Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että mua ottaa päähän.. (päivähoitoasiaa)

Vierailija
24.08.2007 |

Meillä lapset 4 v. ja 2 v. aloittavat ensikuussa päivähoidon ja soitin muutama viikko sitten tulevaan päiväkotiin ja kysyin, että minkälainen käytäntö heillä on päiväkotiin tutustumisen suhteen. Sanottiin, että parina päivänä käyminen riittää ja kun kysyin, että miten kauan ja mitä päiväkodissa on harjoiteltu, niin kuulemma tunti kumpanakin päivänä riittää. Itse olin ajatellut ainakin viikkoa ja kunnon tutustumista, esim. syönnin, nukkuttamisen ja ulkoilemisen harjoittelemista. Koetin kyllä esittää oman mielipiteeni, mutta he pitivät kantansa ja vetosivat kyllä se tunti kumpanakin päivänä riittää, koska heistä (lapsistani) on turvaa toisilleen.

Eikö näissä pitäisi olla yhtenäiset säännöt kaikkiin suomen päiväkoteihin? Itse näin maalaisjärjellä ajateltuna olisi mielestäni lapsen turvallisuuden tunteen kannalta järkevää tehdä kunnon " sisäänajo" , jotta päiväkodin aloittaminen olisi sitten helpompaa.

Ärsyttää itseni, etten pitänyt lasteni puolia ja sanonut tulevamme kuitenkin useampana päivänä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jos tunniksikin suostuvat ottamaan vastuulleen ennen hoidon alkua, niin se on jo iso myönnytys.

Vähän lyhyeltä tuo aika ehkä minustakin kuulostaa. Kun lapsi meni 1-vuotiaana hoitoon käytiin ehkä 3-4 päivänä päiväkodissa ja oltiin ensin sisällä ja sitten ulkona, ehkä pari tuntia kerrallaan. 2-vuotiaana siirtyi perhepäivähoitoon ja siellä käytiin 2 kertaa tutustumassa ehkä tunnin kerrallaan. Välissä oli vielä kesäloma ennen kuin hoito alkoi. Nyt 4-vuotiaana vaihtoi hoitopaikkaa päiväkotiin ja oltiin itse sitä mieltä, että riittää, kun käydään kerran tutustumassa paikkaan.

Mutta ei kyllä koskaan olla oltu koko päivää. Eivät kai ne hoitajatkaan tykkää, että varsinkaan päiväuniaikaan siellä on ylimääräisiä häiritsemässä.

Vierailija
22/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eihän teillä vaan ole tapana, että on pakko tulla etukäteen päiväkotiin käymään?"

Ja olin erittäin tyytyväinen, kun sain vastaukseksi:

" Ihan miten vain haluat. Jos kerran tuntuu, että lapset eivät tarvitse etukäteen tutustumista, niin ei ole pakko tulla."

Tunsin lapseni ja tiesin, että he eivät tarvitse tätä tutustumista. Kun menimme ensimmäisenä aamuna päiväkotiin, he halivat, vähän vierastivat, mutta nopeasti kuitenkin menivät peremmälle, kun sanoin, että nyt minun on aika lähteä töihin. Seuraavana päivän juoksivat heti leikkimään, kun sisälle päästiin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä 2 ja 4.v. lapset menossa hoitoon ja käymme tutustumassa kolmena päivänä ennen hoidon alkua. Viimeisellä kerralla saavat lounaan ja nukkuvat päikkärit siellä. Äidin täytyy olla kuitenkin mukana. Menevät tosin eri ryhmiin, joten joudun varmaan vähän sompailemaan ryhmien välillä.

Vierailija
24/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa 2,5-vuotiaani aloittaa päivähoidon, on kahden viikon tutustumisjakso. Ekalla viikolla mennään aamuisin päiväkodin pihalle tutustumaan toisiin lapsiin ja aikuisiin ja tokalla viikolla olen kaksi kokonaista päivää lapseni kanssa tutustumassa päiväkodin arkeen. Kaupunki tarjoaa tuolloin ruuat lapselleni ja minulle.

Vaikka lapseni on reipas ja hyvin sopeutuvainen, olen tosi tyytyväinen tähän tutustumisjaksoon. Päivähoitoon meneminen on kuitenkin jokaiselle lapselle iso muutos johon pitää saada totutella rauhassa.

Vierailija
25/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aavat ja lapsille voi sellainen pitkitetty kidutus niin että äiti on aina mukana olla vaan vaikeampaa. ja yleensä se äidin siellä olo sotkee niiden muiden lasten rutiineja. Lasten kun kuitenkin on totuttava niihin päiväkodin tapoihin eikä niin että päiväkoti rupeaa muuttamaan tapojaan lasten mukaan.

Ei niin etteikö huolesi lasten olosta ole ihan aiheellinen mutta tulet varmasti yllättymään miten sopeutuvaisia lapset on.

Vierailija
26/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jossa 2,5-vuotiaani aloittaa päivähoidon, on kahden viikon tutustumisjakso. Ekalla viikolla mennään aamuisin päiväkodin pihalle tutustumaan toisiin lapsiin ja aikuisiin ja tokalla viikolla olen kaksi kokonaista päivää lapseni kanssa tutustumassa päiväkodin arkeen.

Käytiin tutustumassa yhtenä päivänä pari tuntia. Yhtään enempi olisi ollut kaikkien ajan tuhlausta, koska lapseni ei HALUA minua viereen hengailemaan kun leikkii toisten lasten kanssa. Niin ne lapset on erilaisia.

Vierailija
27/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden viikon ajan 1,5 vuotiaan lapseni kanssa aamupäivisin päiväkodissa klo 9-11. Ruokailut ja nukkumiset hoidimme kotona, sillä päiväkodissa ne tehdään vasta kun hoitomaksut alkavat juosta. Meille ainakin kahden viikon tutustuminen täteihin, tiloihin ja muihin lapsiin tuli tarpeeseen, sillä lapseni ei ollut aiemmin juuri tottunut muihin lapsiin (enempään kuin muutamaan kerrallaan) ja oli aina ollut aikuisseurassa hyvin reipas. Päiväkodissa hän kuitenkin oli hyvin hiljainen, varautunut ja arka ja reipastui vasta toisen viikon loppupuolella kun paikka ja tilanne olivat käyneet tutuiksi. Lapseni omahoitaja sanoi aluksi, että jotkut käyvät muutamana päivänä tutustumassa, jotkut muutaman viikon ja jotkut eivät ollenkaan. Pk:n johtaja taas toivoi kahden viikon tutustumista.

Vierailija
28/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska 1,5-vuotias ei päiväkotiin edes kuuluisi. Että siihen ei kyllä mitkään tutustumiset auta, ensin pitäisi vanheta ainakin vuosi.

Vierailija
29/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olleet siellä mielellään, tietysti alkuun yritin että ei yli 8-tuntisia päiviä olisi tullut. Nyt meillä hoitaja kotona, hän ei ole tutustumassa käynyt, tuli ja alkoi työt ja hyvin menee:)

Vierailija
30/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ajatellut asiaa niin että kaikki se aika jonka hoitajat käyttävät siihen että kierrättävät teitä, jutustelevat teidän kanssanne on lapsilta pois!? tottakai pitää oleelliset asiat kertoa ja pikaiseen kierrättää mutta ei siellä kenelläkään ole aikaa teidän kanssanne tuntikausia jutella, tai sitten he eivät hoida työtään. ja ne lapset ovat yleensä tosi reippaita kun vanhemmat lähtevät vaikka vanhempien lahkeissa roikkuisivatkin. musta riippuu niin lapsesta ja iästä minkäpituinen harjoittelujakso olisi hyvä.

Vierailija
31/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunta on mitoitettu hoidossa oleville lapsille, ja jos silloin tällöin otettaisiin pariksi viikoksi ylimääräisiä tutustujia joita pitää nukuttaa ja ruoka tarjota, henkilökuntahan siinä joutuu joustamaan.

Jos haluat tutustuttaa lapset lyhyemmillä hoitopäivillä, olisit ilmoittanut lasten hoidon alkavaksi kaksi viikkoa aiemmin ja vienyt lyhyemmiksi päiviksi. Silloin oisit voinut tehdä niin kuin haluat..

meillä lapset oli vajaa 3v. ja 10 kk kun aloittivat päiväkodin. Olivat/ovat osapäivähoidossa niin, että päivät ovat noin 5 tuntia. Menimme viikko ennen hoidon alkua ensimmäisen kerran, ja tarkoitus oli käydä päivittäin.

No, 2 käyntiä noin tunti kerrallaan riitti. Yhtään enempää ei tarvinnut. Lapset näkivät paikat ja itse " haistelin" päiväkodin ilmapiiriä..

Kyllä siellä notkuvat vanhemmat ovat vähän ylimääräisiä. Päiväkodissa on omat säännöt ja siellä ollaan ilman äitiä.. vieraiden aikuisten mukana pyöriminen sekoittaa lapsia ja aikuisia. Todellakin hirvitti jättää noin pienet hoitoon, mutta meillä on kuluneet kaksi vuotta menneet loistavasti, ilman minkäänlaisia ongelmia. Tuo kahden viikon tutustuminen saattaa olla enemmän äidin mielenrauhaa varten kuin lastan varten.. :)

Vierailija
32/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se maksu tässä ole olennaista? Ei tulisi mieleenkään, että pitäisi olla ilmaista, jos lapsi kuitenkin syö ja piirtää ja askartelee muiden mukana.

Meidän lapsille on tarvittu vähintään viikko, mieluummin kaksi tutustumista. Ei siinä tarvitse mukana häslätä, olen pysynyt mahdollisuuksien mukaan taustalla ja antanut lapsen tutustua hoitajiin ja toisiin lapsiin itse. Välillä tulevat äitin syliin hakemaan rohkeutta, sitten taas uskaltavat mukaan. Vähitellen sitten alkavat uskaltaa jäädä. Loppuvaiheessa tutustumista olen istunut vaikka eteisessä ja lukenut kirjaa. Toki jotkut lapset tottuvat hyvinkin nopeasti, heille tällaista ei sitten varmaan tarvita.

Niinhän se on, että missä tahansa muussakin paikassa, jonne lapsen jättää hoitoon, käydään ensin yhdessä. Sukulaisten luona, kummin luona ja niin edelleen. Miksi

Vierailija
33/33 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kotihoidontuki lakkaa ja kuitenkin maksu juoksee, mutta palkka ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi