Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sivistymätön moukka ja haluan sivistää itseäni, AUTTAKAA!

Vierailija
01.10.2012 |

Sanon sen suoraan, olen täysin tumpelo ihan tavallisissa yleissivistysasioissa. Etenkin historia ja politiikka ovat minulle vieraita asioita.

Olen käynyt peruskoulun, lukion ja AMK:n, silti voin sanoa, että en tiedä mistään mitään.

Nyt on muutoksen aika! Haluan alkaa lukea kirjoja, katsoa dokumentteja ja mitä tahansa, josta saisin itselleni jotain sivistystä.

Voisitteko ihanat mammat auttaa, mistä aloitan???

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa sanomalehti. Pyri lukemaan ainakin pääuutiset joka osastolta. Jos jokin asia jäi uteluttamaan ja epäselväksi, ota tavoitteeksi etsiä asiasta lisätietoa netistä tai kirjoista.

Wikipedia ei muuten ole ollenkaan hassumpi väline selvittää asioita nopeasti. Vaikka joku tuossa sanoikin, ettei siihen kannata turvautua.

Seuraa pari kertaa viikossa netistä jonkun muun maan tai kotimaan alueellista sanomalehteä. Saat muita näkemyksiä asioihin.

Osta välillä lehtipisteestä Suomen Kuvalehti, Tiede, National Geographic, Geo, The Economist (itse tykkään erityisesti erikoisjulkaisusta Intelligent Life), tms. yleissivistävä lehti.

Lähde siitä, mikä sinua kiinnostaa. Ota siitä enemmän selvää mahdollisimman monikanavaisesti. Itse olen tällaiseen tiedonhakuun ihan koukussa, yhdestä pienestä asiasta voi aueta vaikka mitä näkökulmia.

Opiskele uusi kieli. Esim. kiina tai japani voi avata aivan uusia näkökulmia maailmasta.

Historiassa perehdy ensin oman paikkakuntasi ja vaikka seuraavan matkakohteesi historiaan. Lainaa kirjastosta esim. kotipaikkakuntasi historiikki. Tai lähde liikkeelle jostain pienestä yksityiskohdasta. Jos esim. työmatkasi varrella on jokin historiallinen rakennus, selvitä, kuka sen rakensi, keitä siinä on asunut, millaisena aikana - ja siitä sitten laajennat muihin mielenkiintoisiin paikkoihin.

Kun näet pihalla pikkulinnun, selvitä, mikä lintu se on ja etsi sen elintavoista tietoa. Tee vastaavasti vaikka kasvien kanssa. Tunnetko kaikki lenkkipolkusi varren puulajit? Millaisia ominaisuuksia niillä on? Mistä ne ovat Suomeen kulkeutuneet? Ovatko ne liittyneet jotenkin kansanuskomuksiin tai -lääkintään? Jne.

Perehdy musiikkiin ja kuvataiteisiin. Mene konserttiin ja perehdy sitä ennen säveltäjään ja teokseen. Vastaavasti käy taidegallerioissa ja -museoissa. Selvitä ensin tai jälkeen taustatietoja taiteilijasta. Kysele galleristilta tai museo-oppailta. Osta museojulkaisu. Kirjastosta löytyy kirjoja, joiden avulla voi perehtyä esim. tunnetuimpiin oopperateoksiin nopeasti ja viihdyttävästikin.

Lue Raamattua ja rinnalla vaikka Koraania. Perehdy kirjallisuuden kaanoniin, neuvoja saat kirjastosta. Ja lue myös mielenkiintoisia nykykirjoja.

Hauskaa matkaa!

Vierailija
22/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu. Siinä tuli hyviä vinkkejä, kuten esim että vaihda Maikkari ja Nelonen Ylen kanaviin, erityisesti uutisten osalta. Katso Yle Teemaa. Lue Suomen Kuvalehteä, ja Hesaria, myös Kuukausiliitettä. Kehotettiin lukemaan myös eräs kirja (sitä suositeltiin useammassa vastauksessa), en muista tarkkaa nimeä, mutta joku sosiaalipolitiika perusteet tai joku vastaava se oli. Tai johdatus sosiaalipolitiikkaan tai jotain.

