Huonoja 30-vuotislahjoja, mitä mieltä näistä?
Vietin tässä pari viikkoa taaksepäin ystäväni kanssa yhteisiä kolmekymppisiä. Molemmat oli kutsuneet omia ja myös yhteisiä ystäviä. Tarjolla oli kaikenlaisia herkkuja ja boolia ym. juotavia yllinkyllin.
Lahjaksi sain tiimarin korissa 2tiimarin halpismukia yhdeltä kaverilta. Toiselta sukat ja 2mukia, euron kpl. Kolmannelta viinipullon ja ruusukimpun(ihanaa!) ja muutamalta kaverilta kortin ja 20e yhteislahjana. Kukaan näistä kavereista ei ole mitenkään huonosti toimeentuleva, vaan kaikki ihan töissäkäyviä ihmisiä. Itse en kehtaisi millään viedä tuollaisia lahjoja. Vai olenko täysin kiittämätön tapaus?
Mainittakoon nyt vielä, että vaikka juhlat oli yhteiset, kukaan ystäväni vieraista ei minua onnitellut, vaikka toki tiesivät, että molemmilla oli synttärit.
Vähän jäi kurja olo, vaikka muuten bileet olivatkin onnistuneet ja jatkuivat aamuun asti.
Kommentit (35)
Pääasia, että tulivat paikalle ja oli kivaa =) Ajattele, jos eivät olisi tulleet juhliisi!!!! Se kai itkettäis vielä enemmän.
Itse sain lahjakortteja, astioita, koruja, kirjan ym. En mä kehtaisi viedä tuollaisia lahjoja muillekaan synttäreille saati sitten kun juhlitaan pyöreitä vuosia.
Usein yhteisjuhlat on vaikeita, kun omalle kaverille voisi viedä jotain hienompaakin, mutta käytännössä ventovieraalle ei ala oikein ostelemeaan mitään isoja lahjoja. Kun ei voi edes etukäteen tietää, minkälaiset juhlat ovat. Jotkut tarjoavat vähän salaattia ja boolia. Tuntuisi silloin hölmölle viedä kaliita lahjoja vieraille ihmisille. Kun sekin jo maksaa ainakin aikaa, että lähtee juhliin vähän kauemmas.
Nämä lahjojen antajat olivat siis omia kavereitani, ystäväni kaverit eivät siis minulle lahjoja tuoneet saati onnitelleet.
En mitään hirmu kalliita lahjoja edes odottanut, mutta nuo ihme halpismukit oli kyllä pohjanoteeraus. Ei maksaneet viinipullo(n.6e) ja ruusukimppu(muutaman euron) paljoa, mutta oli minusta kiva lahja, joka sopi pyöreisiin vuosiin.
Kaikille kuitenkin oli selvää juhlien luonne, että aina meillä avokätisesti tarjoillaan kun juhlia järjestetään.
Ap
Olisivat vaikka koonneet kimppalahjan, esim. lahjakortin kultasepänliikkeeseen, Marimekolle, tms, mistä tietävät sinun ilahtuvan.
Ja moukkamaista olla onnittelematta molempia!
Mitä ajatusta on tiimarin mukeissa?
On ihan naurettavaa kun pyöreitä aletaan nykyisin viettämään jo kakskymppisinä. Mitä väliä mitä oot lahjaksi saanut, vai sekö oli juhlien tarkoitus, että saisit paljon kalliita ja hyviä lahjoja? Kolmekymppiä ei ole edes mikään saavutus.
Mutta aikusille syntymäpäivälahjojen automaattinen vienti on jotenkin teennäistä. Itse laitoin kutsuun rentomeininki ei lahjoja - kaneetin
Silti jokunen toi kukkakimpun,viinipullon, herkkukorin tai mitä nyt halusi tuoda.. tai oli tuomatta mitään.
Tänään sain kutsun 40 v päivioin siinäkin oli kukkien sijasta toivon vaikka viiniä yhteiseksi iloksi:)
Eli ei siis muita lahjoja tarvitse edes pohtia.
Vaan viettää aikaa porukalla. Synttärit on ihan hyvä syy mielestäni siihen. Ihmettelin sitä myös, mitä järkeä on antaa 20e lahjaksi! Kiva vaikka 10-vuotiaalle, että voi ostaa jotain sälää itse, mutta tässä tilanteessa mielestäni mautonta. Kun olivat tuon rahan ajatelleet porukalla laittaa, niin olisin ilahtunut paljon enemmän vaikka jostain kukkasesta tai vaikka laadukkaasta pyyhkeestä tms. kuin setelistä.
En halua rahaa, en kalliita lahjoja, ihmettelin vaan käytöstapoja ja tilannetajun puutetta.
Ap
Itse olisin ostanut miehelleni 30 ruusua. Hinnaksi olisi tullut 60-80 euroa! Ostamatta jäi, kun mietin, että jos mies ei edes arvosta kukkia ollenkaan. Ja kyse on ihan tavallisista aika lyhytvartisista ruusuista.
Olen tosi pahoillani puolestasi!
Noi olisi ollut ok 15 vuotta sitten...
taisi olla vielä hintalappukin paikoillaan..
tarkistaan, että mukit oli sieltä ja minkä hintaisia?
Tiimari-krääsän viemistä. Tulee saajalle ongelmakin, heittääkö roskiin vai jemmatako jonnekin kaapin perälle. Aina hyvä lahja on viinipullo, jos ei jaksa/keksi mitään persoonallisempaa lahjaa. Turhan krääsän ostaminen on ärsyttävää.
En tosiaan tiedä ruusujen hintoja, mutta saamassani kimpussa oli 3ruusua+ muuta pikkukukkaa, joten en usko sen ihan hirveästi maksaneen.
Ja korostan vielä, juhlat muuten oli mukavat ja onnistuneet, huolimatta omituisista lahjoista.
Ap
Vinkiksi muille yhteisjuhliin menijöille. Viekää tuntemattomalle osapuolelle esim. viinipullo ja omalle ystävällenne ehkä vähän parempaa viiniä/samppanjaa/lahjakortti johonkin hoitoon tai esim. Stockmannille/kiva kirja/cd/dvd... 3-kymppiselle 30 euron lahjakortti, 4-kymppiselle 40 euron lahjakortti tms. Sopivalla porukalla, jos summa tuntuu turhan suurelta yhdelle.
lahjat oli kyllä mitä sattuu, mutta suuntaus oli sama kaikilla, yhtä turhia kaikkien lahjat. :)
En minä ainakaan kavereilta ja tuttavilta odottaisi mitään kukkasta tai suklaalevyä kummempaa muutenkaan itselleni. vaikka olisivat maailman rikkaimmat ihmiset.
Ajatus on tärkein. Tulivat paikalle ja toivat lahjan. Vaikka kuinka kävisi töissä, voi olla, että rahaa menee johonkin mihin et tiedä. Oli se sitten lapsettomuushoidot tai joku muu mistä ei tahdo kertoa ääneen. Toisekseen, jos tuntevat sinut ja olet tälläinen ihminen, joka vaan valittaa kaikesta ja he ehkä enemmän ystäviä tämän toisen tyypin kanssa halusivat päästä muistamisessa mahdollisimman pienellä.