietysti tarvitse valita arkista pukua, mutta ei myoskaan mitaan vamppimaista asua joka jattaa morsiamen varjoonsa.
En puhu tosiaan itsestäni... ;) Yksi kaaso oli kerran niin häikäisevä (vaikka olikin pukeutunut nuo edellä kerrotut asiat huomioiden), että kertakaikkiaan jätti morsiamen vähän varjoonsa. Moni kyseli tästä tytöstä että onko joku malli tai näyttelijä. Mutta ei tainnut morsianta haitata, kun olivat tosi läheisiä ystäviä.
Eli mikäli tilaisuus ei ole selkeästi iltapukua tai näyttävää juhlapukua vaativa (mitä suomalaiset häät äärimmäisen harvoin ovaat) ei sellaisiin pukeuduta. Myös hiusten laiton suhteen vältetään liian hienoja nutturakampauksia, hiuskoristeita jne.
Olen joka häissä yrittänyt olla mahdollisimman nättinä uuden vaatteen tai kampaajakäynnin kera, riippuen rahatilanteesta ja totta kai tilaisuudesta. Jos on 150 hengen kartanohäät, joita valmistellaan täysipäiväisesti vuosi, niin olettaisin hääparin ottavan vain kohteliaisuutena yritykseni olla asiaankuuluvasti tyylikäs. Omissa häissäni en tosiaan muista yhtäkään vierasta, jonka olisin luullut kilpailevan kanssani. Mummolla oli kansallispuku, mutta en tiedä virittelikö jotain skabaa.
Meillä oli häissämme ihan vain vieraana pikkutyttö, jolla oli tyllihelmainen ja ruusukkein koristeltu sifonkimekko ja tiara päässä. Ei ollut morsiuslapsemme eikä lapsen äiti etukäteen mitenkään tästä asiasta tiedusteltu? Tuli kyllä vähän sellainen olo, että pitää saada esitellä omaa prinsessaa, mutta ei se mua haitannut.
Vierailija:
Omissa häissäni en tosiaan muista yhtäkään vierasta, jonka olisin luullut kilpailevan kanssani. Mummolla oli kansallispuku, mutta en tiedä virittelikö jotain skabaa.
Minusta siinä on selvä ero kun joku on laittautunut juhliin kauniin kampauksen ja asun kera, ja on selvästi nähnyt vaivaa ulkonäkonsa suhteen. Sehän on hienoa. Mutta toisaalta on naisia joiden pitää olla huomion keskipisteenä oli sitten vaikka parhaan kaverin/siskon häät. Ja näitä on pari ihan lähipiirissä. Kauniita ja vähemmän kauniita, mutta jotenkin tyrkkyjä..
Vierailija:
Meillä oli häissämme ihan vain vieraana pikkutyttö, jolla oli tyllihelmainen ja ruusukkein koristeltu sifonkimekko ja tiara päässä. Ei ollut morsiuslapsemme eikä lapsen äiti etukäteen mitenkään tästä asiasta tiedusteltu? Tuli kyllä vähän sellainen olo, että pitää saada esitellä omaa prinsessaa, mutta ei se mua haitannut.
huomiota morsiamelta kerro kaiken? Missä ihmisten maalaisjärki on? Vaikka joku olisi miss suomi, ei sen tarvitse pukeutua nunnakaapuun mennessän häihin ettei jättäisi morsianta varjoonsa. MUTTA ei myöskään minihameeseen niin että vesiraja näkyy, tms. Voi pukeutua ihan niin kauniisti kuin haluaa, mutta hyvän maun rajoissa, ja juhlavasti.
" noloksi tyrkkytyyliksi mutta saapa ainakin huomiota" . Mutta mikä jollekin vieraalle voi olla kaunista ja vaivaanäkevää juhlapukeutumista, voi olla jollekin morsiamelle kilpailevaa, tai jollekin aina vaatimattomasti pukeutuvalle vieraalle puheita herättävää.
Esim minusta on selvää että rippijuhliin, ristiäisiin, häihin mies laittaa aina puvun, mielellään tumman puvun. No yhdellä kaverillamme ei ole edes pikkutakkia. Oltiin hänen lapsensa ristiäisissä kirkossa niin, että kaikilla muilla aikuisilla miesvierailla oli puvut ja isällä oli vaaleat kangashousut ja epäsopivan kirjava lyhythihainen kauluspaita.
Olin viime kesänä kaasona häissä. Morsian on tyyliltään klassisen, yksinkertaisen tyylikäs ja oli teettänyt omille 2- ja 4-vuotiaille tyttärilleen kauniit, yksinkertaiset morsiustyttöjen mekot. Häissä oli n. 4-v. tyttö pukeutuneena valtavaan kermakakkuhörsöön, jota oli samana kesänä itse morsiustyttönä ollessaan pitänyt. Ilkkui sitten näille omille morsiustytöille, miten " nämä eivät ole oikeita morsiustyttöjä, kun ei ole näin hienoa mekkoa" jne. Kyllä mua harmitti tuollainen käytös, vaikka ei siis tosiaankaan jättänyt morsianta varjoonsa..