Se ei todella ollut sosiaalipolitiikkaa vaan sosiologiaa.

Ehkä tälle kommentoijalle ei olisi pahitteeksi yleissivistys siitä, mitä on sosiaalipolitiikan ja sosiologian erot;)? (Kyseessä aivan eri asiat..sosiologia on yleinen yhteiskuntatiede, tavallaan kuin näkökulma, sosiaalipolitiikka taas sitä, mitä nimikin lupaa.)

Kirjan nimi oli Zygmunt Bauman: Sosiologinen ajattelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tulikin paljon, ja oikein hyviltä kuulostavia vinkkejä! Menenkin heti tänään kirjastoon ja lainaan kirjoja :) Myös sivistyssanakirjoja, koska yksi suuri kompastuskivi minulla tähänastisissa yrityksissä onkin ollut juuri se, etten ymmärrä lukemaani/kuulemaani sanaston takia.

Ja kiitos erityisesti siitä, että keskustelu pysyi asiallisena, eikä mennyt haukkumiseksi siitä, kuinka tyhmä olen :)

Tästä matka alkaa!

Vierailija
24/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tankkaat kansantajuisessa ja kiinnostavassa muodossa Henrik Meinanderin Suomen historia -kirjasta. Se on sellainen pieni pokkari, jonka lukee parissa illassa. Suosittelen :)

Olet saanutkin paljon hyviä vinkkejä, tsemppiä sivistysprojektiisi!

Vierailija
25/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun jos nyt alat lukea lehtiä ym., kannattaa käyttää myös Wikipediaa apuna! Kun tulee joku tuntematon käsite, tapahtuma tmv, Wikipediasta löytää usein nopeasti lyhyen selityksen aiheesta.

Vierailija
26/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Westön Missä kuljimme kerran on hyvää draamaa yhdistettynä historiaan. Leon Urisin teokset puolestaan avaavat juutalaisten ja natsihistoriaa lähes saippuasarjamaiseen tyyliin.

Kaunokirjallisuuden klassikoihin on myös hyvä tutustua. Se, mikä ketäkin viehättää, on makukysymys. Vaikkapa Tuntematonta sotilasta en ole henkilökohtaisesti koskaan saanut luettua muutamaa ensimmäistä sivua pidemmälle, vaikka olen lukenut paljon näistä "yleissivistykseen kuuluvia" romaaneja.

Vierailija
27/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on ihanaa. Aloita vaikka Väinö Linnan romaanista Täällä Pohjantähden alla.

Unohda ip-lehtien nettisivut, Nova, NRJ ja 4D-tyyppiset "dokumentit". Katso laatusarjoja - vaikkapa Onnea onkimassa, Mad Men, The Good Wife ja ihanaa Elokuvan tarinaa (Teema su klo 20.55). Kuuntele Radio Ylen 1:tä.

Muista, että pinnallisuus on tasojen puutetta. Ihminen joka lukee pelkkää Dostojevskia on yhtä pinnallinen kuin se, joka lukee pelkkää Seiskaa.

Vierailija
28/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma oliko aloitus eräänlaista hienostunutta trollausta. Koko homma tuntuu käsikirjoitetulta, ikään kuin haluttiin vedota ylemmyydentuntoisiin ja saada heidät tuntemaan mielihyvää kuinka saivat jonkun näennäisen 2000-luvun talonpojan sivistyksen tielle. Tämä oli ihan taatusti jokin psykologinen testaustapahtuma, eikö ollutkin?

Vierailija
29/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavalla tavalla perehtymään lukemalla esim. eilen kuolleen Eric Hobsbawmin teoksen Äärimmäisyyksien aika, joka kertoo upeasti 1900-luvun historiata.

Vierailija
30/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma oliko aloitus eräänlaista hienostunutta trollausta.

usein hyvä keskustelu alkaa pienestä provokaatiosta.

Vierailija
31/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma oliko aloitus eräänlaista hienostunutta trollausta. Koko homma tuntuu käsikirjoitetulta, ikään kuin haluttiin vedota ylemmyydentuntoisiin ja saada heidät tuntemaan mielihyvää kuinka saivat jonkun näennäisen 2000-luvun talonpojan sivistyksen tielle. Tämä oli ihan taatusti jokin psykologinen testaustapahtuma, eikö ollutkin?

