Kerrostalon äänieristys! Voiko olla laillisesti näin huono?
Olin äsken olkkarissa ja kuulin, kun naapuri omalla puolellaan oli keittiössä (meidän seinää vasten) ja rummutti käsillään tasoa hetken.
Jos hänellä soi kännykkä, se ottaa häiriötä meidän olkkarin elektroniikkaan.
Jos hän puhuu kaverinsa kanssa keittiössä, sanat melkein erottaa päivälläkin.
Ihan uudet asunnot ja jotenkin hankalaa olla tässä, kun tuntuu että toinen asuisi viereisessä huoneessa eikä asunnossa...myös huoneiden äänieristys on surkea, melkein olematon.
Kommentit (65)
Mulla alakerran puolikuuron vanhuksen ilmaista happea tekevän happirikastimen matalataajuinen, täristävä, jytisevä kompressorin ulina kuuluu lattian ja elementti seinien kautta runkoäänenä sairatuttaen ja yöunet vieneenä tekee naapurit hulluksi myös. Kämppää ei voi myydä koska kiinteistönvälittäjä sanoi, että tuollainen haitta pitää kertoa ostajalle ja kukapa tälläistä mölyasuntoa haluaisi ostaa. Eli olen loukussa tässä kämpässä . Isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus eivät puutu asiaan, vaikka olen heille ilmoittanut. Ratkaisu olisi yksinkertainen kotiin tuotavat äänettömät nestehappipullot, mutta vanhus ei halua niitä kun ne on muuttunut maksulliseksi. Elämäni on pilalla ja verenpaineet pilvissä. Kohta hyppään parveelta alas. 😭😰🤯🥵
Kana kirjoitti:
Asun itse ekassa kerroksessa eli vain ylhäältä kuuluu. Mutta jos asuisin tokassa varmaan kuuluisi ylä ja ala
Kuuluu mulla ainakin alapuolelta ajoittain. Alapuolellani on pyörä kellari ja lattiani alla menee isoja ilmastointi pömpeleitä ja peltisiä ilmastointi putkia. Ne useinkin naputtaa ja pitää ääntä , joka selvästi kuuluu asuntooni vaikka jotain ohkasia levyjä siellä on olevinaan. Eivät auta kyllä naputuksiin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 08:34"]
Ei taloihin rakenneta mitään "äänieristyksiä". Rakenteet tehdään minimikantavuusvaatimusten ja -kustannusten mukaan.
t. proSuunnittelun lähtökohta on kustannukset ja kantavyys eikä "erillistä äänieristystä" rakenneta, mutta ei suunnittelupöydältä saa lähteä sellaista tekelettä työmaalle, jossa esimerkiksi kosteus- ja lämpöteknistä eristävyyttä tai äänieristävyyttä ei olisi tarkastettu. Rakennusmääräyksissä on määräyksiä ilma- ja askeläänieristävyydestä, jälkikaiunta-ajoista ja muista akustisista ominaisuuksista. Miksiköhän se siellä määräyksissä pakollisena olisi, jos sillä ei olisi väliä eikä sitä kukaan kuitenkaan suunnittelisi? Tulee kalliiksi rakennuttajalle tehdä jälkikäteen akustiset korjaukset, joka usein meinaa sitä että seinä auki tai päälle villaa ja gyproc tai muu kaksinkertainen, ääntä hyvin eristävä rakenne jälkiasennuksena. Se on niin kallista että kyllä se äänieristyskin kannattaa jo suunnittelussa ottaa huomioon. Nopeaa se on todeta, mikäli on tavanomainen rakenne kyseessä, esim. puuomakotitalo tai betonielementtikerrostalo paikallavalulattioilla tai ontelolaatoilla.
Terveisin toinen pro, rakennustekniikan diplomi-insinööri
Minä en laittanut tänää 200mm väliseinään kun 2T10 ymp. Siihen mitään äänieristystä kukaan sanonut. T. DI ilman D.tä.
Kauniita ajatuksia ja säädöksiä, mutta toteutuuko todellisuudessa. En usko eikä moni muukaan. T. kerrostaloasukki mölylästä.
Olen joskus nähnyt kun pienkerrostaloja rakennetaan suoraan betonivalun päälle laminaattia😯🤯
Ihan surkeaa on äänieristyksen taso nykyisinkin. Ihan pahimmat pahviseinät a´la vanha puukerrostalo ja kaikuiminen 70-luvun kerrostaloissa puuttuvat uudisrakentamisessa mutta ihan onnetonta silti.
Ylä- ja alakerrassani ei asu tällä hetkellä ketään, mutta keskusteluäänet ja pienimmätkin kolaukset kuuluvat silti selvästi. Ja talo hyvällä paikalla, rakennettu 2017. Yhtä nykymääräysten mukaista seinää olen aikaisemmassa asunnossani joutunut vahvistamaan kun naapurista kuului ihan kaikki.
Puhumattakaan talotekniikan äänistä voi tytöt ja pojat.