Ilotulitus ja venetisialaiset, siis mita? Selittakaa ulkosuomalaiselle, uusi ilmio vai??
Kommentit (4)
Venetsialaiset on elokuussa vietettävä veneily- ja mökkeilykauden päätösjuhla. Juhlaa vietetään lähinnä Keski-Pohjanmaalla ja Hämeenlinnassa, mutta koko Länsirannikolla vietetään erinäisiä tapahtumia, Uudenkaupungin saaristolla tapahtumalla on jo vuosikymmenien perinne.
Pohjanlahden rannikon 1800-luvun loppupuolen vauraissa huvilayhdyskunnissa, etenkin Kokkolassa ja Pietarsaaressa syntyi ' venetsialaisen illan' juhlaperinne. Aluksi juhlan viettoon kelpasi mikä tahansa elokuinen pimenevä kesäilta. Näin juhlien luonne, eli valon ja tulen leikki veden pinnalla, saatiin parhaiten esille. Venetsialaisten ajankohdaksi on sittemmin vakiintunut elokuun viimeinen viikonloppu. Meren rannalle keskittyvä juhlinta käsittää muun muassa kokkojen polttamista ja ilotulituksia, monet kaupungit ovat sallineet yksityisetkin ilotulitukset juhla-iltana. Hämeenlinnan juhla järjestetään Ahvenistolla.
Mutta tosiaan vain Pohjanmaan rannikolla. Kokkolan seudulta se on alkunsa saanut. Nimi Venetsialaiset tulee ilotulitteista, sillä niitä on ennen vanhaan kutsuttu venetsialaisksi tuliksi.
Alunperin tuo on ruotsinkielisten pohjanmaalaisten mökkikauden lopetusjuhla. Me olemme viettäneet n 7 vuoden ajan täälä perämeren rannikolla.
Nyt siitä on tullut kaupunkien ja ravintoloiden paukuttelujuhla, meillä se on edelleen saunomista, uimista, mökin talvikuntoon laittoa ja muuta mukavaa sisältävä viikonloppu. Toki raketteja ammumme kuten edellisinä vuosinakin. Tänä vuonna ei vain päästä mökille kuin ensi viikonloppuna, kun ukon on oltava aamukahdeksalta töissä huomenna.
Huvilakauden päättäjäiset.