Uskon, että ihmiset jotka ovat tänne vastanneet, ovat vilpittömästi halunneet auttaa, eivätkä ole nähneet syytä alkaa mollaamaa minua :)

-ap

Vierailija
32/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on reaaliaineiden vanhojen koulukirjoja tallessa niin suosittelen kertaamaan niitä!

Lue sanomalehti KOKONAAN ja seuraa ylen kanavilta (myös teemalta!) dokumentteja ja ajankohtaisohjelmia. Katso, lue tai kuuntele radiosta uutiset päivittäin. Jos sulla on politiikkaan liittyen joku intohimon kohde (vaikka selkeä epäkohta lainsäädössä) niin sellainen lisää kiinnostusta ihan uudella tavalla (mä kiinnostuin politiikasta kunnolla sillon parisuhdelain säätämisen aikoihin).

Jotkut tietokirjat voi olla myös ihan näppäriä jos et halua heti alkuun uppoutua kovin syvällisesti johonkin tiettyyn aiheeseen.

Lämpimästi suosittelen myös uuden kielen opiskelua, taiteiden opiskelua, taidenäyttelyissä käymistä (opastuksista saa paljon irti!!!) ja myös kirjoista ja leffoista kannattaa valita niitä oikeesti hyviä eikä sitä kassamagneettikamaa. Esim. muitakin kuin jenkkileffoja tai chicklittiä.

Toisaalta monia historia-aiheisia leffojakin voi katsoa ja sitä kautta oppia jos lukeminen tuntuu puuduttavalta - täytyy sitten vaan muistaa, että useimmat leffat on ainakin osittain fiktiota.

Ja kaikkein tärkeintä; ylläolevia kannattaa pureskella puolison, tuttavien tai ystävien kanssa. Ne keskustelut on antoisia ja antaa uudenlaista näkökulmaa asioihin!

Vierailija
33/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskustele. En ole lukiota tai AMK:ta käynyt mutta olen lukenut siitä asti kun opin lukemaan eli n.30-vuotta. Minua kiinnostaa historia, psykologia, taide, musiikki...ja kaikki tämä ihan siksi kun kiinnostaa. Tykkään keskustella ihmisten kanssa mistä milloinkin. Katson avaraa luontoa ja kaikenlaisia dokumentteja. Luen romaaneja. Ajattelen!

Vierailija
34/36 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän Marski ja kaverit näyttivät herroille paikan. Tavallaan tulee mieleen että mitäs te oppineet yritätte oikein olla?

Meidän herroja vai. Marski seisoi rivissä ja kärsi rangaistuksen vaikka pommeja sateli. Sopii miettiä olisko herrat uskaltaneet samaa. Kovia poikia olivat.

Vierailija
35/36 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tämä aihe vei ainakin hienoihin ajatuksiin,

pitäisikö seurata sitä mitä kiinnostaa, pitäisikö etsiä vastauksia kysymyksiin, jotka askarruttavat tai asioihin, joita kulloinkin tulee vastaan

VAI

tarttua valmiimpiin paketteihin ja kokonaisuuksiin, tutustua uusiin asiakokonaisuuksiin hitaasti, kiltisti opiskella uusia asioita?

Hyvä yhdistelmä on varmasti jokin välimuoto edellisistä. Molempia tarvitsee, sekä kiinnostusta ja uteliaisuutta, tarvetta muodostaa kysymyksiä. Ja kuitenkin hieman kärsivällisyyttä, jos ei heti saa asioista kiinni, malttia lukea isompiakin kokonaisuuksia.

Ap:n kysymys on filosofisella tasolla mielenkiintoinen. Itse olen yrittänyt vastata tähän ketjuun sellaisella vastauksella, että ap:n pitäisi sekä miettiä, mihin hän itse haluaa vastauksen mutta myös kytkeä tuo vastaus laajempaan kokonaisuuteen ja oppia samalla uutta.

Vierailija
36/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanhistorian pikkujättiläinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi